Przyznawanie pracownikom premii i nagród nie jest dla pracodawcy
obowiązujące, tak jak w przypadku dodatków za pracę w godzinach
nadliczbowych czy za pracę w porze nocnej. Jeśli pracodawca decyduje się
na przyznawanie takich świadczeń, powinien dokładnie określić, czy będą
to nagrody, czy premie, a w przypadku tych ostatnich – jaki będą miały
charakter: uznaniowy czy regulaminowy. Od tego zależy bowiem, czy i
kiedy pracownik ma prawo domagać się wypłaty.
Czy w przedszkolu samorządowym można zatrudnić na stanowisku księgowej córkę głównej księgowej? Czy są przepisy, które zabraniają, aby księgowa (córka) podlegała głównej księgowej (matce)? Jeśli tak, to czy można zamiast stanowiska księgowej stworzyć stanowisko referenta ds. organizacyjnych (mowa o córce), która by wykonywała prace w księgowości, np. księgowanie w programach komputerowych typu płace, finanse itp.? Czy do objęcia tych stanowisk wymagane jest ukończenie szkoły o profilu finanse/rachunkowość?
Przy szkole funkcjonuje fundusz świadczeń socjalnych dla emerytów i rencistów, byłych nauczycieli zatrudnionych dawniej w szkołach prowadzonych przez miasto. Przy obsłudze funduszu pracują na pełnych etatach dwaj pracownicy samorządowi – główny księgowy i specjalista (jako pomoc księgowego). Ostatnio znacznie zwiększyła się liczba członków funduszu. W celu zapewnienia ich obsługi planowane jest więc zwiększenie etatu głównemu księgowemu i specjaliście o 0,25, aby mieli po 1,25 etatu. W jaki sposób można przyznać dodatkowe 0,25 etatu? Czy można to uczynić aneksem do umowy o pracę? Organ prowadzący nie wyraża zgody na godziny nadliczbowe dla wspomnianych pracowników.
Jesteśmy jednostką budżetową, prowadzimy doradztwo dla nauczycieli. Często zdarza się nam zawierać umowy zlecenia lub o dzieło. Czy rachunek, który wystawia wykonawca umowy, można zastąpić wypłatą dokonywaną na podstawie listy płac (zapis o liście płac byłby zawarty w treści umowy)? Zdarza się, że umowy są realizowane przez kilka miesięcy, a wypłata następuje za każdy miesiąc i łatwiej byłoby rozliczać taką umowę wyłącznie na podstawie listy płac.
W szkole jako jednostce budżetowej zatrudniona jest księgowa, która prowadzi księgi rachunkowe szkoły, sprawdza pod względem formalno-rachunkowym, merytorycznym i zatwierdza dowody księgowe do wypłaty wraz z dyrektorem szkoły. Czy zatrudnienie księgowej, a nie głównej księgowej, jest zgodne z art. 53 ustawy o finansach publicznych, który mówi, że za całość gospodarki finansowej odpowiedzialny jest kierownik jednostki, w naszym przypadku dyrektor szkoły?