REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Finanse

Zestawienie obrotów i sald - brak wydruków

Zestawienie obrotów i sald pełni rolę probierza prawidłowości księgowań zdarzeń gospodarczych. Pozwala ono zidentyfikować błędy, które naruszają zasadę podwójnego księgowania. Przy pomocy zestawienia obrotów i sald weryfikuje się zasada prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Polityka rachunkowości - nieprawidłowości

Polityka rachunkowości to bazowy, zbiorczy, wewnętrzny akt prawny, prejudycjalny dla całego systemu rachunkowości. Dotyczy ona m.in. sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym. m.in. zakładowego planu kont z wykazem kont księgi głównej, zasady klasyfikacji zdarzeń, zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych i ich powiązanie z kontami księgi głównej.

Paragraf 4410 Podróże służbowe krajowe - nieprawidłowości

Na podstawie zasad wynikających z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38,poz.207 z późn. zm.), paragraf 4410 obejmuje wydatki na podróże służbowe krajowe pracowników ponoszone zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Pracy Polityki Socjalnej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. Nr 0, poz.167).

Paragraf 4420 Podróże służbowe zagraniczne - nieprawidłowości

Paragraf 4420 obejmuje wydatki na podróże służbowe zagraniczne pracowników ponoszone zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Pracy Polityki Socjalnej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. Nr 0, poz.167). Interpretacja zapisów klasyfikacji budżetowej w kontekście paragrafu 4420 jest bardzo rygorystyczna i winno się ją stosować bardzo "wąsko".

REKLAMA

Szczegółowa ewidencja księgowa podatku od środków transportowych

Czy można prowadzić szczegółową ewidencję księgową podatku od środków transportowych w podziale według środków transportowych zamiast według ich właścicieli?

Terminal płatniczy w jednostce budżetowej

Samorządowa jednostka budżetowa (zarząd zieleni miejskiej) chciałaby wprowadzić możliwość zapłaty kartą za usługi cmentarne dla klientów (w ramach działalności statutowej jednostka prowadzi cztery cmentarze). Czy opłatę wynikającą z prowizji za transakcję kartą można przerzucić na klienta? Jakie przepisy regulują tę kwestię?

Większy próg bagatelności w zamówieniach publicznych

Nowelizacja Prawa Zamówień Publicznych wpisuje się w najnowszy trend zmierzający do odformalizowania zamówień publicznych, przez co projekt wzbudza emocje, głównie za sprawą tego, że ma równie wiele zwolenników (głównie wśród zamawiających) co przeciwników (wśród małych i średnich przedsiębiorców). Które z argumentów podnoszonych przez obydwie grupy zasługują na uwzględnienie przez ustawodawcę?

Zmiana podstawy przeliczenia wartości zamówień publicznych

1 stycznia 2014 r. mają wejść w życie znowelizowane rozporządzenia w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro oraz w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów. W pierwszym z ww. rozporządzeń przewiduje się podniesienie kursu z  4,0196 zł do 4,2249 zł. Jest to o tyle istotne, że kurs ten stanowi podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych.

REKLAMA

Opodatkowanie wydobycia gazu łupkowego w Polsce

Przepisy regulujące kwestie opodatkowania wydobycia węglowodorów, w tym gazu łupkowego w Polsce znajdują się obecnie na etapie projektu, który z całą pewnością ulegnie jeszcze modyfikacjom w trakcie prac legislacyjnych. Można jednak już na obecnym etapie wskazać podstawowe ramy prawno – podatkowe, które dotyczyć będą działalności związanej z poszukiwaniem i wydobywaniem gazu łupkowego.

Prawidłowe sporządzanie korekt sprawozdań o wydatkach strukturalnych

Wraz ze sprawozdaniami Rb-WSa i Rb-WSb za 2012 r. do Ministerstwa Finansów wpływały korekty za lata ubiegłe. Odnotowano sytuacje, gdy sprawozdania za 2012 r. również były sporządzane nieprawidłowo. Występowały w nich błędy zarówno rachunkowe, jak i merytoryczne. W większości przypadków okazywało się, że formalne zasady dotyczące sporządzania korekt nadal są niejasne. W związku z tym podajemy najważniejsze wskazówki.

Opłata śmieciowa - przedawnienie

Ile lat wynosi termin przedawnienia dochodzenia dla opłaty śmieciowej do budżetu? Kiedy bieg terminu ulega przerwaniu?

Nowe zasady wystawiania faktur od 2014 r.

Nowe zasady wystawiania faktur będą obowiązywały od  1 stycznia 2014 r. Zmieni się m.in. krąg podmiotów uprawnionych do wystawiania faktur oraz zasady powstawania obowiązku podatkowego.

Usługi administrowania targowiska a VAT

Usługa administrowania targowiska gminnego przez samorządowy zakład budżetowy nie podlega VAT. Stanowisko takie zajął Naczelny Sąd Administracyjny. Czy teza tego orzeczenia znajdzie zastosowanie do usługodawców innych niż jednostki budżetowe?

Zamówienie dodatkowe w prawie zamówień publicznych

Zamówienie dodatkowe w prawie zamówień publicznych jest niewątpliwie instytucją, która w okolicznościach konkretnej sprawy może znacząco ułatwić Zamawiającemu zlecenie realizacji zamówienia. Kiedy udzielenie zamówienia dodatkowego jest w ogóle możliwe?

Rachunek jako dokument księgowy

Rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi wystawia właściwy pracownik komórki księgowości jednostki dokonującej sprzedaży (wykonującej usługę) na żądanie kupującego (usługobiorcy) w dwóch egzemplarzach (jeden otrzymuje kontrahent, a drugi pozostaje w jednostce). Nie ma obowiązku oznaczania na rachunku, który z egzemplarzy jest oryginałem, a który kopią.

Umarzanie, rozkładanie na raty i odraczanie terminu płatności opłaty śmieciowej

Jak umarzać, rozkładać na raty i odraczać termin płatności opłaty śmieciowej? Czy znajdzie tu zastosowanie ustawa o finansach publicznych?

Duplikat faktury

Duplikaty faktur wystawia się w przypadku zniszczenia lub zaginięcia faktury zarówno u wystawcy, jak i u nabywcy.

Klasyfikacja budżetowa wydatków z tytułu wynagrodzenia inkasenta pobierającego opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Jak powinna wyglądać klasyfikacja wydatków z tytułu wynagrodzenia inkasenta pobierającego opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi? Odpowiedzi udzieliła Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku.

Ochrona podwykonawstwa w zamówieniach publicznych - zmiany

Sejm uchwalił ustawę dot. ochrony podwykonawstwa w zamówieniach publicznych. Aktualnie obowiązujące przepisy prawa w sposób ograniczony regulują kwestie związane z wykonywaniem umów o zamówienie publiczne.

Podniesienie progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych

Podniesienie progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych wzbudza wiele kontrowersji. Kto odczuje zmiany?

Szkoły i inne gminne jednostki budżetowe a VAT

Dotychczas szkoły i inne gminne jednostki budżetowe na sprzedawane przez siebie usługi wystawiały faktury VAT, bo zgodnie z interpretacjami organów podatkowych były uznawane i rejestrowane jako podatnicy podatku od towarów i usług. Uchwała NSA uznała taką praktykę za nieprawidłową.

Zamówienia publiczne: oddział przedsiębiorcy

Zamówienia publiczne, które są realizowane przez oddziały (zarówno krajowe, jak i zagraniczne) współtworzą całość doświadczenia wykonawcy (tj. spółki), który może się nimi niewątpliwie posługiwać w innych postępowaniach, np. jako wykazanie spełniania warunku udziału w zamówieniu, którym jest doświadczenie.

Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych w jednostkach sektora finansów publicznych

Poniższy artykuł przedstawia zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych w jednostkach sektora finansów publicznych. Uwzględnione w nim zostały zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera.

Amortyzacja i umorzenie środków trwałych w jednostkach sektora finansów publicznych

Wartość początkową środków trwałych zmniejszają odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe dokonywane w celu uwzględnienia utraty ich wartości na skutek używania lub upływu czasu. W myśl art. 32 ustawy o rachunkowości, odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środka trwałego dokonuje się drogą systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji.

Odpowiedzialność głównego księgowego i kierownika jednostki sektora finansów publicznych

Zakres odpowiedzialności głównego księgowego i kierownika jednostki sektora finansów publicznych określa szereg aktów prawnych obowiązujących w tych jednostkach.

Ulgi w należnościach cywilnoprawnych

Ulgi w należnościach cywilnoprawnych są stosowane na podstawie artykułów od 55 do 64 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp). Warunki do stosowania ulg w jednostkach organizacyjnych budżetu państwa wynikają wprost z uofp.

Wezwanie do zapłaty w jednostkach budżetowych - wzór

Prezentujemy wzór wezwania do zapłaty w jednostkach budżetowych. Wezwanie do zapłaty wysyła się za potwierdzeniem odbioru. Potwierdzenie odbioru dokumentuje fakt odebrania wezwania przez dłużnika.

Podniesienie progu bagatelności i inne zmiany w zamówieniach publicznych

Sejm jest już po pierwszym czytaniu projektów nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Największe emocje budzi dyskusja nad podniesieniem progu, od którego nie trzeba będzie organizować przetargów oraz problem najniższej ceny, będącej obecnie jedynym kryterium decyzyjnym w większości przetargów.

Definicja „należności” w jednostkach pomocy społecznej

Należności w jednostkach budżetowych powstają przede wszystkim w wyniku zawartych umów (należności cywilnoprawne) oraz wprost z przepisów ustaw (należności publicznoprawne). Dokumentem ewidencjonowanym w księgach rachunkowych jednostki przy należnościach cywilnoprawnych są faktury (jeżeli kontrahentem jest podatnik VAT) lub rachunki (jeżeli kontrahent nie jest podatnikiem VAT).

Odpisy aktualizujące należności w sektorze finansów publicznych

Podstawę prawną dokonywania odpisów aktualizujących należności w sektorze finansów publicznych stanowi rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości. Zgodnie z tym rozporządzeniem, odpisów aktualizujących należności dokonuje się zgodnie z uor.

Klasyfikacja budżetowa wydatku na obsługę prawną

Problem z klasyfikacją budżetową wydatku na obsługę prawną: Czy wydatek za obsługę prawną wykonywaną na podstawie umowy z kancelarią prawną powinien być ujmowany w § 430 „Zakup usług pozostałych” czy w § 439 „Zakup usług obejmujących wykonanie ekspertyz, analiz i opinii”?

Nota korygująca w przypadku zmiany adresu nabywcy

Jednostka budżetowa zmieniła na początku sierpnia 2013 r. siedzibę, o czym poinformowała niezwłocznie kontrahentów. Jeden z nich jednak przez pomyłkę przesłał na nowy adres jednostki kilka faktur, na których w pozycji „oznaczenie nabywcy” widnieje stary adres. Czy w takim przypadku trzeba wystawić notę korygującą? A jak należy postępować z fakturami wystawionymi od początku roku do czasu przeprowadzki, czy też trzeba na nich korygować adres?

Ewidencja planu wydatków na koncie 982

Czy na koncie 982 „Plan wydatków środków europejskich” księguje się plan wydatków z końcówką 7 i 9?

Mechanizm ochrony finansowej samorządów - Forum Od-nowa

Należy stworzyć mechanizm ochrony finansowej samorządów, gdzie skutki zmian prawnych byłby bilansowane, za co odpowiedzialność finansową ponosiłyby właściwe resorty - postuluje organizacja Forum Od-nowa. 

Cykl życia produktu w prawie zamówień publicznych

Cyklem życia produktu, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych są wszelkie możliwe kolejne fazy istnienia danego produktu, to jest: badanie, rozwój, projektowanie przemysłowe, produkcję, naprawę, modernizację, zmianę, utrzymanie, logistykę, szkolenie, testowanie, wycofanie i usuwanie.

Środki trwałe w jednostkach sektora finansów publicznych – klasyfikacja i aktualizacja

Środki trwałe w jednostkach sektora finansów publicznych podlegają klasyfikacji zgodnej z Klasyfikacją Środków Trwałych. KŚT stanowi usystematyzowany wykaz składników majątku trwałego według funkcji jaką środki trwałe pełnią w procesie wytwarzania dóbr i usług.

Nadrzędne zasady rachunkowości w jednostkach sektora finansów publicznych

Nadrzędne zasady rachunkowości obowiązują jednostki sektora finansów publicznych pomimo obowiązku stosowania szczególnych zasad rachunkowości dla budżetu określonych w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy o finansach publicznych.

Dane o nieruchomościach leśnych - wzór formularza ZL-1/A

Ministerstwo Finansów opublikowało wzór formularza ZL-1/A. Stanowi on pomoc w określeniu przez rady gmin na mocy uchwał obowiązującego wzoru formularza podatkowego.

Klasyfikacja środków trwałych - grupa 0

Grupa 0 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) obejmuje grunty według ich przeznaczenia użytkowego, takie jak użytki rolne, grunty leśne oraz znajdujące się na nich sady, zasadzenia wieloletnie, plantacje, drzewostany; grunty zabudowane i zurbanizowane; użytki ekologiczne, nieużytki; tereny wód morskich wewnętrznych i śródlądowych; pozostałe tereny; prawo użytkowania wieczystego gruntu, sklasyfikowane w odpowiednich grupowaniach, w zależności od rodzaju gruntu, którego dotyczy.

Klasyfikacja środków trwałych

Klasyfikacja środków trwałych została opublikowana w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10.12.2010 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT). Przedmiotowe rozporządzenie obowiązuje od 1 stycznia 2011 r.

Klasyfikację budżetową trzeba zbudować od podstaw: Forum Od-nowa

Całość gospodarki finansowej danego samorządu – wpływ i wypływ środków finansowych – powinien znajdować swoje odzwierciedlenie w jego budżecie. Ze względu na głównie usługowy charakter działalności wspólnot trzeba zbudować od podstaw klasyfikację budżetową, dostosowaną do potrzeb tego sektora.

Podatki i opłaty lokalne 2014

Podatki i opłaty lokalne w 2014 r. mogą wzrosnąć. Przyczyną prognozowanych zmian jest wzrost wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w I półroczu 2013 r. o 0,9%.

Kontrola finansowa w jednostkach sektora finansów publicznych

W każdej jednostce sektora finansów publicznych winny funkcjonować takie mechanizmy kontroli operacji gospodarczych i finansowych, które pozwolą na pełne i rzetelne dokumentowanie i rejestrowanie wszystkich zachodzących operacji.

Polityka rachunkowości w jednostkach sektora finansów publicznych

Polityka rachunkowości w jednostkach sektora finansów publicznych powinna przede wszystkim zawierać określenie roku obrotowego oraz wchodzących w jego skład okresów. Jednostki sektora finansów publicznych prowadzą rachunkowość zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330) z uwzględnieniem zasad szczególnych zawartych w ustawie z dnia 29 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885). W myśl art. 40 ust. 4 ustawy o finansach publicznych Minister Finansów określa w drodze rozporządzenia szczególne zasady rachunkowości oraz plany kont dla budżetu.

Podatek od nieruchomości 2014

Podatek od nieruchomości w 2014 r. może wzrosnąć o 0,9 proc. O tyle bowiem ulegną podwyższeniu stawki maksymalne tego podatku.

Podatki w samorządach - propozycje zmian systemowych

Zmianom w konstrukcji oraz sposobie zasilania samorządów podatkami i opłatami powinno towarzyszyć przemodelowanie otrzymywanych przez nie transferów z budżetu państwa.

Uchwała NSA w sprawie VAT w gminach - Forum Od-nowa

Czy Uchwała NSA w sprawie VAT w gminach to początek rewolucji organizacyjnej w samorządach i szansa na oszczędności?

Egzekucja opłaty za gospodarowanie odpadami

Powodzenie reformy śmieciowej zależy m.in. od ściągalności opłat za odbiór odpadów. Dlatego ważnym elementem systemu będzie egzekucja należności z tego tytułu. Organem egzekucyjnym jest w tym przypadku wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

Audyt wewnętrzny bezpieczeństwa informacji

Są już wytyczne dotyczące prowadzenia audytu wewnętrznego bezpieczeństwa informacji przetwarzanych w systemie teleinformatycznym. Nowe obowiązki w tym zakresie dotyczą m.in. jednostek samorządu terytorialnego.

Wydatki strukturalne: prace modernizujące drogę

Czy jeśli drogę wyremontowano np. w 2010 r. (ułożenie nowej nawierzchni), a prace zostały przerwane ze względu na ograniczone środki finansowe, natomiast w następnych latach wykonywano dodatkowe prace modernizujące drogę, np. odtworzenie rowów, wykonanie chodników, wykonanie zatok przystankowych, to pozostałe prace wykonywane przy drogach można zaliczyć do wydatków strukturalnych?

REKLAMA