REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Administracja, WSA

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Skarga w postępowaniu administracyjnym

Postępowanie administracyjne - skarga. Konstytucyjne prawo do składania skarg do organów administracji publicznej przysługuje każdemu obywatelowi. Skarga jest społeczną formą kontroli wobec administracji. W ten sposób dokonywana jest ochrona interesu własnego, a także interesu publicznego czy interesu innej osoby za jej zgodą. Chociaż skarga jest instrumentem znanym, jej prawidłowe procedowanie często jest problematyczne.

Okazjonalne kąpielisko za milczącą zgodą wójta

Zmienia się procedura tworzenia miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli. Zgłoszenie wodnoprawne i zgłoszenie na utworzenie takiego miejsca będzie można załatwić w jednym urzędzie - gminy. Nowelizacja Prawa wodnego upraszcza także zasady i formę zgody na utworzenie takiego miejsca (może być milcząca). Ważne jest również skrócenie terminów opiniowania zgłoszenia przez inspekcje ochrony środowiska, sanepid, dyrektorów: parku narodowego, urzędu morskiego czy urzędu żeglugi śródlądowej.

Zmiany w systemie wynagradzania urzędników

Wynagrodzenia urzędników. Premier Matusz Morawiecki chce, aby urzędy działały na wzór firm, czyli premiowani byli najlepsi, a nie wszyscy po równo.

Warszawa: Czy miasto zwróci mieszkańcom pieniądze za gospodarowanie odpadami?

Uchwała śmieciowa dla Warszawy została częściowo unieważniona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny. Czy jeśli NSA również rozstrzygnie sprawę niekorzystnie dla miasta, naliczone mieszkańcom opłaty za odbiór odpadów, zostaną zwrócone?

REKLAMA

Prezydenckie weto ws. ustawy o działach administracji rządowej 

Ustawa o działach administracji rządowej została zawetowana przez Prezydenta Andrzeja Dudę. Dlaczego? Co zawiera ustawa?

Praca zdalna w administracji publicznej przez dwa tygodnie

Pracownicy administracji publicznej, którzy nie muszą pracować stacjonarnie, od poniedziałku mają pracować zdalnie. Taka forma pracy ma obowiązywać przez dwa tygodnie z możliwością przedłużenia.

Charakter prawny regulaminu użytkowania cmentarza komunalnego

Zdaniem WSA w Krakowie regulamin użytkowania cmentarza komunalnego jest aktem prawa miejscowego i powinien być uchwalany przez radę gminy.

Odwołanie od rozstrzygnięcia dotyczącego najmu mieszkania komunalnego niedopuszczalne

Pismo odmawiające zawarcia umowy najmu lokalu komunalnego, zajmowanego bez tytułu prawnego, nie ma charakteru decyzji administracyjnej. Nie można zatem zaskarżyć go w drodze odwołania. Sprawy dotyczące najmu mieszkań komunalnych znajdujących się w zasobie lokalowym gminny, mają bowiem charakter cywilnoprawny.

REKLAMA

Whistleblowing w administracji i w przedsiębiorstwach – czy to ma sens?

Pomimo, że niedługo whistleblowing w administracji i w przedsiębiorstwach (na pewno w dużych i średnich) będzie obligatoryjny, spotykam się nadal z pytaniem czy to ma sens?

Sposób obliczania terminu na wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego

Stanowisko sądów administracyjnych odnośnie sposobu obliczania terminu na wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego, jest wyraźnie niejednolite. Szczególny problem, stanowi możliwość jego „wydłużenia”, gdy koniec terminu przypada w sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy.

Nieprecyzyjne żądanie nie stanowi wniosku o informację publiczną

Żądanie oczywiście niejasne, niezrozumiałe nie stanowi wniosku o udostępnienie informacji publicznej, a brak wyraźnej podstawy prawnej do uzupełniania wniosku powoduje, że podmiot powinien ograniczyć się do poinformowania, że wniosek nie jest wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej – stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim.

Zwolnienia urzędników administracji państwowej w sierpniu 2020 - stanowisko OPZZ

Tarcza antykryzysowa daje możliwość masowych zwolnień w administracji publicznej. Przedstawiamy stanowisko związków zawodowych.

Zwolnienia w administracji publicznej - Tarcza antykryzysowa 2.0 zaskarżona do Trybunału Konstytucyjnego

Jeden ze związków zawodowych zdecydował się zaskarżyć przepisy tarczy 2.0 do Trybunału Konstytucyjnego. Chodzi o rozwiązania pozwalające szukać oszczędności w urzędach.

Tarcza 2.0 a zwolnienia i obniżki płac w administracji rządowej - wyjaśnienia Szefa KPRM

Wśród zmian wprowadzonych przez tzw. Tarczę antykryzysową 2.0 znalazły się rozwiązania pozwalające na zwolnienia i obniżki płac w administracji rządowej. RPO poprosił o stanowisko w tej sprawie Michała Dworczyka, szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Czy można zaskarżyć uchwałę rady gminy zanim wejdzie ona w życie?

Zdaniem NSA można zaskarżyć naruszającą przepisy prawa uchwałę organu stanowiącego gminy, jeszcze przed upływem 14 dni od jej ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym. O naruszeniu prawa można mówić już w dacie podjęcia uchwały a nie dopiero od dnia wejścia w życie.

Usługi e-administracji - podsumowanie roku 2019

E-administracja cieszy się coraz większą popularnością wśród Polaków. Korzystamy m.in. z takich usług jak Twój e-PIT oraz możliwość wnioskowania online o dowód osobisty i środki z programu Rodzina 500 plus.

Nowoczesne technologie w administracji

Wszelkie wnioski obywatele mogą składać drogą elektroniczną. Dotyczy to m.in. Programu Rodzina 500+ oraz Elektronicznej Karty Dużej Rodziny.

Zmiany w działach administracji rządowej

Nowa ustawa o działach administracji rządowej już niedługo. Ustawa jest ważna dla wielu resortów.

Urzędy zamknięte 27 grudnia 2019 r.

Pracownicy administracji rządowej mają wolne w dniu 27 grudnia 2019 r. Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów podpisał zarządzenie dotyczące wolnego piątku. Pamiętajmy, że zarządzenie nie dotyczy pracowników administracji samorządowej.

Uwagi mieszkańców zgłaszane podczas konsultacji społecznych w ankietach to także informacja publiczna

Wszystko co jest związane ze sprawowaniem władzy i mieści się w pojęciu spraw publicznych jest informacją publiczną w myśl ustawy o dostępie do informacji publicznej. Z wyłączeniem tajemnic prawnie chronionych, organ ma obowiązek udzielić pełnej i kompleksowej odpowiedzi na żądane we wniosku informacje – również w zakresie składanych przez mieszkańców uwag, wniosków i ankiet.

Przyznanie dotacji związanej z wymianą ogrzewania na ekologiczne tylko dla inwestycji zakończonej

Wniosek o przyznanie dotacji celowej na wymianę ogrzewania na ekologiczne, może być rozpatrzony pozytywnie, jedynie w przypadku, gdy zamierzenie inwestycyjne, którego dotyczy, zostało ukończone w momencie jego złożenia, a przedmiotowa nieruchomość posiada czynny system ogrzewania oparty o paliwa stałe.

Konsultacje z mieszkańcami jako istotny element procedury uchwalania statutu sołectwa

Brak przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami jednostki pomocniczej poprzedzających podjęcie uchwały w sprawie nadania jednostce pomocniczej statutu stanowi istotne naruszenie art. 35 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym i skutkuje stwierdzeniem nieważności takiej uchwały w całości.

Protokół z obrad komisji konkursowej informacją publiczną

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyniku rozpoznania skargi uznał, iż protokół obrad komisji konkursowej przeprowadzającej konkurs na stanowisko dyrektora jednostki (w tym przypadku – publicznego zakładu opieki) stanowi informację publiczną i jako informacja publiczna podlega ujawnieniu na odpowiedni wniosek.

Nowy model naliczania i poboru kosztów egzekucyjnych w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym

W dniu 29 lipca 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw. Większość przepisów dotyczących naliczania i poboru kosztów egzekucyjnych wejdzie w życie po upływie 18 miesięcy od dnia ogłoszenia. W ustawie określono dwie maksymalne stawki opłaty manipulacyjnej pobieranej przez organ egzekucyjny.

Sąd powszechny właściwym w sprawie rozliczeń pomiędzy związkiem międzygminnym a gminą

W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego spór na tle rozliczeń związanych z wystąpieniem gminy ze związku międzygminnego jest sprawą cywilną, a więc nie podlega rozpoznaniu przez sądy administracyjne.

Uchwała w sprawie lokalnych standardów urbanistycznych - pierwszy głos w orzecznictwie

Rada gminy może określić w lokalnych standardach urbanistycznych wymagania dla inwestycji towarzyszących, o ile jest to niezbędne dla zachowania ładu przestrzennego.

Zmiany w ustawie o działach administracji rządowej oraz Polskiej Agencji Kosmicznej 2019 r.

W dniu 25 czerwca 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Kosmicznej oraz ustawy o działach administracji rządowej. Co się zmieni?

Klub radnych nie może być pomijany przy formowaniu komisji skarg, wniosków i petycji

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wskazał, że niedopuszczalny jest wybór członków komisji skarg, wniosków i petycji z pominięciem przedstawiciela jednego z klubów radnych.

Należy na nowo ustalić reguły zmiany granic gmin

Postulujemy uregulowanie zasad rozliczeń skutków procesów podziałowych, szczególnie rozliczeń finansowych i majątkowych pomiędzy gminami objętymi zmianami granic, zapewniającymi rekompensatę za poniesione nakłady i utracone mienie komunalne i dochody. Z Leszkiem Świętalskim, sekretarzem generalnym Związku Gmin Wiejskich RP, rozmawia Michał Cyrankiewicz

Zmiany w ustawie Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

W dniu 16 maja 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz niektórych innych ustaw. Zmiany związane są elektronizacją postępowania przed sądami administracyjnymi. Zmiany wchodzą w życie 31 maja 2019 r.

Ekspertyzy i opinie Kolegium prezydenta miasta jako informacja publiczna

Wyrokiem z dnia 22 stycznia 2019r. (IV SAB/Wr 194/18) Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę Związku Zawodowego Pracowników Urzędu Miejskiego W. na bezczynność Prezydenta W. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej.

RODO: Monitoring w gminach i powiatach

Ustawodawca nową ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 r. dodał w ustawie o samorządzie gminnym art. 9a i art. 50 ust 2, a w ustawie o samorządzie powiatowym dodał art. 4b i art. 50 ust 2. W tych przepisach ustawodawca uregulował prowadzenie monitoringu przez gminy i powiaty w celu zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.

Innowacyjne rozwiązania dla administracji publicznej - raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego

Polski Instytut Ekonomiczny opracował raport GovTech, czyli nowe technologie w sektorze publicznym. Publikacja stanowi przewodnik po rynku GovTech.

Nowe technologie w sektorze publicznym 2019 - 2025 r.

W dniu 6 maja 2019 r. przedstawiono raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego o nowych technologiach w służbie administracji i obywateli. Jakie rozwiązania stosowane będą w administracji?

Dodatek funkcyjny za pełnienie funkcji opiekuna stażu dla dyrektora

Czy dyrektor lub wicedyrektor szkoły może sprawować funkcję opiekuna stażu i otrzymywać z tego tytułu dodatek funkcyjny?

Jak należy uregulować przetwarzanie danych osobowych w umowach zawieranych po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Jak należy uregulować przetwarzanie danych osobowych w umowach zawieranych po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, których stronami będą statio fisci Skarbu Państwa reprezentowana przez dyrektora generalnego (w ramach jego kompetencji) oraz spółka świadcząca usługi utrzymania systemów informatycznych.

RODO: Dane osobowe w ustawie o cyberbezpieczeństwie

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy jedno z nich: RODO a ustawa o cyberbezpieczeństwie.

Jaka dokumentacja jest niezbędna w kwestii RODO w jednostce samorządowej?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Jaka dokumentacja jest niezbędna w kwestii RODO w jednostce samorządowej (czy można określić jednoznacznie minimalny zakres takiej dokumentacji)?

Jak wybrać formę przedstawienia treści klauzuli informacyjnej?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Niektóre Zespoły ds. Orzekania, gdzie funkcje IOD pełni osoba z firmy zewnętrznej twierdzą, że obowiązek informacyjny będzie wystarczający poprzez wywieszenie owej informacji na tablicy ogłoszeń i stronie BIP jednostki.

Czy Powiatowy Rzecznik Konsumentów ma obowiązek informowania konsumentów w związku z RODO?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy Powiatowy Rzecznik Konsumentów ma obowiązek informowania konsumentów w związku z RODO? (czy musi przekazywać klauzulę informacyjną dla swoich interesantów)

Lista obecności pracowników a RODO

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy na liście obecności można wymienić na jednej stronie kilku pracowników w kolumnach, czy każdy pracownik powinien mieć oddzielną stronę?

Pasek z wynagrodzeniem a RODO

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy główna księgowa przekazując tzw. „pasek wynagrodzeniowy” może przekazać konkretną pulę takich pasków do kierowników, którzy rozdadzą to w swoich wydziałach wszystkim pracownikom czy indywidualnie każdy powinien się zgłaszać do księgowej pod odbiór takiego paska jeśli będzie zainteresowany?

RODO w lokalu wyborczym

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy podczas organizacji i przeprowadzenia wyborów powinniśmy zachować jakieś szczególne warunki ostrożności podczas przetwarzania danych – przykład spis wyborczy - wyborca podchodzi po kartę głosowania jednocześnie odnajdując się w spisie w którym znajdują się dane osobowe innych osób tj. imię nazwisko adres zamieszkania oraz podpis świadczący o obecności w lokalu wyborczym? Czy powinniśmy wyposażyć lokal wyborczy w nakładki uniemożliwiające odczytanie danych osobowych innych osób?

RODO: Czy w przypadku Karty Dużej Rodziny należy zawrzeć umowę powierzenia danych osobowych z Kierownikiem OPS?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy w przypadku Karty Dużej Rodziny, gdzie administratorem jest Burmistrz/Wójt, należy zawrzeć umowę powierzenia danych osobowych z Kierownikiem OPS?

RODO: Czy z firmą prowadzącą szkolenia BHP należy zawrzeć umowę powierzenia?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy odpowiedź na pytanie: Czy z firmą prowadzącą szkolenia BHP należy zawrzeć umowę powierzenia?

Umowa powierzenia z lekarzem lub ośrodkiem medycyny pracy

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy z lekarzem/ośrodkiem medycyny pracy należy zawrzeć umowę powierzenia?

Upoważnienia konkretnych osób do przetwarzania danych osobowych

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy po zawarciu umowy, o której mowa w art. 28 RODO, administrator powinien/może nadawać pracownikom podmiotu przetwarzającego lub samemu temu podmiotowi upoważnienia do przetwarzania danych?

Publikacja imion i nazwisk pracowników urzędu (bez anonimizacji) w protokołach z komisji rady i sesji rady gminy 2019 r.

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy jedno z nich: Publikacja imion i nazwisk pracowników urzędu (bez anonimizacji) w protokołach z komisji rady i sesji rady gminy 2019 r.

RODO a przekazywanie spraw zgodnie z właściwością

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: RODO a przekazywanie spraw zgodnie z właściwością – czy spełniać obowiązek informacyjny w rozumieniu RODO skoro powiadamiamy tylko interesanta, zgodnie z Kpa, o przekazaniu jego sprawy (do załatwienia) innemu urzędowi właściwemu w sprawie?

RODO w bibliotece:  Czy czytelnik, który skończył 16 lat może założyć kartę i wypełnić zobowiązanie oraz podpisać klauzulę informacyjną?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy czytelnik, który skończył 16 lat może założyć kartę i wypełnić zobowiązanie (gdzie potwierdza znajomość regulaminu oraz zgodę na przetwarzanie danych osobowych) oraz podpisać klauzulę informacyjną?

REKLAMA