REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Gmina, Jednostka

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Pożyczki z budżetu państwa dla jednostek samorządu

Od początku bieżącego roku obowiązuje nowe Rozporządzenie Ministra Finansów z 23 grudnia 2010 r. w sprawie pożyczek z budżetu państwa udzielanych jednostkom samorządu terytorialnego w ramach postępowań ostrożnościowych lub naprawczych.

Jak sprostować błąd w akcie prawa miejscowego wydanym przez gminę

Błędy zdarzają się w wielu dokumentach czy pismach. Nie omija to także uchwał i decyzji administracyjnych. Są jednak jasne zasady, kiedy i jak można je poprawić.

Odpowiedzialność podatkowa kierownika jednostki

Uniknięcie przez kierownika jednostki sankcji z tytułu nieprzestrzegania przepisów podatkowych zależy przede wszystkim od prawidłowego i terminowego wypełniania nałożonych nań obowiązków.

Sprawozdania w pytaniach i odpowiedziach

Nasza jednostka zawarła umowy z dostawcami sprzętu komputerowego. Umowy są trzyletnie, a wartość zobowiązań jest spłacana w miesięcznych ratach. Czy istnieje obowiązek wykazywania zobowiązań niewymagalnych tego typu w sprawozdaniu Rb-Z?

REKLAMA

Stawka VAT przy zakupie przez gminę samochodu ochrony przeciwpożarowej

Zastosowanie właściwej stawki podatku od towarów i usług przez firmę biorącą udział w postępowaniu przetargowym dotyczącym zakupu samochodów ochrony przeciwpożarowej przez gminę może okazać się decydujące przy wyborze oferty. Dlatego tak istotne znaczenie ma prawidłowa wykładnia przepisów ustawy o VAT.

Zaciąganie zobowiązań na okres dłuższy niż rok a zasada roczności budżetu JST

Czy jednostka może zakupić dostęp do systemu informacji prawnej na 3 lata? Czy nie będzie to stanowiło naruszenia dyscypliny finansów publicznych? Jakie konto i jaki paragraf klasyfikacji budżetowej należy zastosować?

Zbliża się termin likwidacji gospodarstw pomocniczych i części zakładów budżetowych

Do końca 2010 roku samorządy muszą zlikwidować gospodarstwa pomocnicze oraz część zakładów budżetowych. Pozostaną po nich zadania, które po 1 stycznia 2011 r. nadal muszą być realizowane. Czasu na wybór nowej formy ich prowadzenia nie zostało wiele, tym bardziej że samo przygotowanie przekształcenia może potrwać kilka miesięcy.

Naruszenie dyscypliny finansów publicznych – zmiany w 2010 r.

Do najistotniejszych zmian w 2010 r. dotyczących naruszenia dyscypliny finansów publicznych należy zaliczyć m.in. rozszerzenie katalogu czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych o niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania oraz o zaniechanie prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostce sektora finansów publicznych do tego zobowiązanej.

REKLAMA

Jaka jest zdolność sądowa i procesowa wójta

Podmiot, który nie ma osobowości prawnej ani zdolności do bycia pracodawcą, nie ma zdolności sądowej ani procesowej w sprawie z zakresu prawa pracy. Zdolności takiej nie ma też wójt.

Azbest – niebezpieczny odpad i palący problem samorządów

Historia azbestu zatoczyła ogromne koło - od zachwytu połączonego z przypisywaniem mu właściwości magicznych, do całkowitego zakazu jego stosowania w wielu krajach. Trwający obecnie żmudny proces usuwania azbestu - wymaga wysiłku i aktywnego współdziałania samorządów z mieszkańcami.

Zakres obowiązków zastępcy wójta a wysokość jego wynagrodzenia

Podstawy prawne i praktyczne wskazówki ustalania relacji między kompetencjami zastępców wójtów (burmistrzów, prezydentów) a poziomem ich wynagrodzeń.

Objęcie funkcji przez samorządowców po wyborach

Samorządowcy wybrani w powszechnych wyborach, aby rozpocząć wykonywanie funkcji, muszą złożyć ślubowanie. Niektórzy radni pracujący w samorządowych instytucjach mają obowiązek wcześniej złożyć wniosek o urlop bezpłatny.

Jak realizować zadania publiczne po likwidacji zakładów budżetowych

Zadania publiczne można realizować w kilku formach. Od wyboru konkretnej z nich zależy m.in. sposób powierzania i dofinansowywania zadań komunalnych.

Podatek leśny

Znaczenie podatku leśnego dla budżetu przeciętnej gminy zależy od stopnia jej zalesienia. Na ogół jednak dochody z tego podatku stanowią skromny ułamek całości dochodów gmin.

Zbliża się termin przedłożenia projektów budżetów

Projekt uchwały budżetowej na 2011 rok po raz pierwszy należy przygotować według zasad przewidzianych w ustawie z 27 sierpnia z 2009 r. o finansach publicznych. Dotyczy to nie tylko trybu prac nad projektem uchwały budżetowej i trybu uchwalania budżetu, lecz przede wszystkim opracowania wieloletniej prognozy finansowej i jej wpływu na podstawowe wielkości budżetu.

Przy rekrutacji do przedszkoli gminy łamią prawo

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych przestrzega gminy przed zbieraniem danych osobowych dzieci i ich rodziców w procesie rekrutacji do przedszkoli. Takie postępowanie może narazić samorządy na konsekwencje prawne.

Przekazanie stowarzyszeniu małej szkoły samorządowej

Samorządy niekiedy przekazują prowadzenie szkoły innemu podmiotowi. W przypadku małych szkół procedura przekazania jest uproszczona, ale i tak wiąże się z koniecznością dopełnienia wielu formalności.

Reprezentacja zakładu budżetowego w zakresie zawierania umów

Czy zapis brzmiący: „kierownik gminnego zakładu budżetowego działa jednoosobowo i na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta” oznacza, że jest on upoważniony do samodzielnego podpisywania umów, np. z odbiorcami wody, dostawcami różnego rodzaju, np. elektrownią, umów cywilnoprawnych zawieranych ze zleceniobiorcami, czy też potrzebna jest na tych dokumentach kontrasygnata głównego księgowego? Czy pieczątka głównego księgowego zakładu budżetowego, podobnie jak kierownika zakładu, powinna zawierać zapis „z upoważnienia wójta”, mimo że de facto jego pracodawcą jest kierownik?

Prawidłowe sporządzanie sprawozdań jednostkowych a obowiązujące terminy

Dużo zamieszania i niepokoju wzbudził nowy zapis w ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - dotyczący nieprzekazania w terminie sprawozdań.

Umorzone zaległości za korzystanie z mienia komunalnego podlegają opodatkowaniu

Gmina utworzyła jednostkę (zakład) zajmującą się zarządzaniem mieniem komunalnym. Zakład dokonuje m.in. windykacji zaległości z tytułu należności za używanie nieruchomości komunalnych. W niektórych przypadkach nie ma możliwości wyegzekwowania zaległych kwot, w związku z czym przyjęto 2 rozwiązania:

Nowy przykład wygaśnięcia mandatu radnego

W czerwcu br. zapadł kolejny wyrok dotyczący łączenia stanowisk przez radnego. I tym razem okazało się, że nie należy łączyć sprawowania funkcji radnego z pracą zawodową z wykorzystaniem mienia gminy.

Prawidłowe uchwały Rady Gminy

Uchwała jest podstawą formą podejmowania decyzji przez kolegialny organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, jakim jest Rada Gminy. Przedstawiamy praktyczne wskazówki jak powinno wyglądać jej przygotowanie i redagowanie.

Diety sołtysów a podatek dochodowy

Urząd gminy kwartalnie wypłaca sołtysom diety, ustalone uchwałą Rady Miejskiej, za czynności wykonywane w ramach ich obowiązków (tzn. z tytułu uczestnictwa w sesjach rady i spotkaniach organizowanych przez burmistrza). Kwoty te obejmują również zwrot kosztów dojazdów do urzędu i zwrot kosztów za używanie prywatnego telefonu dla celów sołectwa.

Rozliczenia jednostki samorządu terytorialnego z jej jednostką budżetową

Jak postąpić w sytuacji, gdy jednostka budżetowa zrealizowała dochody, których nie odprowadziła do 31 grudnia 2009 r. do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, lecz je wydatkowała? W związku z tym w sprawozdaniu Rb-28S sporządzanym przez jednostkę kwota wykazana w kolumnie „Wydatki wykonane” jest większa niż kwota środków przekazanych tej jednostce przez jednostkę samorządu terytorialnego. Konto 223 w budżecie wykazuje większe obroty na stronie Ma.

Dofinansowanie odbudowy zniszczonych przez powódź gminnych zasobów mieszkaniowych

We wrześniu gminy będą mogły ubiegać się o dofinansowanie odbudowy zasobów mieszkaniowych zniszczonych w wyniku powodzi.

Zwolnienie z podatku dochodowego gospodarstw pomocniczych w 2010 r.

Czy gospodarstwo pomocnicze działające przy ośrodku pomocy społecznej korzysta w 2010 r. ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych i nie wpłaca zaliczek na podatek w trakcie roku?

Odpady ulegające biodegradacji w gminnej gospodarce odpadami

Gminy mają obowiązek ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania do nie więcej niż 75% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.

Rządowe propozycje zmiany zasad naliczania janosikowego

Ministerstwo Finansów przygotowało propozycje zmiany systemu naliczania wpłaty do budżetu państwa dla wszystkich szczebli samorządu terytorialnego.

Czy wójt może poprawić wydaną decyzję

Decyzja wójta, prezydenta czy starosty po doręczeniu nie może być zmieniana. Jak jednak samorządowiec, jako organ I instancji, może zmienić własną decyzję? Samokontrolę wydawanych aktów można zastosować w ściśle określonych przypadkach.

Zaniechanie przeprowadzenia audytu wewnętrznego i odpowiedzialność z tego tytułu

Niezatrudnienie audytora lub niezawarcie umowy z podmiotem świadczącym usługi audytu w jednostce, stanowi od początku bieżącego roku naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Limity finansowe dla komitetów wyborczych

Komitetów wyborczych uczestniczących w wyborach samorządowych dotyczą ograniczenia i limity odnoszące się zarówno do pozyskiwania, jak i do wydatkowania środków finansowych.

Innowacyjne projekty w administracji

W latach 2007-2013 Europejski Fundusz Społeczny (EFS) daje administracji publicznej w Polsce szansę na zmianę jakościową realizowanych usług i podejmowanych inicjatyw. W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanego z EFS wsparcie udzielane jest w ramach dziesięciu priorytetów.

Sprawozdawczość za I półrocze 2010 r. w JST

Zbliża się okres sprawozdawczy za I półrocze 2010 r. dla jednostek sektora finansów publicznych, w tym jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych, które mają obowiązek sporządzenia sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych. Wskazujemy podstawy prawne sporządzania sprawozdań, podmioty zobowiązane do ich sporządzania oraz praktyczny przykład dotyczący sprawozdania Rb-N.

Jak opodatkować koszty szkolenia radnego

Czy koszt szkolenia, w którym uczestniczył radny, stanowi dla niego nieodpłatne świadczenie? Jeśli tak, to czy jest ono objęte zwolnieniem przedmiotowym? Czy urząd miasta powinien potrącić zaliczkę na podatek dochodowy?

Kiedy gmina kontroluje dotacje przyznane placówkom oświatowym

Kontrolowanie realizacji dotacji w placówkach oświaty wymaga zastosowania właściwych procedur. Żeby taka kontrola mogła mieć miejsce, konieczna jest odpowiednia uchwała rady gminy.

Kontrola zarządcza – nowy obowiązek dla samorządów

Wybory: wymagania wobec członków komisji

24 grudnia 2009 r. weszły w życie nowe rozwiązania prawne dotyczące m.in. głosowania przez pełnomocnika i powołania komisji obwodowych. Dlatego warto zapoznać się z zasadami organizacji wyborów samorządowych w 2010 r., a w szczególności z tymi, które określają, kto może kandydować do obwodowej komisji wyborczej.

Czym są podatki i opłaty lokalne

W najbliższym czasie zaprezentujemy cykl artykułów dotyczących podatków i opłat stanowiących dochody własne gmin. Każdy artykuł będzie stanowił kompendium wiedzy na temat konkretnego podatku lub opłaty.

Gmina ujawni informacje o dłużnikach w BIG

Zgodnie z ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych z dnia 9 kwietnia 2010 roku, samorządy zyskały nowe uprawnienia, które mają poprawić ściągalność zobowiązań - m.in. alimentów. Samorządy, zakłady komunalne, fundacje mogą informować Biuro Informacji Gospodarczej (BIG) o zaległych zobowiązaniach finansowych

Będą kolejne zmiany w dowodach osobistych

Od 2011 r. zacznie obowiązywać nowy wzór dowodu osobistego. Przepisy niosą zmiany nie tylko dla obywateli, lecz także dla gmin. W wyniku wprowadzenia innowacji w dowodach osobistych zwiększy się liczba zadań wykonywanych przez gminy.

Status prawny instytucji kultury

Fakt dotowania działalności instytucji kultury przez gminę nie daje sam przez siebie organizatorowi kompetencji do nieograniczonego kontrolowania działalności instytucji kultury, czy też wprowadzania rozwiązań, które naruszałyby przepisy prawa.

Dyrektor departamentu spoza sektora finansów publicznych?

Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna”, ministrowie proponują poszerzenie kręgu osób uprawnionych do ubiegania się o wyższe stanowiska w służbie cywilnej.

Formy organizacyjno-prawne jednostek sektora finansów publicznych po zmianach

Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmiany w strukturze jednostek sektora finansów publicznych. Do 31 grudnia 2010 r. powinna nastąpić likwidacja wszystkich gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz państwowych zakładów budżetowych. Od 1 stycznia 2010 r. nie mogą funkcjonować powiatowe i gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Ponadto zniesiono możliwość gromadzenia przez jednostki budżetowe dochodów na tzw. rachunku dochodów własnych (z pewnymi wyjątkami). Wprowadzono nowe formy organizacyjno-prawne.

Prawidłowe uchwały Rady Gminy

Uchwała jest podstawą formą podejmowania decyzji przez kolegialny organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, jakim jest Rada Gminy. Przedstawiamy praktyczne wskazówki jak powinno wyglądać jej przygotowanie i redagowanie.

Przekształcanie zakładów budżetowych

Jakie zapisy zawrzeć w umowie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością o 100% własności gminy, która została utworzona z likwidowanego samorządowego zakładu budżetowego?

Odpowiedzialność kierownika jednostki za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

W praktyce jednostek sektora finansów publicznych wiele wątpliwości budzą kwestie związane z odpowiedzialnością kierowników jednostek organizacyjnych tego sektora za naruszenia dyscypliny finansów publicznych – zwłaszcza jeśli doszło do nich na skutek nieprzestrzegania obowiązujących przepisów przez pracowników jednostek zatrudnionych na różnych szczeblach organizacyjnych. W artykule zostały więc omówione podstawowe zasady, pomocne przy ustalaniu zakresu odpowiedzialności kierownika jednostki za te naruszenia w najczęściej spotykanych sytuacjach, a mianowicie: przy nieprawidłowej organizacji pracy w jednostce oraz przy nieprawidłowo funkcjonującej kontroli wewnętrznej.

Kodeks etyki w urzędzie gminy

Pracownicy samorządowi, w przeciwieństwie np. do członków korpusu służby cywilnej nie doczekali się jak dotąd jednolitego kodeksu etyki. Nie ma jednak prawnych przeszkód aby w ramach obowiązującego prawa takie kodeksy przyjmować.

Struktura organizacyjna gminy

Istnieje wiele definicji  pojęcia struktura organizacyjna. W większości jednak mówią one o podmiotach prywatnych, które działają w oparciu o kryteria rynkowe i w związku, z tym definicji tych nie powinno się odnosić do gmin. Ze względu na zadania, które realizuje gmina jej struktura organizacyjna oparta jest na nieco innych zasadach.

Zakres obowiązków zastępcy wójta a wysokość jego wynagrodzenia

Podstawy prawne i praktyczne wskazówki ustalania relacji między kompetencjami zastępców wójtów (burmistrzów, prezydentów) a poziomem ich wynagrodzeń.

Za co odpowiada zastępca wójta

Kompetencje wójta (burmistrza, prezydenta) są precyzyjnie określone ustawowo. Jaki natomiast może być zakres kompetencji zastępców?

REKLAMA