Kategorie

Niepełnosprawni, Edukacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd realizuje program pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych w latach 2020–2022. Ile wynosi dofinansowanie w roku szkolnym 2020/2021 i kto może z niego skorzystać?
Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad usprawnieniem systemu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W subwencji przeznaczono kwotę ok. 7 mld zł na realizację kształcenia tych uczniów.
Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu „Dostępność plus”. Program powstał we współpracy ze środowiskiem osób niepełnosprawnych.
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało Mazowiecki Informator dla Rodziców i Opiekunów Dziecka z Niepełnosprawnością.
Ministerstwo Edukacji Narodowej udostępniło materiały edukacyjne dla uczniów niepełnosprawnych. Materiały można znaleźć w Systemie Informacji Oświatowej.
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące wsparcia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało pełną treść rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej podpisane 8 sierpnia 2017 roku określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, a więc dzieci z niepełnosprawnościami (szczegółowo wymienione w §1 Rozporządzenia), dzieci niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Minister Edukacji Narodowej podpisała rozporządzenia dotyczące edukacji uczniów z niepełnosprawnością. Rozporządzenia, o których mowa w zdaniu poprzednim dotyczą warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania.
Przepisy projektu rozporządzenia w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży mogą doprowadzić do izolacji dzieci niepełnosprawnych. Szczególnie niepokojący jest zapis, że zajęcia z uczniem niepełnosprawnym mają odbywać się w miejscu jego pobytu.
Rodzice oraz przedstawiciele organizacji reprezentujących dzieci z niepełnosprawnościami spotkali się z Minister Edukacji Narodowej. Zmianie mają ulec przepisy dotyczące wsparcia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Ministerstwo Edukacji Narodowej zapewnia, że dla dzieci niepełnosprawnych ma być organizowane kształcenie specjalne. Kształcenia specjalnego nie należy mylić z nauczaniem indywidualnym.
Przekształcanie szkół specjalnych oraz integracyjnych będzie przebiegać tak jak w szkołach ogólnodostępnych. Wszelkie dotychczasowe formy edukacyjne zostaną zachowane.