REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Koronawirus, Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kryteria oceny ofert w zamówieniach na zagospodarowanie odpadów komunalnych

Wraz z wejściem w życie nowelizacji u.c.p.g. z dnia 19 lipca 2019 r. nastąpiła deregionalizacja rynku gospodarki odpadami, w zakresie w jakim uprzednio istniał obowiązek zagospodarowywania odpadów w instalacjach o statusie RIPOK. Powyższe nie tylko skutkuje zmianą charakterystyki ekonomicznej wskazanego fragmentu rynku ale również może stanowić podstawę zmian zachowań nabywczych gmin, a w konsekwencji przełożyć się na rozwiązania stosowane przez nie przy udzielaniu zamówień publicznych.

Od kiedy urząd musi przyjąć ustrukturyzowaną e-fakturę?

Od 18 kwietnia 2019 r. urzędy nie mogą odmówić przyjęcia ustrukturyzowanej e-faktury. Co to jest ustrukturyzowana e-faktura? Jak ją wysłać do urzędu?

Naruszenie przepisów P.z.p. poprzez nieodtajnienie informacji

Ograniczenie jawności postępowania o udzielenie zamówienia publiczne może nastąpić m.in. w zakresie w jakim uzasadnione jest to ochroną tajemnicy przedsiębiorstwa. Nieujawnienie przez zamawiającego informacji, musi zostać poprzedzone zweryfikowaniem skuteczności zastrzeżenia przez wykonawcę, że informacje nie mogą zostać udostępnione oraz wykazania, iż stanowią one tajemnicę przedsiębiorstwa (art. 8 ust. 3 P.z.p.). Błędy w przeprowadzeniu weryfikacji ww. okoliczności mogą skutkować nieuzasadnionym nieodtajnieniem informacji z naruszeniem art. 8 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 3 P.z.p. Powyższe znajduje potwierdzenie w informacjach o wynikach kontroli przeprowadzanych przez Prezesa UZP.

Obowiązki informacyjne w art. 13 RODO a zamówienia publiczne

Zamawiający obowiązany jest w treści dokumentacji przetargowej zawrzeć informacje wymagane przez przepisy RODO.

REKLAMA

RODO: Zmiany w zamówieniach publicznych 2019 r.

RODO wymusiło zmiany w udzielaniu zamówień publicznych. Sprawdź co zmieniło się w zamówieniach po 4 maja 2019 r.

Zamówienia dotyczące odpadów komunalnych - zaostrzone wymogi w SIWZ

Miesiąc temu jednostka podpisała umowę na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Jednak wskutek omyłki w umowie nie umieszczono zapisów dotyczących instalacji, do których będą przekazywane odpady przez wykonawców. Wymogu tego nie umieszczono także w SIWZ. Czy działaniem takim naruszono przepisy ustawy - Prawo zamówień publicznych, pomimo zasady swobody zawierania umów wynikającej z Kodeksu cywilnego?

Innowacyjne rozwiązania dla administracji publicznej - raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego

Polski Instytut Ekonomiczny opracował raport GovTech, czyli nowe technologie w sektorze publicznym. Publikacja stanowi przewodnik po rynku GovTech.

Zmiany w ustawie Prawo zamówień publicznych w kwietniu 2019 r.

Rewolucyjne zmiany w Prawie zamówień publicznych już niedługo. W kwietniu 2019 r. projekt ustawy trafi na Stały Komitet RM.

REKLAMA

Rekompensata za powierzenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego – czyli ile?

W polskiej praktyce okazało się, że podmioty publiczne wypłacają rekompensatę w nadmiernie niskiej wysokości. Ile powinna wynieść rekompensata za powierzenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego?

Stosowanie zamówień in house w przypadku nieruchomości mieszanych

Interpelacje poselskie coraz częściej dotyczą systemu gospodarki odpadami komunalnymi, w tym możliwości stosowania zamówień in house w przypadku nieruchomości mieszanych.

E-fakturowanie w zamówieniach publicznych już w 2019 r.

Ustawa dotycząca e-fakturowania w zamówieniach publicznych z podpisem Prezydenta. Ustawa wchodzi w życie z dniem 18 kwietnia 2019 r., z wyjątkiem przepisów, dla których przewidziano wejście w życie 1 stycznia 2019 r.

XX ZJAZD SPECJALISTÓW I EKSPERTÓW DS. ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

Z przyjemnością informujemy, że portal infor.pl objął patronatem jedno z najważniejszych wydarzeń obszaru zamówień publicznych Zjazd Specjalistów i Ekspertów ds. Zamówień Publicznych organizowanym w dniach 15-16 listopada przez firmę ApexNet. 

Zamówienia in house – definicja podmiotu wewnętrznego – czy coś się zmieni w 2019 r.

Co przyniesie rok 2019 w zamówieniach publicznych? Czy coś się zmieni w definicji podmiotu wewnętrznego?

Zmiany w rozwiązaniach związanych z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń w Polsce 2019 r.

W dniu 4 października 2018 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 13 września 2018 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednostki sektora finansów publicznych do udzielania w pierwszej kolejności zamówień na dostawy mięsa lub produktów mięsnych w rozumieniu nowelizowanej ustawy.

Zamówienia in house w Prawie zamówień publicznych

Polski ustawodawca wprowadził z dniem 1 stycznia 2017 r. w Prawie zamówień publicznych (Pzp) zamówienia in house jako podtyp zamówienia z wolnej ręki (art. 67 ust 1 pkt 12), 13) i 14) Pzp).

Monitoring stopnia uwzględniania przez jednostki administracji rządowej aspektów społecznych w zamówieniach publicznych w świetle realizacji Zaleceń Rady Ministrów

Na stronach Urzędu Zamówień Publicznych opublikowano Sprawozdanie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych w 2017 r. przyjęte przez Radę Ministrów.

Wadliwe ustalenie wartości zamówienia na roboty budowlane

W jednym z postępowań o udzielenie zamówienia publicznego (wykonanie remontu drogi gminnej) pracownik urzędu gminy przy określaniu wartości zamówienia zastosował metodę analizy cen rynkowych zamiast kosztorysu inwestorskiego. Swój błąd pracownik uzasadniał koniecznością szybkiego działania w celu pilnego wykonania prac remontowych dla mieszkańców. Czy takie działanie stanowi naruszenie ustawy - Prawo zamówień publicznych?

Wadliwe zawarcie umowy rachunków bankowych na czas nieokreślony

Problem: Gmina zawarła umowy na prowadzenie rachunków bankowych (na czas nieokreślony). Postąpiono podobnie jak w przypadku umów na licencję na oprogramowanie komputerowe czy ciepło z sieci ciepłowniczej. Ponadto umowy na czas nieokreślony były korzystne ekonomiczne dla budżetu. Czy w kontekście swobody zawierania umów uregulowanej przez Kodeks cywilny można mówić o naruszeniu ustawy - Prawo zamówień publicznych?

Szacowanie wartości zamówienia przy środkach na czteroletni program rządowy

Jednostka oświatowa dostała za zadanie realizować program z zakresu administracji rządowej. W ramach czteroletniego programu realizowane będą zajęcia wczesnego wspomagania. Przez kolejne cztery lata jednostka ma do dyspozycji: 2018 r. - 78 000 zł, 2019 r. - 94 000 zł, 2020 r. - 110 000 zł, 2021 r. - 110 000 zł. Środki te zostaną przeznaczone na wynagrodzenie specjalistów w ramach umów zleconych. Jak powinna wyglądać procedura przeprowadzenia zamówień publicznych? Czy rozeznania cenowe można przeprowadzać co rok i stosować wewnętrzne zasady zakupów do 30 000 euro, czy raczej powinno się przeprowadzać przetargi, biorąc pod uwagę ogólną kwotę programu?

Informator Urzędu Zamówień Publicznych nr 1/2018

Urząd Zamówień publicznych opublikował Informator nr 1/2018. Zachęcamy do zapoznania się z Informatorem.

Elektronizacja zamówień publicznych a RODO

Z przyjemnością informujemy, że portal infor.pl objął patronatem konferencję ELEKTRONIZACJA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH A RODO.

Elektronizacja zamówień publicznych w służbie zdrowia

Z przyjemnością informujemy, że portal infor.pl objął patronatem konferencję ELEKTRONIZACJA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH W SŁUŻBIE ZDROWIA.

Zjazd Specjalistów i Ekspertów ds. Zamówień Publicznych 12-13 kwietnia 2018

Z przyjemnością informujemy, że portal infor.pl objął patronatem jedno z najważniejszych wydarzeń obszaru zamówień publicznych Zjazd Specjalistów i Ekspertów ds. Zamówień Publicznych organizowanym w dniach 12-13 kwietnia w Warszawie przez firmę ApexNet.

Rewolucyjne zmiany w zamówieniach publicznych już w 2019

Aktualnie przetargi publiczne są nieatrakcyjne dla przedsiębiorców. Planowane są więc zmiany w zamówieniach publicznych.

Różne oblicza naruszenia zasady pisemności

W gminie pominięto zasadę pisemności w zamówieniach publicznych (m.in. ustalono wartość szacunkową telefonicznie, w innej sprawie przyjęto pełnomocnictwo – po wezwaniu wykonawcy – wystawione z datą po terminie składania ofert; przyjęto argument wykonawcy, że złożenie pełnomocnictwa miało charakter tylko dowodowy, bo i tak wcześniej było udzielone). Czy takie przypadki mogą zostać zakwestionowane przez regionalną izbę obrachunkową?

Ustawa dot. e-wniosków przy dopłatach bezpośrednich podpisana

Ustawa dot. e-wniosków przy dopłatach bezpośrednich podpisana przez Prezydenta. Ustawa zakłada, że wnioski o przyznanie dopłat bezpośrednich i płatności z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich będą dostarczane do ARiMR elektronicznie.

Nieprawidłowości w SIWZ a zasada jawności zamówień publicznych

Członek komisji przetargowej w urzędzie miasta po dokonaniu przeglądu akt stwierdził, że są rozbieżności pomiędzy SIWZ a ogłoszeniem o zamówieniu (m.in. w zakresie warunków udziału w postępowaniu – akty te wymieniają różne wymagane dokumenty) w przetargach nieograniczonych. Ponadto w dwóch SIWZ zamieszczono zapis, że oferty w uszkodzonych kopertach albo wskazujących na ingerencje (otwarcie) będą zwracane oferentom. Czy takie zapisy naruszają ustawę – Prawo zamówień publicznych?

Zamawiający i wykonawca nie mogą dowolnie modyfikować wiążącego ich kontraktu

Zmiany treści umów w sprawie zamówienia publicznego są, co do zasady, zakazane. Jednocześnie Prawo zamówień publicznych wskazuje okoliczności, których wystąpienie pozwala na modyfikację takich kontraktów. Zmiany w umowach wprowadzone niezgodnie z przepisami są nieważne. Ponadto zamawiający, wprowadzając zmiany do umów w sprawie zamówień publicznych, naraża się na odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Nowe progi unijne w 2018 r. - zamówienia publiczne

Prezes UZP wszczął procedurę legislacyjną, która ma na celu podwyższenie progów unijnych i oficjalnego kursu euro stosowanych w zamówieniach publicznych.

Zmiany dotyczące wysokości progów już od 1 stycznia 2018 r. - zamówienia publiczne

Zmiany w prawie Unii Europejskiej w zakresie wysokości kwot progowych oraz ich równowartości w złotych wymusiły wydanie nowych rozporządzeń. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych wszczął procedurę legislacyjną.

Elektronizacja zamówień publicznych

W celu wdrożenia dyrektywy 2014/24/UE, nowelizacja prawa zamówień publicznych, wprowadziła obowiązek komunikowania się między zamawiającym a wykonawcami wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Gminy będą miały obowiązek stosować nowe procedury od 18 października 2018 r.

Wzory oświadczeń i dokumentów - zamówienia publiczne 2018 r. (cz. III)

Urząd Zamówień Publicznych zamieścił wzory oświadczeń oraz dokumentów z zakresu znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Trzecim opublikowanym dokumentem jest oświadczenie wykonawcy dotyczące przesłanek wykluczenia podwykonawcy składane zamawiającemu na podstawie art. 36ba ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Pzp w postępowaniu poniżej progów unijnych.

Wzory oświadczeń i dokumentów - zamówienia publiczne 2018 r. (cz. II)

Urząd Zamówień Publicznych zamieścił wzory oświadczeń oraz dokumentów z zakresu znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Drugim opublikowanym dokumentem jest Wezwanie kierowane przez zamawiającego do wykonawcy w trybie art. 36ba ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej jako: ustawa Pzp) do złożenia oświadczenia / dokumentów wraz z komentarzem.

Wzory oświadczeń i dokumentów - zamówienia publiczne 2018 r. (cz. I)

Urząd Zamówień Publicznych zamieścił wzory oświadczeń oraz dokumentów z zakresu znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Jako pierwsza opublikowana została klauzula dotycząca zatrudnienia do realizacji zamówienia osób, o których mowa w art. 29 ust. 4 pkt 1- 4 ustawy Pzp – Przykładowe zapisy na podstawie art. 36 ust. 2 pkt 9 ustawy Pzp.

Kto odpowiada w gminie za kontrolę zarządczą w zakresie zamówień publicznych?

Przepisy ustrojowe wyznaczają wójtowi rolę zarządcy w gminie. Jest on odpowiedzialny za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej. Dotyczy to również zaciągania zobowiązań finansowych w ramach realizacji zamówień publicznych.

Założenia nowej ustawy o jawności życia publicznego

Zgodnie z założeniami, przedstawionymi 23 października 2017 roku, głównym celem nowej ustawy o jawności życia publicznego jest zwiększenie transparentności oraz kontroli społecznej nad osobami pełniącymi funkcje publiczne. Niektóre z zapowiadanych zmian zbliżone są do innych wiodących przepisów antykorupcyjnych takich jak: UK Bribery Act, regulacji amerykańskich czy nowej francuskiej ustawy antykorupcyjnej (Sapin II).

Jawność życia publicznego - co się zmieni?

Projekt ustawy o jawności życia publicznego został opublikowany w RCL. Ustawa ma zwiększyć jawność zamówień publicznych, ograniczyć skalę korupcji oraz wymusić wprowadzenie procedur antykorupcyjnych. Co się zmieni?

Wadium - zatrzymywać czy nie

Jednym z zagadnień wywołujących kontrowersje w sferze zamówień publicznych jest zatrzymanie wadium wykonawcy, który nie uzupełni dokumentów, do czego został wezwany przez zamawiającego. W tej sprawie wypowiedział się w niedawno także Sąd Najwyższy (sygn. akt III CZP 27/17). Wprawdzie uchwała ta dotyczyła stanu prawnego sprzed ubiegłorocznej „dużej” nowelizacji przepisów Pzp, stanowi jednak istotny element w dyskusji nad tym zagadnieniem.

Polityka Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego przyjęta przez Radę Ministrów 2017 r.

„Polityka Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego” [dalej również: „Polityka PPP”][1] przyjęta przez Radę Ministrów.

Stosowanie przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych za 2016 r. - wyniki monitoringu opublikowane

Wyniki monitoringu stosowania przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych za 2016 r. opublikowane na stronie Urzędu Zamówień Publicznych.

Udostępnienie specyfikacji istotnych warunków zamówienia

To kiedy oraz komu należy udostępnić specyfikację istotnych warunków zamówienia uzależnione jest od wybranego przez zamawiającego trybu udzielania zamówienia publicznego. Należy pamiętać o tym, że adres strony internetowej, na której udostępniona jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia, zamawiający powinien podać w ogłoszeniu zamówienia. Jeżeli SIWZ na stronie internetowej zostanie udostępniony zbyt późno dojdzie do naruszenia przepisów. Co należy wiedzieć o SIWZ?

Odwołanie wniesione przez wykonawcę do KIO - zarzuty

Zgodnie z przepisami art. 186 ust. 2 i 3a Prawa zamówień publicznych zarzut przedstawiony przez wykonawcę w odwołaniu złożonym do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej może zostać uwzględniony przez zamawiającego w całości lub w części. Podkreślić należy, że odpowiedź na odwołanie można złożyć zarówno w formie pisemnej, jak i ustanie do protokołu.

Leasing nie dla podmiotów publicznych

Przez bariery w przepisach finansowanie zadań publicznych w formie leasingu jest praktycznie niemożliwe. Czy coś się zmieni w tym zakresie?

Wspólna obsługa w zakresie zamówień publicznych niedopuszczalna

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach stwierdził, że prowadzenie wspólnej obsługi w zakresie zamówień publicznych na podstawie przepisów samorządowych ustaw ustrojowych regulujących organizację i funkcjonowanie CUW jest niedopuszczalne.

Wzory oświadczeń o powiązaniach rodzinnych, służbowych, prawnych i faktycznych

Jak powinno wyglądać oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności, o których mowa w art. 17 ust. 1 Prawa zamówień publicznych? Czy dostępny jest wzór takiego oświadczenia?

Zamawiający nie ma obowiązku analizować czy nie narusza zasad konkurencji

W wyroku KIO z dnia 7 lutego 2017 r. przedstawiono interpretację przesłanek udzielenia zamówienia in-house na podstawie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2017 r.

Umowa CETA - co to jest?

Czym jest CETA? Jakie korzyści i zagrożenia niesie? Czy podpisanie umowy CETA spowoduje pogorszenie żywności w Polsce? Czy przez podpisanie tej umowy małe gospodarstwa rolne przestaną istnieć? Ministerstwo Rozwoju wraz z przedstawicielami Komisji Europejskiej i Ambasadą Kanady odpowiedziało na nurtujące pytania.

Co zmieni się dla wykonawców w PZP?

Nie będzie można już powoływać się na potencjał podmiotów trzecich w celu wykazania spełnienia kryteriów selekcji. Jest to istotna zmiana dla wykonawców, zaś wszelkie wątpliwości zostały w końcu rozwiane.

Koncesja na roboty budowlane - zmiany 2016/2017

Ustawa o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi wprowadza nowe zasady udzielania zamówień w drodze umów koncesji. Ustawa ma na celu implementację do polskiego prawa dyrektywy koncesyjnej. Część przepisów wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia z wyjątkiem kilku artykułów, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.

Prawidłowe uzasadnienie odrzucenia oferty

W jaki sposób prawidłowo uzasadnić odrzucenie oferty wykonawcy? Czy uzasadnienie prawne ma większy wpływ na ocenę zasadności odrzucenia oferty?

REKLAMA