REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Urząd, Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Tarcza antykryzysowa 2.0: Możliwość redukcji etatów w urzędach

Rząd na postawie specjalnego rozporządzenia może dokonać redukcji etatów w administracji publicznej. Takie rozwiązanie znalazło się w rządowym projekcie ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.

Fakultatywne wykluczenie wykonawcy w nowym Prawie zamówień publicznych

Nowe P.z.p. zachowuje podział przesłanek wykluczenia na dwie kategorie: obligatoryjne oraz fakultatywne podstawy eliminacji wykonawcy z postępowania. Zmianie ulegnie m.in. ustawowa kwalifikacja  niektórych podstaw wykluczenia do jednej z ww. kategorii. Dodatkowo wprowadzona zostanie reguła zgodnie z którą nie zawsze zastrzeżenie fakultatywnej podstawy wykluczenia będzie skutkowało obowiązkiem jej zastosowania.

Zastąpienie potencjału podmiotu trzeciego

Wykonawca uczestniczący w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zobowiązany jest wykazać, że spełnia określone przez zamawiającego warunki udziału w postępowaniu. Powyższe może nastąpić m.in. poprzez skorzystanie z zasobów podmiotów trzecich na zasadach określonych w art. 22a P.z.p. Kwestie problemowe ujawniają się w momencie w którym potencjał podmiotu trzeciego okazuje się niewystarczający.

Umowa na odbiór odpadów z nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych a zamówienie podobne

Wybór operatora odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych musi nastąpić w trybie przetargowym, nawet jeżeli przedmiotem zamówienia objęto wskazane nieruchomości wraz z nieruchomościami zamieszkałymi. Kwestią rodzącą wątpliwości jest to jak wskazana reguła wpływa na możliwość udzielenia zamówienia podobnego, przy zastosowaniu trybu z wolnej ręki.

REKLAMA

Trudne zimy wymagają wyższych nakładów

Samorządowcy na akcję „Zima” od kilku lat mają zarezerwowane podobne środki finansowe. Łagodniejsze zimy wbrew pozorom nie oznaczają niższych wydatków. Najdroższe jest utrzymanie dróg. Szacując koszty i rezerwując środki różne miasta przyjmują różne strategie.

Zmiana wartości zamówienia a skorzystanie z wolnej ręki

Wyraźne rozdzielenie regulacji proceduralnych właściwych dla zamówień o wartości unijnej oraz krajowej stanowi znak rozpoznawczy nowego P.z.p. Zabieg nakierowany m.in. na zwiększenie przejrzystości aktu regulującego materię zamówień publicznych, w niektórych przypadkach może być źródłem wątpliwości interpretacyjnych.

Odsetki od odsetek powstające na kontach, na których złożono wadium

Powiat posiada oprocentowane rachunki bankowe, na których przechowywane są wadia oraz zabezpieczenia należytego wykonania umów. Konto wadium jest jedno, natomiast konta zabezpieczeń są otwierane na każdego z kontrahentów. W związku z faktem, że kwoty na kontach znajdują się przez kilka miesięcy, powstaje problem naliczania odsetek od już naliczonych odsetek. Odsetki od wadium oraz odsetki od zabezpieczenia należytego wykonania umowy naliczane są od dnia wpłaty do dnia poprzedzającego zwrot. Wyliczone w ten konkretny sposób odsetki zwracane są kontrahentom.

Rewolucja w zamówieniach publicznych

15 października 2019 r. Prezydent podpisał nową ustawę Prawo zamówień publicznych (Pzp). Głównym  celem nowych przepisów jest zwiększenie efektywności i konkurencyjności systemu zamówień publicznych.

REKLAMA

Urzędy zamknięte 27 grudnia 2019 r.

Pracownicy administracji rządowej mają wolne w dniu 27 grudnia 2019 r. Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów podpisał zarządzenie dotyczące wolnego piątku. Pamiętajmy, że zarządzenie nie dotyczy pracowników administracji samorządowej.

BDO dla Urzędu Gminy?

Regulacje prawne dotyczące rejestru podmiotów gospodarujących odpadami, stanowiącego integralną część Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami [dalej: BDO], są dość obszerne i skomplikowane. Mało tego, ich częste nowelizacje powodują, że w praktyce stosowania tych przepisów co rusz pojawiają się nowe wątpliwości i pytania. Często zasadniczą kwestią okazuje się konieczność ustalania, kto ma obowiązek złożyć wniosek i wpisać się do BDO. Jest to istotne nie tylko z punktu widzenia realizacji celów prowadzenia tej bazy, ale także jeśli brać pod uwagę potencjalne sankcje dla podmiotu za brak wymaganego wpisu.

Specyfika rozliczenia tonażowego

Obowiązek tonażowego rozliczania się gmin z operatorem świadczącym, na podstawie umowy w sprawie zamówienia publicznego, usługę odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub zagospodarowania odpadów komunalnych, stanowi jedną ze zmian jakie wprowadziła ustawa nowelizująca u.c.p.g. z dnia 19 lipca 2019 r. (art. 6f ust. 3 i 4 u.c.p.g.). Względem tonażowej formuły rozliczania realizacji wskazanej kategorii usług i problemów jakie mogą powstać w przypadku jej stosowania, wypowiedział się Sąd Okręgowy w Płocku w wyroku z dnia 15 kwietnia 2019 r., I C 2715/17.

Self-cleaning - droga do oczyszczenia wykonawcy

W czerwcu 2019 r., ze względu na zaniedbanie obowiązków przez pracownika realizującego projekt, musiałam rozwiązać umowę w sprawie zamówienia publicznego. Zamawiający poinformował mnie, że w przypadku ubiegania się o zamówienie w kolejnych latach mogę podlegać wykluczeniu z udziału w przetargach, na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy - Prawo zamówień publicznych. Czy pomimo tego, że zapłaciłam naliczone kary umowne, będzie można wykluczyć moją firmę z udziału w przyszłych przetargach?

Elektroniczne fakturowanie w zamówieniach publicznych [PODCAST]

W praktyce obowiązek przyjmowania elektronicznych faktur ustrukturyzowanych dotyczy instytucji publicznych. Od 18 kwietnia 2019 r. zamawiający nie ma prawa odmówić przyjęcia od wykonawcy ustrukturyzowanej faktury elektronicznej wystawianej w ramach realizacji zamówienia publicznego. Serdecznie zapraszamy do wysłuchania podcastu.

Kryteria oceny ofert w zamówieniach na zagospodarowanie odpadów komunalnych

Wraz z wejściem w życie nowelizacji u.c.p.g. z dnia 19 lipca 2019 r. nastąpiła deregionalizacja rynku gospodarki odpadami, w zakresie w jakim uprzednio istniał obowiązek zagospodarowywania odpadów w instalacjach o statusie RIPOK. Powyższe nie tylko skutkuje zmianą charakterystyki ekonomicznej wskazanego fragmentu rynku ale również może stanowić podstawę zmian zachowań nabywczych gmin, a w konsekwencji przełożyć się na rozwiązania stosowane przez nie przy udzielaniu zamówień publicznych.

Od kiedy urząd musi przyjąć ustrukturyzowaną e-fakturę?

Od 18 kwietnia 2019 r. urzędy nie mogą odmówić przyjęcia ustrukturyzowanej e-faktury. Co to jest ustrukturyzowana e-faktura? Jak ją wysłać do urzędu?

Za skutki błędów w konfiguracji kont w ePUAP odpowiada urząd

Zatrudniony przez urząd gminy informatyk wadliwie skonfigurował konto ePUAP i konta tradycyjnej poczty elektronicznej. Czy może to być usprawiedliwieniem dla niezałatwienia w terminie wniosków w sprawie udostępnienia informacji publicznej, złożonych za pośrednictwem ePUAP i e-mail?

Naruszenie przepisów P.z.p. poprzez nieodtajnienie informacji

Ograniczenie jawności postępowania o udzielenie zamówienia publiczne może nastąpić m.in. w zakresie w jakim uzasadnione jest to ochroną tajemnicy przedsiębiorstwa. Nieujawnienie przez zamawiającego informacji, musi zostać poprzedzone zweryfikowaniem skuteczności zastrzeżenia przez wykonawcę, że informacje nie mogą zostać udostępnione oraz wykazania, iż stanowią one tajemnicę przedsiębiorstwa (art. 8 ust. 3 P.z.p.). Błędy w przeprowadzeniu weryfikacji ww. okoliczności mogą skutkować nieuzasadnionym nieodtajnieniem informacji z naruszeniem art. 8 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 3 P.z.p. Powyższe znajduje potwierdzenie w informacjach o wynikach kontroli przeprowadzanych przez Prezesa UZP.

Obowiązki informacyjne w art. 13 RODO a zamówienia publiczne

Zamawiający obowiązany jest w treści dokumentacji przetargowej zawrzeć informacje wymagane przez przepisy RODO.

RODO: Zmiany w zamówieniach publicznych 2019 r.

RODO wymusiło zmiany w udzielaniu zamówień publicznych. Sprawdź co zmieniło się w zamówieniach po 4 maja 2019 r.

Zamówienia dotyczące odpadów komunalnych - zaostrzone wymogi w SIWZ

Miesiąc temu jednostka podpisała umowę na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Jednak wskutek omyłki w umowie nie umieszczono zapisów dotyczących instalacji, do których będą przekazywane odpady przez wykonawców. Wymogu tego nie umieszczono także w SIWZ. Czy działaniem takim naruszono przepisy ustawy - Prawo zamówień publicznych, pomimo zasady swobody zawierania umów wynikającej z Kodeksu cywilnego?

Innowacyjne rozwiązania dla administracji publicznej - raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego

Polski Instytut Ekonomiczny opracował raport GovTech, czyli nowe technologie w sektorze publicznym. Publikacja stanowi przewodnik po rynku GovTech.

Planowanie pracy na maj w urzędzie

Część pracowników urzędu pracuje w systemie równoważnym, w miesięcznych okresach rozliczeniowych czasu pracy. Pracujemy od poniedziałku do soboty, pracownicy nie pracują w święta. W związku ze zbliżającą się majówką i urlopami podwładnych mamy problem z zapewnieniem optymalnej obsady. Czy w takiej sytuacji możemy pracownikowi zaplanować na maj 2019 r. pracę przez 23 dni?

Jakie są zasady umieszczania godła i urzędowych tablic na budynku gminy

Mam pytanie dotyczące rozmieszczenia na froncie nowego budynku urzędu gminy tablic z godłem RP oraz z nazwami organów, które w tym budynku mają swoją siedzibę.

Czy wójt może podpisywać ważne dla funkcjonowania urzędu dokumenty bądź umowy, będąc na urlopie wypoczynkowym

Chodzi tutaj o sytuację, kiedy trzeba podpisać umowę o dofinansowanie zadania ze środków UE (dodatkowo umowa posiada zabezpieczenie w postaci weksla in blanco). W urzędzie nie powołano zastępcy wójta, a o konieczności podpisania umowy dowiedzieliśmy się w trakcie urlopu wójta, więc nie ma możliwości udzielenia pełnomocnictwa innemu pracownikowi w tym zakresie.

Zmiany w ustawie Prawo zamówień publicznych w kwietniu 2019 r.

Rewolucyjne zmiany w Prawie zamówień publicznych już niedługo. W kwietniu 2019 r. projekt ustawy trafi na Stały Komitet RM.

Rekompensata za powierzenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego – czyli ile?

W polskiej praktyce okazało się, że podmioty publiczne wypłacają rekompensatę w nadmiernie niskiej wysokości. Ile powinna wynieść rekompensata za powierzenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego?

Urzędy w woj.podlaskim zamknięte 7 stycznia 2019 r.

Zarówno urzędy, jak i szkoły w woj. podlaskim zamknięte 7 stycznia 2019 r. Powodem są święta prawosławne. Urzędy dzień wolny muszą jednak odpracować. Najprawdopodobniej będą otwarte w sobotę 26 stycznia 2019 r.

Stosowanie zamówień in house w przypadku nieruchomości mieszanych

Interpelacje poselskie coraz częściej dotyczą systemu gospodarki odpadami komunalnymi, w tym możliwości stosowania zamówień in house w przypadku nieruchomości mieszanych.

E-fakturowanie w zamówieniach publicznych już w 2019 r.

Ustawa dotycząca e-fakturowania w zamówieniach publicznych z podpisem Prezydenta. Ustawa wchodzi w życie z dniem 18 kwietnia 2019 r., z wyjątkiem przepisów, dla których przewidziano wejście w życie 1 stycznia 2019 r.

XX ZJAZD SPECJALISTÓW I EKSPERTÓW DS. ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

Z przyjemnością informujemy, że portal infor.pl objął patronatem jedno z najważniejszych wydarzeń obszaru zamówień publicznych Zjazd Specjalistów i Ekspertów ds. Zamówień Publicznych organizowanym w dniach 15-16 listopada przez firmę ApexNet. 

Zamówienia in house – definicja podmiotu wewnętrznego – czy coś się zmieni w 2019 r.

Co przyniesie rok 2019 w zamówieniach publicznych? Czy coś się zmieni w definicji podmiotu wewnętrznego?

Zmiany w rozwiązaniach związanych z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń w Polsce 2019 r.

W dniu 4 października 2018 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 13 września 2018 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednostki sektora finansów publicznych do udzielania w pierwszej kolejności zamówień na dostawy mięsa lub produktów mięsnych w rozumieniu nowelizowanej ustawy.

Zamówienia in house w Prawie zamówień publicznych

Polski ustawodawca wprowadził z dniem 1 stycznia 2017 r. w Prawie zamówień publicznych (Pzp) zamówienia in house jako podtyp zamówienia z wolnej ręki (art. 67 ust 1 pkt 12), 13) i 14) Pzp).

Monitoring stopnia uwzględniania przez jednostki administracji rządowej aspektów społecznych w zamówieniach publicznych w świetle realizacji Zaleceń Rady Ministrów

Na stronach Urzędu Zamówień Publicznych opublikowano Sprawozdanie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych w 2017 r. przyjęte przez Radę Ministrów.

Wadliwe ustalenie wartości zamówienia na roboty budowlane

W jednym z postępowań o udzielenie zamówienia publicznego (wykonanie remontu drogi gminnej) pracownik urzędu gminy przy określaniu wartości zamówienia zastosował metodę analizy cen rynkowych zamiast kosztorysu inwestorskiego. Swój błąd pracownik uzasadniał koniecznością szybkiego działania w celu pilnego wykonania prac remontowych dla mieszkańców. Czy takie działanie stanowi naruszenie ustawy - Prawo zamówień publicznych?

Wadliwe zawarcie umowy rachunków bankowych na czas nieokreślony

Problem: Gmina zawarła umowy na prowadzenie rachunków bankowych (na czas nieokreślony). Postąpiono podobnie jak w przypadku umów na licencję na oprogramowanie komputerowe czy ciepło z sieci ciepłowniczej. Ponadto umowy na czas nieokreślony były korzystne ekonomiczne dla budżetu. Czy w kontekście swobody zawierania umów uregulowanej przez Kodeks cywilny można mówić o naruszeniu ustawy - Prawo zamówień publicznych?

Szacowanie wartości zamówienia przy środkach na czteroletni program rządowy

Jednostka oświatowa dostała za zadanie realizować program z zakresu administracji rządowej. W ramach czteroletniego programu realizowane będą zajęcia wczesnego wspomagania. Przez kolejne cztery lata jednostka ma do dyspozycji: 2018 r. - 78 000 zł, 2019 r. - 94 000 zł, 2020 r. - 110 000 zł, 2021 r. - 110 000 zł. Środki te zostaną przeznaczone na wynagrodzenie specjalistów w ramach umów zleconych. Jak powinna wyglądać procedura przeprowadzenia zamówień publicznych? Czy rozeznania cenowe można przeprowadzać co rok i stosować wewnętrzne zasady zakupów do 30 000 euro, czy raczej powinno się przeprowadzać przetargi, biorąc pod uwagę ogólną kwotę programu?

Informator Urzędu Zamówień Publicznych nr 1/2018

Urząd Zamówień publicznych opublikował Informator nr 1/2018. Zachęcamy do zapoznania się z Informatorem.

Zgłoszenie urodzenia dziecka drogą elektroniczną

Nowela ustawy o ewidencji ludności podpisana przez prezydenta. Dzięki nowelizacji, o której mowa w zdaniu poprzednim możliwe będzie zgłoszenie urodzenia dziecka drogą elektroniczną.

Elektronizacja zamówień publicznych a RODO

Z przyjemnością informujemy, że portal infor.pl objął patronatem konferencję ELEKTRONIZACJA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH A RODO.

Elektronizacja zamówień publicznych w służbie zdrowia

Z przyjemnością informujemy, że portal infor.pl objął patronatem konferencję ELEKTRONIZACJA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH W SŁUŻBIE ZDROWIA.

V edycja konferencji „Klient w Urzędzie” – o nowoczesnej obsłudze interesanta

24-25 kwietnia 2018r. Europejskie Centrum Solidarności,Gdańsk

Zjazd Specjalistów i Ekspertów ds. Zamówień Publicznych 12-13 kwietnia 2018

Z przyjemnością informujemy, że portal infor.pl objął patronatem jedno z najważniejszych wydarzeń obszaru zamówień publicznych Zjazd Specjalistów i Ekspertów ds. Zamówień Publicznych organizowanym w dniach 12-13 kwietnia w Warszawie przez firmę ApexNet.

Rewolucyjne zmiany w zamówieniach publicznych już w 2019

Aktualnie przetargi publiczne są nieatrakcyjne dla przedsiębiorców. Planowane są więc zmiany w zamówieniach publicznych.

Różne oblicza naruszenia zasady pisemności

W gminie pominięto zasadę pisemności w zamówieniach publicznych (m.in. ustalono wartość szacunkową telefonicznie, w innej sprawie przyjęto pełnomocnictwo – po wezwaniu wykonawcy – wystawione z datą po terminie składania ofert; przyjęto argument wykonawcy, że złożenie pełnomocnictwa miało charakter tylko dowodowy, bo i tak wcześniej było udzielone). Czy takie przypadki mogą zostać zakwestionowane przez regionalną izbę obrachunkową?

Czy urzędowi gminy można nadać statut?

Zdaniem Wojewody Lubelskiego w obecnie obowiązujących przepisach prawnych brak jest podstaw do nadawania urzędowi gminy statutu.

Ustawa dot. e-wniosków przy dopłatach bezpośrednich podpisana

Ustawa dot. e-wniosków przy dopłatach bezpośrednich podpisana przez Prezydenta. Ustawa zakłada, że wnioski o przyznanie dopłat bezpośrednich i płatności z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich będą dostarczane do ARiMR elektronicznie.

Nieprawidłowości w SIWZ a zasada jawności zamówień publicznych

Członek komisji przetargowej w urzędzie miasta po dokonaniu przeglądu akt stwierdził, że są rozbieżności pomiędzy SIWZ a ogłoszeniem o zamówieniu (m.in. w zakresie warunków udziału w postępowaniu – akty te wymieniają różne wymagane dokumenty) w przetargach nieograniczonych. Ponadto w dwóch SIWZ zamieszczono zapis, że oferty w uszkodzonych kopertach albo wskazujących na ingerencje (otwarcie) będą zwracane oferentom. Czy takie zapisy naruszają ustawę – Prawo zamówień publicznych?

Zamawiający i wykonawca nie mogą dowolnie modyfikować wiążącego ich kontraktu

Zmiany treści umów w sprawie zamówienia publicznego są, co do zasady, zakazane. Jednocześnie Prawo zamówień publicznych wskazuje okoliczności, których wystąpienie pozwala na modyfikację takich kontraktów. Zmiany w umowach wprowadzone niezgodnie z przepisami są nieważne. Ponadto zamawiający, wprowadzając zmiany do umów w sprawie zamówień publicznych, naraża się na odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

CEP utrudnia pracę urzednika

CEP, czyli Centralna Ewidencja Pojazdów jest częścią CEPiK 2.0. Okazuje się, że nowy system spowalnia pracę urzędnika. A co za tym idzie wydłuża się znacznie czas obsługi petentów. Czas obsługi petenta wydłuża się o 30 minut.

REKLAMA