Kategorie

Wynagrodzenie, Pracownicy samorządowi

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Publikujemy aktualny tekst Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zakłada podwyższenie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników samorządowych. Czy nowe przepisy wejdą w życie jeszcze w 2016 r.?
Zasady rozliczania godzin nadliczbowych pracowników samorządowych uregulowane są w ustawie o pracownikach samorządowych, nie zaś w kodeksie pracy. W związku z tym takim pracownikom przysługują inne rodzaje rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych.
Wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej w 2015 roku nie będą waloryzowane automatycznie jednym wskaźnikiem. Rada Ministrów przyjęła propozycję średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2015 oraz informację o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych stanowiących podstawę do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2015, przedłożoną przez ministra finansów.
Wynagrodzenia pracowników samorządowych ulegną nieznacznym zmianom, jakie przewiduje projekt rozporządzenia z 14 marca 2014 r. Celem wprowadzenia nowych przepisów jest określenie kwot wynagrodzenia dla burmistrza dzielnicy m.st. Warszawy, jego zastępcy i pozostałych członków zarządu m.st. Warszawy. Na mocy bowiem ubiegłorocznej nowelizacji ustawy o pracownikach samorządowych są oni zatrudniani na podstawie wyboru. Nowe przepisy dotyczą też dodatku za wieloletnią pracę.
Ile zarabiają pracownicy samorządowi? – odpowiedzi oczekuje wielu obywateli i poszukujących pracy. Powszechnie uważa się, że praca w sektorze publicznym, a tym bardziej posada w urzędzie to najbezpieczniejsza, a przy okazji lekka i dochodowa ścieżka kariery. Rozpiętość płac w sektorze jest jednak bardzo duża.
Czy odszkodowanie dla pracownika z tytułu zwolnienia z pracy przy zastosowaniu krótszego okresu wypowiedzenia podlega opodatkowaniu? Co ze świadczeniem otrzymanym z tytułu umowy o zakazie konkurencji?
Pracownikom samorządowym za długoletnią pracę przysługuje nagroda jubileuszowa (art. 38 ustawy o pracownikach samorządowych). Jest ona wypłacana po osiągnięciu przez pracownika wymaganych lat zatrudnienia w wysokości odpowiadającej określonemu procentowi wynagrodzenia zasadniczego.
Jak zmieni się system awansów i czasowego zatrudniania urzędników od 1 września 2013 r.? Czy będzie można zatrudniać doradców bez limitu?
Trzynastki za 2012 rok będą przysługiwały pracownikom, korzystającym z urlopu macierzyńskiego i dodatkowego urlopu macierzyńskiego bez obowiązku przepracowania u danego pracodawcy co najmniej 6 miesięcy w roku kalendarzowym. Tak zakłada przyjęta przez Sejm nowelizacja. Koszty wypłaty dodatkowych trzynastych pensji poniosą samorządy.
Pracodawcy ze sfery prywatnej mogą, ale nie muszą wypłacać swoim pracownikom nagród jubileuszowych. Natomiast pracownikom sektora państwowego, w tym samorządowcom, taką gratyfikację gwarantuje ustawa o pracownikach samorządowych.
Z początkiem roku stosunki pracy pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie mianowania uległy przekształceniu w stosunki pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Dla dawnych pracowników mianowanych oznacza to możliwość łatwiejszego ich zwolnienia z pracy i niekiedy zmiany w wynagrodzeniach.
Trzynastka to dodatkowe wynagrodzenie roczne. Tematyka wypłacania trzynastek dla pracowników budżetówki jest szeroka i często w praktyce pracodawcy mają wiele wątpliwości dotyczących nabycia przez pracownika prawa do tej nagrody czy zasad wyliczania jej podstawy. Przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w tym zakresie.
Jak należy rozumieć przepis mówiący o tym, że wysokość trzynastki powinna zostać naliczona proporcjonalnie do liczby miesięcy pozostawania pracownika w zatrudnieniu (jeśli pracownik będzie zatrudniony w 2011 roku przez 8 miesięcy)? Czy 8,5 proc. sumy wynagrodzenia podlega proporcji? Czy trzynastkę można wypłacić w dniu rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem, czy trzeba czekać do I kwartału następnego roku?
Pracownik samorządowy wykorzystujący zajmowane stanowisko do wypłaty wynagrodzenia, które mu nie przysługiwało, musi je zwrócić na żądanie pracodawcy. Inaczej będzie w przypadkach, gdy do wypłaty nienależnego wynagrodzenia doszło wskutek błędów pracodawcy lub osób działających w jego imieniu. Przedstawiamy kilka przykładów różnych rozstrzygnięć.
W poprzednim zakładzie pracy 19 sierpnia 2005 r. pracownicy wypłacono nagrodę jubileuszową za 20 lat pracy. Po dostarczeniu dokumentów (dotyczących pracy w gospodarstwie rolnym rodziców) ustalono, że 20 lat pracy minęło 20 sierpnia 2004 r. Pracownica zatrudniona jest u nas od 1 września 2009 r. i w kwietniu br. złożyła nam pismo z prośbą o wypłatę nagrody jubileuszowej za 25 lat pracy. W jakim terminie pracownica powinna mieć wypłaconą tę drugą nagrodę jubileuszową? Czy to my powinniśmy wypłacić tę nagrodę, czy powinien ją wypłacić poprzedni zakład pracy?
W celu unowocześnienia procesu zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej system wynagradzania pracowników budowany jest na podstawie wartościowania stanowisk pracy. Rośnie liczba jednostek samorządowych wdrażających wartościowanie stanowisk w swoich urzędach oraz podległych jednostkach.
Zasady przyznawania dodatku funkcyjnego zmieniły się diametralnie w nowych przepisach o pracownikach samorządowych. Obecnie dodatek funkcyjny może zostać przyznany pracownikowi samorządowemu natomiast obligatoryjnie przysługuje jedynie pracownikom zatrudnionym na podstawie wyboru i mianowania
Likwidacja szkoły oznacza likwidację pracodawcy dla zatrudnionych w niej pracowników – zarówno nauczycieli jak i pracowników nie będących nauczycielami. Dla dyrektora szkoły oznacza to obowiązek dokonania określonych czynności z zakresu prawa pracy, a w szczególności konieczność rozwiązania stosunku pracy z zatrudnionymi w szkole pracownikami.
Pracownicy zatrudnieni w samorządowych jednostkach organizacyjnych – a zatem również pracownicy instytucji pomocy społecznej – posiadają status pracowników samorządowych. W 2009 roku problematyka wynagrodzeń pracowników samorządowych została ujednolicona w jednym akcie prawnym – rozporządzeniu Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
Pracownik obsługi od 19 lat jest zatrudniony w policealnej szkole zawodowej (samorządowa jednostka budżetowa). W sierpniu 2009 r. uzupełnił on dokumentację z wcześniejszego okresu zatrudnienia, wskutek czego okazało się, że już w lipcu 2008 r. przysługiwała mu nagroda jubileuszowa za 20 lat pracy. Nagrodę w wysokości 75% wynagrodzenia wypłacono w sierpniu 2009 r. Jak należy postąpić z wypłatą kolejnej nagrody jubileuszowej (za 25 lat pracy), do której pracownik nabędzie prawo w lipcu 2013 r.? Czy wypłacić ją w tym terminie, czy też w sierpniu 2014 r. – czyli po upływie 5 lat od wypłaty poprzedniej?
W odniesieniu do samorządowych jednostek budżetowych wynagrodzenie płatnika może być dochodem jednostki, jeśli zostanie ustanowione jako jedno ze źródeł dochodu w uchwale rady dotyczącej utworzenia rachunku dochodów własnych.
Większość jednostek jest uprawnionych do wypłaty zasiłków macierzyńskich swoim pracownikom. Poznaj, jakie obowiązki wynikają z tego dla pracodawcy, jak ustalić prawo do tego zasiłku i jego wysokość oraz jakie dokumenty należy składać do ZUS za osoby pobierające ten zasiłek.
W przypadku zmiany wymiaru czasu pracy pracownika samorządowego, nagrodę jubileuszową należy ustalić od wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody.
Do podstawy wymiaru trzynastki za 2009 r. wliczyliśmy pracownikowi, który przebywał na zwolnieniu lekarskim, dodatek stażowy w całości. Czy postąpiliśmy słusznie, czy powinniśmy ten dodatek wliczyć tylko za dnie przepracowane?
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów 5 listopada 2009 r. wydała pismo (nr DP-171-471920/09/MT) w sprawie dodatków specjalnych dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru i powołania.
Nie może być tak, że w przypadku zbiegu kilku uprawnień do uzyskania dodatku funkcyjnego z tytułu zajmowania stanowiska i sprawowania przez nauczyciela funkcji przysługuje tylko jeden wyższy dodatek funkcyjny.
Kto i kiedy decyduje o wzroście wynagrodzeń w administracji samorządowej? Kiedy osoby zatrudnione w samorządzie mogą liczyć na podwyżki?
Kto i kiedy decyduje o wzroście wynagrodzeń w administracji samorządowej? Kiedy osoby zatrudnione w samorządzie mogą liczyć na podwyżki?