reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama

Postępowanie administracyjne

Uchwała w sprawie lokalnych standardów urbanistycznych - pierwszy głos w orzecznictwie

Aktualizacja: 16.07.2019

Rada gminy może określić w lokalnych standardach urbanistycznych wymagania dla inwestycji towarzyszących, o ile jest to niezbędne dla zachowania ładu przestrzennego. »

Nowe zasady wnoszenia pism z zagranicy

Aktualizacja: 03.07.2019

Nadanie pisma w placówce pocztowej operatora świadczącego pocztowe usługi powszechne w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej zostało zrównane w skutkach z nadaniem pisma w polskiej placówce pocztowej. »

Klub radnych nie może być pomijany przy formowaniu komisji skarg, wniosków i petycji

Aktualizacja: 24.06.2019

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wskazał, że niedopuszczalny jest wybór członków komisji skarg, wniosków i petycji z pominięciem przedstawiciela jednego z klubów radnych. »

Gmina zaskarży decyzję SKO do sądu administracyjnego od 1 stycznia 2021 r.

Aktualizacja: 17.06.2019

Od 1 stycznia 2021 r. gminy będą mogły zaskarżać do sądu administracyjnego – w sprawach podatkowych, w których wójt (burmistrz, prezydent miasta) orzekał w I instancji - decyzje samorządowych kolegiów odwoławczych. Zmiana ma być wprowadzona ustawą zawierającą przepisy wprowadzające nową Ordynację podatkową[1]. »

Nowe zasady doręczeń pism w postępowaniu administracyjnym 2019 r. i 2020 r.

Aktualizacja: 10.06.2019

Zmiany w zasadach doręczeń pism w postępowaniu administracyjnym już niedługo. Ustawa z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego podpisana przez Prezydenta 6 czerwca 2019 r. »

Elektronizacja postępowania administracyjnego od 31 maja 2019 r.

Aktualizacja: 30.05.2019

W dniu 16 maja 2019 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz niektórych innych ustaw. Jest to związane z elektronizacją postępowania administracyjnego, które ma nastąpić już 31 maja 2019 r. »

Ewidencja ludności - zmiany 2019 r. i 2020 r.

Aktualizacja: 06.05.2019

Minister właściwy do spraw wewnętrznych nie będzie już udostępniał informacji z rejestru PESEL. Obowiązek ten został przeniesiony na gminy. Prezydent w dniu 23 kwietnia 2019 r. podpisał ustawę z dnia 4 marca 2019 r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności. Co się zmieni? »

Korespondencja Gminy z podmiotami zewnętrznymi może stanowić informację publiczną

Aktualizacja: 24.04.2019

Wojewódzki Sąd Administracyjny po kasacji w Naczelnym Sądzie Administracyjnym wydał wyrok w sprawie dotyczącej udostępnienia informacji publicznej. Przygotował przy tym dla organów swoiste vademecum co do prawidłowego sposobu przygotowania odpowiedzi na wnioski o dostęp do informacji publicznej. »

Zasada szybkości postępowania administracyjnego

Aktualizacja: 11.10.2018

Zasada szybkości postępowania administracyjnego uregulowana została w art. 12 Kodeksu postępowania administracyjnego. Jest jedną z ważniejszych zasad postępowania administracyjnego. »

Udział organizacji społecznych w postępowaniu administracyjnym 2019 r.

Aktualizacja: 11.10.2018

Udział organizacji społecznych w postępowaniu administracyjnym uregulowany został w art. 31 Kodeksu postępowania administracyjnego. Organizacja może żądać albo wszczęcia postępowania administracyjnego albo dopuszczenia jej do udziału w nim. »

Zasada informowania stron w postępowaniu administracyjnym

Aktualizacja: 11.10.2018

Zasada informowania stron w postępowaniu administracyjnym uregulowana została w Kodeksie postępowania administracyjnego. Obowiązek informowania stron leży po stronie organów administracji publicznej. »

Pogłębianie zaufania obywateli do postępowania administracyjnego

Aktualizacja: 11.10.2018

Pogłębianie zaufania obywateli do postępowania administracyjnego jest jedną z zasad postępowania administracyjnego. Zasada uregulowana została w art. 8 Kodeksu postępowania administracyjnego. »

Kiedy można zaskarżyć uchwałę gminy?

Aktualizacja: 11.10.2018

Art. 101 ustawy o samorządzie gminnym formułuje prawo do zaskarżenia uchwały i zarządzenia organu gminy. Jest to narzędzie skierowane do każdego, czyj interes prawny naruszył akt prawny wójta czy też rady gminy. Niemniej jednak warto wiedzieć, jak praktyka sądów ustosunkowała się do ogólnie określonych w ustawie warunków legitymacji do wniesienia skargi. »

Co to jest ugoda administracyjna?

Aktualizacja: 11.10.2018

Ugoda administracyjna jest alternatywną metodą rozstrzygania spraw z zakresu postępowania administracyjnego. Co ważne, ugoda wywołuje takie same skutki jak decyzja administracyjna. Kiedy można zawrzeć ugodę administracyjną? Jakie warunki powinna spełniać ugoda? »

Ponaglenie w postępowaniu administracyjnym

Aktualizacja: 11.10.2018

Ponaglenie jest stosunkowo nowym środkiem prawnym, który ma umożliwić zwalczanie opieszałości organów. Ponaglenie zastąpiło zażalenie w 2017 r. Przysługuje stronie zarówno w razie bezczynności organu administracji, jak i w przypadku przewlekłości w postępowaniu administracyjnym. »

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna "Świeca i Wspólnicy"

Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k. jest podmiotem intensywnie rozwijającym się na polskim oraz międzynarodowym rynku usług prawnych. Wyróżnia się przede wszystkim postępowym działaniem, które ma na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia prawnego oraz biznesowego zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama