REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Kodeks postępowania administracyjnego

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Decyzja prawomocna a decyzja ostateczna

Kiedy decyzja administracyjna jest ostateczna, a kiedy prawomocna? Czy można używać tych określeń zamiennie? Zasada trwałości decyzji administracyjnej nie jest zasadą bezwzględnie obowiązującą.

Zakres postępowania dowodowego we wznowionym postępowaniu

Postępowanie dowodowe w ramach większości procedur nadzorczych ma bardzo ograniczony charakter. Na tym tle wyróżnia się jednak wznowione postępowanie administracyjne. W jego toku organ powinien przeprowadzić postępowanie dowodowe nie tylko co do przesłanek wznowienia, lecz także w odniesieniu do meritum rozstrzygnięcia.

Skarga w postępowaniu administracyjnym

Postępowanie administracyjne - skarga. Konstytucyjne prawo do składania skarg do organów administracji publicznej przysługuje każdemu obywatelowi. Skarga jest społeczną formą kontroli wobec administracji. W ten sposób dokonywana jest ochrona interesu własnego, a także interesu publicznego czy interesu innej osoby za jej zgodą. Chociaż skarga jest instrumentem znanym, jej prawidłowe procedowanie często jest problematyczne.

Odmowa wszczęcia postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy

Kiedy odmowa wszczęcia postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest zasadna?

REKLAMA

Odmowa wszczęcia postępowania administracyjnego przez JST

Odmowa wszczęcia postępowania administracyjnego. Przeprowadzenie merytorycznej oceny żądania strony wymaga wcześniejszego wszczęcia postępowania administracyjnego. Tylko w wyjątkowej sytuacji możliwe jest wydanie postanowienia o odmowie wszczęcia i tym samym rezygnacja z rozpatrzenia wniosku.

Koniec z reprywatyzacją - nowelizacja Kpa

Reprywatyzacja - nowelizacja Kpa. Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Czy to koniec dzikiej reprywatyzacji?

Nowelizacja KPA - czy to koniec reprywatyzacji?

Nowelizacja KPA - czy to koniec reprywatyzacji? Jakie sprawy obejmie nowelizacja kodeksu postępowania administracyjnego? Czy będzie dotyczyła jedynie spraw reprywatyzacyjnych?

Odszkodowanie za składniki majątkowe znajdujące się na wywłaszczonej nieruchomości

WSA w Rzeszowie oddalił skargę Polskiego Związku Działkowców-Stowarzyszenie Ogrodowe na decyzję Wojewody w przedmiocie ustalenia odszkodowania za składniki majątkowe znajdujące się na nieruchomości. W sprawie dokonano następujących ustaleń faktycznych i prawnych.

REKLAMA

Przeniesienie decyzji o warunkach zabudowy na spadkobiercę właściciela budynku

Syn właścicieli budynku wystąpił z wnioskiem o przeniesienie na niego decyzji o warunkach zabudowy na nadbudowę budynku mieszkalnego. Jeden z rodziców już nie żyje i nie ma możliwości uzyskania od niego zgody na przeniesienie decyzji. Syn uważa, że jako spadkobierca zmarłej strony postępowania ma prawo do przeniesienia na niego tej decyzji. Czy w takiej sytuacji przeniesienie decyzji o warunkach zabudowy jest dopuszczalne?

Zaświadczenia w postępowaniu administracyjnym

Uregulowane w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego zaświadczenia mają cechy w sposób precyzyjny określone przez ustawodawcę. Zaświadczenie musi zostać wydane w sytuacji, gdy urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga określony przepis prawa lub też gdy osoba ubiega się potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego ze względu na swój interes prawny.

Nowy model naliczania i poboru kosztów egzekucyjnych w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym

W dniu 29 lipca 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw. Większość przepisów dotyczących naliczania i poboru kosztów egzekucyjnych wejdzie w życie po upływie 18 miesięcy od dnia ogłoszenia. W ustawie określono dwie maksymalne stawki opłaty manipulacyjnej pobieranej przez organ egzekucyjny.

Pozycja ustrojowa Kierownika ZGK w aspekcie dostępu do informacji publicznej

W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej nie jest organem władzy publicznej, gdyż w zakresie ustawy o dostępie do informacji publicznej jest on jedynie podmiotem reprezentującym podmiot zobowiązany tj. jednostkę organizacyjną gminy.

Nowe zasady wnoszenia pism z zagranicy

Nadanie pisma w placówce pocztowej operatora świadczącego pocztowe usługi powszechne w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej zostało zrównane w skutkach z nadaniem pisma w polskiej placówce pocztowej.

Przewodniczący nigdy nie może decydować za radę gminy

Przewodniczący rady gminy nie może samodzielnie decydować o rozpatrywaniu skarg, wniosków i petycji. Jest to wyłączna kompetencja rady.

Nowe zasady doręczeń pism w postępowaniu administracyjnym 2019 r. i 2020 r.

Zmiany w zasadach doręczeń pism w postępowaniu administracyjnym już niedługo. Ustawa z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego podpisana przez Prezydenta 6 czerwca 2019 r.

Przeliczenie emerytury dla kobiet z rocznika 1953

Kobiety z rocznika 1953 wnioskują o kolejne przeliczenie emerytury. Czy wznowienie postępowania będzie możliwe?

Decyzja środowiskowa - zmiany w procedurze

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji, opublikowany został projekt ustawy z dnia 19 marca 2019 roku o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw, zakładający istotne zmiany w procedurze wydawania decyzji środowiskowych. Mają one na celu przyspieszenie wydawania tychże decyzji.

Procedura nakładania administracyjnych kar pieniężnych

Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego regulujące zasady nakładania administracyjnych kar pieniężnych stosuje się w takim zakresie, w jakim materia ta nie została uregulowana w przepisach odrębnych. Dlatego też wykładnia regulujących to zagadnienie przepisów art. 189a i następnych k.p.a. nie stanowi tylko teoretycznej analizy, ale będzie wykorzystana w praktyce. Warto więc z takiej właśnie perspektywy przyjrzeć się poszczególnym przepisom dotyczącym administracyjnych kar pieniężnych.

Zasada szybkości postępowania administracyjnego

Zasada szybkości postępowania administracyjnego uregulowana została w art. 12 Kodeksu postępowania administracyjnego. Jest jedną z ważniejszych zasad postępowania administracyjnego.

Udział organizacji społecznych w postępowaniu administracyjnym 2019 r.

Udział organizacji społecznych w postępowaniu administracyjnym uregulowany został w art. 31 Kodeksu postępowania administracyjnego. Organizacja może żądać albo wszczęcia postępowania administracyjnego albo dopuszczenia jej do udziału w nim.

Zasada informowania stron w postępowaniu administracyjnym

Zasada informowania stron w postępowaniu administracyjnym uregulowana została w Kodeksie postępowania administracyjnego. Obowiązek informowania stron leży po stronie organów administracji publicznej.

Pogłębianie zaufania obywateli do postępowania administracyjnego

Pogłębianie zaufania obywateli do postępowania administracyjnego jest jedną z zasad postępowania administracyjnego. Zasada uregulowana została w art. 8 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Kiedy można zaskarżyć uchwałę gminy?

Art. 101 ustawy o samorządzie gminnym formułuje prawo do zaskarżenia uchwały i zarządzenia organu gminy. Jest to narzędzie skierowane do każdego, czyj interes prawny naruszył akt prawny wójta czy też rady gminy. Niemniej jednak warto wiedzieć, jak praktyka sądów ustosunkowała się do ogólnie określonych w ustawie warunków legitymacji do wniesienia skargi.

Co to jest ugoda administracyjna?

Ugoda administracyjna jest alternatywną metodą rozstrzygania spraw z zakresu postępowania administracyjnego. Co ważne, ugoda wywołuje takie same skutki jak decyzja administracyjna. Kiedy można zawrzeć ugodę administracyjną? Jakie warunki powinna spełniać ugoda?

Ponaglenie w postępowaniu administracyjnym

Ponaglenie jest stosunkowo nowym środkiem prawnym, który ma umożliwić zwalczanie opieszałości organów. Ponaglenie zastąpiło zażalenie w 2017 r. Przysługuje stronie zarówno w razie bezczynności organu administracji, jak i w przypadku przewlekłości w postępowaniu administracyjnym.

Mediacja w k.p.a.

Mediacja w postępowaniu administracyjnym obecna jest stosunkowo niedługo, bo zaledwie od 2017 r. Mediacja to alternatywna metoda rozwiązywania sporów, która pozwala na polubowne załatwienie sprawy przy udziale bezstronnego i neutralnego mediatora. Jakie zasady obowiązują w mediacji?

Milczące załatwienie sprawy po nowelizacji k.p.a.

Regulacje dotyczące milczącego załatwienia sprawy obowiązują zaledwie od 2017 r. Milczące załatwienie sprawy ma rozwiązać kwestie bezczynności organu administracji, a w pewnych przypadkach przyśpieszyć postępowania administracyjne. Warto znać właściwe terminy oraz tryby, w których sprawa zostaje załatwiona milcząco.

Administracyjne kary pieniężne po nowelizacji k.p.a.

Chociaż administracyjne kary pieniężne nie są nową instytucją w prawie, przepisy regulujące zasady ich wymierzania obowiązują zaledwie od 2017 r. Warto wiedzieć, jakimi przesłankami muszą kierować się organy wymierzając administracyjne kary pieniężne oraz jakie są terminy przedawnienia tych sankcji.

Czy organy muszą kserować akta dla stron postępowania?

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o podjęcie uchwały mającej rozstrzygnąć czy w ramach udostępniania akt postępowania stronie mieści się sporządzanie przez organ, w sposób wynikających z posiadanych możliwości technicznych i organizacyjnych, na wniosek strony, kopii dokumentacji zgromadzonej w aktach sprawy.

Kodeks postępowania administracyjnego zmieni się po raz kolejny

Kolejny raz zmienią się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Zmiany dotyczą zasady pisemności. Ponadto do katalogu zasad ogólnych postępowania administracyjnego nowego przepisu – art. 14a KPA.

Jak uzupełnić lub sprostować decyzję administracyjną?

W praktyce konkretne postępowania o uzupełnienie czy sprostowanie decyzji administracyjnej znacznie się od siebie różnią. Dotyczy to w szczególności ich zakresu przedmiotowego i w konsekwencji – zakresu postępowania wyjaśniającego. Oba tryby służą przede wszystkim naprawie błędów bez konieczności podważania całej decyzji.

Sądy wymagają przedłożenia pełnomocnictwa w postępowaniu sądowym

Sądy administracyjne interpretują przepisy ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w taki sposób, że dopiero przedłożenie pełnomocnictwa w postępowaniu sądowym obliguje sąd do dokonywania doręczeń pełnomocnikowi, nawet jeśli ten reprezentował stronę na etapie postępowania administracyjnego, a udzielone mu pełnomocnictwo obejmowało umocowanie do reprezentowania klienta również przed sądami wszelkich instancji.

Kiedy NSA rozstrzyga spory o właściwość urzędów?

Spory między urzędami o to, który z nich jest właściwy do załatwienia sprawy, to złożony prawnie problem. Dlatego dużą część z nich rozstrzyga NSA. Spory te można podzielić na spory o właściwość organu oraz spory kompetencyjne. Najwięcej problemów nastręczają tzw. spory negatywne – kiedy żaden z urzędów nie chce uznać swojej właściwości do rozpatrzenia danej sprawy. W artykule analizujemy przykłady najnowszych sporów rozstrzyganych przez NSA i argumentów użytych do wydanych postanowień.

Jak urząd może ograniczyć liczbę odwołań i skarg?

Obecnie w każdej sprawie rozpatrywanej na wniosek urzędnicy muszą sprawdzać, czy strona popełniła błędy w toczącym się postępowaniu. Muszą też sprawdzić, czy i jak można je poprawić. Wykrycie błędu obliguje urząd do poinformowania o nim strony. Ustawodawca liczy na to, że obywatele przedstawią dodatkowe dowody i nie będzie konieczności wydawania decyzji negatywnej. A to powinno zmniejszyć liczbę odwołań i skarg.

Skarga i zażalenie w Kodeksie postępowania administracyjnego

Zasady i tryb składania skargi w postępowaniu administracyjnym reguluje Kodeks postępowania administracyjnego w rozdziale VIII. Skarga w postępowaniu administracyjnym jest rodzajem zażalenia, skarżenia się na coś i w praktyce skarga może dotyczyć wszystkiego.

Kiedy organ może wzruszyć ostateczną decyzję administracyjną?

Artykuł 161 Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadza nadzwyczajny tryb wzruszenia ostatecznej decyzji administracyjnej, ale tylko w ściśle określonych przypadkach. W jakich?

Zasady udostępniania stronom akt sprawy w postępowaniu administracyjnym

Zasady udostępniania stronom akt sprawy w postępowaniu administracyjnym znajdują się w art. 73 i 74 Kodeksu postępowania administracyjnego. Jakie prawa ma strona postępowania administracyjnego?

Po nowelizacji Kpa z 2017 roku prawo działa na korzyść obywatela

Nowelizacja przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego z 1 czerwca 2017 roku wprowadziła nową zasadę ogólną rozstrzygania wątpliwości na korzyść strony zawartą w art. 7a. Czy zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść strony spowoduje, że prawo będzie bardziej przyjazne dla obywateli?

Sprawniejsza procedura administracyjna

Nowy Kodeks postępowania administracyjnego obowiązuje już kilka miesięcy. Nowe przepisy obowiązują dokładnie od 1 czerwca 2017 r. Zmiany miały na celu przede wszystkim przyspieszenie procedury administracyjnej.

Doręczenie elektroniczne między podmiotami publicznymi po nowelizacji k.p.a.

Nowelizacja przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadziła obowiązek doręczeń elektronicznych podmiotom publicznym występującym w postępowaniu. Z uwagi na brak ustawowej sankcji w przypadku doręczenia w innej formie niż elektroniczna, należy uznać, że doręczenie takiemu podmiotowi pisma w formie tradycyjnej również będzie skuteczne.

Sprzeciwy od decyzji kasatoryjnych w praktyce

Pierwsze sprzeciwy od decyzji kasatoryjnych zostały rozpatrzone. Jak w praktyce wygląda sprzeciw po nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego?

Zasada współdziałania organów administracji publicznej

Na mocy nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego z dnia 1 czerwca 2017 r. wprowadzono zasadę współdziałania organów administracji publicznej. Przed nowelizacją procedury administracyjnej zasada ta nie była uregulowana w przepisach.

Prawo restrukturyzacyjne oraz Kodeks postępowania administracyjnego do zmiany już w 2018 r.

Projekt Prawa restrukturyzacyjnego oraz Kodeksu postępowania administracyjnego po wejściu w życie nowych przepisów ma pozytywnie wpłynąć na sytuację oraz rozwój regionów. Co zakłada projekt?

Zasada nakłaniania do ugody po 1 czerwca 2017 r.

Od 1 czerwca 2017 r. obowiązuje znowelizowany Kodeks postępowania administracyjnego. Wprowadzono nim wiele nowych instytucji. Postawiono w nim m.in. na partnerskie traktowanie obywateli.

Organizacja społeczna w postępowaniu administracyjnym

Organizacje społeczne działają obok sektora publicznego. Organizacje społeczne mogą działać chociażby na rzecz osób z niepełnosprawnościami, czy też na rzecz osób starszych, a także mogą wspierać działania związane z oświatą. Zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego organizacje społeczne mogą brać udział w postępowaniu administracyjnym.

Jak napisać wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy po nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego?

Strona kwestionująca wydane w pierwszej instancji decyzje ministrów lub samorządowych kolegiów odwoławczych nie musi składać wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy przed ich zaskarżeniem do sądu administracyjnego.

Terminy w Kodeksie postępowania administracyjnego

Doprecyzowanie niektórych przepisów dotyczących terminów to jedna z istotniejszych zmian w najnowszym Kodeksie postępowania administracyjnego. W sposób precyzyjny określono chociażby sposób obliczania terminów liczonych w latach.

Zasady ogólne w postępowaniu administracyjnym po 1 czerwca 2017 r. - nowelizacja Kpa

Jednym z celów nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) jest nadanie bardziej partnerskiego charakteru relacjom pomiędzy obywatelem a organami władzy publicznej. Ma się to odbyć m.in. poprzez uzupełnienie katalogu gwarancji i uprawnień jakie wynikają z zasad ogólnych postępowania administracyjnego.

Zasada równego traktowania po 1 czerwca 2017 r.

Organy administracji publicznej powinny traktować strony postępowania znajdujące się w takie samej sytuacji w sposób porównywalny. Ten obowiązek został podkreślony w funkcjonującej od 1 czerwca b.r. zasadzie równego traktowania.

Zasada proporcjonalności po 1 czerwca 2017 r.

Dnia 1 czerwca 2017 r. weszła w życie jedna z największych w historii nowelizacji do Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Zmiany objęły także zasady ogólne postępowania przed organami administracji publicznej. Jedną z nowości jest wprowadzenie do k.p.a. zasady proporcjonalności.

REKLAMA