Problem: Z dniem 1 stycznia 2018 r. weszła w życie ustawa z 20 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, która wprowadza wpłaty przy składaniu wniosku o wydanie zezwolenia na pracę sezonową oraz rejestracji oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi. Zgodnie z art. 90a ust. 2 i 2a tej ustawy, 50% wpłaty stanowić będzie dochód powiatu, a 50% dochód budżetu państwa. Zgodnie z § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 15 stycznia 2014 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa, dochody realizowane przez jednostki organizacyjne inne niż urzędy obsługujące organy podatkowe lub państwowe jednostki budżetowe są przekazywane na rachunki bieżące dochodów właściwych dysponentów części budżetowych niezwłocznie, nie później niż w terminach określonych w tych przepisach. Powiatowy urząd pracy otworzył oddzielny rachunek bankowy, na który dokonywane są wpłaty przez pracodawców, a następnie przekazywane na rachunek starostwa powiatowego. Na jakich kontach powinno odbyć się: księgowanie wpłat do PUP oraz przekazywanie tych wpłat do starostwa? Jakie sprawozdania powinny być wykonywane przez PUP?
PROBLEM: Jednostka budżetowa administracji rządowej w drodze decyzji administracyjnej nakłada kary pieniężne na przedsiębiorców. Kary te stanowią dochód budżetu państwa. Zgodnie z ustawą, kary pieniężne podlegają pod dział III Ordynacji podatkowej. Do przedsiębiorcy, który nie zapłaci w terminie, wystawia się upomnienie. Jeżeli po otrzymaniu upomnienia nie zapłaci, wystawiany jest tytuł wykonawczy do urzędu skarbowego w celu przeprowadzenia egzekucji. Urząd skarbowy po przeprowadzeniu egzekucji np. ściąga część kwoty i umarza postępowanie, ponieważ przedsiębiorca likwiduje działalność gospodarczą i zostaje wykreślony z rejestru przedsiębiorców (jednoosobowa działalność gospodarcza). Dodatkowo nie posiada żadnego majątku. Czy na podstawie tego postanowienia z urzędu skarbowego można umorzyć karę pieniężną i odsetki? Jak należy to przeprowadzić i jakich księgowań dokonać (na karę pieniężną i odsetki jest zrobiony odpis aktualizacyjny)?
Korekty sprawozdania w zakresie operacji finansowych dokonuje kierownik jednostki sporządzającej sprawozdania, w których stwierdzono nieprawidłowości zarówno w toku kontroli formalno-rachunkowej, jak i merytorycznej. Rozporządzeniem zmieniającym wprowadzono zapis, że jeśli korekta dotyczy sprawozdania Rb-Z za IV kwartał roku budżetowego, ale nie dotyczy części F sprawozdania, wówczas jednostka sporządzająca sprawozdanie łączne lub zbiorcze przekazuje korektę sprawozdania bez części F.