Poczta elektroniczna w kontaktach z urzędem
16.09.2011
Zmiany zachodzące w informatyzacji administracji publicznej są w ostatnim czasie bardzo intensywne. Dlatego warto sprawdzić, jak reagować na dokumentację elektroniczną dostarczaną do urzędu.
Organizacja pracy urzędu w okresie letnim
04.07.2011
Sezon letni wiąże się z występowaniem wysokich temperatur i silnego promieniowania słonecznego w miejscach pracy. Pracodawcy mają obowiązek podejmować różne działania zmierzające do ograniczenia oddziaływania tych czynników na pracowników.
Dzięki nowej instrukcji kancelaryjnej oraz uchyleniu dotychczasowych – przestarzałych zasad zarządzania dokumentacją w urzędach, stworzone zostały solidne podstawy do funkcjonowania elektronicznej administracji wewnątrz urzędów. To trudne zadanie w dużej mierze muszą przygotować i przeprowadzić kierownicy instytucji.
Jak właściwie przywitać delegację w urzędzie
10.10.2011
W pozdrowieniach obowiązują ścisłe zasady. Przede wszystkim wchodzący zawsze pozdrawia pierwszy. Pozdrawiając więcej osób, wystarczy powitanie ogólne. Czy w urzędach przestrzegane są zasady savoir-vivre’u?
Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy, dotyczy to również pracowników zatrudnionych w urzędzie.
Odpowiedzialność majątkowa urzędników
24.05.2011
Obowiązuje ustawa o odpowiedzialności
majątkowej funkcjonariuszy publicznych uchwalona 20 stycznia 2011 roku. Nowe prawo
normuje odpowiedzialność funkcjonariuszy wobec Skarbu Państwa, jednostek samorządu i innych podmiotów odpowiedzialnych za szkodę powstałą przy wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa.
Urząd gminy wypłaca uczniom z terenu gmin stypendia oraz zasiłki
szkolne. Czy
będzie obowiązany do sporządzenia PIT-8S oraz czy do celów zwolnienia z
podatku dochodowego stypendia te są ograniczone do wysokości 380 zł?
Czy gminna jednostka budżetowa może wypożyczać sprzęt multimedialny (laptop, rzutnik itp.) swoim pracownikom do celów prywatnych? Jak postąpić w przypadku, gdy wypożyczony sprzęt ulegnie
uszkodzeniu?
Obsługa trudnych gości
04.02.2011
Sekretarka w kontakcie z trudnym interesantem powinna wykazać się umiejętnością efektywnej komunikacji, radzenia sobie z własnymi emocjami i zapobiegania sytuacjom konfliktowym.
Wznowienie postępowania to instytucja procesowa, która daje
możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i
ponownego wydania rozstrzygnięcia w sprawie zakończonej już wydaniem
decyzji ostatecznej.
Najniższe zarobki w urzędach marszałkowskich
16.12.2010
Spośród urzędników, którzy zajmują się funduszami unijnymi w instytucjach wdrażających programy unijne, najmniej zarabiają pracownicy urzędów marszałkowskich. To jedynie tam w porównaniu z 2009 rokiem, nastąpił spadek wynagrodzeń.
Język migowy w urzędzie
09.11.2010
W Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, obecnie trwają prace nad
projektem założeń do ustawy o polskim języku migowym i ułatwieniach w
komunikacji dla osób niesłyszących i niedosłyszących. 
Służba przygotowawcza jest integralnym elementem kultury organizacyjnej i systemu rozwoju zawodowego pracowników administracji publicznej. Doświadczenia z funkcjonowania tej zasady doskonale sprawdzają się w administracji samorządowej.
Kryteria jakie muszą spełniać podmioty prowadzące szkolenia dla korpusu
służby cywilnej oraz sposób i warunki oceny prowadzonych szkoleń –
sprecyzowane zostały w rozporządzeniu, które właśnie ukazało się w
Dzienniku Ustaw.
Organy administracji publicznej, z racji realizowania nałożonych na nie obowiązków, posiadają informacje, których potwierdzenia często potrzebują klienci urzędu. Potwierdzenie tych informacji następuje poprzez wydanie zaświadczenia.
Niezbędnik czynności kancelaryjnych
03.09.2010
W procedurach biurowych ważną pozycję stanowią czynności kancelaryjne, które są uregulowane wewnętrznymi przepisami, zawartymi w formie instrukcji kancelaryjnej.
Praca w urzędzie: zarobki czy prestiż
01.06.2011
Obecnie na jeden wolny wakat na pracownika niższego szczebla do urzędów napływa około 500 aplikacji. Czym kuszą urzędy potencjalnych pracowników? Chodzi o prestiż czy zarobki, a może jedno i drugie.
Prawidłowe uchwały Rady Gminy
24.08.2010
Uchwała jest podstawą formą podejmowania decyzji przez kolegialny organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, jakim jest Rada Gminy. Przedstawiamy praktyczne wskazówki jak powinno wyglądać jej przygotowanie i redagowanie.
Zażalenie na bezczynność organu
01.06.2010
Czytelnik czeka na decyzję w sprawie warunków zabudowy. Wniosek złożył w styczniu 2009 r., w lutym poinformowano go, że decyzja zostanie wydana prawdopodobnie w kwietniu. Nie ma jej do tej pory.
Ponad 3 mld zł wyda do 2014 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na finansowe wsparcie przedsięwzięć termomodernizacyjnych w ramach programu „System Zielonych Inwestycji – Zarządzanie energią w budynkach użyteczności publicznej”. Pieniądze powinny wystarczyć na co najmniej 3 tys. obiektów.
Do podstawy wymiaru trzynastki za 2009 r. wliczyliśmy pracownikowi, który przebywał na zwolnieniu lekarskim, dodatek stażowy w całości. Czy postąpiliśmy słusznie, czy powinniśmy ten dodatek wliczyć tylko za dnie przepracowane?
Będą kolejne zmiany w dowodach osobistych
09.04.2010
Od 2011 r. zacznie obowiązywać nowy wzór dowodu osobistego. Przepisy niosą zmiany nie tylko dla obywateli, lecz także dla gmin. W wyniku wprowadzenia innowacji w dowodach osobistych zwiększy się liczba zadań wykonywanych przez gminy.
Wyłączenia w samorządzie terytorialnym
14.04.2010
Podstawowymi zasadami działania organów publicznych w postępowaniu
administracyjnym jest obiektywizm oraz bezstronność. Organy samorządu
terytorialnego działają w wielu sferach np. jako organy administracyjne
w rozumieniu k.p.a, lub jako organy ustawodawcze samorządu bądź jako
zamawiające w rozumieniu przepisów Prawa zamówień publicznych. Obie
wspomniane zasady są więc realizowane w oparciu o różne regulacje
prawne i stosownie do poszczególnych trybów.
Kodeks etyki w urzędzie gminy
07.05.2010
Pracownicy samorządowi, w przeciwieństwie np. do członków korpusu służby cywilnej nie doczekali się jak dotąd jednolitego kodeksu etyki. Nie ma jednak prawnych przeszkód aby w ramach obowiązującego prawa takie kodeksy przyjmować.
Wykształceni i kompetentni urzędnicy stanowią gwarancję sprawnego i dobrze zarządzanego państwa. Dlatego konieczne są zmiany w standardach kształcenia.Rozmowa z Jerzym Stępniem, współtwórcą reformy samorządowej, byłym sędzią Trybunału Konstytucyjnego, Wiceprezesem Rady Fundatorów Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej
Udostępnianie danych radnego
26.04.2010
Czy pracownicy urzędów gmin i starostw powiatowych mogą udzielać instytucjom, firmom i osobom prywatnym informacji dotyczących danych teleadresowych radnych, takich jak: imię, nazwisko, adres, telefon kontaktowy radnego? Czy urzędnicy mogą pobierać opłaty za udzielanie tych informacji?
W Sejmie znajduje się projekt ustawy wprowadzający finansową odpowiedzialność urzędników za podejmowane decyzje. Przewiduje on kary nawet do dwunastokrotności wynagrodzenia urzędnika za wydanie decyzji z rażącym naruszeniem prawa.
Wojewoda będzie mógł w drodze decyzji wstrzymać egzekucję administracyjną.
Szefowie urzędów zyskają większe możliwości elastycznego kształtowania płac podwładnych. Rząd zamierza zlikwidować dodatek specjalny dla pracowników Służby Cywilnej. Dyrektorzy nie otrzymają dodatku funkcyjnego, który z dodatkiem specjalnym zastąpi system premiow.
Urząd, który nie wykona wyroku sądu, może zostać ukarany grzywną. Sąd może wymierzyć maksymalną grzywnę w wysokości prawie 27 tys. zł.
Systemy jakości wprowadzają oprócz duzych firm urzędy administracji publicznej i samorządowej. System zarządzania jakością ma zagwarantować urzędowi i starostwu wiarygodność, status jednostki przewidywalnej w zakresie jakości, przyjaznej klientowi i działającej w sposób przejrzysty. Niezależnie od niego istnieje jednak kilkanaście innych systemów, których celem jest zarządzanie nie tylko jakością, ale również bezpieczeństwem czy ochroną środowiska.
Reorganizacja urzędu - uprawniająca do zwolnienia urzędnika państwowego - to także likwidacja stanowiska urzędniczego, dokonana bez zmiany stosownego statutu lub regulaminu.
Kto i kiedy decyduje o wzroście wynagrodzeń w administracji samorządowej? Kiedy osoby zatrudnione w samorządzie mogą liczyć na podwyżki?
Jeżeli mandat, to nie urząd
25.05.2010
Marszałek Sejmu zapowiada przedstawienie projektu nowelizacji ustawy o sprawowaniu mandatu posła i senatora. Niejednoznaczne regulacje o zakazie łączenia funkcji wymagają doprecyzowania przepisów ustawy. Eksperci twierdzą, że Trybunał Konstytucyjny nie powinien wyjaśniać wątpliwości interpretacyjnych.
Albo mandat posła, albo mandat radnego
25.05.2010
Ponad stu nowych parlamentarzystów musi się zdecydować na to czy pozostają w samorządzie, czy rozpoczynają pracę w Sejmie lub Senacie. Zgodnie z przepisami mają na to 14 dni od momentu oficjalnego ogłoszenia wyników wyborów. Termin ten upływa 9 listopada.
Burmistrz określa zasady obsługi rady
30.04.2010
Burmistrz (wójt, prezydent miasta) jako kierownik urzędu miasta (urzędu gminy) może zmienić dotychczas obowiązujące regulacje dotyczące obsługi rady miasta (rady gminy). Burmistrz jako podmiot wykonujący wobec pracowników urzędu miasta czynności z zakresu prawa pracy uprawniony jest także do zmiany zakresu czynności pracownika.