REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zamówienia publiczne, Energetyka

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Usługi niepriorytetowe - odwołanie po zmianach

Nowelizacja ustawy Pzp z dnia 29 sierpnia 2014 r. zmieniła zasady udzielania zamówień na usługi niepriorytetowe. Powstają w związku z tym wątpliwości co do możliwości składania odwołań na czynności zamawiającego podjęte w tej nowej procedurze.

Kwota do oceny rażąco niskiej ceny

Kwota na sfinansowanie zamówienia i szacunkowa kwota zamówienia są zazwyczaj tożsame, ale może zdarzyć się również tak, że są inne. Którą kwotę należy w takim razie brać pod uwagę przy ocenie rażąco niskiej ceny?

Wykluczenie wykonawcy z powodu złożenia nieprawdziwych informacji

Czy możliwe jest wykluczenie z postępowania wykonawcy, przedkładającego fałszywe informacje? Przyjrzyjmy sie orzecznictwu.

Odpowiedzialny Dyrektor w zamówieniach publicznych

Czy wiesz, że 90% spraw o naruszenie dyscypliny finansów publicznych dotyczy kierowników jednostek sektora finansów publicznych?

REKLAMA

PROCON/POLZAK 2014 na Stadionie Narodowym już za niecały miesiąc

Już za niecały miesiąc, 20 października 2014 na Stadionie Narodowym odbędzie się konferencja PROCON/POLZAK 2014, największe i najważniejsze tegoroczne wydarzenie dla branży zakupowej w Polsce. Wśród prelegentów znajdują się eksperci i praktycy z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie zarządzania zakupami i łańcuchem dostaw. Na stronie internetowej www.konferencja-procon.pl opublikowany został szczegółowy program wydarzenia.

Czy sprzedaż działki bez przetargu jest zwolniona z VAT

Sprzedaż działki w drodze bezprzetargowej nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym na rzecz użytkowników wieczystych. Czy transakcja ta jest zwolniona z VAT?

Jakie informacje powinny być zawarte w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia

W ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia zamawiający podaje liczbę ofert odrzuconych. Jeżeli zamawiający wykluczył wykonawcę z postępowania i w konsekwencji jego ofertę uznaje się za odrzuconą to należy podać w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia liczbę 1 (tego wykonawcę który został wykluczony) czy 0? Analogicznie czy w protokole PN należy wpisać wykonawcę wykluczonego zarówno w pozycji: wykonawcy wykluczeni i w pozycji: oferty odrzucone? Czy tylko w pozycji wykonawcy wykluczeni?

Cena w prawie zamówień publicznych

Definicja "ceny" w ustawie - Prawo zamówień publicznych zmienia się w związku z ustawą o informowaniu o cenach towarów i usług. Nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

REKLAMA

Potwierdzenie wpisu do KRS i CEIDG w prawie zamówień publicznych

Zamawiający nie ma podstaw do żądania poświadczenia przez wykonawcę za zgodność z oryginałem złożonych w toku prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego samodzielnie pobranych wydruków komputerowych aktualnych informacji o podmiotach wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego oraz zaświadczeń z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Termin na wniesienie odwołania od czynności zamawiającego

Dla zachowania terminu wniesienia odwołania konieczne jest jego doręczenie w wymaganym terminie Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej. Odwołanie wnosi się w formie pisemnej albo elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Tajemnica przedsiębiorstwa w prawie zamówień publicznych

Tajemnicą przedsiębiorstwa są nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, handlowe lub organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. Nie można za tajemnicę uznać informacji powszechnie znanej, do której dostęp ma szeroki krąg osób.

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych od 2017 roku

Ogólnoeuropejski standard faktury elektronicznej ma zacząć obowiązywać od 2017 r. Parlament Europejski przegłosował dyrektywę w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych.

Należyte wykonanie zamówienia - brak obowiązku przedstawiania dowodów

W przypadku, gdy zamawiający jest podmiotem, na rzecz którego roboty budowlane, dostawy lub usługi wskazane w odpowiednim wykazie zostały wcześniej wykonane, wykonawca nie ma obowiązku przedkładania dowodów, o których mowa w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane.

Poprawki w ofercie - jak je wprowadzić?

To zamawiający, a nie wykonawca wprowadza poprawki do oferty. Pomimo iż czynności te powinny być podjęte przez samego zamawiającego (bez udziału wykonawcy), to dokonanie poprawek może, a czasem nawet powinno być poprzedzone wyjaśnieniami treści oferty, dokonanymi na podstawie art. 87 ust. 1 p.z.p.

Usługi w zamówieniach publicznych - kryterium jakości

Nie wszystkie zamówienia, których przedmiotem jest wykonanie usług, mogą być oceniane przy zastosowaniu innych niż cena kryteriów oceny. Zgodnie z zakazem stosowania kryteriów podmiotowych niedopuszczalne jest bowiem stosowanie np. kryterium doświadczenia.

Nowelizacja prawa zamówień publicznych ułatwi przetargi

Nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych wejdzie w życie w ciągu dwóch tygodni. Zmiany są bardzo ważne dla świata nauki.

Umowa o podwykonawstwo - definicja

Umowa o podwykonawstwo to umowa w formie pisemnej o charakterze odpłatnym, której przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane stanowiące część zamówienia publicznego, zawarta między wybranym przez zamawiającego wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a w przypadku zamówień publicznych na roboty budowlane także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami.

XII Zjazd Specjalistów i Ekspertów ds. Zamówień Publicznych

Pod koniec roku 2013 weszła w życie znowelizowana ustawa Prawo zamówień publicznych dotycząca podwykonawców. W marcu 2014 roku w Sejmie zakończyły się prace nad kolejną nowelizacją związaną z podniesieniem progu, od którego trzeba rozpisywać przetarg.

Kryterium najniższej ceny - do poprawki

Dziś główną bolączką zamówień publicznych w Polsce jest kryterium najniższej ceny, często stosowane jako jedyne kryterium w przetargu. Według prezesa NIK-u rezygnacja z kryterium najniższej ceny powinna poprawić sytuację. Tylko ceną można nadal kierować się jedynie w przypadku najprostszych, małych inwestycji.

Opłacona polisa w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego

Weryfikacja spełnienia warunku posiadania przez wykonawcę opłaconej polisy napotyka wiele praktycznych problemów i wątpliwości. Jednym z nich jest rozstrzygnięcie, czy dokonanie zapłaty za pierwszą składkę jest wystarczające, aby uznać, iż warunek określony przez zamawiającego w specyfikacji został spełniony.

Zamówienia publiczne w dobrym kierunku?

W czasie X Dnia Otwartego Zamówień Publicznych omówiono bieżące problemy związane z nowelizacją oraz codzienną praktyką stosowania ustawy Prawa zamówień publicznych. Organizator wydarzenia – firma szkoleniowa i doradcza APEXnet przygotowała również specjalny raport pt. „Świadomość i postawy wobec podniesienia progu bagatelności w zamówieniach publicznych” opracowany w oparciu o dane uzyskane w badaniu APEXnet oraz Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych.

Podwyższenie progu bagatelności a utrata pracy

Czy podwyższenie progu bagatelności w zamówieniach publicznych może dla niektórych osób oznaczać utratę pracy? Raport firmy szkoleniowej i doradczej APEXnet, „Świadomość i postawy wobec podniesienia progu bagatelności w zamówieniach publicznych” pokazuje, iż osoby zajmujące się zamówieniami publicznymi raczej nie mają takich obaw.

Termin na uzupełnienie dokumentów w prawie zamówień publicznych

Przy ocenie, czy zamawiający wyznaczył odpowiedni termin na uzupełnienie dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, należy brać pod uwagę także okoliczności, że obowiązkiem wykonawcy jest złożenie kompletnego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu (oferty), zawierającego wszystkie oświadczenia i dokumenty wymagane przez Zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu.

Kiedy mamy do czynienia z rażąco niską ceną?

Sam fakt, że jeden z oferentów zaproponował znacznie niższą ceną od innych oferentów, nie skutkuje automatycznie, stwierdzaniem, iż zaoferowana przez niego cena jest rażąco niska. Zgodnie ze stanowiskiem Krajowej Izby Odwoławczej zamawiający winien badać, czy indywidualna sytuacja potencjalnego wykonawcy, pozwala mu wykonać zamówienie za tak niską kwotę.

Odpowiedzialność Dyrektora, Kierownika jednostki sektora finansów publicznych

APEXnet i Infor.pl zapraszają do udziału w kolejnej edycji wyjątkowej konferencji, której celem jest omówienie obszarów odpowiedzialności spoczywających na najważniejszych osobach podejmujących decyzje w urzędzie w zakresie wybranych, newralgicznych i najczęściej kontrolowanych obszarów. Konferencja będzie okazją do rozmowy z ekspertami i uzyskania porady, a także dyskusji i wymiany doświadczeń z osobami o podobnych zainteresowaniach zawodowych.

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych w Sejmie

Projekt nowelizacji Prawa zamówień publicznych ma przede wszystkim podnieść próg wartości zamówienia, powyżej którego trzeba ogłaszać przetarg. Projekt ten trafił do trzeciego czytania w Sejmie. Poprawki wprowadziła także Komisja Gospodarki. Przedsiębiorcy woleliby jednak, by zamiast kolejnych nowelizacji napisano Prawo zamówień publicznych od nowa.

Uchylenie się od podpisania umowy w prawie zamówień publicznych


Stosując odpowiednio wykładnię prawa należy zastanowić się co oznacza pojęcie „uchylenie się od zawarcia umowy”. Otóż takie stanowisko zajął Sąd Najwyższy w wyroku z 9 maja 2001 r. (sygn. akt II CKN 440/00; OSNC 2001/12/85), w którym stwierdzono, iż „za uchylenie się od zawarcia umowy należy rozumieć tylko bezpodstawną odmowę jej zawarcia.

Kryterium najwyższej korzyści ekonomicznej zastąpi kryterium najniższej ceny

Kryterium najniższej ceny zostało zastąpione nowym, kryterium najwyższej korzyści ekonomicznej. Nowe kryterium obejmuje m.in. takie czynniki jak korzyści społeczne czy wpływ na środowisko. Zmiany te przyjęte zostały przez Parlament Europejski 15 stycznia bieżącego roku.

X Dzień Otwarty Zamówień Publicznych

Firma szkoleniowa APEXnet i Infor.pl zapraszają na X Dzień Otwarty Zamówień Publicznych, który odbędzie 3 marca br. w Warszawie. To już dziesiąta, jubileuszowa edycja Dni Otwartych Zamówień Publicznych, które od wielu lat są jednym z największych bezpłatnych spotkań edukacyjnych organizowanych dla specjalistów ds. zamówień publicznych. Konferencji przyświeca edukacyjny cel, jakim jest merytoryczne wsparcie podmiotów zajmujących się stosowaniem ustawy Prawo zamówień publicznych.

Progi stosowania prawa zamówień publicznych 2014

Progi stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych uległy zwiększeniu od stycznia 2014 roku. Zmiana ta spowodowana jest wprowadzeniem nowego rozporządzenia Komisji Europejskiej w zakresie procedur zamówień publicznych. Obowiązujące od tego roku progi są jednolite dla wszystkich krajów Unii Europejskiej.

Aukcja elektroniczna to nie oferta dodatkowa

Aukcji elektronicznej nie można utożsamiać ofertą dodatkową. W szczególności, oferty składane w toku aukcji elektronicznej nie są ofertami w rozumieniu p.z.p., a „postąpieniami”.

Kosztorys ofertowy - jak ocenić wartość 0 zł?

Wartość 0 zł w kosztorysie ofertowym należy oceniać w konkretnych okolicznościach sprawy, mając na uwadze treść postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz charakter zamówienia. Tak wskazała Krajowa Izba Odwoławcza w jednym ze swoich wyroków.

Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach publicznych za 2013 rok

Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach publicznych za 2013 rok będzie sporządzane według nowych przepisów. Nowe rozporządzenie w tym zakresie zacznie obowiązywać od 27 grudnia 2013 roku.

Nowe progi zamówień publicznych w 2014 roku

Nowe progi zamówień publicznych w państwach członkowskich Unii Europejskiej zaczną obowiązywać 1 stycznia 2014 roku.

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych

Tylko podpis prezydenta dzieli nas od nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. To szczególnie wyczekiwana informacja dla podwykonawców i zamawiających, których bezpośrednio dotyczą zmiany.

Zmiana podstawy przeliczenia wartości zamówień publicznych

1 stycznia 2014 r. mają wejść w życie znowelizowane rozporządzenia w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro oraz w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów. W pierwszym z ww. rozporządzeń przewiduje się podniesienie kursu z  4,0196 zł do 4,2249 zł. Jest to o tyle istotne, że kurs ten stanowi podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych.

Zamówienie dodatkowe w prawie zamówień publicznych

Zamówienie dodatkowe w prawie zamówień publicznych jest niewątpliwie instytucją, która w okolicznościach konkretnej sprawy może znacząco ułatwić Zamawiającemu zlecenie realizacji zamówienia. Kiedy udzielenie zamówienia dodatkowego jest w ogóle możliwe?

Ustawa PZP: Co „poeta” miał na myśli?

APEXnet i Infor.pl zapraszają do udziału w XI Zjeździe Specjalistów i Ekspertów ds. Zamówień Publicznych. Na spotkaniu zostaną omówione najbardziej newralgiczne zapisy ustawy Prawo zamówień publicznych. W gronie ekspertów przedyskutujemy, co „poeta” miał na myśli, pisząc ustawę.

Ochrona podwykonawstwa w zamówieniach publicznych - zmiany

Sejm uchwalił ustawę dot. ochrony podwykonawstwa w zamówieniach publicznych. Aktualnie obowiązujące przepisy prawa w sposób ograniczony regulują kwestie związane z wykonywaniem umów o zamówienie publiczne.

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych w Sejmie

Posłowie zajmą się w drugim czytaniu rządowym projektem nowelizacji ustawy – Prawo zamówień publicznych. Projekt ma zwiększyć bezpieczeństwo prawidłowej realizacji zamówień publicznych poprzez m.in. wprowadzenie mechanizmów nadzoru nad ich wykonaniem.

Podniesienie progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych

Podniesienie progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych wzbudza wiele kontrowersji. Kto odczuje zmiany?

Zamówienia publiczne: oddział przedsiębiorcy

Zamówienia publiczne, które są realizowane przez oddziały (zarówno krajowe, jak i zagraniczne) współtworzą całość doświadczenia wykonawcy (tj. spółki), który może się nimi niewątpliwie posługiwać w innych postępowaniach, np. jako wykazanie spełniania warunku udziału w zamówieniu, którym jest doświadczenie.

Podniesienie progu bagatelności i inne zmiany w zamówieniach publicznych

Sejm jest już po pierwszym czytaniu projektów nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Największe emocje budzi dyskusja nad podniesieniem progu, od którego nie trzeba będzie organizować przetargów oraz problem najniższej ceny, będącej obecnie jedynym kryterium decyzyjnym w większości przetargów.

Dodatek energetyczny dla odbiorcy wrażliwego od 2014 r.

Dodatek energetyczny od 1 stycznia 2014 r. będzie przysługiwał odbiorcy wrażliwemu energii elektrycznej, czyli osobie pobierającej dodatek mieszkaniowy. Wypłatą dodatków energetycznych zajmą się gminy.

Cykl życia produktu w prawie zamówień publicznych

Cyklem życia produktu, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych są wszelkie możliwe kolejne fazy istnienia danego produktu, to jest: badanie, rozwój, projektowanie przemysłowe, produkcję, naprawę, modernizację, zmianę, utrzymanie, logistykę, szkolenie, testowanie, wycofanie i usuwanie.

Czarna lista barier dla zamawiających

Pismo „Zamawiający. Zamówienia Publiczne w Praktyce” tworzy pierwszą w Polsce „Czarną listę barier dla zamawiających”. Projekt ma na celu zidentyfikowanie przepisów, które utrudniają udzielanie dobrych zamówień publicznych.

Zamówienia przedkomercyjne

Zamówienia przedkomercyjne skupiają się na tych obszarach, gdzie brakuje jakichkolwiek rozwiązań możliwych do komercjalizacji, dzięki czemu w naturalny sposób stymulują innowacje. Na każdym etapie postępowania w trybie zamówienia przedkomercyjnego, zamawiający częściowo finansuje rozwijanie produktu, a jednocześnie na bieżąco kształtuje nowe technologie wspólnie z potencjalnymi wykonawcami.

Należyta realizacja zamówienia publicznego

O należytej realizacji zamówienia publicznego można mówić wówczas, gdy przedmiot świadczenia został wykonany prawidłowo w aspekcie terminu realizacji oraz w aspekcie jakość świadczenia odnoszonej do zakresu świadczenia, wymaganych parametrów technicznych itp. Innymi słowy, zamówienie zrealizowane z należytą starannością to zamówienie wykonane w wymaganym terminie i zgodnie z wymogami umowy odnoszącymi się np. do parametrów technicznych przedmiotu dostawy.

Obowiązek uzupełnienia dokumentów przez wykonawcę

Zamawiający ma obowiązek zwrócenia się do wykonawców o uzupełnienie dokumentów i oświadczeń, gdy nie złożyli oni wymaganych dokumentów lub złożyli dokumenty zawierające błędy. Jednakże istnieją sytuacje, kiedy zamawiający może odstąpić od tego obowiązku.

Warunki i zakres wykonywania kontroli doraźnej w zamówieniach publicznych

Kontrola doraźna ma miejsce zwykle po zawarciu przez zamawiającego umowy z wybranym wykonawcą. Jak wynika z praktyki, większość takich kontroli dotyczy postępowań przeprowadzonych przez jednostki sektora finansów publicznych – w tym głównie przez gminy.

REKLAMA