REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zamówienia publiczne, Energetyka

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Udostępnienie specyfikacji istotnych warunków zamówienia

To kiedy oraz komu należy udostępnić specyfikację istotnych warunków zamówienia uzależnione jest od wybranego przez zamawiającego trybu udzielania zamówienia publicznego. Należy pamiętać o tym, że adres strony internetowej, na której udostępniona jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia, zamawiający powinien podać w ogłoszeniu zamówienia. Jeżeli SIWZ na stronie internetowej zostanie udostępniony zbyt późno dojdzie do naruszenia przepisów. Co należy wiedzieć o SIWZ?

Odwołanie wniesione przez wykonawcę do KIO - zarzuty

Zgodnie z przepisami art. 186 ust. 2 i 3a Prawa zamówień publicznych zarzut przedstawiony przez wykonawcę w odwołaniu złożonym do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej może zostać uwzględniony przez zamawiającego w całości lub w części. Podkreślić należy, że odpowiedź na odwołanie można złożyć zarówno w formie pisemnej, jak i ustanie do protokołu.

Leasing nie dla podmiotów publicznych

Przez bariery w przepisach finansowanie zadań publicznych w formie leasingu jest praktycznie niemożliwe. Czy coś się zmieni w tym zakresie?

Wspólna obsługa w zakresie zamówień publicznych niedopuszczalna

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach stwierdził, że prowadzenie wspólnej obsługi w zakresie zamówień publicznych na podstawie przepisów samorządowych ustaw ustrojowych regulujących organizację i funkcjonowanie CUW jest niedopuszczalne.

REKLAMA

Nowe wymagania środowiskowe dla zakładów energetycznych - BAT

Polskie przedsiębiorstwa zapłacą 10 mld zł za dostosowanie się do zaostrzonych przepisów emisyjnych. Duże zakłady będą musiały dostosować do konkluzji BAT w ciągu 4 lat.

Wzory oświadczeń o powiązaniach rodzinnych, służbowych, prawnych i faktycznych

Jak powinno wyglądać oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności, o których mowa w art. 17 ust. 1 Prawa zamówień publicznych? Czy dostępny jest wzór takiego oświadczenia?

Zamawiający nie ma obowiązku analizować czy nie narusza zasad konkurencji

W wyroku KIO z dnia 7 lutego 2017 r. przedstawiono interpretację przesłanek udzielenia zamówienia in-house na podstawie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2017 r.

Energetyka ucierpi na unijnym systemie pozwoleń na emisję CO2

Zdaniem Konfederacji Lewiatan energetyka ucierpi na reformie unijnego systemu pozwoleń na emisję CO2. Przemysł przetwórczy może zyskać.

REKLAMA

Umowa CETA - co to jest?

Czym jest CETA? Jakie korzyści i zagrożenia niesie? Czy podpisanie umowy CETA spowoduje pogorszenie żywności w Polsce? Czy przez podpisanie tej umowy małe gospodarstwa rolne przestaną istnieć? Ministerstwo Rozwoju wraz z przedstawicielami Komisji Europejskiej i Ambasadą Kanady odpowiedziało na nurtujące pytania.

Co zmieni się dla wykonawców w PZP?

Nie będzie można już powoływać się na potencjał podmiotów trzecich w celu wykazania spełnienia kryteriów selekcji. Jest to istotna zmiana dla wykonawców, zaś wszelkie wątpliwości zostały w końcu rozwiane.

Koncesja na roboty budowlane - zmiany 2016/2017

Ustawa o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi wprowadza nowe zasady udzielania zamówień w drodze umów koncesji. Ustawa ma na celu implementację do polskiego prawa dyrektywy koncesyjnej. Część przepisów wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia z wyjątkiem kilku artykułów, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.

Prawidłowe uzasadnienie odrzucenia oferty

W jaki sposób prawidłowo uzasadnić odrzucenie oferty wykonawcy? Czy uzasadnienie prawne ma większy wpływ na ocenę zasadności odrzucenia oferty?

Wyjaśnienia wykonawcy a oferta

W jaki sposób należy traktować wyjaśnienia wykonawcy? Czy stanowią one część jego oferty?

Zmowa przetargowa a odrzucenie oferty

Kiedy zmowa przetargowa stanowi podstawę do odrzucenia oferty? W jaki sposób należy potraktować wykonawcę, który zgodził się wstępnie na wpłynięcie niezgodnie z zasadami uczciwej konkurencji na wynik postępowania przetargowego, ale się z tego wycofał?

Błąd w obliczaniu ceny

Kiedy błąd w obliczaniu ceny stanowi podstawę do odrzucenia oferty? Czy z błędem co do ceny mamy do czynienia w przypadku nieprawidłowego wyniku działań arytmetycznych?

Wymagania stawiane przez zamawiającego

W jaki sposób zamawiający powinien określać wymogi, których spełnienie jest warunkiem udziału w postępowaniu? Czy może kierować się jedynie swoimi rzeczywistymi potrzebami?

Wyjaśnienia wykonawcy - skutki prawne

Jakie skutki prawne wywołują wyjaśnienia wykonawcy? Czy wyjaśnienia stanowią część oferty?

Poprawienie omyłki a stopień zawinienia wykonawcy

Czy zamawiający może odmówić poprawienia omyłki w ofercie z tego powodu, iż wykonawca w znacznym stopniu przyczynił się do jej powstania? Czy istnieje podstawa prawna do takich działań?

Dla rozwoju e-administracji konieczna zmiana procedur

Polska w zakresie e-administracji w rankingu ONZ zajmuje 42. miejsce. Zdaniem Instytutu Jagiellońskiego konieczne są zmiany procedur zamówień publicznych.

Ile ofert na część zamówienia?

Czy wykonawca może złożyć więcej niż jedną ofertę na tą samą część zamówienia? Co powinien zrobić zamawiający w takiej sytuacji?

Ograniczenie in-house w zamówieniach publicznych

Wybór firmy odbierającej odpady ma odbywać się w przetargu, nie zaś w formie tzw. in-house. Sejm zaakceptował senacką poprawkę nowelizacji Prawa zamówień publicznych.

Skutki nowelizacji Prawa zamówień publicznych w zakresie kontraktów budowlanych

Obowiązująca od dwóch lat nowelizacja ustawy – Prawo zamówień publicznych miała zagwarantować zamawiającemu posiadanie wiedzy o wszystkich podmiotach realizujących roboty budowlane w roli podwykonawcy i warunkach rozliczeń z nimi. Jakie są faktyczne skutki tych zmian w obrocie?

Referencje składane przez wykonawcę - co powinny zawierać?

Jak powinna brzmieć treść składanych przez wykonawcę referencji? Czy powinny one zawierać informacje o wartości świadczonych usług?

Zamiar wprowadzenia w błąd zamawiającego

Czy zamawiający powinien wykazać zamiar wprowadzenia go w błąd przez wykonawcę? Czy samo ustalenie przekazania nieprawdziwych informacji wystarczy do wykluczenia wykonawcy?

Konkurs na mikroprojekty

Związek Miast Polskich zaprasza wszystkie polskie samorządy gminne oraz samorządowe jednostki organizacyjne do udziału w otwartym konkursie na zainspirowane doświadczeniami norweskimi mikroprojekty, które mają prowadzić do innowacji w dziedzinie efektywności energetycznej lub wykorzystania odnawialnych źródeł energii (OZE). Konkurs odbywa się w ramach projektu „Polsko-norweska platforma współpracy dla poszanowania energii i klimatu”, który ZMP realizuje wspólnie z Norweskim Związkiem Władz Lokalnych i Regionalnych (KS) oraz Stowarzyszeniem Gmin Polska Sieć „Energie Cités”.

Wprowadzenie w błąd zamawiającego a wykluczenie wykonawcy

Kiedy zamawiający winien wykluczyć wykonawcę w przypadku wprowadzenia go w błąd? Czy konieczne jest udowodnienie świadomości wykonawcy, iż informacja podawana przez niego zamawiającemu jest nieprawdziwa?

Zamówienia in-house – pojęcie, przepisy

Czym charakteryzują się zamówienia in-house? Czy pojęcie to funkcjonuje na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych?

Wybór najkorzystniejszej oferty - w jakim czasie?

W jakim czasie zamawiający powinien wybrać najkorzystniejszą ofertę? Czy może to zrobić w dowolnym dla siebie czasie?

Interes w uzyskaniu zamówienia

Wykazanie interesu przez potencjalnego wykonawcę nie pozbawia go jego posiadania również na późniejszych etapach postępowania. Okoliczności te zostały w sposób jednoznaczny uregulowane przez KIO w orzeczeniu z dnia 24 listopada 2014 r.

Zamówienia publiczne w sektorze zdrowia nie mogą być realizowane kosztem pacjentów

Podczas debaty zorganizowanej przez Związek Pracodawców Stratera Med.pt. „Równość w zamówieniach publicznych – mit czy rzeczywistość?" poruszono kluczowe kwestie dotyczące braku osiągnięć standardów gwarantujących zdrową konkurencję i przejrzystych zasad postępowania w Prawie zamówień publicznych. Podczas rozmowy podkreślono, że wciąż na marginesie pozostają zamówienia publiczne w obszarze usług zdrowotnych. Nie chcemy, aby niezdrowa współpraca szpitali i Wykonawców w obszarze zamówień publicznych miała negatywny wpływ na pacjentów – zaznacza Paweł Woźniak, Członek Zarządu Związku Pracodawców Stratera Med.

Równość w zamówieniach publicznych w sektorze zdrowia – mit czy rzeczywistość?

Zapraszamy na debatę „Równość w zamówieniach publicznych w sektorze zdrowia – mit czy rzeczywistość?” która odbędzie się 2 grudnia 2015 roku o godz. 14.00 w Polskiej Agencji Prasowej w Warszawie. Głównym organizatorem jest Związek Pracodawców Stratera Med. Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Powierzenie realizacji części zamówienia podwykonawcom

Zasadą jest możliwość powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcom. Wykonawca może korzystać z tego uprawnienia w sposób dowolny, chyba że zamawiający ograniczy taką możliwość.

Projekty poza ustawą o PPP

Ustawa o PPP nie musi być jedyną podstawą prawną dla projektów partnestwa publiczno-prywatnego. Takie przedsięwzięcia można także realizować na podstawie innych ustaw, zwłaszcza o gospodarce komunalnej i gospodarce nieruchomościami.

Jak zawrzeć umowę leasingu w ramach prawa zamówień publicznych

Czy starostwo powiatowe może zakupić samochód osobowy w leasingu (operacyjnym) na podstawie procedury do 30.000 euro? Na ile lat może zostać zawarta umowa leasingu? Jaki jest najdłuższy możliwy termin trwania umowy leasingu nie naruszający przepisy Prawo zamówień publicznych? Czy zapytanie ofertowe może przewidywać możliwość rozliczenia w ramach leasingu "stary" samochód, który ma być zastąpiony przez samochód leasingowany?

Wykluczenie wykonawcy ze względu na udział w przygotowaniu postępowania

Samo uczestniczenie wykonawcy w czynnościach związanych z przygotowaniem postępowania nie stanowi wystarczającej przesłanki wykluczenia takiego wykonawcy z postępowania. Konieczne jest stwierdzenie, że jego udział w postępowaniu powoduje utrudnienie uczciwej konkurencji.

Uzasadnienie odrzucenia oferty wykonawcy

To na zamawiającym spoczywa obowiązek wyjaśnienia przyczyn, które zdecydowały o odrzuceniu oferty, czy też wykluczeniu wykonawcy z postępowania. W jaki sposób zamawiający winien uzasadnić odrzucenie oferty wykonawcy?

Tajemnica przedsiębiorstwa musi być zbadana

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 13 kwietnia 2015 r. stwierdziła, iż: „obowiązkiem zamawiającego jest konieczność zbadania, czy informacje zastrzeżone przez wykonawcę jako tajemnica przedsiębiorstwa, w świetle przepisu art. 11 ust. 4 u.z.n.k., w istocie tak należy zakwalifikować.”

Jakie zasady obowiązują w postępowaniu o udzielenie zamówienia

Czy Wykonawca może polegać na doświadczeniu wykładowców wykazując spełnianie warunków wiedzy i doświadczenia i tym samym dysponowanie osobami zdolnymi do wykonania zamówienia?

Częściowe unieważnienie postępowania dotyczącego zamówień publicznych

Czy postępowanie dotyczące zamówień publicznych może zostać częściowo unieważnione? Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych uznała, iż: „poszczególne części zamówienia, są w istocie odrębnie kontraktowanymi i finansowanymi zamówieniami, które łączy jedynie ten sam przedmiot i tożsame wszczęcie procedury przetargowej i pewne jej elementy, a których wartość szacuje się łącznie jedynie na potrzeby ich odniesienia do progów stosowania odpowiednich przepisów.

Omyłki pisarskie w ofercie wykonawcy

Zarówno w orzecznictwie jak i doktrynie przyjmuje się, że oczywista omyłka pisarska polegająca na przekręceniu, opuszczeniu wyrazu, błędzie logicznym lub pisarskim powinna być możliwa do poprawienia bez odwoływania się do innych dokumentów. W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej poprawienie niedokładności, które widoczne są dla każdego nie wywołuje zmiany treści merytorycznej oświadczenia woli złożonego przez wykonawcę.

Nieprecyzyjne zapisy SIWZ - konsekwencje dla wykonawcy

Jakie konsekwencje dla wykonawcy rodzą nieprecyzyjne zapisy SIWZ? Czy niejasne wymogi mogą prowadzić do odrzucenia oferty czy też wykluczenia wykonawcy z postępowania.”

Przedłożenie przez wykonawcę nieprawdziwych informacji - skutek

Czy przedłożenie przez wykonawcę nieprawdziwych informacji w swojej ofercie, zawsze będzie skutkowało jego wykluczeniem?

Jak unieważnić wybór najkorzystniejszej oferty

Ogłosiliśmy przetarg na organizację szkolenia zgodnie z PZP. W SIWZ określiliśmy warunki udziału w postępowaniu. Jednym z warunków było zapewnienie trenerów z wykształceniem minimum średnim. Do przetargu przystąpiły 2 firmy. Jedna firma w ofercie napisała, że szkolenie przeprowadzi wykładowca: pan X posiadający wykształcenie: mistrz spawacz. Poprosiliśmy więc o wyjaśnienie czy ten pan posiada wykształcenie średnie bo taki był warunek.

Zmiana oferty wykonawcy

Odwołujący składając ofertę oświadczył, że realizując zamówienie nie będzie korzystał ze wsparcia podmiotu trzeciego. Następnie dokonał zmiany złożonej uprzednio oferty deklarując, że będzie korzystał z pomocy podwykonawców wskazując podmiot, którego wiedza i doświadczenie stanowić będzie gwarancje prawidłowego wykonania zamówienia. W ocenie zamawiającego działanie to skutkowało niezgodnością oferty z ustawa Pzp i stanowiło tym samym podstawę do odrzucenia oferty odwołującego. Sprawę rozstrzygnęła Krajowa Izba Odwoławcza.

Kiedy zamawiający może unieważnić postępowanie

Zamawiający dokonał szacowania wartości na dostawę na wartość np. 780.000 zł. Czy w sytuacji kiedy cena z ofertą najkorzystniejszą przewyższa kwotę jaką zamawiający przeznacza na sfinansowanie zamówienia, ale zamawiający jest w stanie zwiększyć kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty, to może to uczynić również w sytuacji gdy wartość tej oferty netto to kwota 900.000 zł (a więc wartość wskazująca na przetarg unijny)?

Uzupełnienie dokumentów przez wykonawcę

Problematyka uzupełnienia dokumentów przez wykonawcę kształtowała się w orzecznictwie dość niejasno. Sytuację powinien zmienić najnowszy wyrok KIO z grudnia 2014 r.

Prawo zamówień publicznych - postępowania będą prostsze

Jedną z głównych zmian proponowanych w projekcie nowej ustawy o PZP, jest uelastycznienie i uproszczenie postępowania formalnego. Zmniejszyć ma się liczba obciążeń na etapie ubiegania się o udzielenie zamówienia m.in. dzięki wprowadzeniu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia.

Hierarchia dokumentów składanych przez wykonawców

Przepisy rozporządzenia w sprawie dokumentów, jakich zamawiający może zadąć od wykonawcy w celu wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej nie ustanawiają hierarchii dokumentów, jakie może złożyć wykonawca w celu udowodnienia, że spełnia warunki udziału w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego.

Odrzucenie oferty złożonej przez wykonawcę niezaproszonego do składania ofert

Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez wykonawcę niezaproszonego do składania ofert. W jakich sytuacjach ma zastosowanie ten przepis?

Negocjowanie treści oferty po jej złożeniu

Czy po upływie terminu składania ofert wykonawca nie może zmienić już swojej oferty? Jakie stanowisko w tym zakresie zajmuje Krajowa Izba Odwoławcza?

REKLAMA