Kategorie

Rachunkowość budżetowa

28 maja 2021
24 cze 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jakie zasady obowiązują przy wpłatach na część równoważącą subwencji ogólnej

Czy obecnie obowiązujące przepisy umożliwiają zwolnienie z obowiązku dokonywania wpłat przez bogatsze jednostki samorządu terytorialnego na rzecz budżetu państwa tzw. janosikowego?

Jak restrukturyzować zobowiązania dłużników gmin

Jakie efekty można osiągnąć dzięki restrukturyzacji należności przysługujących samorządom terytorialnym? Na co należy zwrócić uwagę, przygotowując i przeprowadzając restrukturyzację długów?

Co trzeba wziąć pod uwagę, przygotowując ubezpieczenie dla miasta

Jakie korzyści wiążą się z odpowiednio przygotowanym programem ubezpieczeniowym? Jak należy wykorzystać rozwiązania informatyczne w dostępie do informacji o funkcjonującym programie ubezpieczeniowym?

Potrzebny jest nowy wskaźnik zadłużenia dla samorządu terytorialnego

Można i trzeba limitować poziom zadłużania się jednostek samorządu terytorialnego w oparciu o ustawowo określony algorytm, ale liczony indywidualnie dla każdej jednostki, zależny od jej faktycznej zdolności do obsługi zadłużenia.

Prefinansowanie jest szansą na realizację wielu projektów unijnych w ramach Funduszu Spójności

Prefinansowanie to ważny instrument wspomagający dla jednostek sektora finansów publicznych, które realizują projekty w ramach Funduszu Spójności. Bank Gospodarstwa Krajowego przez najbliższe dwa lata będzie finansował jedną z największych inwestycji w kraju - modernizację gospodarki wodno-ściekowej w dorzeczu Parsęty.

Źródła inwestycji w jednostkach budżetowych

Jednostki budżetowe wykonują inwestycje samodzielnie lub wspólnie z innym podmiotem gospodarczym. Efekt zakończonego zadania inwestycyjnego może zostać w jednostce budżetowej albo być przekazany współinwestorowi. To wpływa na dokonywanie zapisów na odpowiednich kontach.

Dotacje w jednostkach sfery budżetowej

Dotacje są szczególną formą finansowania określonych zadań z budżetu i mogą być udzielane tylko wtedy, gdy pozwalają na to przepisy. Z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dla jednostek organizacyjnych mogą być udzielane dotacje podmiotowe, przedmiotowe i celowe. Kwotę i zakres przekazywanych dotacji określa uchwała budżetowa. Podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań danej jednostki.

Jak samorząd województwa powinien rozliczać dotację rozwojową

Jak określane są szczegółowe warunki przekazywania dotacji rozwojowych? W jakich sytuacjach środki pochodzące z dotacji rozwojowej podlegają zwrotowi?

Bez konkursu to nie znaczy, że bez upoważnienia

Naruszenie przepisu proceduralnego, dotyczącego sposobu wydatkowania środków publicznych, nie jest automatycznie równoznaczne z działaniem wypełniającym znamiona czynu określonego w art. 11 ust. 1 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, tj. czynu polegającego na dokonaniu wydatku ze środków publicznych bez upoważnienia albo z przekroczeniem zakresu takiego upoważnienia.

Kredyty ze środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego

Bank Gospodarstwa Krajowego udziela kredytów ze środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego na finansowanie przedsięwzięć jednostek samorządu terytorialnego - gmin ich związków, powiatów i województw.

Bilans z wykonania budżetu za 2007 rok

Podstawowym sprawozdaniem finansowym, obok sprawozdań budżetowych jednostki samorządu terytorialnego, jest bilans z wykonania budżetu. Do 30 kwietnia 2008 r. zarządy jednostek samorządu terytorialnego powinny przekazać do regionalnej izby obrachunkowej bilans z wykonania budżetu za ubiegły rok.

Zapisy uchwały budżetowej nie mogą być samowolnie zmieniane przez wójta

 

Fundusz Poręczeń Unijnych umożliwia samorządom i przedsiębiorcom zabezpieczenie spłaty kredytu

Jednostki samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorcy będący podwykonawcami projektu inwestycyjnego współfinansowanego ze środków unijnych mogą ubiegać się o poręczenie lub gwarancję spłaty kredytów z Funduszu Poręczeń Unijnych.

3. Zasady sporządzania sprawozdań budżetowych

  Wszystkie jednostki sektora finansów publicznych muszą mieć na uwadze, że aby poprawnie i prawidłowo można było sporządzić sprawozdania budżetowe za poszczególne okresy sprawozdawcze, należy:

Leasing zyskuje na popularności

W ubiegłym roku spółki komunalne i zakłady budżetowe ogłosiły blisko 240 przetargów na usługi leasingowe. Do najczęściej leasingowanych przedmiotów należały: ciągniki, przyczepy, koparko-ładowarki, śmieciarki, pojazdy wielozadaniowe, samochody osobowe, autobusy turystyczne, autobusy komunikacji miejskiej oraz sprzęt komputerowy.

Ewidencja środków pieniężnych w jednostce budżetowej

Aktywa pieniężne to aktywa w formie krajowych środków płatniczych, walut obcych i dewiz, jak również inne aktywa finansowe, zwłaszcza naliczone od nich odsetki. Aktywa pieniężne są płatne lub wymagalne w ciągu trzech miesięcy od dnia otrzymania, wystawienia, nabycia lub założenia (dotyczy lokaty).

Wybór banku do obsługi gminnego budżetu

Rada gminy nie ma obecnie uprawnień do podejmowania uchwał w sprawie wyboru banku wykonującego obsługę budżetu gminy. Kompetencje w tym zakresie posiada wyłącznie wójt.

Wynik finansowy w jednostkach budżetowych

W jednostkach budżetowych wynik finansowy jest różnicą pomiędzy przychodami a kosztami za rok obrotowy z uwzględnieniem innych zjawisk towarzyszących, związanych ze stratami i zyskami nadzwyczajnymi.

Zasady wydatkowania dochodów z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu

Środki finansowe na profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych pochodzą m.in. z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. To wójt (burmistrz, prezydent miasta) decyduje na podstawie uchwały rady gminy o ilości zezwoleń na prowadzenie sprzedaży alkoholu na terenie gminy.

Zmiany budżetu wymagają zgody zarządu

W zakresie kompetencji do podejmowania uchwał w sprawach budżetowych przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego przepis art. 183 ust. 2 ustawy o finansach publicznych nie określa zasady, lecz wyjątek. Rada gminy jest ograniczona w kształtowaniu treści uchwały budżetowej tylko w takim zakresie, jaki wyraźnie wynika z art. 183 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.

Prognoza długu jednostki samorządu terytorialnego

Przy podejmowaniu decyzji o zadłużeniu np. gminy należy pamiętać, że zobowiązania długoterminowe wymagają obsługi finansowej przez wiele kolejnych okresów budżetowych. Łączna kwota długu na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60 proc. wykonanych dochodów ogółem jednostki w danym roku budżetowym.

Decyzje przed końcem roku

Nowy rząd zamierza kontynuować prace mające na celu wdrożenie budżetu zadaniowego. Planowane jest również dokonanie konsolidacji finansów publicznych oraz obniżenie długu publicznego. Zdaniem ekspertów, żeby dokonać tych zmian, nie trzeba uchwalać nowej ustawy o finansach publicznych.

Jak klasyfikować odszkodowanie i wydatki na energię elektryczną

Wydatki na wypłatę odszkodowania z tytułu zajęcia nieruchomości pod drogi publiczne powinny zostać ujęte w dziale 700 - Gospodarka mieszkaniowa. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków (...) w par. 46 - Zakup energii - ujmuje się opłaty za dostawę energii elektrycznej, cieplnej i innej, gazu oraz wody.

Za budżet gminy odpowiada wójt

Za realizację gospodarki finansowej gminy odpowiada wójt jako kierownik jednostki sektora finansów publicznych. Nie można przypisać wójtowi winy i ukarać go w sytuacji, gdy podjął on kroki w celu uzyskania kar umownych od kontrahenta wykonującego usługę na rzecz gminy.

Pieniądze z dotacji muszą być wydane w terminie

Wydatki dokonane po terminie obowiązywania umowy o dotację naruszają dyscyplinę finansów publicznych. Nie można jednak uznać winy oskarżonego, jeśli warunki, w jakich działał, nie pozwoliły na inne zachowanie.

Projekt budżetu 2008 musi ponownie trafić do Sejmu

Na uchwalenie budżetu Sejm ma cztery miesiące od daty przedstawienia jego projektu. Wybory przerwały pracę nad projektem ustawy budżetowej złożonej we wrześniu. Projekt budżetu powinien być jak najszybciej skierowany do Sejmu - apeluje koalicja.

Jak księgować instrumenty ograniczające zadłużenie

Kiedy możliwe jest rolowanie zadłużenia? Jakie korzyści wynikają z rozbicia budżetu na budżet bieżący i inwestycyjny? Jakie informacje mogą wynikać z faktu pojawienia się nadwyżki operacyjnej?

Czy zaangażowanie wydatków budżetowych to planowanie finansowe

Jak należy zdefiniować zaangażowanie wydatków budżetowych? Na czym polega zangażowanie rachunkowe i zangażowanie prawne?

Pożyczki i kredyty w jednostce samorządu terytorialnego

Finansowanie wydatków budżetu, a w szczególności deficytu budżetowego samorządu terytorialnego, może następować za pomocą kredytów i pożyczek długoterminowych oraz wpływów z tytułu emisji obligacji komunalnych lub innych instrumentów finansowych. Dług jednostki samorządu terytorialnego na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60 proc. wykonanych dochodów ogółem.

Klasyfikowanie środków przekazanych przez Ministerstwo Edukacji

Środki, które powiat otrzymuje z Ministerstwa Edukacji Narodowej, będącego instytucją wdrażającą, powinny w budżecie powiatu zostać ujęte w takich samych przedziałkach klasyfikacji budżetowej, w jakich zostały przekazane przez instytucję wdrażającą. Wydatki zaś w budżecie powiatu należy klasyfikować w tym samym dziale i rozdziale oraz w paragrafach odpowiednio do rodzaju wydatków.

Aktywa trwałe w jednostkach sektora finansów publicznych

Ustawa o rachunkowości definiuje aktywa jako kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych.

Długi placówek zdrowia i kultury zagrażają samorządowym finansom

Samorządy notują rekordy dochodów. Problemy sprawiają jednak należące do nich bardzo zadłużone instytucje kultury i ośrodki zdrowia - wynika ze sprawozdania z wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2006 r. przygotowanego przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Analiza GP: kto zyska, a kto straci na budżecie na 2008 rok

- Na zapisanych w budżecie podwyżkach najbardziej procentowo skorzystają osoby najmniej zarabiające i emeryci - Pensje pracowników budżetówki mają wzrosnąć o 2,3 proc., czyli tyle, ile wyniesie planowana inflacja - Już w 2009 roku gospodarka może boleśnie odczuć skutki przedwyborczego rozdawnictwa z budżetu

Obligacje komunalne nadal atrakcyjne dla samorządów

Po pierwszym półroczu wzrost na rynku obligacji komunalnych wyniósł 0,5 proc. Zadłużenie samorządów z tytułu własnych papierów dłużnych osiągnęło już 3,85 mld zł - wynika z raportu „Podsumowanie II kwartału 2007 roku na rynku nieskarbowych instrumentów dłużnych w Polsce” przygotowanegoprzez agencję Fitch Polska.

Wykonywanie budżetu państwa i budżetu jednostki samorządu terytorialnego

Budżet jest rocznym planem finansowym, który stanowi podstawę funkcjonowania budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W ustawie o finansach publicznych wyróżniamy dwa rodzaje budżetów - budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.

Odsetki i zaległości w sprawozdawczości budżetowej


Naliczane i zaewidencjonowane na koniec każdego kwartału odsetki za zwłokę od należności podatkowych powinny być wykazane w sprawozdaniu Rb-27S zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu w sprawie sprawozdawczości budżetowej, w kolumnie dotyczącej należności pozostałych do zapłaty ogółem.

Zakładowy plan kont i wykaz ksiąg rachunkowych

Jednostka budżetowa ma obowiązek wprowadzenia zmian do zakładowego planu kont, jeżeli wynikają one ze zmian w zasadach wykonywania budżetu, gospodarki finansowej lub sprawozdawczości. Niezbędnymi elementami polityki rachunkowości w jednostkach budżetowych są np. zakładowy plan kont oraz wykaz ksiąg rachunkowych.

Czy gminom łatwiej będzie uzyskać odszkodowanie od ubezpieczyciela

Jaki termin będzie miała firma ubezpieczeniowa na wypłatę odszkodowania przysługującego gminie? Czy ubezpieczyciel, w przypadku ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej, będzie mógł zgłaszać tego samego rodzaju zarzuty w stosunku do oczekującej na odszkodowanie gminy jak dotychczas?

Jak przygotować informacje o środkach na realizację programów operacyjnych


Jakie terminy obowiązują jednostkę samorządu terytorialnego w zakresie informacji dotyczącej środków pochodzących z budżetów jednostek samorządu terytorialnego dla programów operacyjnych?

Ekspertyzy, tłumaczenia i analizy na rzecz jednostek budżetowych

W przypadku wydatków na tłumaczenia na rzecz jednostek budżetowych, gdy wydatki te są świadczone przez osoby fizyczne w ramach umów zleceń i umów o dzieło, należy je klasyfikować w paragrafie 417 - Wynagrodzenia bezosobowe z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu.

Burmistrz nie miał prawa zmieniać budżetu

Burmistrz, jako organ wykonawczy, nie może w zarządzeniu dokonać zmian w budżecie miasta. Uprawnienia takie ma rada.

Preferencyjne kredyty z linii zagranicznych dla gmin

Inwestycje realizowane przez gminy można sfinansować z preferencyjnych kredytów oferowanych przez Bank Ochrony Środowiska, Bank Gospodarstwa Krajowego, BISE i Bank BPH. Chodzi o kredyty z linii Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Banku Rady Europy. Zalety tych kredytów to niskie oprocentowanie, około 5 proc. w skali roku, oraz długi okres kredytowania, do 20 lat.

Związki międzygminne mają problemy z zadłużeniem

Nieprawidłowości w zakresie realizacji dochodów i wydatkowania środków publicznych, niezgodne z przepisami gospodarowanie mieniem komunalnym czy brak wywiązywania się gmin z obowiązku terminowego dokonywania wpłat na rzecz związków - to wnioski wynikające z kontroli, której koordynatorem była Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach.

Związki międzygminne realizują zadania sprzeczne z ich statutem

Związki międzygminne realizują zadania sprzeczne z ich statutemZwiązki międzygminne często organizują swoją działalność niezgodnie ze wskazaniami statutu lub obowiązującymi przepisami prawa. Ponadto wydają środki publiczne z pominięciem przepisów o zamówieniach publicznych i tworzą nowe podmioty niezgodnie z prawem.

Dobry kredyt dla każdej gminy

Bank Gospodarstwa Krajowego udziela samorządom kredytów ze środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który może służyć finansowaniu nie tylko projektów wspartych dotacjami unijnymi, lecz również tych zapisanych w strategiach rozwoju regionów.

Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych

Każda jednostka samorządu terytorialnego winna przekazać do RIO komplet sprawozdań (Rb-Z, Rb-N, Rb-UZ i Rb-UN) zbiorczych, a dla instytucji kultury, SP ZOZ oraz funduszy celowych lub innych osób prawnych należy sporządzić komplet sprawozdań jedynie w sytuacji, gdy danego typu jednostki nadzorowane przez jednostkę samorządu terytorialnego wykazują jakieś należności i zobowiązania.

Na jakie dochody mogą liczyć jednostki samorządu terytorialnego

Jak duże dochody ma gmina, zależy w dużym stopniu od jej rozwoju. Dużo przedsiębiorców to większe wpływy z podatków. Wysokość udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych gminy wynosi w 2007 roku 36,22 proc., a z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych 6,71 proc. Dochody poszczególnych samorządów to również wpływy wynikające z zarządzania majątkiem gminy, powiatu i województwa. Znaczącą część środków finansowych, szczególnie dla mniej zamożnych samorządów, stanowią subwencje i dotacje z budżetu państwa.