Kategorie

Pracownicy samorządowi

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak należy rozumieć przepis mówiący o tym, że wysokość trzynastki powinna zostać naliczona proporcjonalnie do liczby miesięcy pozostawania pracownika w zatrudnieniu (jeśli pracownik będzie zatrudniony w 2011 roku przez 8 miesięcy)? Czy 8,5 proc. sumy wynagrodzenia podlega proporcji? Czy trzynastkę można wypłacić w dniu rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem, czy trzeba czekać do I kwartału następnego roku?
Niniejszy tekst omawia problematykę zatrudniania na czas określony pracowników samorządowych, pracowników urzędów państwowych i pracowników korpusu służby cywilnej.
Czy osoby przyjmowane w urzędach na stanowiska kierownicze i urzędnicze muszą przedstawić zaświadczenie o niekaralności najpóźniej w dniu zatrudnienia? Czy na potrzeby konkursu wystarczy odpowiednie oświadczenie, czy też muszą się legitymować zaświadczeniem z Krajowego Rejestru Karnego przed datą zatrudnienia?
Duża ilość obowiązków, zawrotne tempo pracy, mało satysfakcjonująca pensja, które doskwierają większości pracowników, są tylko tłem dla źródła największej frustracji w pracy: szefa despoty. Badania dowodzą, że dla wielu największym źródłem stresu w pracy jest właśnie przełożony. Jak sobie z tym radzić?
Pracownik samorządowy wykorzystujący zajmowane stanowisko do wypłaty wynagrodzenia, które mu nie przysługiwało, musi je zwrócić na żądanie pracodawcy. Inaczej będzie w przypadkach, gdy do wypłaty nienależnego wynagrodzenia doszło wskutek błędów pracodawcy lub osób działających w jego imieniu. Przedstawiamy kilka przykładów różnych rozstrzygnięć.
W poprzednim zakładzie pracy 19 sierpnia 2005 r. pracownicy wypłacono nagrodę jubileuszową za 20 lat pracy. Po dostarczeniu dokumentów (dotyczących pracy w gospodarstwie rolnym rodziców) ustalono, że 20 lat pracy minęło 20 sierpnia 2004 r. Pracownica zatrudniona jest u nas od 1 września 2009 r. i w kwietniu br. złożyła nam pismo z prośbą o wypłatę nagrody jubileuszowej za 25 lat pracy. W jakim terminie pracownica powinna mieć wypłaconą tę drugą nagrodę jubileuszową? Czy to my powinniśmy wypłacić tę nagrodę, czy powinien ją wypłacić poprzedni zakład pracy?
Prawidłowa organizacja pracy jest jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy. Poza właściwym stosowaniem przepisów kształtujących stosunek pracy, niezwykle istotne jest zgromadzenie odpowiednich dokumentów na etapie ubiegania się osoby o zatrudnienie. Dotyczy to również kandydatów na pracowników samorządowych, którzy muszą spełniać szczególne wymagania kwalifikacyjne.
W celu unowocześnienia procesu zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej system wynagradzania pracowników budowany jest na podstawie wartościowania stanowisk pracy. Rośnie liczba jednostek samorządowych wdrażających wartościowanie stanowisk w swoich urzędach oraz podległych jednostkach.
Służba przygotowawcza nabiera szczególnego znaczenia w dobie kryzysu dotykającego także sektor jednostek finansów publicznych. Przy ograniczonych lub braku możliwości zabezpieczenia dodatkowych środków na rozwój administracji wartością jest fachowe podejście do inwestowania w kapitał ludzki, nie tylko w wymiarze finansowym.
Jak pokazuje praktyka, pracownicy samorządowi, którzy jednocześnie prowadzą działalność gospodarczą, często nie wiedzą, że obejmując urzędnicze stanowisko, podlegają rygorom ograniczającym swobodę wykonywania dodatkowych zajęć.
Czy nauczycielce przebywającej w 2010 r. na urlopie macierzyńskim i zasiłkach chorobowych (łącznie 244 dni) przysługuje trzynasta pensja za zeszły rok?
Pracownicy samorządów powinni stale podnosić swoje kwalifikacje, bowiem od jakości ich wiedzy zależy nie tylko pozyskiwanie unijnych funduszy, lecz także sprawne zarządzanie gminą i jej rozwój z korzyścią dla mieszkańców. Najlepszym sposobem na poszerzenie wiedzy jest udział w studiach podyplomowych, które oferują nie tylko zdobycie teoretycznej wiedzy, ale też praktycznych umiejętności.
Kontrole przeprowadzane w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie tworzenia i gospodarowania środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych wykazują, że jest to temat budzący wiele wątpliwości i kontrowersji. W artykule tym przedstawiamy najczęściej występujące problemy związane z tworzeniem funduszu w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych.
Czy pracownik, któremu umowa o pracę na czas określony wygaśnie 31 sierpnia 2011 r., a który jest chory od 1 marca tego roku (i prawdopodobnie będzie chory aż do końca trwania umowy), nabędzie prawo do trzynastki za 2011 r.? Czy liczy mu się czas pozostawania w stosunku pracy, czy też czas świadczenia pracy? Czy jeżeli pracodawca wie, że po okresie zatrudnienia pracownik prawdopodobnie nadal będzie chory i będzie ubiegał się o rentę, to jest zobowiązany do wypłaty odprawy rentowej takiemu pracownikowi (gdyby przedstawił on decyzję o przyznaniu renty)?
Czy w przedszkolu samorządowym można zatrudnić na stanowisku księgowej córkę głównej księgowej? Czy są przepisy, które zabraniają, aby księgowa (córka) podlegała głównej księgowej (matce)? Jeśli tak, to czy można zamiast stanowiska księgowej stworzyć stanowisko referenta ds. organizacyjnych (mowa o córce), która by wykonywała prace w księgowości, np. księgowanie w programach komputerowych typu płace, finanse itp.? Czy do objęcia tych stanowisk wymagane jest ukończenie szkoły o profilu finanse/rachunkowość?
Nie wystarczy ukończyć studia podyplomowe, by stać się specjalistą w konkretnej dziedzinie. Dziś udział w szkoleniach i stałe podnoszenie kwalifikacji przez samorządowców jest koniecznością, której trzeba sprostać aby gminy i powiaty liczyły się, choćby w wyścigu po unijne dotacje.
Pracownicy gminy, realizując zadania służbowe, poruszają się komunikacją miejską. Czy należy pobrać podatek dochodowy od wartości zakupionych przez gminę imiennych, miesięcznych biletów dla pracowników?
Przepisy ustawy o pracownikach samorządowych regulują w art. 16 rodzaje umów o pracę, jakie zawiera się z pracownikami samorządowymi. Czy w związku z tym, w przypadku takich pracowników można zastosować formułę umowy o pracę na okres próbny?
Średnie wynagrodzenie brutto pracowników samorządowych w ubiegłym roku wzrosło o niecałe 129 zł. Największe podwyżki dotyczyły pracowników urzędów marszałkowskich, których pobory zwiększyły się w ubiegłym roku o ponad 264 zł. Najmniej wzrosły w gminach, jedynie o 90 zł.
Jednostka nie zapewniła bezpłatnego zakwaterowania pracownikom czasowo przeniesionym. Czy wartość dodatku za nocleg, w wysokości do 150% diety, podlega wliczeniu do podstawy opodatkowania? Czy podlega opodatkowaniu wartość noclegu w hotelu pracowniczym lub kwaterze prywatnej?
Czy pracownik, mając zaświadczenie z zakładu pracy o wysokości odpłatności za bilety na dojazdy do pracy, które zostały potrącone i doliczone do jego przychodów opodatkowanych, będzie mógł zastosować w rozliczeniu rocznym za 2010 r. koszty faktycznie poniesione?
Przepisy przewidują dwa tryby rozwiązania umowy o pracę z winy pracownika – wypowiedzenie przez pracodawcę i rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia. Kodeks pracy nie zawiera nawet przykładowego katalogu przyczyn uzasadniających wypowiedzenie zawinione przez pracownika, lukę tę uzupełnia jednak orzecznictwo.
Na pracownikach administracji spoczywa szczególna odpowiedzialność. Od sposobu, w jaki traktują interesantów, zależy wizerunek nie tylko samej instytucji, lecz również samorządu. Dlatego właśnie warto powracać do tematu etyki w administracji.
Zasady przyznawania dodatku funkcyjnego zmieniły się diametralnie w nowych przepisach o pracownikach samorządowych. Obecnie dodatek funkcyjny może zostać przyznany pracownikowi samorządowemu natomiast obligatoryjnie przysługuje jedynie pracownikom zatrudnionym na podstawie wyboru i mianowania
Czy gminna jednostka budżetowa może wypożyczać sprzęt multimedialny (laptop, rzutnik itp.) swoim pracownikom do celów prywatnych? Jak postąpić w przypadku, gdy wypożyczony sprzęt ulegnie uszkodzeniu?
Likwidacja szkoły oznacza likwidację pracodawcy dla zatrudnionych w niej pracowników – zarówno nauczycieli jak i pracowników nie będących nauczycielami. Dla dyrektora szkoły oznacza to obowiązek dokonania określonych czynności z zakresu prawa pracy, a w szczególności konieczność rozwiązania stosunku pracy z zatrudnionymi w szkole pracownikami.
Rozwiązanie umowy o pracę z pracownikiem nie zawsze jest możliwe. Pracodawca powinien liczyć się z faktem, że niektórzy pracownicy objęci są ochroną szczególną. Prawo pracy przewiduje konsekwencje dla pracodawcy związane z próbą zwolnienia takich osób za wszelką cenę.
Obowiązek uczestniczenia w różnych formach podnoszenia wiedzy i kwalifikacji zawodowych przez pracowników samorządowych wynika bezpośrednio z przepisów szczególnych – w tym przypadku z ustawy o pracownikach samorządowych. W planach finansowych urzędów marszałkowskich, starostw powiatowych, urzędów gmin i innych jednostek samorządowych powinny być na te cele przewidziane środki finansowe.
Pracownicy samorządowi zatrudniani na podstawie powołania zajmują ważne posady w administracji samorządowej. Często więc po wyborach następują zmiany na tych stanowiskach. Przedstawiamy, kto jest uprawniony do występowania z inicjatywą powołania lub odwołania skarbnika i zastępców.
Do nieszczęśliwych zdarzeń może dojść w każdym miejscu, czyli także na stanowisku pracy. Są jednak takie okoliczności, które nie kwalifikują się jako wypadek w pracy.
Jednym z podstawowych sposobów rozwiązania stosunku pracy zawartego na czas nieokreślony, jest wypowiedzenie. Wypowiedzenie umowy o prace jest jednostronną czynnością prawną, do ważności której wymagane jest złożenie oświadczenia woli tylko jednej strony.
Samorządowcy nie mogą wykonywać wielu dodatkowych funkcji i działalności. Objęcie stanowisk we władzach samorządowych wiąże się z koniecznością zaprzestania takich zajęć.
Ubiegłoroczne zmiany związane z wprowadzeniem nowego dnia ustawowo wolnego od pracy oraz likwidacja niektórych przywilejów pracowników wypłynęły na tegoroczny wymiar czasu pracy, a tym samym na współczynnik wykorzystywany do obliczania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy.
Udzielanie urlopów wypoczynkowych jest jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy. Dobrze skonstruowany i przestrzegany plan urlopów pomaga uzyskać wcześniejszą kontrolę nad wykorzystywaniem urlopów wypoczynkowych przez pracowników, połączoną z możliwością narzucenia im urlopu w określonym terminie.
Z początkiem 2011 r. ustalamy uprawnienia pracowników do dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Jedna z pracownic korzystała w zeszłym roku z kilku zwolnień lekarskich oraz z urlopu macierzyńskiego. W 2010 r. przepracowała łącznie 6 miesięcy. Czy pracownica ta ma prawo do „trzynastki”? Jeżeli tak, to czy „trzynastka” powinna być proporcjonalnie obniżona o okresy nieświadczenia przez nią pracy
W szkole jako jednostce budżetowej zatrudniona jest księgowa, która prowadzi księgi rachunkowe szkoły, sprawdza pod względem formalno-rachunkowym, merytorycznym i zatwierdza dowody księgowe do wypłaty wraz z dyrektorem szkoły. Czy zatrudnienie księgowej, a nie głównej księgowej, jest zgodne z art. 53 ustawy o finansach publicznych, który mówi, że za całość gospodarki finansowej odpowiedzialny jest kierownik jednostki, w naszym przypadku dyrektor szkoły?
Część osób sprawujących władzę wykonawczą w samorządach realizuje swe funkcje w ramach stosunku pracy. W związku z tym po wyborach zatrudnienie niektórych samorządowców ustaje, a innych się rozpoczyna. Drugą grupą pracowników samorządowych, w przypadku których wybory bezpośrednio wpływają na zatrudnienie, są doradcy i asystenci.
Pracownicy zatrudnieni w samorządowych jednostkach organizacyjnych – a zatem również pracownicy instytucji pomocy społecznej – posiadają status pracowników samorządowych. W 2009 roku problematyka wynagrodzeń pracowników samorządowych została ujednolicona w jednym akcie prawnym – rozporządzeniu Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
Czy na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych możliwe jest awansowanie pracownika zatrudnionego na stanowisku nieurzędniczym na stanowisko urzędnicze, bez przeprowadzenia procedury konkursowej?
Mianowanie jest szczególną formą nawiązania stosunku pracy, toteż nie wszystkie regulacje zawarte w powszechnie obowiązującym prawie pracy będą miały zastosowanie do umów o pracę zawartych w drodze mianowania.
Samorządowi pracownicy mianowani korzystają ze szczególnej ochrony stosunku pracy. Trudniej jest ich zwolnić niż osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę.
Obowiązujące od 16 lipca 2010 r. przepisy o podnoszeniu kwalifikacji zawodowych pracowników nadal stwarzają wiele problemów w praktyce. Przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej występujące wątpliwości Czytelników.
Między jednostką a byłym pracownikiem została zawarta ugoda w sprawie wypłaty odszkodowania za niesłuszne zwolnienie z pracy. Czy takie odszkodowanie będzie zwolnione z podatku dochodowego?
Do nieszczęśliwych zdarzeń może dojść w każdym miejscu, czyli także na stanowisku pracy. Są jednak takie okoliczności, które nie kwalifikują się jako wypadek w pracy.
Pracownik obsługi od 19 lat jest zatrudniony w policealnej szkole zawodowej (samorządowa jednostka budżetowa). W sierpniu 2009 r. uzupełnił on dokumentację z wcześniejszego okresu zatrudnienia, wskutek czego okazało się, że już w lipcu 2008 r. przysługiwała mu nagroda jubileuszowa za 20 lat pracy. Nagrodę w wysokości 75% wynagrodzenia wypłacono w sierpniu 2009 r. Jak należy postąpić z wypłatą kolejnej nagrody jubileuszowej (za 25 lat pracy), do której pracownik nabędzie prawo w lipcu 2013 r.? Czy wypłacić ją w tym terminie, czy też w sierpniu 2014 r. – czyli po upływie 5 lat od wypłaty poprzedniej?
W odniesieniu do samorządowych jednostek budżetowych wynagrodzenie płatnika może być dochodem jednostki, jeśli zostanie ustanowione jako jedno ze źródeł dochodu w uchwale rady dotyczącej utworzenia rachunku dochodów własnych.
Organy administracji publicznej, z racji realizowania nałożonych na nie obowiązków, posiadają informacje, których potwierdzenia często potrzebują klienci urzędu. Potwierdzenie tych informacji następuje poprzez wydanie zaświadczenia.
Obowiązek uczestniczenia w różnych formach podnoszenia wiedzy i kwalifikacji zawodowych przez pracowników samorządowych wynika bezpośrednio z przepisów szczególnych – w tym przypadku z ustawy o pracownikach samorządowych. W planach finansowych urzędów marszałkowskich, starostw powiatowych, urzędów gmin i innych jednostek samorządowych powinny być na te cele przewidziane środki finansowe.
Większość jednostek jest uprawnionych do wypłaty zasiłków macierzyńskich swoim pracownikom. Poznaj, jakie obowiązki wynikają z tego dla pracodawcy, jak ustalić prawo do tego zasiłku i jego wysokość oraz jakie dokumenty należy składać do ZUS za osoby pobierające ten zasiłek.
W procedurach biurowych ważną pozycję stanowią czynności kancelaryjne, które są uregulowane wewnętrznymi przepisami, zawartymi w formie instrukcji kancelaryjnej.