REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zamówienia publiczne, Jednostka

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Bilans terenów musi posiadać zdolność do skontrolowania

Brak szczegółowego określenia w bilansie terenów przeznaczonych pod nową zabudowę metodologii identyfikowania istniejących obszarów zurbanizowanych przesądza o kwalifikowanej wadliwości zmiany studium gminnego. W 2015 r. ustawodawca nałożył na gminy obowiązek dokonywania bilansu terenów przeznaczonych pod nową zabudowę w sytuacji uchwalania nowego lub zmiany aktualnie obowiązującego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

Czy jednostki samorządu terytorialnego dla realizacji wyborów mogą zawierać umowy powierzenia przetwarzania?

Jednostki samorządu terytorialnego są administratorami danych. Odpowiadają one za proces przetwarzania danych osobowych w związku z organizacją oraz przeprowadzaniem wyborów. Czy jednostki mogą zawierać umowy powierzenia przetwarzania?

Koniec użytkowania wieczystego coraz bliżej

W dniu 10 sierpnia 2018 r. Prezydent RP podpisał rządowy projekt ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności gruntów. Warto przyjrzeć się bliżej zmianom, jakie wprowadzają nowe regulacje.

Zamówienia in house w Prawie zamówień publicznych

Polski ustawodawca wprowadził z dniem 1 stycznia 2017 r. w Prawie zamówień publicznych (Pzp) zamówienia in house jako podtyp zamówienia z wolnej ręki (art. 67 ust 1 pkt 12), 13) i 14) Pzp).

REKLAMA

Zastosowanie technicznego zapisu ujemnego przy rozliczaniu zaliczek

Samorządowa jednostka budżetowa stosunkowo często udziela swoim pracownikom zaliczek na zakup materiałów i towarów na potrzeby bieżącego funkcjonowania jednostki. Zaliczki pobierane są w formie gotówki z kasy jednostki uprzednio wypłaconej z banku, a następnie są rozliczane. Procedura ta ewidencjonowana jest na wielu kontach księgowych. Kiedy stosowany powinien być techniczny zapis ujemny w przypadku rozliczania zaliczek? Czy przedstawiony sposób ewidencji w samorządowej jednostce budżetowej jest prawidłowy?

Ustalenie miejsc sprzedaży alkoholu w gminie bez opinii jednostki pomocniczej jest nieważne

Ustalenie przez radę gminy maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz zasad ich usytuowania na terenie gminy, bez uprzedniego zasięgnięcia opinii jednostki pomocniczej gminy, stanowi istotne naruszenie prawa.

Współpraca inspektora ochrony danych i audytora wewnętrznego

Jednostki sektora publicznego powinny korzystać zarówno z pomocy audytorów wewnętrznych, jak i inspektorów ochrony danych. Obowiązki tych osób bywają zbieżne. Minister Finansów i Prezes UODO określili zasady współpracy dotyczące audytu wewnętrznego w obszarze ochrony danych osobowych.

Monitoring stopnia uwzględniania przez jednostki administracji rządowej aspektów społecznych w zamówieniach publicznych w świetle realizacji Zaleceń Rady Ministrów

Na stronach Urzędu Zamówień Publicznych opublikowano Sprawozdanie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych w 2017 r. przyjęte przez Radę Ministrów.

REKLAMA

Asystent rodziny i koordynator rodzinnej pieczy zastępczej 2018 r.

Program asystent rodziny i koordynator rodzinnej pieczy zastępczej na rok 2018 ogłoszony przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Po co samorządom niezawisły Sąd Najwyższy?

Wynik trwającego obecnie sporu o przyszłość Sądu Najwyższego bezpośrednio wpłynie na sytuację prawną jednostek samorządu terytorialnego.

Wadliwe ustalenie wartości zamówienia na roboty budowlane

W jednym z postępowań o udzielenie zamówienia publicznego (wykonanie remontu drogi gminnej) pracownik urzędu gminy przy określaniu wartości zamówienia zastosował metodę analizy cen rynkowych zamiast kosztorysu inwestorskiego. Swój błąd pracownik uzasadniał koniecznością szybkiego działania w celu pilnego wykonania prac remontowych dla mieszkańców. Czy takie działanie stanowi naruszenie ustawy - Prawo zamówień publicznych?

Kwalifikowalność VAT - rozterki z odliczeniem

W odniesieniu do projektów związanych z termomodernizacją obiektów użyteczności publicznej zachodzą poważne wątpliwości dotyczące posiadania przez samorządy prawa do odliczenia podatku naliczonego. Sprawa jest o tyle istotna, gdyż kwestia ta bezpośrednio rzutuje na charakter VAT jako wydatku kwalifikowalnego w ramach realizowanych przez samorządy projektów, które korzystają z dofinansowania ze środków unijnych.

Wadliwe zawarcie umowy rachunków bankowych na czas nieokreślony

Problem: Gmina zawarła umowy na prowadzenie rachunków bankowych (na czas nieokreślony). Postąpiono podobnie jak w przypadku umów na licencję na oprogramowanie komputerowe czy ciepło z sieci ciepłowniczej. Ponadto umowy na czas nieokreślony były korzystne ekonomiczne dla budżetu. Czy w kontekście swobody zawierania umów uregulowanej przez Kodeks cywilny można mówić o naruszeniu ustawy - Prawo zamówień publicznych?

Nadmierne pobranie dotacji celowej z powodu dwukrotnie uwzględnionej kwoty zmniejszającej zaliczkę na podatek dochodowy

Problem: Jednostka samorządu terytorialnego w imieniu państwa realizuję zadania z zakresu administracji rządowej dotyczące spraw obywatelskich. Podczas kontroli finansowej stwierdzono, że na podstawowej liście płac sporządzonej dla wynagrodzeń bieżących pracowników urzędu stanu cywilnego i dodatkowej liście płac nagród dla 5 pracowników tego urzędu, dwa razy w grudniu 2017 r. wliczono kwotę miesięcznej ulgi podatkowej w wysokości 46,33 zł. Skutkowało to tym, że w rozdziale 75011 wydatki z dotacji celowej na wynagrodzenia netto pracowników jednostki zostały w tym miesiącu wypłacone w wysokości wyższej, niż powinny. Czy jeżeli wydatki na wynagrodzenia pracowników urzędu stanu cywilnego w całości są finansowane z dotacji celowej, to można uznać, że w tym przypadku dotacja została pobrana w zawyżonej wysokości?

Podatkowe aspekty realizacji projektów OZE

Jednostki samorządu terytorialnego coraz częściej decydują się na wdrożenie projektów związanych z odnawialnymi źródłami energii (OZE). Pomimo że – na przysłowiowy „pierwszy rzut oka” – realizacja takiego projektu nie powinna być szczególnie skomplikowana, to w rzeczywistości występuje tu kilka podatkowych pułapek, z którymi samorządy muszą się zmierzyć.

Szacowanie wartości zamówienia przy środkach na czteroletni program rządowy

Jednostka oświatowa dostała za zadanie realizować program z zakresu administracji rządowej. W ramach czteroletniego programu realizowane będą zajęcia wczesnego wspomagania. Przez kolejne cztery lata jednostka ma do dyspozycji: 2018 r. - 78 000 zł, 2019 r. - 94 000 zł, 2020 r. - 110 000 zł, 2021 r. - 110 000 zł. Środki te zostaną przeznaczone na wynagrodzenie specjalistów w ramach umów zleconych. Jak powinna wyglądać procedura przeprowadzenia zamówień publicznych? Czy rozeznania cenowe można przeprowadzać co rok i stosować wewnętrzne zasady zakupów do 30 000 euro, czy raczej powinno się przeprowadzać przetargi, biorąc pod uwagę ogólną kwotę programu?

Kongres Sekretarzy Jednostek Samorządu Terytorialnego

Kongres Sekretarzy to coroczne, merytoryczne, najbardziej znaczące spotkanie  Sekretarzy Jednostek Samorządu Terytorialnego z całej Polski.  Wydarzenie organizowane jest przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej we współpracy z Centrum Ekspertyz dla Reform Samorządu Terytorialnego Rady Europy. 

Informator Urzędu Zamówień Publicznych nr 1/2018

Urząd Zamówień publicznych opublikował Informator nr 1/2018. Zachęcamy do zapoznania się z Informatorem.

Elektronizacja zamówień publicznych a RODO

Z przyjemnością informujemy, że portal infor.pl objął patronatem konferencję ELEKTRONIZACJA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH A RODO.

Elektronizacja zamówień publicznych w służbie zdrowia

Z przyjemnością informujemy, że portal infor.pl objął patronatem konferencję ELEKTRONIZACJA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH W SŁUŻBIE ZDROWIA.

Odsprzedaż usług pomiędzy państwową a samorządową jednostką budżetową

Problem: Państwowa jednostka budżetowa, czynny podatnik VAT, ma możliwość, by uzyskane zwroty wydatków dokonanych w tym samym roku budżetowym zmniejszały wykonanie planowych wydatków. Na podstawie porozumienia z 2009 r. zawartego przez państwową jednostkę budżetową (szkołę) zawarto umowę użyczenia części pomieszczeń w budynku naszej jednostki samorządowej jednostce budżetowej (innej szkole). Przedstawiono w nim podział kosztów za media i ubezpieczenie nieruchomości. Ich rozliczenie następuje na podstawie wystawionej noty księgowej i w wartości brutto jest wpłacane na konto naszej jednostki.

Zmiany w transmitowaniu obrad JST

W świetle aktualnie obowiązujących przepisów transmisja obrad rad gmin jest bezwzględnym obowiązkiem każdej gminy. Każdy zainteresowany ma prawo uzyskania dostępu do informacji publicznej w formie odpowiednich nagrań z obrad.

Zjazd Specjalistów i Ekspertów ds. Zamówień Publicznych 12-13 kwietnia 2018

Z przyjemnością informujemy, że portal infor.pl objął patronatem jedno z najważniejszych wydarzeń obszaru zamówień publicznych Zjazd Specjalistów i Ekspertów ds. Zamówień Publicznych organizowanym w dniach 12-13 kwietnia w Warszawie przez firmę ApexNet.

Błędy prawodawców lokalnych podczas tworzenia aktów prawa miejscowego

Źle podawana podstawa prawna, nieprawidłowo sformułowane przepisy określające termin wejścia w życie uchwały, pominięcie regulacji dotyczących sposobu ogłoszenia aktu normatywnego – to najczęściej spotykane błędy popełniane przez lokalnych prawodawców. Wynikają one przede wszystkim z nieznajomości podstawowego aktu prawnego, który powinien być stosowany przy projektowaniu wszystkich uchwał. Jest nim rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”.

Rewolucyjne zmiany w zamówieniach publicznych już w 2019

Aktualnie przetargi publiczne są nieatrakcyjne dla przedsiębiorców. Planowane są więc zmiany w zamówieniach publicznych.

Różne oblicza naruszenia zasady pisemności

W gminie pominięto zasadę pisemności w zamówieniach publicznych (m.in. ustalono wartość szacunkową telefonicznie, w innej sprawie przyjęto pełnomocnictwo – po wezwaniu wykonawcy – wystawione z datą po terminie składania ofert; przyjęto argument wykonawcy, że złożenie pełnomocnictwa miało charakter tylko dowodowy, bo i tak wcześniej było udzielone). Czy takie przypadki mogą zostać zakwestionowane przez regionalną izbę obrachunkową?

Zmiany w statutach JST jeszcze w tej kadencji

Ustawą z dnia 16 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych wprowadzono dość istotne zmiany do ustrojowych ustaw samorządowych.

Ustawa dot. e-wniosków przy dopłatach bezpośrednich podpisana

Ustawa dot. e-wniosków przy dopłatach bezpośrednich podpisana przez Prezydenta. Ustawa zakłada, że wnioski o przyznanie dopłat bezpośrednich i płatności z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich będą dostarczane do ARiMR elektronicznie.

Nieprawidłowości w SIWZ a zasada jawności zamówień publicznych

Członek komisji przetargowej w urzędzie miasta po dokonaniu przeglądu akt stwierdził, że są rozbieżności pomiędzy SIWZ a ogłoszeniem o zamówieniu (m.in. w zakresie warunków udziału w postępowaniu – akty te wymieniają różne wymagane dokumenty) w przetargach nieograniczonych. Ponadto w dwóch SIWZ zamieszczono zapis, że oferty w uszkodzonych kopertach albo wskazujących na ingerencje (otwarcie) będą zwracane oferentom. Czy takie zapisy naruszają ustawę – Prawo zamówień publicznych?

Pełnomocnik Rządu do spraw Współpracy z Samorządem Terytorialnym

Rada Ministrów ustanowiła pełnomocnika Rządu do spraw Współpracy z Samorządem Terytorialnym, którym będzie sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Rozliczenia wewnętrzne jednostek samorządu terytorialnego

Po centralizacji faktura powinna być wystawiana na jednostkę samorządu terytorialnego, a nie na wewnętrzną jednostkę organizacyjną.

Zamawiający i wykonawca nie mogą dowolnie modyfikować wiążącego ich kontraktu

Zmiany treści umów w sprawie zamówienia publicznego są, co do zasady, zakazane. Jednocześnie Prawo zamówień publicznych wskazuje okoliczności, których wystąpienie pozwala na modyfikację takich kontraktów. Zmiany w umowach wprowadzone niezgodnie z przepisami są nieważne. Ponadto zamawiający, wprowadzając zmiany do umów w sprawie zamówień publicznych, naraża się na odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

DOŚ państwową jednostką budżetową

Dyrekcja Ochrony Środowiska ma być państwową jednostką budżetową, kierowaną przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

Oświadczenia majątkowe w JST w świetle projektu ustawy o jawności życia publicznego

W projekcie ustawy o jawności życia publicznego, nad którym obecnie trwają prace, zawartych jest szereg zmian w zakresie składania oświadczeń majątkowych w jednostkach samorządu terytorialnego.

Ujęcie w księgach rachunkowych zobowiązań warunkowych

PROBLEM: Zarząd infrastruktury miejskiej jest jednostką organizacyjną gminy (jednostką budżetową), który prowadzi pozabilansową ewidencję zobowiązań warunkowych, niezależnie od trybu ich wydania. Ich prezentacja następuje jedynie w informacji dodatkowej, nie prezentuje się ich w bilansie. Decyzje wydane po 28 sierpnia 2015 r. znajdą się w ewidencji bilansowej jedynie w przypadku zawinionego nieprzyjęcia się nasadzeń zastępczych, ich termin zapłaty odroczony jest na trzy lata od daty nasadzeń.

Plany rządu wobec jednostek samorządu terytorialnego w 2018 r.

Więcej żłobków, przedszkoli oraz szkół to tylko niektóre plany rządu. Zlikwidowane posterunki policji zostaną przywrócone. Rząd stawia również na rozwój mieszkalnictwa.

Przeniesienie pracownika samorządowego do pracy w innej jednostce

Problem: W jakiej sytuacji możliwe jest przeniesienie pracownika samorządowego do pracy w innej jednostce? Czy w jednostce, do której został przeniesiony, może pobierać wyższe wynagrodzenie niż dotychczas?

Klasyfikacja budżetowa wydatków ze środków pochodzących z projektów UE

PROBLEM: Wojewódzka jednostka samorządowa realizuje projekt inwestycyjny w ramach „Projektu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły”. Projekt ten jest realizowany przy współfinansowaniu Banku Światowego oraz Banku Rozwoju Rady Europy. Dodatkowo jedno z zadań jest finansowane ze środków Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020, Oś priorytetowa II Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu. Dofinansowanie wynosi 85% kosztów zadania, a 15% stanowi dotacja z budżetu państwa (jako zadanie zlecone).

Nowe progi unijne w 2018 r. - zamówienia publiczne

Prezes UZP wszczął procedurę legislacyjną, która ma na celu podwyższenie progów unijnych i oficjalnego kursu euro stosowanych w zamówieniach publicznych.

Zmiany dotyczące wysokości progów już od 1 stycznia 2018 r. - zamówienia publiczne

Zmiany w prawie Unii Europejskiej w zakresie wysokości kwot progowych oraz ich równowartości w złotych wymusiły wydanie nowych rozporządzeń. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych wszczął procedurę legislacyjną.

Elektronizacja zamówień publicznych

W celu wdrożenia dyrektywy 2014/24/UE, nowelizacja prawa zamówień publicznych, wprowadziła obowiązek komunikowania się między zamawiającym a wykonawcami wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Gminy będą miały obowiązek stosować nowe procedury od 18 października 2018 r.

Kandydat do rady gminy a miejsce zamieszkania

Do rad gminy oraz rad powiatu będą mogły kandydować osoby niepochodzące z danej jednostki terytorialnej. Co jeszcze zmieni się w Kodeksie wyborczym?

Wydanie zarządzeń zastępczych w przedmiocie dekomunizacji nazw ulic tylko do 2 grudnia 2017 r.

Do dnia 2 grudnia 2017 r. wojewodowie mają czas na wydanie zarządzeń zastępczych w przedmiocie dekomunizacji nazw ulic i innych budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Wzory oświadczeń i dokumentów - zamówienia publiczne 2018 r. (cz. III)

Urząd Zamówień Publicznych zamieścił wzory oświadczeń oraz dokumentów z zakresu znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Trzecim opublikowanym dokumentem jest oświadczenie wykonawcy dotyczące przesłanek wykluczenia podwykonawcy składane zamawiającemu na podstawie art. 36ba ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Pzp w postępowaniu poniżej progów unijnych.

Wzory oświadczeń i dokumentów - zamówienia publiczne 2018 r. (cz. II)

Urząd Zamówień Publicznych zamieścił wzory oświadczeń oraz dokumentów z zakresu znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Drugim opublikowanym dokumentem jest Wezwanie kierowane przez zamawiającego do wykonawcy w trybie art. 36ba ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej jako: ustawa Pzp) do złożenia oświadczenia / dokumentów wraz z komentarzem.

Wzory oświadczeń i dokumentów - zamówienia publiczne 2018 r. (cz. I)

Urząd Zamówień Publicznych zamieścił wzory oświadczeń oraz dokumentów z zakresu znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Jako pierwsza opublikowana została klauzula dotycząca zatrudnienia do realizacji zamówienia osób, o których mowa w art. 29 ust. 4 pkt 1- 4 ustawy Pzp – Przykładowe zapisy na podstawie art. 36 ust. 2 pkt 9 ustawy Pzp.

Kto odpowiada w gminie za kontrolę zarządczą w zakresie zamówień publicznych?

Przepisy ustrojowe wyznaczają wójtowi rolę zarządcy w gminie. Jest on odpowiedzialny za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej. Dotyczy to również zaciągania zobowiązań finansowych w ramach realizacji zamówień publicznych.

Założenia nowej ustawy o jawności życia publicznego

Zgodnie z założeniami, przedstawionymi 23 października 2017 roku, głównym celem nowej ustawy o jawności życia publicznego jest zwiększenie transparentności oraz kontroli społecznej nad osobami pełniącymi funkcje publiczne. Niektóre z zapowiadanych zmian zbliżone są do innych wiodących przepisów antykorupcyjnych takich jak: UK Bribery Act, regulacji amerykańskich czy nowej francuskiej ustawy antykorupcyjnej (Sapin II).

Jawność życia publicznego - co się zmieni?

Projekt ustawy o jawności życia publicznego został opublikowany w RCL. Ustawa ma zwiększyć jawność zamówień publicznych, ograniczyć skalę korupcji oraz wymusić wprowadzenie procedur antykorupcyjnych. Co się zmieni?

Dotowanie zadań zleconych samorządom

Najwyższa Izba Kontroli oceniła funkcjonowanie systemu dotowania zadań zleconych. Sposób finansowania zadań zleconych jest nieprzejrzysty.

REKLAMA