REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość, Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ewidencja odszkodowania od ubezpieczyciela

Jak zaewidencjonować wpływ w 2012 r. odszkodowania od ubezpieczyciela za uszkodzenie słupa oświetleniowego na skutek dewastacji, które wpłynęło na konto wydzielonego rachunku dochodów szkoły? W uchwale znajduje się zapis o możliwości przyjęcia odszkodowania. Czy należy użyć zapisu: Wn 132 i Ma 770 czy Wn 132 i Ma 760? Są różne interpretacje w tym zakresie.

Klasyfikacja budżetowa opłat za urzędowe kontrole żywności

W szkole prowadzona jest stołówka. W związku z przeprowadzoną kontrolą żywności lub sprawdzeniem, czy usunięto niezgodności zawarte we wcześniejszej kontroli przez przedstawiciela państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, została naliczona opłata na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z 8 maja 2009 r. § 4, w skład której wchodzi opłata ryczałtowa za: przeprowadzone czynności kontrolne oraz za rozpoczętą godzinę czynności kontrolnych. Czy prawidłowe będzie ujęcie tych opłat w § 4430 „Różne opłaty i składki”, czy może właściwy będzie § 4300 lub 4510?

Świętokrzyskie: Prokuratorski zarzut dla burmistrza Sandomierza

Złamanie przepisu ustawy o rachunkowości zarzuciła Prokuratura Rejonowa w Opatowie burmistrzowi Sandomierza Jerzemu B. - poinformował rzecznik Prokuratury Okręgowej w Kielcach Sławomir Mielniczuk.

Środki na fundusz szkoleniowy a koszty uzyskania przychodu

Czy jednostka, posiadając własny fundusz szkoleniowy (utworzony na podstawie przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy), może jednocześnie stworzyć z innymi jednostkami działającymi w gminie międzyzakładowy fundusz szkoleniowy? Czy potrzebny jest odrębny rachunek bankowy, na którym przechowywane są wydzielone środki funduszu? Czy wszystkie kwoty przekazane na fundusz można zaliczyć do kosztów podatkowych?

REKLAMA

Projekt planu finansowego i plan finansowy samorządowego zakładu budżetowego na rok 2012

W artykule wskazujemy, jakie zasady i terminy w zakresie planowania obowiązują kierowników samorządowych zakładów budżetowych.

Rozliczenie wydatków budżetowych

Czy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego zwroty niewykorzystanych przez jednostki budżetowe środków na wydatki można ująć (dla zachowania czystości faktycznie wykorzystanych środków) zapisem ujemnym: Wn 223 i Ma 133? Czy należy zaksięgować je po przeciwnych stronach, czyli Wn konto 133 i Ma konto 223? Wówczas dla ustalenia wysokości wykorzystanej dotacji na wydatki należy odjąć zwroty. Który sposób jest prawidłowy?

Budżet zadaniowy – aspekty wdrożeniowe i księgowe

Tematyka budżetowania zadaniowego budzi wiele zainteresowania i wątpliwości, tym bardziej że od 1 stycznia 2012 r. zakładowy plan kont powinien zapewniać ewidencję wykonania budżetu w układzie zadaniowym.

Sprawozdania w pytaniach i odpowiedziach

Bank, który udzielił naszej jednostce kredytu, jako zabezpieczenie zażyczył sobie weksla in blanco. Czy i jeżeli tak, to jak należy wykazać w sprawozdaniu Rb-Z zobowiązania z tytułu weksli tego typu?

REKLAMA

Kolejna faktura korygująca czy dodatkowa faktura

Czy poprawną czynnością jest:1) wystawianie korekty do uprzednio wystawionej już korekty faktury?2) dodanie w dokumencie korekty towaru, którego na fakturze pierwotnej nie było?3) zamiana w dokumencie korekty towaru na inny, niż był na fakturze pierwotnej?

Błędy w sprawozdaniach o wydatkach strukturalnych za 2010 r.

Mimo że sprawozdania dotyczące wydatków strukturalnych w 2011 r. sporządzane były nie po raz pierwszy, to nadal stwierdza się w nich wiele błędów. W artykule opisano najczęściej występujące uchybienia oraz wskazano, jak poprawnie sporządzać te sprawozdania.

Zaciąganie zobowiązań przez jednostki sektora finansów publicznych bez ograniczeń

Od początku bieżącego roku obowiązuje Rozporządzenie Rady Ministrów z 17.12.2010 r. w sprawie przypadków, w których nie stosuje się ograniczeń dotyczących zaciągania niektórych zobowiązań finansowych przez jednostki sektora finansów publicznych, z wyjątkiem Skarbu Państwa.

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych a niewykonanie zobowiązania

Czy zapłata odsetek zasądzonych wyrokiem sądowym (postępowanie nakazowe) stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych?

Jak prawidłowo sporządzić sprawozdanie Rb-34S

Samorządowe jednostki budżetowe, w których funkcjonuje wydzielony rachunek dochodów, mają obowiązek sporządzenia sprawozdań Rb-34S po raz pierwszy za I półrocze 2011 r. Na przykładzie liczbowym podajemy wskazówki dotyczące sporządzenia tego sprawozdania.

Remont alejek i chodników

Czy remont alejek i chodników można sfinansować z wydatków bieżących? Remont będzie polegał na zerwaniu starej nawierzchni asfaltowej, korytowaniu podłoża, utwardzaniu i położeniu nowej nawierzchni z kostki brukowej. Alejki, chodniki i drogi dojazdowe w parku wokół budynków domu pomocy społecznej pozostaną w tych samych miejscach, prace nie będą dotyczyć nowych odcinków, ale remontu już istniejących. Według kosztorysu inwestorskiego wartość remontu to ok. 360 000 zł. Czy zadanie to można sfinansować z bieżących środków, czy raczej powinno być sfinansowane ze środków na inwestycje?

Kontrola podatkowa

Obiektem kontroli podatkowej jest prawidłowość postępowania jednostek w zakresie podatków. Uciążliwości związane z kontrolą będą jednak mniejsze, jeśli kontrolowany i kontrolujący będą znali swoje prawa i obowiązki.

Zakładowy plan kont w jednostkach pomocy społecznej obowiązujący od 1 stycznia 2011 r.

Wszystkie jednostki, w tym także jednostki pomocy społecznej, mają obowiązek dostosowania obowiązujących w ich jednostkach planów kont do nowych zasad wynikających ze zmian przepisów wprowadzonych w 2009 r. ustawą o finansach publicznych. Najważniejsze zmiany w zakresie pomocy społecznej obejmują likwidację gospodarstw pomocniczych, likwidację rachunku dochodów własnych, utworzenie budżetu środków europejskich na szczeblu budżetu państwa. Wprowadzone rozwiązania spowodowały konieczność wydania przez Ministra Finansów aktu prawnego zawierającego nowy plan kont stanowiący ramy dla kierowników jednostek do opracowania zakładowych planów kont.

Ekonomiczne studia podyplomowe - art. 54 ust. o finansach publicznych

Czy osoba, która ukończy studia podyplomowe z zakresu „Finanse publiczne w jednostkach samorządu terytorialnego” lub z zakresu „Rachunkowość” spełnia wymogi, aby pełnić funkcję głównego księgowego w jednostce budżetowej?

Bez ograniczeń w zaciąganiu zobowiązań przez jednostki sektora finansów publicznych

Od początku bieżącego roku obowiązuje Rozporządzenie Rady Ministrów z 17.12.2010 r. w sprawie przypadków, w których nie stosuje się ograniczeń dotyczących zaciągania niektórych zobowiązań finansowych przez jednostki sektora finansów publicznych, z wyjątkiem Skarbu Państwa.

Klasyfikacja tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego

Ustawa o finansach publicznych nałożyła na Ministra Finansów obowiązek określenia szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, w tym do długu Skarbu Państwa, przy uwzględnieniu podstawowych kategorii przedmiotowych i podmiotowych zadłużenia oraz okresów ich zapadalności.

Zmiany w klasyfikacji budżetowej

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują zmiany wprowadzone do rozporządzenia w sprawie klasyfikacji budżetowej. Jakie nowe podziałki wprowadzono, jakie uchylono, a jakie otrzymały nowe brzmienie?

Sprawozdania w pytaniach i odpowiedziach

Nasza jednostka zawarła umowy z dostawcami sprzętu komputerowego. Umowy są trzyletnie, a wartość zobowiązań jest spłacana w miesięcznych ratach. Czy istnieje obowiązek wykazywania zobowiązań niewymagalnych tego typu w sprawozdaniu Rb-Z?

Podsumowanie zmian w 2010 r. dotyczących klasyfikacji budżetowej

W 2010 r. należało posługiwać się nowymi podziałkami klasyfikacji budżetowej określonymi w poszczególnych załącznikach do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.

Podsumowanie zmian w 2010 r. dotyczących wydatków strukturalnych

W 2010 r. wydano nowe akty prawne dotyczące klasyfikacji, sprawozdawczości oraz ewidencji wydatków strukturalnych. W 2011 r. sprawozdania o wydatkach strukturalnych za 2010 r. należy sporządzić na nowych wzorach.

Sprawozdawczość w operacjach finansowych JST (2)

W dzisiejszym temacie dnia omówimy kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań i należności Skarbu Państwa z tytułu wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań zleconych - Rb-ZN

Sprawozdawczość w operacjach finansowych JST (1)

Zgodnie z nową ustawą o finansach publicznych wszystkie jednostki sektora finansów publicznych, niezależnie od formy organizacyjno–prawnej, muszą sporządzać sprawozdania na podstawie jednego, wspólnego rozporządzenia.

Kto powinien podpisywać rachunki?

Jesteśmy pracownikami (inspektorami) urzędu gminy i prowadzimy obsługę finansowo-księgową szkół (zostało to zawarte w zakresie naszych obowiązków). Kto powinien podpisywać rachunki pod względem formalno-rachunkowym? Do tej pory rachunki pod względem formalno-rachunkowym były podpisywane przez skarbnika gminy będącego jednocześnie głównym księgowym szkół, a teraz podpisywać ma osoba, która dekretuje rachunki, natomiast „zatwierdzono do wypłaty” podpisuje kierownik jednostki. Wynika z tego, że główny księgowy w ogóle nie podpisuje się na rachunkach.

Zmiana zasad rachunkowości i planów kont

Limit 380 zł nieopodatkowanych świadczeń z ZFŚS a kilka miejsc pracy

Za 2009 r. od świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie pobieramy podatku dochodowego – łącznie do wysokości 380 zł rocznie na jednego zatrudnionego. Co zrobić natomiast w przypadku pracownika, który pracuje w kilku zakładach, w których również pobiera nieopodatkowane świadczenia z ZFŚS?

Prawidłowe sporządzanie sprawozdań jednostkowych a obowiązujące terminy

Dużo zamieszania i niepokoju wzbudził nowy zapis w ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - dotyczący nieprzekazania w terminie sprawozdań.

Rozliczenia jednostki samorządu terytorialnego z jej jednostką budżetową

Jak postąpić w sytuacji, gdy jednostka budżetowa zrealizowała dochody, których nie odprowadziła do 31 grudnia 2009 r. do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, lecz je wydatkowała? W związku z tym w sprawozdaniu Rb-28S sporządzanym przez jednostkę kwota wykazana w kolumnie „Wydatki wykonane” jest większa niż kwota środków przekazanych tej jednostce przez jednostkę samorządu terytorialnego. Konto 223 w budżecie wykazuje większe obroty na stronie Ma.

Ewidencja kar umownych

Jednostka budżetowa podpisała umowę z biegłym rzeczoznawcą na wycenę pojazdów. W umowie zastrzeżono możliwość naliczenia kar umownych za nieterminowe wykonanie usługi. Jak prawidłowo zaksięgować całą operację?

Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji – Rb-Z

Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń składa się z sześciu części

Sprawozdawczość za I półrocze 2010 r. w JST

Zbliża się okres sprawozdawczy za I półrocze 2010 r. dla jednostek sektora finansów publicznych, w tym jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych, które mają obowiązek sporządzenia sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych. Wskazujemy podstawy prawne sporządzania sprawozdań, podmioty zobowiązane do ich sporządzania oraz praktyczny przykład dotyczący sprawozdania Rb-N.

Klasyfikacja budżetowa w pytaniach i odpowiedziach

Odpowiadamy na pytania czytelników dotyczące klasyfikacji budżetowej: jak prawidłówo klasyfikować, w jakim paragrafie księgować ulgi, szkolenia, wydatki dotyczące remontu.

Jak opodatkować koszty szkolenia radnego

Czy koszt szkolenia, w którym uczestniczył radny, stanowi dla niego nieodpłatne świadczenie? Jeśli tak, to czy jest ono objęte zwolnieniem przedmiotowym? Czy urząd miasta powinien potrącić zaliczkę na podatek dochodowy?

Kompetencje do ustalania i pobierania opłaty targowej

Czy zakład budżetowy może pobierać opłatę targową od osób handlujących na jego terenie i czy opłata ta może być dochodem zakładu budżetowego?

Przeprowadzanie inwestycji pomimo kryzysu

Jednostki sektora finansów publicznych muszą ostrożnie gospodarować środkami będącymi w ich dyspozycji. Pod uwagę powinny wziąć nie tylko korzyści, jakie przyniosą inwestycje, ale i ryzyko na siebie wzięte. Powinny też stale poszukiwać alternatywnych źródeł finansowania działalności.

Zmienią się zasady zwrotu kosztów podróży służbowych

Istotne zmiany w zakresie rozliczania delegacji służbowych przewiduje projekt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 22 kwietnia 2010 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

Organizacja wspólnej obsługi administracyjno-finansowej szkół

Jako Biuro Obsługi Szkół Samorządowych (BOSS), będące samorządową jednostką budżetową, prowadzimy obsługę ekonomiczno-administracyjną i finansowo-księgową publicznych szkół podstawowych, przedszkoli i gimnazjów funkcjonujących na terenie naszej gminy. Czy dla prawidłowej działalności wystarczający jest tylko zapis w statucie BOSS mówiący o obsłudze finansowo-księgowej placówek z terenu naszej gminy, czy też powinny być również zawarte porozumienia pomiędzy BOSS a poszczególnymi szkołami, regulujące zakres tej obsługi? Jak powinny być zorganizowane kwestie związane z wyznaczeniem głównego księgowego dla poszczególnych szkół i w jaki sposób powinny być przekazane obowiązki głównemu księgowemu i pozostałym pracownikom BOSS, zajmującym się prowadzeniem ksiąg rachunkowych szkół (prosimy o podanie wzoru dokumentu)?

Wymogi formalne dotyczące wykształcenia i praktyki kandydatów na głównych księgowych

Czy głównym księgowym w państwowej jednostce budżetowej może zostać osoba posiadająca wykształcenie wyższe (magister prawa) i świadectwo ukończenia 2-semestralnych studiów podyplomowych w zakresie „Rachunkowość i finanse jednostek sektora finansów publicznych” w Wyższej Szkole Handlu i Rachunkowości w Poznaniu oraz posiadająca 5-letnią praktykę w księgowości? Czy można uznać za spełniony wymóg zawarty w art. 54 ust. 2 pkt 5 lit. a ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych?

Nowa klasyfikacja wydatków strukturalnych

Od 6 kwietnia 2010 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych. Nową klasyfikację należy stosować do wydatków poniesionych od 1 stycznia 2010 r.

Kompetencje organu wykonawczego JST do samodzielnych zmian w budżecie

Czy w kontekście art. 257 pkt 3 ustawy o finansach publicznych wójt gminy może zmienić plan wydatków w tym samym dziale i rozdziale pomiędzy § 4010 a § 4040 (wynagrodzenia), np. zmniejszyć o 1000 zł § 4010, a zwiększyć o 1000 zł § 4040?

Darowizny do dyspozycji dyrektora w jednostce budżetowej

Jednostka budżetowa na podstawie uchwały rady miejskiej utworzyła rachunek dochodów własnych. Różnorodne drobne kwoty, wpłaca na konto dochodów własnych z adnotacją „darowizna do dyspozycji dyrektora”. Są to np.: prowizje od ubezpieczenia dzieci i za obsługę ubezpieczenia, prowizje od wpłat za język angielski przekazywane przez firmę prowadzącą na terenie przedszkola naukę tego języka, darowizny od rodziców. Czy jest to prawidłowe postępowanie?

Nowe regulacje w zakresie audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej

Od 1 stycznia 2010 r. obowiązują zmienione przepisy w zakresie funkcjonowania audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych, wynikające z nowej ustawy o finansach publicznych. W artykule wskazano obowiązujące regulacje w tym zakresie.

Harmonogram realizacji budżetu i układ wykonawczy

Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie 11 stycznia 2010 r. wystosowała pismo do przewodniczących rad, starostów, prezydentów miast, burmistrzów, wójtów i skarbników w sprawie zmian w przepisach wynikających z nowej ustawy o finansach publicznych. Zmiany te dotyczą m.in. harmonogramu realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego i wprowadzania układu wykonawczego do uchwały budżetowej.

Wydatki strukturalne w zakładzie budżetowym - pytania i odpowiedzi

Zakład budżetowy zobowiązany jest do składania sprawozdania Rb-WS. Czy remont pomieszczeń lokali komunalnych jest wydatkiem strukturalnym? Jak traktować badania wody dokonywane przez sanepid? Oto odpowiedzi, które ułatwią klasyfikowanie wydatków strukturalnych. 

Ewidencja należności i zobowiązań

W jednostkach sektora finansów publicznych powstają różnego rodzaju należności i zobowiązania. Oto analiza problematyki związanej z ich rejestracją, oraz ewidencjonowaniem operacji towarzyszących ich powstawaniu oraz spłacie.  

Czy dochody zakładu budżetowego podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym

Jesteśmy zakładem budżetowym działającym na terenie gminy. Działalność ta polega przede wszystkim na zaspokajaniu potrzeb mieszkańców gminy w zakresie szeroko pojętych usług komunalnych. Chodzi tu w szczególności o wykonywanie zadań w zakresie zbiorowego dostarczania wody i zbiorowego odprowadzania ścieków. Czy dochody z tej działalności korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych? Zakład nie posiada osobowości prawnej.

Zaliczki wypłacane przez jednostkę budżetową

Czy jednostka budżetowa samorządu terytorialnego, zamawiając towary lub usługi, może wpłacić dostawcy zaliczkę na poczet zamówionego towaru czy usługi?

Wadium zatrzymane przez zakład budżetowy

Jak zaksięgować w państwowym zakładzie budżetowym zatrzymane wadium oraz w jakim paragrafie przychodów je ująć? Czy zatrzymane wadium należy przekazać na rachunek dochodów budżetu państwa?

REKLAMA