REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Województwo, Odpady

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Opłata za gospodarowanie opłatami komunalnymi - wybór metody ustalenia

Czy dokonując wyboru metody ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi Rada może wprowadzić własną metodę nie wynikającą z ustawy tylko z warunków i potrzeb miejscowych?

Kary dla przedsiębiorców odbierających odpady komunalne

Kary dla przedsiębiorców odbierających odpady komunalne wymienia na swoich stronach internetowych Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska. Ponadto inspektorat wskazuje, iż większość gmin nie osiągnęła wymaganych poziomów odzysku i recyklingu wybranych frakcji odpadów; a w niektórych gminach wcale nie prowadzono selektywnej zbiórki tych odpadów.

Sprawozdanie roczne wójta, burmistrza lub prezydenta miasta z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi

Złożenie przez gminę rocznego sprawozdania marszałkowi województwa i wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska rozpoczyna proces weryfikacji danych sprawozdania. Co powinno zawierać roczne sprawozdanie dotyczące zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi?

Wymagania stawiane podmiotowi odbierającemu odpady komunalne

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach stawia podmiotom odbierającym odpady komunalne szereg wymogów. Jakie to wymogi?

REKLAMA

Ustawa śmieciowa a przedsiębiorcy

1 lipca 2013 r. weszła w życie nowa „ustawa śmieciowa” dotycząca gospodarowania odpadami komunalnymi. W przypadku przedsiębiorców regulacja ustawy jest mniej korzystna niż w stosunku do osób prywatnych. Czy oznacza to, że przedsiębiorcy zapłacą więcej za wywóz odpadów?

Ustawa śmieciowa - podsumowanie pierwszego miesiąca obowiązywania

Miesiąc po wejściu w życie śmieciowej rewolucji można zrobić bilans plusów i minusów. część gmin nie zdążyła z przetargami i z podpisaniem umów z firmami wywozowymi. W tej grupie jest stolica.

MŚ: ustalono poziomy recyklingu odpadami

Gminy do końca 2020 roku będą musiały osiągać do 50 proc. poziomu recyklingu odpadami komunalnymi oraz do 70 proc. odpadami np. budowlanymi - to efekt rozporządzenia ministra środowiska, które weszło w życie 26 czerwca.

Projekt ustawy o odpadach - do podkomisji

Rządowy projekt ustawy o odpadach został skierowany do dalszych prac w podkomisji. Dokument ten ma wdrożyć unijne dyrektywy; zawiera też wszystkie dotychczasowe regulacje dotyczące odpadów.

REKLAMA

Przygotowanie uchwał w sprawie odpadów

Zostało niewiele czasu na przygotowanie i przyjęcie uchwał wprowadzających w gminach nowy system gospodarowania odpadami. To już ostatni moment na rozpoczęcie prac nad tymi dokumentami.

Rząd przyjął projekt ustawy o odpadach

Rząd przyjął projekt ustawy o odpadach, wprowadzającej szereg zmian, które zakłada europejska dyrektywa odpadowa. Zobowiązuje ona do recyklingu, odzyskiwania i unieszkodliwiania odpadów, wprowadza zasadę "kto zanieczyszcza, ten płaci".

Dolnośląskie/ Kampania promująca nowe zasady gospodarki odpadami

Celem kampanii "Nowe prawo odpadami - nowy styl życia Dolnoślązaków", którą w piątek zainaugurowano we Wrocławiu, jest promowanie wśród samorządów rozwiązań związanych z wprowadzaniem nowych zasad gospodarki odpadami oraz edukacja mieszkańców Dolnego Śląska.

Małopolskie: Radni przyjęli budżet województwa na 2012 rok

Dochody na poziomie 1,232 mld zł i wydatki przekraczające 1,351 mld zł zapisano w budżecie woj. małopolskiego na 2012 r., przyjętym w poniedziałek przez radnych. Jak podkreślił marszałek województwa Marek Sowa, na inwestycje przeznaczono ok. 600 mln zł.

Warszawa: Przygotowania do przejęcia gospodarowania odpadami

Stołeczny ratusz przygotowuje rozwiązania dotyczące przejęcia przez miasto gospodarowania odpadami. Chodzi m.in. o opłatę śmieciową, system odbioru odpadów, przetargi dla firm śmieciarskich - powiedziała zastępca rzecznika ratusza Agnieszka Kłąb.

Kontrola postępowania z odpadami komunalnymi

Do zadań własnych gminy w zakresie zapewnienia czystości i porządku na jej terenie i tworzenia warunków niezbędnych do ich utrzymania należy m.in. nadzór nad gospodarowaniem odpadami komunalnymi, w tym nad realizacją zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

Kontrola postępowania z odpadami komunalnymi

Do zadań własnych gminy w zakresie zapewnienia czystości i porządku na jej terenie i tworzenia warunków niezbędnych do ich utrzymania należy m.in. nadzór nad gospodarowaniem odpadami komunalnymi, w tym nad realizacją zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

Ustawa śmieciowa - analiza przepisów

W 2012 roku wejdzie w życie większa część przepisów tzw. ustawy śmieciowej. Oznacza to, iż gminy - którym nowe przepisy przyznały władztwo nad odpadami - muszą wkrótce zacząć przygotowywania się do przejęcia nowych zadań i do wdrożenia przepisów ustawy.

Kontrowersje wokół opłaty za gospodarowanie odpadami

Harmonogram przebudowy systemu gospodarowania odpadami oraz zakres zadań nałożonych na samorządy mogą spowodować, że reforma śmieciowa się nie powiedzie. Problemy pojawiają się już na etapie wyboru zasad naliczania opłat, jakie będą ponosić mieszkańcy.

Śmiecie zostały uporządkowane

Gminy przejęły obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych. Teraz to samorządy stworzą regiony gospodarki odpadami komunalnymi i będą zobowiązane do budowy i utrzymania instalacji recyklingu i utylizacji.

Zmiana taryfy za wodę i odprowadzanie ścieków

W cenie za wodę i ścieki można kalkulować tylko te koszty inwestycyjne, które wynikają z wieloletnich planów rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. Plany takie mają obowiązek przygotowywać przedsiębiorstwa dostarczające wodę i odbierające ścieki. Natomiast zatwierdzają je rady gminy.

Regionalny Zakład Zagospodarowania Odpadów - etapy realizacji inwestycji

W 2008 roku 14 gmin z powiatu gnieźnieńskiego i wrzesińskiego zawarło porozumienie międzygminne, którego celem była budowa Regionalnego Zakładu Zagospodarowania Odpadów. Przedstawiamy główne etapy projektu oraz źródła finansowania inwestycji.

Za brak ustawy „śmieciowej” zapłacą wszyscy

Brak skutecznych przepisów o odpadach powoduje, że już nie wywiązujemy się ze zobowiązań wobec Unii Europejskiej dotyczących zmniejszenia masy śmieci składowanych na wysypiskach. Nie ma również szans, aby w najbliższym czasie sytuacja się poprawiła. Oznacza to, że na Polskę zostaną nałożone ogromne kary finansowe.

Nowe możliwości przekształcenia szpitali w spółki kapitałowe

Sejm 18 marca 2011 r. przyjął ustawę o działalności leczniczej. Ustawa, jeżeli wejdzie w życie, doprowadzi do gruntownej reformy w systemie ochrony zdrowia w zakresie funkcjonowania podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych. Najistotniejsze zmiany obejmą samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, które w dominującej liczbie podlegają województwom, powiatom i gminom.

Kary za brak informacji o odpadach

Do 15 marca 2011 r. wytwórcy odpadów, w tym przede wszystkim przedsiębiorcy, mieli obowiązek przekazać marszałkom województw zbiorcze zestawienie o wytworzonych w 2010 roku odpadach. Tych, którzy tego nie zrobili albo przygotowali nierzetelne zestawienia, marszałek musi ukarać grzywną 10 tys. zł.

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.4)

Korekta funkcjonowania systemu zbiórki i przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego jest niezbędna i bardzo pilna. Jej brak powoduje niewydolność systemu, złe poziomy odzysku, jak również w dużym procencie pozyskiwanie nieprecyzyjnych danych, gdyż część systemu może być fikcyjna.

Centrum powiadamiania ratunkowego - nowe kompetencje wojewody

Do obowiązków wojewody należy wyznaczanie kierownika centrum powiadamiania ratunkowego i zatwierdzanie programu szkolenia operatorów numerów alarmowych.

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.3)

Stworzony w Polsce w 2005 roku system dotyczący postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym ( ZSEE) oparty jest na czterech grupach podmiotów.

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.2)


W Ustawie o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym szczegółowo zdefiniowane i opisane zostały prawa i obowiązki przedsiębiorców wprowadzających sprzęt na rynek, użytkowników sprzętu, podmiotów zbierających zużyty sprzęt, prowadzących działalność  w zakresie przetwarzania i odzysku (w tym recyklingu), organizacji odzysku oraz zadania Inspekcji Ochrony Środowiska.

Azbest – niebezpieczny odpad i palący problem samorządów

Historia azbestu zatoczyła ogromne koło - od zachwytu połączonego z przypisywaniem mu właściwości magicznych, do całkowitego zakazu jego stosowania w wielu krajach. Trwający obecnie żmudny proces usuwania azbestu - wymaga wysiłku i aktywnego współdziałania samorządów z mieszkańcami.

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest odpadem ( cz.1)

Od 2005 r. , po wejściu Ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, gminy muszą  wspierać powstawanie systemu selektywnej zbiórki „elektrośmieci”.

Nakaz usunięcia odpadów z nieruchomości

Niemal każda gmina w mniejszym lub większym stopniu boryka się z problemem nielegalnego składowania (rzadziej: magazynowania) odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Często ustalenie sprawcy naruszenia prawa stwarza poważne trudności praktyczne.

Projekt ustawy repatriacyjnej

Osoba, która pragnie być repatriantem w rozumieniu projektowanej ustawy powinna spełnić kilka warunków. Po pierwsze musi wykazać swoje polskie pochodzenie, po drugie zadeklarować zamiar osiedlenia się na terytorium RP, po trzecie być ofiarą zesłania lub deportacji dokonanej przez władze ZSRR w ramach stalinowskich represji albo potomkiem takiej osoby.

Zezwolenie na zbieranie odpadów a wymagania wobec składowisk

Czy występując o zmianę pozwolenia lub o nowe pozwolenie na zbieranie odpadów, należy wykazać, że obiekty, w których odpady będą zbierane, zostały dopuszczone do użytkowania w zakresie zbierania odpadów?

Są sprawdzone metody gospodarowania odpadami

W 25 krajach Unii Europejskiej na składowiska odpadów komunalnych trafia rocznie połowa wszystkich odpadów. Druga połowa jest utylizowana. Niestety, te statystyki nie dotyczą Polski. Ciągle trwają prace nad zmianami legislacyjnymi, które mają ułatwić gminom gospodarowanie odpadami.

Azbest - obowiązki właścicieli, zarządców, wykonawców prac i przewoźników

Przepisy nakładają sporo obowiązków na właścicieli i zarządców nieruchomości na których znaleźć można materiały azbestowe oraz na podmioty usuwające i przewożące azbest.

Odpady ulegające biodegradacji w gminnej gospodarce odpadami

Gminy mają obowiązek ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania do nie więcej niż 75% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.

Rządowe propozycje zmiany zasad naliczania janosikowego

Ministerstwo Finansów przygotowało propozycje zmiany systemu naliczania wpłaty do budżetu państwa dla wszystkich szczebli samorządu terytorialnego.

Limity finansowe dla komitetów wyborczych

Komitetów wyborczych uczestniczących w wyborach samorządowych dotyczą ograniczenia i limity odnoszące się zarówno do pozyskiwania, jak i do wydatkowania środków finansowych.

Innowacyjne projekty w administracji

W latach 2007-2013 Europejski Fundusz Społeczny (EFS) daje administracji publicznej w Polsce szansę na zmianę jakościową realizowanych usług i podejmowanych inicjatyw. W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanego z EFS wsparcie udzielane jest w ramach dziesięciu priorytetów.

Stan klęski żywiołowej - definicja, konsekwencje wprowadzenia

Wprowadzenie stanu nadzwyczajnego ma wpływ na zasady działania organów władzy publicznej, na zakres stosowanych wolności i praw jednostki. Nie są to kwestie zależne od organów, lecz zostały określone w Konstytucji, a także w ustawach dotyczących poszczególnych stanów nadzwyczajnych

Administracja a obywatel – ekologia, przepisy, praktyka (2)

Jak w praktyce na gruncie obowiązujących przepisów powinna być zorganizowana selektywna zbiórka odpadów? Co powinna zrobić gmina aby zbiórka selektywna była również efektywna?

Nieprawidłowości przy rozliczaniu dotacji unijnych

Podmioty, którym uda się uzyskać dofinansowanie, dopiero podczas realizacji projektu przekonują się, że pozyskanie dotacji to tylko część sukcesu. O wiele trudniejsze okazuje się niejednokrotnie prawidłowe rozliczenie i zamknięcie projektu.

Żeby zostać wojewodą trzeba mieć tytuł magistra

Wojewoda będzie mógł w drodze decyzji wstrzymać egzekucję administracyjną.

Marszałek województwa wyda zaświadczenie o pracy w Polsce

Osoba, która chce prowadzić firmę w krajach UE, otrzyma zaświadczenie o rodzaju zatrudnienia lub działalności gospodarczej wykonywanej w Polsce.

REKLAMA