REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatek, Księgowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zaliczki w związku z eksportem a VAT od 1 stycznia 2014 r.

Obowiązek podatkowy w VAT z tytułu eksportu towarów, podobnie jak przed 1 stycznia 2014 r., powstaje na zasadach ogólnych. W związku ze zmianą zasad ogólnych, zwłaszcza wobec braku możliwości odroczenia momentu powstania obowiązku podatkowego przez wystawienie faktury (obowiązku jej wystawienia), zmieniają się zasady powstawania obowiązku podatkowego w eksporcie. Obecnie więc, dokonanie dostawy towaru rodzi obowiązek podatkowy w eksporcie towarów.

Opodatkowanie dotacji 2014

Opodatkowanie dotacji od 1 stycznia 2014 roku zasadniczo nie uległo zmianie. Obowiązek podatkowy wciąż powstaje z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych opłat o podobnym charakterze mającymi wpływ na cenę sprzedawanych towarów i usług.

Zwolnienia z VAT 2014 - nowe rozporządzenie

Rozporządzenie w sprawie zwolnień z VAT obowiązuje od 1 stycznia 2014 r., a przeważająca część regulacji w nim zawartych stanowi kontynuację dotychczasowych rozwiązań zawartych w rozporządzeniu MF z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług.

VAT 2014: Faktury ze zwolnieniem w 2014 r.


Zmiany w zakresie VAT obowiązujące od 1 stycznia 2014 r. dotyczą również faktur ze zwolnieniem. W nowym stanie prawnym sprzedawca świadczący usługi zwolnione z VAT w ogóle nie ma obowiązku wystawienia faktury na rzecz nabywcy, chyba że ten nabywca w odpowiednim terminie zgłosi żądanie otrzymania faktury dokumentującej sprzedaż zwolnioną.

REKLAMA

Zwrot podatku dla rolników

W 2014 roku stawkę zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej ustala się w wysokości 0,95 zł na litr oleju.

Zestawienie obrotów i sald - brak wydruków

Zestawienie obrotów i sald pełni rolę probierza prawidłowości księgowań zdarzeń gospodarczych. Pozwala ono zidentyfikować błędy, które naruszają zasadę podwójnego księgowania. Przy pomocy zestawienia obrotów i sald weryfikuje się zasada prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Polityka rachunkowości - nieprawidłowości

Polityka rachunkowości to bazowy, zbiorczy, wewnętrzny akt prawny, prejudycjalny dla całego systemu rachunkowości. Dotyczy ona m.in. sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym. m.in. zakładowego planu kont z wykazem kont księgi głównej, zasady klasyfikacji zdarzeń, zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych i ich powiązanie z kontami księgi głównej.

Spółka komunalna a prawo do składania deklaracji kwartalnych

Z dniem 1 października 2013 r. weszły w życie nowe przepisy VAT służące m.in. przeciwdziałaniu nadużyciom w tym podatku w obszarze obrotu tzw. towarami wrażliwymi. Ustawa ta nie zawiera żadnych wyłączeń w zakresie jej stosowania w odniesieniu do spółek komunalnych, co oznacza, że „procedury bezpieczeństwa” przewidziane przez ustawę o Towarach Wrażliwych mogą znaleźć teoretycznie zastosowanie do spółek komunalnych obracających towarami zaliczonymi do grupy towarów wrażliwych, których wykaz znajduje się w dodanym załączniku nr 13 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Usługi administrowania targowiska a VAT

Usługa administrowania targowiska gminnego przez samorządowy zakład budżetowy nie podlega VAT. Stanowisko takie zajął Naczelny Sąd Administracyjny. Czy teza tego orzeczenia znajdzie zastosowanie do usługodawców innych niż jednostki budżetowe?

Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych w jednostkach sektora finansów publicznych

Poniższy artykuł przedstawia zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych w jednostkach sektora finansów publicznych. Uwzględnione w nim zostały zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera.

Wezwanie do zapłaty w jednostkach budżetowych - wzór

Prezentujemy wzór wezwania do zapłaty w jednostkach budżetowych. Wezwanie do zapłaty wysyła się za potwierdzeniem odbioru. Potwierdzenie odbioru dokumentuje fakt odebrania wezwania przez dłużnika.

Ewidencja planu wydatków na koncie 982

Czy na koncie 982 „Plan wydatków środków europejskich” księguje się plan wydatków z końcówką 7 i 9?

Dane o nieruchomościach leśnych - wzór formularza ZL-1/A

Ministerstwo Finansów opublikowało wzór formularza ZL-1/A. Stanowi on pomoc w określeniu przez rady gmin na mocy uchwał obowiązującego wzoru formularza podatkowego.

Podatki i opłaty lokalne 2014

Podatki i opłaty lokalne w 2014 r. mogą wzrosnąć. Przyczyną prognozowanych zmian jest wzrost wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w I półroczu 2013 r. o 0,9%.

Podatki w samorządach - propozycje zmian systemowych

Zmianom w konstrukcji oraz sposobie zasilania samorządów podatkami i opłatami powinno towarzyszyć przemodelowanie otrzymywanych przez nie transferów z budżetu państwa.

Uchwała NSA w sprawie VAT w gminach - Forum Od-nowa

Czy Uchwała NSA w sprawie VAT w gminach to początek rewolucji organizacyjnej w samorządach i szansa na oszczędności?

Jednostki budżetowe jako podatnicy VAT nowa uchwała NSA

W dniu 24 czerwca br. Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę, w której stwierdził, że w świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług. W momencie publikacji pisemne uzasadnienie uchwały nie zostało jeszcze opublikowane, lecz z uzasadnienia ustnego uchwały wynika, że NSA uznał za prawidłowy argument o braku samodzielności w prowadzeniu działalności gospodarczej przez te jednostki.

Gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług

Gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 24 czerwca 2013 r. Jakie mogą być konsekwencje przedmiotowej uchwały?

Szczególne zasady rachunkowości jednostek budżetowych

Jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego (art. 11 uofp). Odstępstwa od tych zasad przewidziano w odniesieniu do państwowych (art. 11a) i samorządowych (art. 223 uofp) jednostek budżetowych wykonujących zadania określone w ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty), które mogą gromadzić zrealizowane dochody na wydzielonym rachunku bankowym i przeznaczać te dochody na wydatki tych jednostek.

Podatek od nieruchomości w przypadku użytków rolnych

Użytki rolne podlegają podatkowi od nieruchomości tylko wtedy gdy są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej.

Korytarz przesyłowy nie będzie podlegał opodatkowaniu

Korytarz jako prawnie wyodrębniony teren nie będzie podlegał opodatkowaniu. Oczywiście grunty, które obejmie, pozostaną opodatkowane tak jak dziś – w zależności od ich statusu podatkiem od nieruchomości, rolnym bądź leśnym.

Podatek od nieruchomości w działalności gospodarczej spółek wodnych

Spółka wodna, która prowadzi działalność gospodarczą na rzecz podmiotów w niej nie zrzeszonych podlega podatkowi od nieruchomości

Podatek od nieruchomości dla pracowników służby leśnej?

Czy pracownicy służby leśnej, którzy korzystają z udostępnionych im przez Lasy Państwowe mieszkań i domów, muszą regulować podatek od nieruchomości?

Wydzielony rachunek dochodów w szkole

Wydzielony rachunek dochodów własnych tworzyć mogą szkoły jako jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie o systemie oświaty. Jednostki budżetowe to forma organizacyjno-prawna, w której działają szkoły. Jej podstawową cechą jest to, że nieodpłatnie realizuje ona zadania publiczne, pokrywając swoje wydatki ze środków otrzymanych z budżetu państwa lub budżetu JST, a ewentualne dochody odprowadza bezpośrednio na rachunek budżetu państwa lub budżetu JST.

Podatek od nieruchomości 2013

Od 2013 r. obowiązują wyższe górne granice stawek podatku od nieruchomości. Podatek od nieruchomości pobierany jest przez samorządy gminne. Podatnikami mogą być wszystkie podmioty niezależnie od statusu prawnego, jeżeli mają określony tytuł prawny do korzystania z nieruchomości. Górne granice stawek kwot podatków oraz opłat lokalnych są ustalane przez Ministerstwo Finansów.

Podatek rolny 2014

Od 1 stycznia 2014 r. podatek rolny będzie naliczany według średniej ceny żyta za 11 kwartałów poprzedzających rok podatkowy. Nowy podatek rolny ma być neutralny dla rolników i budżetu państwa. Jak zmieni się sposób odprowadzania podatku rolnego?

Założenia budżetu na 2014 rok

Rząd przyjął 11 czerwca 2013 r. założenia do projektu budżetu państwa na rok 2014. Przewidziano w nim m.in., że PKB w przyszłym roku wzrośnie o 2,5%. Będą też podwyżki podatków, bezrobocie nie przekroczy 13,8%, a deficyt – 55 mld zł.

Zakaz wyznaczania głównej księgowej na zastępstwo kierownika jfp

Kierownik jednostki finansów publicznych nie powinien wyznaczać głównej księgowej do zastępowania go w razie nieobecności. Gospodarka finansowa jednostki zostaje bowiem pozbawiona kontroli.

Powierzenie głównemu księgowemu obowiązków w zakresie gospodarki finansowej i rachunkowości

Za całość gospodarki finansowej jednostki sektora finansów publicznych odpowiada jej kierownik, przy czym może on określone obowiązki w tym zakresie powierzyć pracownikom tej jednostki (art. 53 uofp).

Gminne jednostki budżetowe - czy są podatnikami VAT?

Gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług. Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 24 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 1/13.

Sposoby na odzyskanie VAT

Podatek od towarów i usług, mimo licznych orzeczeń sądów administracyjnych i interpretacji izb skarbowych, budzi wśród jednostek samorządu terytorialnego wątpliwości prawne. Podstawowe kwestie sprowadzają się do dwóch zagadnień: kto jest podatnikiem i czy można odliczyć VAT.

Kontrasygnata skarbnika (głównego księgowego budżetu) – zakres regulacji

Kontrasygnata skarbnika (głównego księgowego budżetu) pełni szczególną rolę w strukturze ustrojowej jednostek samorządu terytorialnego. Stanowi ona bowiem bardzo dużą odpowiedzialność nałożoną na skarbnika, która dotyczy wszystkich etapów poprzedzających płatność dochodów i wydatków budżetu, a w zakresie wydatków także zaangażowania środków.

Konta zespołu 7 – nowe szczególne zasady ewidencji przychodów i kosztów

Zmiany wprowadzone nowelizacją rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont objęły również ewidencjonowanie przychodów jednostek budżetowych na kontach zespołu 7.

Samorządy powinny odliczać VAT

Samorządy odprowadzają do budżetu państwa 23% VAT od każdej inwestycji. To miliony złotych rocznie, których nie można odzyskać. Rząd twierdzi, że przepisy unijne nie dopuszczają możliwości zwrotu samorządom zapłaconego VAT. Jednak – według przedstawicieli powiatów – w krajach Unii Europejskiej system taki działa.

Czy opłaty pobierane przez gminę podlegają VAT

Opłaty za zajęcie pasa drogowego pobierane na mocy decyzji prezydenta miasta stanowią przychód miasta osiągany z działalności pozostającej poza zakresem VAT. Pobór opłat za zajęcie pasa drogowego jest wykonaniem obowiązków miasta stanowiącego organ władzy publicznej. Takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 25 listopada 2011 r. (sygn. I FSK 145/11), którego fragment prezentujemy poniżej.

Telepraca księgowego na urlopie macierzyńskim

Główna księgowa gminnej jednostki budżetowej jest w ciąży. Po przejściu na urlop macierzyński chciałaby pracować. Czy może wykonywać swoje obowiązki w formie telepracy – będąc jednocześnie na urlopie macierzyńskim? Księgi rachunkowe byłyby przez ten okres przechowywane w jej domu. Jaki jest dopuszczalny wymiar czasu pracy w tej formie zatrudnienia dla głównego księgowego jednostki budżetowej?

Projekt planu finansowego i plan finansowy samorządowego zakładu budżetowego na rok 2012

W artykule wskazujemy, jakie zasady i terminy w zakresie planowania obowiązują kierowników samorządowych zakładów budżetowych.

Indywidualne interpretacje prawa podatkowego - procedura wydania i obowiązywanie

Maksymalny termin na wydanie interpretacji wynosi 3 miesiące od dnia otrzymania wniosku, chociaż powinna ona zostać wydana bez zbędnej zwłoki. W przypadku, gdy organ nie dochowa 3-miesięcznego terminu, mamy do czynienia z tzw. „milczącą interpretacją”, oznaczającą akceptację stanowiska wnioskodawcy. 

Budżet zadaniowy – aspekty wdrożeniowe i księgowe

Tematyka budżetowania zadaniowego budzi wiele zainteresowania i wątpliwości, tym bardziej że od 1 stycznia 2012 r. zakładowy plan kont powinien zapewniać ewidencję wykonania budżetu w układzie zadaniowym.

Rozliczanie podatków przez organy podatkowe jednostek samorządu terytorialnego

Jakie zadania należą do komórki organizacyjnej w urzędzie gminy prowadzącej rachunkowość podatków? Jak prawidłowo udokumentować przypisy, odpisy oraz zwroty podatków, a jak wygaśnięcie zobowiązania podatkowego?

Wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego

Przed złożeniem wniosku o wydanie interpretacji warto pamiętać o kilku warunkach, które muszą być spełnione, aby organ upoważniony mógł dokonać wykładni prawa podatkowego.

Interpretacje indywidualne prawa podatkowego - organy uprawnione

Rozporządzeniem z dnia 1 marca 2011 r. Minister Finansów upoważnił Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi do wydawania indywidualnych interpretacji prawa podatkowego. Zmiana ta obejmuje wnioskodawców mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie lubelskim, łódzkim, opolskim oraz świętokrzyskim. W związku z powyższą zmianą warto przypomnieć zasady ustalania właściwości organów w zakresie wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Kolejna faktura korygująca czy dodatkowa faktura

Czy poprawną czynnością jest:1) wystawianie korekty do uprzednio wystawionej już korekty faktury?2) dodanie w dokumencie korekty towaru, którego na fakturze pierwotnej nie było?3) zamiana w dokumencie korekty towaru na inny, niż był na fakturze pierwotnej?

Błędy w sprawozdaniach o wydatkach strukturalnych za 2010 r.

Mimo że sprawozdania dotyczące wydatków strukturalnych w 2011 r. sporządzane były nie po raz pierwszy, to nadal stwierdza się w nich wiele błędów. W artykule opisano najczęściej występujące uchybienia oraz wskazano, jak poprawnie sporządzać te sprawozdania.

Prezenty, nagrody w konkursach i inne towary przekazywane w gminach a podatek VAT po 1 kwietnia 2011 r.

Z uwagi na zmiany dotyczące podatku od towarów i usług, w szczególności zmiany obowiązujące od 1 kwietnia 2011 r., powstaje pytanie czy w ramach nieodpłatnych przekazań towarów takich np. jak nagrody w konkursach czy też ulotki promujące określony region lub obiekt muzealny, albo w przypadku wręczania prezentów np. członkom zarządu, po stronie podatnika podatku VAT czyli np. gminy, powstanie obowiązek opodatkowania takich czynności podatkiem od towarów i usług.

Czas pracy głównego księgowego

Czy głównego księgowego obowiązuje 40 godzin pracy tygodniowo, czy też ma on nienormowany czas pracy? Czy można pracować krócej niż 8 godzin dziennie? Czy można zmienić umowę na zadaniowy system pracy?

Zaciąganie zobowiązań przez jednostki sektora finansów publicznych bez ograniczeń

Od początku bieżącego roku obowiązuje Rozporządzenie Rady Ministrów z 17.12.2010 r. w sprawie przypadków, w których nie stosuje się ograniczeń dotyczących zaciągania niektórych zobowiązań finansowych przez jednostki sektora finansów publicznych, z wyjątkiem Skarbu Państwa.

Podatek od nieruchomości – zbieg zwolnień dla szkoły

Szkoła publiczna zamierza wynająć pomieszczenie organizacji pożytku publicznego. Zajmowane przez szkołę nieruchomości (przeznaczone na działalność oświatową) są zwolnione z podatku od nieruchomości. Czy wynajęcie tych pomieszczeń organizacji spowoduje opodatkowanie tym podatkiem?

Jak prawidłowo sporządzić sprawozdanie Rb-34S

Samorządowe jednostki budżetowe, w których funkcjonuje wydzielony rachunek dochodów, mają obowiązek sporządzenia sprawozdań Rb-34S po raz pierwszy za I półrocze 2011 r. Na przykładzie liczbowym podajemy wskazówki dotyczące sporządzenia tego sprawozdania.

Jak opodatkować wartość noclegu pracownika

Jednostka nie zapewniła bezpłatnego zakwaterowania pracownikom czasowo przeniesionym. Czy wartość dodatku za nocleg, w wysokości do 150% diety, podlega wliczeniu do podstawy opodatkowania? Czy podlega opodatkowaniu wartość noclegu w hotelu pracowniczym lub kwaterze prywatnej?

REKLAMA