REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księgowi, Sprawozdanie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jaka sankcja za niezłożenie sprawozdania z oszczędzania prądu do 31 marca 2023 r.?

W piątek, 31 marca upływa termin złożenia przez kierowników jednostek sektora finansów publicznych pierwszego raportu z realizacji celu oszczędności energii elektrycznej. Z informacji URE wynika, że duża część zobowiązanych jeszcze tego nie zrobiła. 

PFRON: Jakie sprawozdania i do kiedy składa się za 2022 r.?

Przedsiębiorcy o wielkości innej niż mikro- lub mały przedsiębiorca, którzy nie składają sprawozdań finansowych do KRS, mają obowiązek dostarczenia elektronicznego sprawozdania finansowego za 2022 r. lub „oświadczenia o braku obowiązku sporządzania sprawozdania finansowego za 2022 r.” do właściwego terytorialnie Oddziału PFRON do dnia 15 lipca 2023 r. 

Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez JST za 2018 r. - wzór

Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało wzór formularza sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Jak należy wykazać w sprawozdaniu kwartalnym należność od kontrahenta wynikającą z faktury korygującej

Jednostka oświatowa otrzymała od dostawcy energii elektrycznej fakturę korygującą in minus, w związku z nieprawidłowym odczytem licznika. Zgodnie z przyjętą polityką rachunkowości, otrzymane faktury korygujące dotyczące kosztów roku bieżącego pomniejszają koszty i wydatki tego roku. Kolejny przelew zostanie pomniejszony o kwotę z faktury korygującej. Nastąpi to w następnym miesiącu, wobec czego na 30 września jednostka ma od tego kontrahenta należność. Na dzień 30 września jednostka budżetowa ma jednak nadpłatę na tym kontrahencie, w sprawozdaniu Rb-28S pokaże wszystkie zobowiązania, niepomniejszone o otrzymaną fakturę korygującą. Czy jeżeli faktura korygująca ma być zaksięgowana na pomniejszenie kosztów, powinna na 30 września być wykazana w sprawozdaniu Rb-N, pomimo że należność nie wynika ani ze sprawozdania Rb-27S, ani Rb-34S? Czy prawidłowe jest niepomniejszenie zobowiązań na 30 września o wartość faktury korygującej w sprawozdaniu Rb-28S w danym paragrafie?

REKLAMA

Korekta dokumentów ubezpieczeniowych - ewidencja księgowa

Jak należy zewidencjonować w księgach rachunkowych korekty dokumentów ubezpieczeniowych za lata ubiegłe? Czy nadpłacone kwoty składek należy odprowadzić na dochody jednostki samorządu terytorialnego?

Czy ze środków z dotacji z budżetu państwa na prowadzenie ŚDS można sfinansować szkolenie zastępcy głównego księgowego

Jednostka budżetowa (MOPS) realizująca szereg różnych zadań z zakresu pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, pieczy zastępczej, prowadzi również dwa środowiskowe domy pomocy (dalej: ŚDP). Z planu finansowego ŚDS opłacani są pracownicy świadczący wsparcie dla uczestników ŚDS, oraz jedna osoba z działu finansowo-księgowego obsługująca zadanie. Czy zatem sfinansowanie z tych środków szkolenia z rachunkowości budżetowej dla kierownictwa działu będzie prawidłowym wykorzystaniem środków z dotacji? Kierownictwo, mimo że jest finansowane z innych środków, odpowiada za organizację całej rachunkowości, zarządza wszystkimi środkami (również dotacją na ŚDS), nadzoruje pracę działu (również osobę księgującą ŚDS). Czy zatem w myśl obowiązujących przepisów (zwłaszcza dotyczących gospodarności środków z dotacji) można sfinansować środkami z dotacji szkolenie z rachunkowości budżetowej zastępcy głównego?

Czy wykazanie nierzetelnych danych w sprawozdaniach Rb-Z i Rb-N stanowi podstawę odpowiedzialności karnej?

PROBLEM: W samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej (SP ZOZ) podlegającym pod powiatową jednostkę samorządu terytorialnego zlecona została kompleksowa kontrola merytoryczna i finansowa. Podczas kontroli stwierdzono, że w księgach rachunkowych kontrolowanego zakładu nie ujęto operacji gospodarczych w IV kwartale 2017 r. Sporządzone za to zostały za ten okres sprawozdania finansowe Rb-Z i Rb-N, w których wykazano dane liczbowe, które nie odzwierciedlały zapisów z ewidencji księgowej, tylko z tzw. notatek własnych głównego księgowego zakładu opieki zdrowotnej. Tak nierzetelne dane zostały przekazane w sprawozdaniach do jednostki samorządu terytorialnego i miały wpływ na całość sprawozdawczości tej jednostki. Czy w związku z tym zawarcie w sprawozdaniach finansowych nierzetelnych danych podlega odpowiedzialności karnej za naruszenie obowiązków w zakresie sporządzania sprawozdań finansowych z art. 77 ust. 2 ustawy o rachunkowości?

Czy głównemu księgowemu można powierzyć obowiązki w zakresie zatwierdzania dokumentów księgowych do wypłaty

W instytucji kultury nie ma osoby zatrudnionej na stanowisku zastępcy dyrektora (takie stanowisko nie jest przewidziane w regulaminie organizacyjnym). Czy w takim razie można na czas nieobecności dyrektora (np. urlopu wypoczynkowego) udzielić upoważnienia do zatwierdzania do wypłaty dowodów księgowych głównemu księgowemu?

REKLAMA

Zmiana terminów przekazywania sprawozdań

Oprócz zmiany częstotliwości sporządzania sprawozdań zmieniły się niektóre terminy sporządzania i ich przekazywania.

Jaki kod jest odpowiedni dla wydatków ponoszonych na szkolenia pracowników

Wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna (samorządowa jednostka budżetowa) podległa pod urząd marszałkowski ponosi wydatki na szkolenia pracowników, m.in. z programu graficznego, oraz koszty związane z delegacjami. Czy można wydatki te zaklasyfikować do obszaru IX, kodu 63?

Jakie obowiązują zasady udostępniania dowodów księgowych

Czy na słowny lub pisemny wniosek pracownika bez konkretnego uzasadnienia można skserować dowód księgowy – fakturę VAT dokumentującą zakup usługi remontowej?

Zestawienie obrotów i sald - brak wydruków

Zestawienie obrotów i sald pełni rolę probierza prawidłowości księgowań zdarzeń gospodarczych. Pozwala ono zidentyfikować błędy, które naruszają zasadę podwójnego księgowania. Przy pomocy zestawienia obrotów i sald weryfikuje się zasada prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych w jednostkach sektora finansów publicznych

Poniższy artykuł przedstawia zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych w jednostkach sektora finansów publicznych. Uwzględnione w nim zostały zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera.

Wezwanie do zapłaty w jednostkach budżetowych - wzór

Prezentujemy wzór wezwania do zapłaty w jednostkach budżetowych. Wezwanie do zapłaty wysyła się za potwierdzeniem odbioru. Potwierdzenie odbioru dokumentuje fakt odebrania wezwania przez dłużnika.

Szczególne zasady rachunkowości jednostek budżetowych

Jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego (art. 11 uofp). Odstępstwa od tych zasad przewidziano w odniesieniu do państwowych (art. 11a) i samorządowych (art. 223 uofp) jednostek budżetowych wykonujących zadania określone w ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty), które mogą gromadzić zrealizowane dochody na wydzielonym rachunku bankowym i przeznaczać te dochody na wydatki tych jednostek.

Wydatki bieżące przedszkola publicznego – zakup usług księgowych

Wydatki bieżące przedszkola publicznego mogą stanowić m. in. wydatki na zakup usług księgowych prowadzonych przez biuro rachunkowe – wyjaśnia  Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu.

Wydzielony rachunek dochodów w szkole

Wydzielony rachunek dochodów własnych tworzyć mogą szkoły jako jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie o systemie oświaty. Jednostki budżetowe to forma organizacyjno-prawna, w której działają szkoły. Jej podstawową cechą jest to, że nieodpłatnie realizuje ona zadania publiczne, pokrywając swoje wydatki ze środków otrzymanych z budżetu państwa lub budżetu JST, a ewentualne dochody odprowadza bezpośrednio na rachunek budżetu państwa lub budżetu JST.

Zakaz wyznaczania głównej księgowej na zastępstwo kierownika jfp

Kierownik jednostki finansów publicznych nie powinien wyznaczać głównej księgowej do zastępowania go w razie nieobecności. Gospodarka finansowa jednostki zostaje bowiem pozbawiona kontroli.

Powierzenie głównemu księgowemu obowiązków w zakresie gospodarki finansowej i rachunkowości

Za całość gospodarki finansowej jednostki sektora finansów publicznych odpowiada jej kierownik, przy czym może on określone obowiązki w tym zakresie powierzyć pracownikom tej jednostki (art. 53 uofp).

Budżet zadaniowy – aspekty wdrożeniowe i księgowe

Tematyka budżetowania zadaniowego budzi wiele zainteresowania i wątpliwości, tym bardziej że od 1 stycznia 2012 r. zakładowy plan kont powinien zapewniać ewidencję wykonania budżetu w układzie zadaniowym.

Sprawozdanie z wykonywania zadań z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3

Do 20 października 2011 r. gminy mają obowiązek sporządzenia i złożenia właściwemu wojewodzie sprawozdań z wykonania zadań z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Przedstawiamy zasady sporządzania tego sprawozdania.

Sprawozdania w pytaniach i odpowiedziach

Bank, który udzielił naszej jednostce kredytu, jako zabezpieczenie zażyczył sobie weksla in blanco. Czy i jeżeli tak, to jak należy wykazać w sprawozdaniu Rb-Z zobowiązania z tytułu weksli tego typu?

Błędy w sprawozdaniach o wydatkach strukturalnych za 2010 r.

Mimo że sprawozdania dotyczące wydatków strukturalnych w 2011 r. sporządzane były nie po raz pierwszy, to nadal stwierdza się w nich wiele błędów. W artykule opisano najczęściej występujące uchybienia oraz wskazano, jak poprawnie sporządzać te sprawozdania.

Czas pracy głównego księgowego

Czy głównego księgowego obowiązuje 40 godzin pracy tygodniowo, czy też ma on nienormowany czas pracy? Czy można pracować krócej niż 8 godzin dziennie? Czy można zmienić umowę na zadaniowy system pracy?

Zaciąganie zobowiązań przez jednostki sektora finansów publicznych bez ograniczeń

Od początku bieżącego roku obowiązuje Rozporządzenie Rady Ministrów z 17.12.2010 r. w sprawie przypadków, w których nie stosuje się ograniczeń dotyczących zaciągania niektórych zobowiązań finansowych przez jednostki sektora finansów publicznych, z wyjątkiem Skarbu Państwa.

Kontrola podatkowa

Obiektem kontroli podatkowej jest prawidłowość postępowania jednostek w zakresie podatków. Uciążliwości związane z kontrolą będą jednak mniejsze, jeśli kontrolowany i kontrolujący będą znali swoje prawa i obowiązki.

Odpowiedzialność kierownika i pracowników jednostki za używanie nielegalnego programu finansowo-księgowego

Używanie nielegalnego oprogramowania może się wiązać z koniecznością poniesienia dotkliwych konsekwencji. Przedstawiamy najczęstsze przykłady naruszenia ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w tym zakresie. Ponadto wskazujemy praktyczne działania, jakie jednostka powinna przedsięwziąć, by do tego nie dopuścić.

Zakładowy plan kont w jednostkach pomocy społecznej obowiązujący od 1 stycznia 2011 r.

Wszystkie jednostki, w tym także jednostki pomocy społecznej, mają obowiązek dostosowania obowiązujących w ich jednostkach planów kont do nowych zasad wynikających ze zmian przepisów wprowadzonych w 2009 r. ustawą o finansach publicznych. Najważniejsze zmiany w zakresie pomocy społecznej obejmują likwidację gospodarstw pomocniczych, likwidację rachunku dochodów własnych, utworzenie budżetu środków europejskich na szczeblu budżetu państwa. Wprowadzone rozwiązania spowodowały konieczność wydania przez Ministra Finansów aktu prawnego zawierającego nowy plan kont stanowiący ramy dla kierowników jednostek do opracowania zakładowych planów kont.

Obowiązek badania sprawozdań finansowych JST

Jakie przepisy i zasady obowiązują w odniesieniu do badania sprawozdań finansowych jednostek samorządu terytorialnego?

Wykaz kont dla państwowych i samorządowych jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych

Plany kont określone w wydanym w 2010 r. rozporządzeniu w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont nie zawierają na ogół wyraźnych wskazówek, w jakich jednostkach organizacyjnych występują poszczególne konta wymienione w wykazie. W szczególności odnosi się to do kont związanych z ewidencją operacji dotyczących wydatków środków europejskich i wydatków ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, ujmowanych w państwowych jednostkach budżetowych na kontach mających odpowiedniki w planie kont dla budżetu państwa.

Ekonomiczne studia podyplomowe - art. 54 ust. o finansach publicznych

Czy osoba, która ukończy studia podyplomowe z zakresu „Finanse publiczne w jednostkach samorządu terytorialnego” lub z zakresu „Rachunkowość” spełnia wymogi, aby pełnić funkcję głównego księgowego w jednostce budżetowej?

Bez ograniczeń w zaciąganiu zobowiązań przez jednostki sektora finansów publicznych

Od początku bieżącego roku obowiązuje Rozporządzenie Rady Ministrów z 17.12.2010 r. w sprawie przypadków, w których nie stosuje się ograniczeń dotyczących zaciągania niektórych zobowiązań finansowych przez jednostki sektora finansów publicznych, z wyjątkiem Skarbu Państwa.

Klasyfikacja tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego

Ustawa o finansach publicznych nałożyła na Ministra Finansów obowiązek określenia szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, w tym do długu Skarbu Państwa, przy uwzględnieniu podstawowych kategorii przedmiotowych i podmiotowych zadłużenia oraz okresów ich zapadalności.

Sprawozdania w pytaniach i odpowiedziach

Nasza jednostka zawarła umowy z dostawcami sprzętu komputerowego. Umowy są trzyletnie, a wartość zobowiązań jest spłacana w miesięcznych ratach. Czy istnieje obowiązek wykazywania zobowiązań niewymagalnych tego typu w sprawozdaniu Rb-Z?

Podsumowanie zmian w 2010 r. dotyczących klasyfikacji budżetowej

W 2010 r. należało posługiwać się nowymi podziałkami klasyfikacji budżetowej określonymi w poszczególnych załącznikach do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.

Obowiązek zatrudnienia w szkole głównego księgowego

W szkole jako jednostce budżetowej zatrudniona jest księgowa, która prowadzi księgi rachunkowe szkoły, sprawdza pod względem formalno-rachunkowym, merytorycznym i zatwierdza dowody księgowe do wypłaty wraz z dyrektorem szkoły. Czy zatrudnienie księgowej, a nie głównej księgowej, jest zgodne z art. 53 ustawy o finansach publicznych, który mówi, że za całość gospodarki finansowej odpowiedzialny jest kierownik jednostki, w naszym przypadku dyrektor szkoły?

Podsumowanie zmian w 2010 r. dotyczących wydatków strukturalnych

W 2010 r. wydano nowe akty prawne dotyczące klasyfikacji, sprawozdawczości oraz ewidencji wydatków strukturalnych. W 2011 r. sprawozdania o wydatkach strukturalnych za 2010 r. należy sporządzić na nowych wzorach.

Obowiązek przedkładania sprawozdań przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej

Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu skierowała pismo do Ministerstwa Finansów w sprawie wypełnienia obowiązków sprawozdawczych w stosunku do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Zmiana zasad rachunkowości i planów kont

Prawidłowe sporządzanie sprawozdań jednostkowych a obowiązujące terminy

Dużo zamieszania i niepokoju wzbudził nowy zapis w ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - dotyczący nieprzekazania w terminie sprawozdań.

Rozliczenia jednostki samorządu terytorialnego z jej jednostką budżetową

Jak postąpić w sytuacji, gdy jednostka budżetowa zrealizowała dochody, których nie odprowadziła do 31 grudnia 2009 r. do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, lecz je wydatkowała? W związku z tym w sprawozdaniu Rb-28S sporządzanym przez jednostkę kwota wykazana w kolumnie „Wydatki wykonane” jest większa niż kwota środków przekazanych tej jednostce przez jednostkę samorządu terytorialnego. Konto 223 w budżecie wykazuje większe obroty na stronie Ma.

Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji – Rb-Z

Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń składa się z sześciu części

Nowe standardy kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych

Sprawozdawczość za I półrocze 2010 r. w JST

Zbliża się okres sprawozdawczy za I półrocze 2010 r. dla jednostek sektora finansów publicznych, w tym jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych, które mają obowiązek sporządzenia sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych. Wskazujemy podstawy prawne sporządzania sprawozdań, podmioty zobowiązane do ich sporządzania oraz praktyczny przykład dotyczący sprawozdania Rb-N.

Klasyfikacja budżetowa w pytaniach i odpowiedziach

Odpowiadamy na pytania czytelników dotyczące klasyfikacji budżetowej: jak prawidłówo klasyfikować, w jakim paragrafie księgować ulgi, szkolenia, wydatki dotyczące remontu.

Wymogi formalne dotyczące wykształcenia i praktyki kandydatów na głównych księgowych

Czy głównym księgowym w państwowej jednostce budżetowej może zostać osoba posiadająca wykształcenie wyższe (magister prawa) i świadectwo ukończenia 2-semestralnych studiów podyplomowych w zakresie „Rachunkowość i finanse jednostek sektora finansów publicznych” w Wyższej Szkole Handlu i Rachunkowości w Poznaniu oraz posiadająca 5-letnią praktykę w księgowości? Czy można uznać za spełniony wymóg zawarty w art. 54 ust. 2 pkt 5 lit. a ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych?

Wydatki strukturalne w zakładzie budżetowym - pytania i odpowiedzi

Zakład budżetowy zobowiązany jest do składania sprawozdania Rb-WS. Czy remont pomieszczeń lokali komunalnych jest wydatkiem strukturalnym? Jak traktować badania wody dokonywane przez sanepid? Oto odpowiedzi, które ułatwią klasyfikowanie wydatków strukturalnych. 

Wysokość dodatku funkcyjnego głównych księgowych

W jaki sposób - na podstawie przepisów rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego - należy ustalić stawkę dodatku funkcyjnego głównego księgowego? Czy dodatek ten musi mieścić się w 9 grupie, czy też może on stanowić kwotę niższą i mieścić się np. w 3 grupie?

Nowe zasady wynagradzania księgowych

Jestem zatrudniona na stanowisku głównej księgowej w jednostce budżetowej. Z dniem 9 kwietnia 2008 r. otrzymałam podwyżkę wynagrodzenia na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 28 lutego 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego obowiązującego od pierwszego maja.

REKLAMA