Zlecamy drukarniom wykonanie ulotek i naklejek, kalendarzy, materiałów promocyjnych o tematyce zoologicznej, tablic edukacyjnych według naszych projektów. Finalnie otrzymujemy materiały, a zlecamy usługę. Na fakturze mamy wskazane np. druk 240 naklejek, 50 kalendarzy, wykonanie 20 tablic edukacyjnych. Do jakiego paragrafu klasyfikacji budżetowej powinny zostać zaliczone wydatki za usługi druku i wykonania takich materiałów?
Jeden z pracowników odmawia złożenia oświadczenia do celów ustalenia wysokości świadczeń przysługujących z ZFŚS, tłumacząc, że taki wymóg narusza przepisy o ochronie danych osobowych. Regulamin ZFŚS naszej jednostki zawiera zapisy o konieczności złożenia oświadczenia. Czy nie naruszają one przepisów? Jakie konsekwencje ponosi pracownik, który nie złożył oświadczenia, i jak postąpić w razie stwierdzenia, że wykazał w nim nieprawdziwe dane?
Od 25 maja 2018 r., czyli od dnia wejścia w życie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych tzw. RODO, zaostrzeniu uległy zasady określające granice dopuszczalnej komunikacji marketingowej. Przedsiębiorcy, firmy nawiązując relację z adresatem swojego przekazu marketingowego, zmuszeni są w pierwszej kolejności do pozyskania od niego odpowiednich zgód na tę komunikację, a przede wszystkim na przetwarzanie jego danych osobowych. Pozyskanie zgód marketingowych nie oznacza jednak końca obowiązków, bo po ich otrzymaniu, przedsiębiorcy stają się administratorem tych danych, a to wiąże się z kolejnymi zobowiązaniami – bez względu na to, czy pozyskującym jest mały sklep wędkarski, czy duża firma deweloperska.
W zakładowym planie kont jest zapis, iż materiały zakupione na potrzeby administracyjno-gospodarcze (materiały biurowe, materiały gospodarcze, środki czystości) lub na potrzeby gospodarki transportowej (paliwo, części i materiały do napraw bieżących samochodów) oraz zakup bloczków mandatowych odpisuje się w ciężar kosztów w momencie zakupu po rzeczywistych cenach zakupu. Wartość niezużytych materiałów ustala się w drodze spisu z natury na dzień bilansowy i wprowadza na stan zapasów, korygując koszty o wartość tego stanu pod datą przeprowadzenia inwentaryzacji. Bloczek mandatowy jest drukiem ścisłego zarachowania i na koniec roku przeprowadza się ich inwentaryzację. W instrukcji inwentaryzacyjnej przyjęto uproszczenie, iż inwentaryzacją objęte są tylko czyste bloczki mandatowe, natomiast bloczki znajdujące się na stanie osób posiadających uprawnienia traktowane są jako zużyte. Czy należy wykazać w spisie z natury materiałów ilość niezużytych bloczków mandatowych w ilości zaewidencjonowanej w książce druków ścisłego zarachowania, czy wystarczy, że w protokole inwentaryzacyjnym z druków ścisłego zarachowania będzie wykazane, iż na stanie jest np. 5 czystych bloczków mandatowych?