Zmiany, które przewiduje nowelizacja przepisów o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, oznaczają tak naprawdę zastosowanie odpowiedzialności zbiorowej wobec mieszkańców nieruchomości. Może bowiem zdarzyć się tak, że kilku z nich nie będzie segregować odpadów, notorycznie umieszczając w pojemnikach na odpady zmieszane odpady, które powinny być gromadzone selektywnie w pojemnikach na papier, metale i tworzywa sztuczne, szkło oraz odpady ulegające biodegradacji.
Gmina realizuje projekt zakupu i montażu paneli fotowoltaicznych współfinansowany ze środków unijnych. Mieszkaniec ponosi częściową odpłatność za instalację. Zgodnie z umową zawartą między gminą a mieszkańcem, zestaw kolektorów słonecznych i instalacji fotowoltaicznych przejdzie na własność mieszkańca po zakończeniu prac instalacyjnych sprzętu i urządzeń wchodzących w skład zestawów, zaplanowanych na okres 5 lat od dnia przekazania ostatniej transzy płatności na konto gminy. Gmina jest zatem w tym przypadku inwestorem, który wyłoni w drodze przetargu wykonawcę, który wykona na jej rzecz dostawę i montaż paneli fotowoltaicznych. Na tym tle pojawiła się wątpliwość, czy w tym przypadku mamy do czynienia z relacją: podwykonawca-wykonawca (gmina)-inwestor (mieszkaniec) i należy rozliczyć transakcję na gruncie VAT w procedurze odwrotnego obciążenia?