REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Postępowanie administracyjne, Administracja publiczna

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

TSUE: zakaz noszenia symboli religijnych przez wszystkich pracowników administracji publicznej jest zgodny z prawem UE

W dniu 28 listopada 2023 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, w którym uznał za zgodny z prawem Unii Europejskiej zakaz noszenia w miejscu pracy wszelkich widocznych symboli ujawniających przekonania światopoglądowe lub religijne, wydany przez administrację publiczną. Zdaniem TSUE taki zakaz nie jest dyskryminujący, jeżeli jest stosowany w sposób ogólny i bez rozróżnienia względem wszystkich pracowników tej administracji i ogranicza się do tego, co ściśle konieczne.

80 tys. urzędów przejdzie na e-Doręczenia. Już od grudnia!

Od grudnia 80 tys. urzędów przejdzie na e-Doręczenia. Obowiązek korzystania z doręczeń elektronicznych będą miały wszystkie organy administracji publicznej i jednostki samorządu terytorialnego. Do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych będą zobligowane także osoby wykonujące zawody zaufania publicznego, czyli m.in. notariusz czy adwokat, a także nowi przedsiębiorcy wpisani do KRS.

e-płatności, e-pełnomocnictwa i inne nowe usługi online administracji publicznej. Od kiedy?

W dniu 10 lipca 2023 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem e-administracji, przedłożony przez ministra cyfryzacji. Rząd planuje udostępnić nowe usługi administracji publicznej przez Internet (online), które przyśpieszą zmiany w działaniu urzędów. Nowe rozwiązania będą miały charakter rewolucyjny dla obywateli, przedsiębiorców i administracji. Dzięki e-płatnościom i e-pełnomocnictwom, więcej spraw będzie można załatwić w całości online. Cyfryzacja pozwoli także na wprowadzenie kolejnych ułatwień dla obywateli i przedsiębiorców. Teraz projekt trafi do prac legislacyjnych w Sejmie.

Zakres postępowania dowodowego we wznowionym postępowaniu

Postępowanie dowodowe w ramach większości procedur nadzorczych ma bardzo ograniczony charakter. Na tym tle wyróżnia się jednak wznowione postępowanie administracyjne. W jego toku organ powinien przeprowadzić postępowanie dowodowe nie tylko co do przesłanek wznowienia, lecz także w odniesieniu do meritum rozstrzygnięcia.

REKLAMA

Decyzje organu odwoławczego w sprawach o dostęp do informacji publicznej

Postępowanie w sprawie udostępnienia informacji publicznej. Od decyzji wydawanych w sprawach zainicjowanych wnioskiem o dostęp do informacji publicznej przysługuje odwołanie lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Organ rozpatrujący taki zwyczajny środek odwoławczy jest jednak ograniczony (w porównaniu z innymi postępowaniami administracyjnymi) w możliwych do zastosowania rozstrzygnięciach. Wynika to ze specyfiki postępowania dostępowego.

Czym dokładnie jest budynek użyteczności publicznej?

Definicja budynku użyteczności publicznej występuje niemal w każdej sferze funkcjonowania administracji samorządowej. Niestety pomimo znajomości definicji legalnej w dalszym ciągu pojawiają się wątpliwości praktyczne z zakwalifikowaniem danego obiektu do tej kategorii budynków.

Skarga w postępowaniu administracyjnym

Postępowanie administracyjne - skarga. Konstytucyjne prawo do składania skarg do organów administracji publicznej przysługuje każdemu obywatelowi. Skarga jest społeczną formą kontroli wobec administracji. W ten sposób dokonywana jest ochrona interesu własnego, a także interesu publicznego czy interesu innej osoby za jej zgodą. Chociaż skarga jest instrumentem znanym, jej prawidłowe procedowanie często jest problematyczne.

Od 2023 r. zakaz wzywania petentów do urzędów? Sprawa ma być załatwiona emailem albo przez telefon

Resort rozwoju i technologii przygotował projekt zmian w przepisach, dzięki którym obywatele nie będą musieli tak często jak obecnie stawiać się osobiście w urzędach - poinformował minister rozwoju i technologii Waldemar Buda. Dodał, że zmiany mają wejść od 2023 roku.

REKLAMA

Jak mediować w postępowaniu administracyjnym

Mediacja jest alternatywną formą rozwiązywania sporów - również w postępowaniu administracyjnym. Jej największe zalety to możliwość znacznego przyspieszenia postępowania oraz wspólnego znalezienia rozwiązania, które zadowoli wszystkie strony. Pozwala uniknąć postępowania odwoławczego lub postępowania sądowoadministracyjnego. Choć daje stronom aktywny wpływ na wynik postępowania, zawsze musi zmierzać do podjęcia ustaleń dotyczących jej załatwienia w granicach obowiązującego prawa.

Sejm uchwalił przepisy o tworzeniu miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli

Sejm przyjął poprawki Senatu do nowelizacji Prawa wodnego. Nowe przepisy mają usprawnić procedury administracyjne przy tworzeniu miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli.

Procedura stwierdzenia nieważności decyzji po zmianach

Wyeliminowanie decyzji administracyjnej w drodze stwierdzenia jej nieważności wymaga przeprowadzenia stosownego postępowania administracyjnego.

Odmowa wszczęcia postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy

Kiedy odmowa wszczęcia postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest zasadna?

Odmowa wszczęcia postępowania administracyjnego przez JST

Odmowa wszczęcia postępowania administracyjnego. Przeprowadzenie merytorycznej oceny żądania strony wymaga wcześniejszego wszczęcia postępowania administracyjnego. Tylko w wyjątkowej sytuacji możliwe jest wydanie postanowienia o odmowie wszczęcia i tym samym rezygnacja z rozpatrzenia wniosku.

Postępowanie w sprawie zwrotu opłaty za przejazd autostradą

Zwrot opłaty za przejazd autostradą, a dokładnie łatwiejsze jej odzyskanie przewiduje projekt rozporządzenia Ministra Finansów, w sprawie zwrotu opłaty za przejazd autostradą oraz rozpatrywania sprzeciwu.

Praca zdalna w urzędach – czerwiec 2021 r.

Praca zdalna w urzędach – do kiedy przedłużona? Jak długo będzie ograniczona praca urzędów? Jaka jest dopuszczalna liczba osób (interesantów) w urzędzie w czerwcu 2021 roku?

Do kiedy praca zdalna w urzędach 2021?

Praca zdalna w urzędach – do kiedy? Jakie sprawy możemy załatwić w urzędzie? Jakie są zasady pracy zdalnej urzędników?

Praca zdalna w administracji publicznej do 9 kwietnia 2021 r.

Praca zdalna w administracji - cała administracja publiczna wszędzie tam, gdzie będzie to możliwe, zostanie na najbliższe dwa tygodnie wysłana na pracę zdalną - zapowiedział premier Mateusz Morawiecki. Zaapelował też do prywatnych przedsiębiorców o pracę zdalną dla pracowników w tym czasie.

Prezydenckie weto ws. ustawy o działach administracji rządowej 

Ustawa o działach administracji rządowej została zawetowana przez Prezydenta Andrzeja Dudę. Dlaczego? Co zawiera ustawa?

Compliance - kompetencje i zadania pracowników ds. przeciwdziałania korupcji

CBA opublikowało „Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników i osób należących do grupy PTEF”. W wytycznych omówione też kwestie dotyczące kompetencji i zadań pracowników ds. przeciwdziałania korupcji. Czy według CBA utworzenie stanowiska do spraw przeciwdziałania korupcji jest niezbędne? Jakie są podstawowe zadania pracownika ds. przeciwdziałania korupcji według CBA?

Compliance - Wytyczne antykorupcyjne CBA dla administracji publicznej - zaangażowanie kierownictwa

CBA opublikowało „Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników i osób należących do grupy PTEF”.

Praca zdalna w urzędach – do kiedy, ograniczenia działalności urzędów

Praca zdalna urzędników administracji publicznej została przedłużona. Ma to związek z wejściem Polski od 28 listopada w tzw. etap odpowiedzialności pandemii koronawirusa. Do kiedy potrwa praca zdalna w urzędach? Jakie obostrzenia obowiązują w urzędach? Co z obsługą interesantów?

Blockchain w administracji publicznej - będą nowe przepisy UE

Komisja Europejska przymierza się do wdrożenia regulacji, które pomogą w pełni wykorzystać potencjał technologii blockchain oraz kryptowalut. Unijni urzędnicy pracują nad rozwiązaniami prawnymi, dzięki którym kryptowaluty staną się pełnoprawnym instrumentem finansowym akceptowanym we wszystkich krajach członkowskich. Blockchain czeka jednak także na zastosowanie w wielu innych branżach.

Koronawirus skomplikował kwestię bonifikaty?

Dla niektórych osób uwłaszczenie gruntów pod blokami i domami to już historia. Warto jednak pamiętać, że wiele postępowań w tej sprawie wydłużyło się przez koronawirusa.

Zakończenie postępowania administracyjnego stanowi przeszkodę w merytorycznym rozpoznaniu skargi na bezczynność

W dniu 22 czerwca 2020 r. Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę w składzie 7 sędziów (sygn. II OPS 5/19), w której uznał, że wniesienie skargi na bezczynność po zakończeniu przez organ administracji publicznej prowadzonego postępowania poprzez wydanie decyzji ostatecznej stanowi przeszkodę w merytorycznym rozpoznaniu takiej skargi.

Doręczanie korespondencji cudzoziemcowi

Ustawodawca nakazuje doręczać pisma urzędowe cudzoziemcowi pod wskazanym przez niego adresem albo w każdym miejscu, w którym cudzoziemca zastanie. Nie musi to być adres zamieszkania czy adres miejsca pracy. Dopuszczalne jest również doręczanie pisma w trybie zastępczym oraz za pośrednictwem ustanowionego przez cudzoziemca pełnomocnika.

Oszczędności w urzędach w 2020 r. - niższe pensje, brak nagród?

Z informacji Dziennika Gazety Prawnej wynika, że nie będzie zwolnień w administracji rządowej. Rząd będzie jednak szukał oszczędności płacowych.

Zwolnienia urzędników administracji państwowej w sierpniu 2020 - stanowisko OPZZ

Tarcza antykryzysowa daje możliwość masowych zwolnień w administracji publicznej. Przedstawiamy stanowisko związków zawodowych.

Koronawirus: bieg terminów na dokonanie czynności prawnych i procesowych

Ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych przewiduje zawieszenie biegu niektórych terminów procesowych i materialnych. Zgodnie z założeniem, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego oraz stanu epidemii zawieszone zostają terminy na dokonanie różnych czynności prawnych i procesowych.

Oszczędności w administracji publicznej. Niższe wynagrodzenia zamiast zwolnień?

Rząd zabezpiecza się przed brakiem pieniędzy w budżecie na skutek kryzysu wywołanego koronawirusem. Chce redukować zatrudnienie w administracji rządowej, w tym w służbie cywilnej lub w najlepszym wypadku na pewien czas obniżać pensje urzędników.

Tarcza antykryzysowa 2.0: Możliwość redukcji etatów w urzędach

Rząd na postawie specjalnego rozporządzenia może dokonać redukcji etatów w administracji publicznej. Takie rozwiązanie znalazło się w rządowym projekcie ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.

Koronawirus. Zwolnienia w administracji publicznej

Rząd chce być przygotowany do ewentualnego cięcia etatów i obniżek pensji w ministerstwach, urzędach wojewódzkich i innych instytucjach. Wystarczy, że – gdy zajdzie taka potrzeba – wyda stosowne rozporządzenie. Takie rozwiązanie znalazło się w rządowym projekcie ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.

Uzyskanie pozwolenia na budowę a obowiązek remediacji

Uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę uzależnione jest od spełnienia szeregu warunków. W praktyce pojawiają się wątpliwości czy organ może uzależnić wydanie takiej decyzji od uprzedniego wykonania przez inwestora obowiązku remediacji.

Jak przygotować się do zmian w procedurze przyłączenia do sieci wod - kan?

Czy w najbliższym czasie czeka nas rewolucja w procedurze wydawania warunków technicznych przyłączenia do sieci wod – kan? Wiele na to wskazuje, najwięcej: tempo prac nad projektem nowelizacji ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

Uproszczenie procedur obowiązujących w egzekucji administracyjnej 2019, 2020, 2021 r.

W dniu 14 października 2019 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw.

Zintegrowana platforma analityczna dla administracji publicznej ruszy w 2022 r.

Zintegrowana platforma analityczna ma być narzędziem wspierającym rozwój analityki danych w sektorze publicznym. Ministerstwo Cyfryzacji już pracuje nad jej uruchomieniem.

Zaświadczenia w postępowaniu administracyjnym

Uregulowane w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego zaświadczenia mają cechy w sposób precyzyjny określone przez ustawodawcę. Zaświadczenie musi zostać wydane w sytuacji, gdy urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga określony przepis prawa lub też gdy osoba ubiega się potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego ze względu na swój interes prawny.

Informatyzacja postępowania sądowoadministracyjnego

W dniu 31 maja weszły w życie: nowelizacja ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz niektórych innych ustaw oraz art. 4 ustawy z dnia 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy wprowadzają elektronizację postępowania przed sądami administracyjnymi.

Nowy model naliczania i poboru kosztów egzekucyjnych w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym

W dniu 29 lipca 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw. Większość przepisów dotyczących naliczania i poboru kosztów egzekucyjnych wejdzie w życie po upływie 18 miesięcy od dnia ogłoszenia. W ustawie określono dwie maksymalne stawki opłaty manipulacyjnej pobieranej przez organ egzekucyjny.

Uchwała w sprawie lokalnych standardów urbanistycznych - pierwszy głos w orzecznictwie

Rada gminy może określić w lokalnych standardach urbanistycznych wymagania dla inwestycji towarzyszących, o ile jest to niezbędne dla zachowania ładu przestrzennego.

Maksymalna wysokość opłat za egzekucję administracyjną

Zmiany w postępowaniu egzekucyjnym w administracji już niedługo. Senacka komisja przyjęła bez poprawek nowelę ustawy, upraszczającej postępowania egzekucyjne w administracji.

Nowe zasady wnoszenia pism z zagranicy

Nadanie pisma w placówce pocztowej operatora świadczącego pocztowe usługi powszechne w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej zostało zrównane w skutkach z nadaniem pisma w polskiej placówce pocztowej.

Zmiany w opłatach za egzekucję administracyjną 2019 r.

Już niedługo wzrosną koszty postępowania administracyjnego dla obywateli. Jak zmienią się opłaty za egzekucję administracyjną?

Nowe zasady doręczeń pism w postępowaniu administracyjnym 2019 r. i 2020 r.

Zmiany w zasadach doręczeń pism w postępowaniu administracyjnym już niedługo. Ustawa z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego podpisana przez Prezydenta 6 czerwca 2019 r.

Elektronizacja postępowania administracyjnego od 31 maja 2019 r.

W dniu 16 maja 2019 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz niektórych innych ustaw. Jest to związane z elektronizacją postępowania administracyjnego, które ma nastąpić już 31 maja 2019 r.

Zmiany w ustawie Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

W dniu 16 maja 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz niektórych innych ustaw. Zmiany związane są elektronizacją postępowania przed sądami administracyjnymi. Zmiany wchodzą w życie 31 maja 2019 r.

Przeliczenie emerytury dla kobiet z rocznika 1953

Kobiety z rocznika 1953 wnioskują o kolejne przeliczenie emerytury. Czy wznowienie postępowania będzie możliwe?

Decyzja środowiskowa - zmiany w procedurze

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji, opublikowany został projekt ustawy z dnia 19 marca 2019 roku o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw, zakładający istotne zmiany w procedurze wydawania decyzji środowiskowych. Mają one na celu przyspieszenie wydawania tychże decyzji.

Korespondencja Gminy z podmiotami zewnętrznymi może stanowić informację publiczną

Wojewódzki Sąd Administracyjny po kasacji w Naczelnym Sądzie Administracyjnym wydał wyrok w sprawie dotyczącej udostępnienia informacji publicznej. Przygotował przy tym dla organów swoiste vademecum co do prawidłowego sposobu przygotowania odpowiedzi na wnioski o dostęp do informacji publicznej.

Sankcje finansowe związane z nieudostępnieniem informacji publicznej

Spór o udostępnienie informacji publicznej wiąże się z możliwością poniesienia przez instytucję publiczną dodatkowych kosztów. Chodzi nie tylko o koszty wynikające z poniesienia własnych wydatków czy o zwrot kosztów przeciwnika. Niekiedy kosztami urzędu są również specyficzne sankcje finansowe, orzekane przez sądy administracyjne.

Zmiany w Krajowym Rejestrze Zadłużonych od 1 grudnia 2020 r.

Prezydent podpisał ustawę z dnia 6 grudnia 2018 r. o Krajowym Rejestrze Zadłużonych. Przepisy ustawy zaczną obowiązywać od 1 grudnia 2020 r. Ustawa wprowadza szereg zmian w egzekucji administracyjnej.

REKLAMA