Kategorie

RODO, RODO 2019

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szpitale nie radzą sobie z RODO. Najwyższa Izba Kontrola skontrolowała służbę zdrowia. Zmiana w podejściu do ochrony danych osobowych i prywatności pacjentów w szpitalach jest nie tylko konieczna, ale i pilna. Jak wykazała bowiem kontrola NIK rutyna i utarte schematy działania gubią personel szpitali, zobowiązany do dbałości o bezpieczeństwo danych osobowych i medycznych pacjentów.
Prezes UODO nałożył karę w wysokości 40 tys. zł na Burmistrza Aleksandrowa Kujawskiego za nieprzestrzeganie zasad przetwarzania danych osobowych określonych w RODO. To pierwsza kara nałożona na podmiot z sektora publicznego.
40 tys. zł kary na Burmistrza miasta za nieprzestrzeganie RODO nałożył Urząd Ochrony Danych Osobowych. Jest to pierwsza kara dla podmiotu publicznego w związku z ochroną danych osobowych.
One stop shop to zasada, zgodnie z którą administrator danych powinien podlegać nadzorowi tylko jednego krajowego organu ochrony danych, nawet gdy prowadzi działalność w wielu państwach UE. Instytucja ta bez wątpienia będzie korzystna m.in. dla grup kapitałowych czy też przedsiębiorstw prowadzących biznes międzynarodowy.
Zamawiający obowiązany jest w treści dokumentacji przetargowej zawrzeć informacje wymagane przez przepisy RODO.
RODO obowiązuje już ponad rok. Sprawdź co się zmieniło w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
RODO wymusiło zmiany w udzielaniu zamówień publicznych. Sprawdź co zmieniło się w zamówieniach po 4 maja 2019 r.
RODO obowiązuje w Polsce już prawie rok. Ten akt prawny zmienił wiele w ochronie danych osobowych. Wymusił również zmiany w ponad 160 ustawach. Co RODO zmieniło w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji?
Ustawa  o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania RODO dodała do Ordynacji Podatkowej przepisy normujące sposób wykonywania obowiązku informacyjnego (z art. 13 RODO) w postępowaniach regulowanych przez Ordynację Podatkową (art. 1a § 1 OP). Przy czym wykonywanie powyższego obowiązku informacyjnego odbywa się niezależnie od obowiązków organów podatkowych przewidzianych w Ordynacji Podatkowej i nie wpływa na tok i wynik procedur podatkowych (art. 1a § 2 OP).
RODO obowiązuje od 25 maja 2018 r. Ten akt prawny zmienił filozofię ochrony danych osobowych. Dostosować do niego musiały się samorządy, firmy.
Sprawdź co RODO zmieniło w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych po 4 maja 2019 r.?
W związku z faktem, że wiele podmiotów zgłaszało, że otrzymuje groźby spowodowania postępowania karnego lub innego postępowania, jeżeli nie zapłacą np. za wdrożenie RODO ustawodawca zdecydował się  zmienić definicję groźby bezprawnej.
Monitoring może być prowadzony na terenie nieruchomości i w obiektach budowlanych stanowiących mienie województwa, a także na terenie wokół takich nieruchomości i obiektów budowlanych.
Ustawodawca nową ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 r. dodał w ustawie o samorządzie gminnym art. 9a i art. 50 ust 2, a w ustawie o samorządzie powiatowym dodał art. 4b i art. 50 ust 2. W tych przepisach ustawodawca uregulował prowadzenie monitoringu przez gminy i powiaty w celu zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.
Jednym z częstych problemów pojawiających się po 25 maja 2018 r. była kwestia pozycji prawnej osoby zastępującej inspektora ochrony danych, np. w trakcie urlopu lub choroby. Inspektor Ochrony Danych posiada określone przez RODO uprawnienia i ochronę, której nie posiadała osoba go zastępująca.
Podczas majówki 2019 r., dokładnie 4 maja w sobotę ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych zaczęło w pełni obowiązywać. Sprawdź co się zmienia!
W dniu 3 kwietnia 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 21 lutego 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). Ustawa zmienia aż 162 akty prawne.
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Jak należy uregulować przetwarzanie danych osobowych w umowach zawieranych po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, których stronami będą statio fisci Skarbu Państwa reprezentowana przez dyrektora generalnego (w ramach jego kompetencji) oraz spółka świadcząca usługi utrzymania systemów informatycznych.
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy jedno z nich: RODO a ustawa o cyberbezpieczeństwie.
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Jaka dokumentacja jest niezbędna w kwestii RODO w jednostce samorządowej (czy można określić jednoznacznie minimalny zakres takiej dokumentacji)?
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Niektóre Zespoły ds. Orzekania, gdzie funkcje IOD pełni osoba z firmy zewnętrznej twierdzą, że obowiązek informacyjny będzie wystarczający poprzez wywieszenie owej informacji na tablicy ogłoszeń i stronie BIP jednostki.
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy Powiatowy Rzecznik Konsumentów ma obowiązek informowania konsumentów w związku z RODO? (czy musi przekazywać klauzulę informacyjną dla swoich interesantów)
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy na liście obecności można wymienić na jednej stronie kilku pracowników w kolumnach, czy każdy pracownik powinien mieć oddzielną stronę?
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy główna księgowa przekazując tzw. „pasek wynagrodzeniowy” może przekazać konkretną pulę takich pasków do kierowników, którzy rozdadzą to w swoich wydziałach wszystkim pracownikom czy indywidualnie każdy powinien się zgłaszać do księgowej pod odbiór takiego paska jeśli będzie zainteresowany?
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy podczas organizacji i przeprowadzenia wyborów powinniśmy zachować jakieś szczególne warunki ostrożności podczas przetwarzania danych – przykład spis wyborczy - wyborca podchodzi po kartę głosowania jednocześnie odnajdując się w spisie w którym znajdują się dane osobowe innych osób tj. imię nazwisko adres zamieszkania oraz podpis świadczący o obecności w lokalu wyborczym? Czy powinniśmy wyposażyć lokal wyborczy w nakładki uniemożliwiające odczytanie danych osobowych innych osób?
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy w przypadku Karty Dużej Rodziny, gdzie administratorem jest Burmistrz/Wójt, należy zawrzeć umowę powierzenia danych osobowych z Kierownikiem OPS?
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy odpowiedź na pytanie: Czy z firmą prowadzącą szkolenia BHP należy zawrzeć umowę powierzenia?
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy z lekarzem/ośrodkiem medycyny pracy należy zawrzeć umowę powierzenia?
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy po zawarciu umowy, o której mowa w art. 28 RODO, administrator powinien/może nadawać pracownikom podmiotu przetwarzającego lub samemu temu podmiotowi upoważnienia do przetwarzania danych?
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy jedno z nich: Publikacja imion i nazwisk pracowników urzędu (bez anonimizacji) w protokołach z komisji rady i sesji rady gminy 2019 r.
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: RODO a przekazywanie spraw zgodnie z właściwością – czy spełniać obowiązek informacyjny w rozumieniu RODO skoro powiadamiamy tylko interesanta, zgodnie z Kpa, o przekazaniu jego sprawy (do załatwienia) innemu urzędowi właściwemu w sprawie?
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy czytelnik, który skończył 16 lat może założyć kartę i wypełnić zobowiązanie (gdzie potwierdza znajomość regulaminu oraz zgodę na przetwarzanie danych osobowych) oraz podpisać klauzulę informacyjną?
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy złożenie oświadczenia RODO o zapoznaniu się z klauzulą informacyjną jest wymagane każdorazowo czy raz złożone wystarczy? Czy na klauzulach informacyjnych powinniśmy pobierać podpisy klientów/interesantów? Czy można na dole wniosku dopisać zdanie „oświadczam, że zapoznałem się z klauzulą informacyjną i znam przysługujące mi prawa” i tam zbierać podpisy (zgodnie z zasadą rozliczalności)?
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Umieszczanie np. na stronach internetowych fotorelacji z imprezy kulturalnych i innych wydarzeń, zawierających zdjęcia uczestników, w tym też pojedynczych zdjęć laureatów podczas wręczenia nagród – czy dotychczasowa praktyka i orzecznictwo, wskazujące na to, że publikacja wizerunku nie wymaga zgody osoby, jeżeli wizerunek jest częścią większej całości (np. zdjęcie publiczności na koncercie) powinna zostać zweryfikowana? Czy można publikować zdjęcia z imprez z udziałem mieszkańców gminy i pracowników urzędu na stronach internetowych i w mediach społecznościowych?
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy organizując imprezę masową np. na plakacie musi być zawarta informacja, iż uczestnictwo jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na publikację wizerunku np. na stronie urzędu (czy to zakres ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych)?
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy podstawą prawną przetwarzania danych osobowych przez organy administracji publicznej może być zgoda osoby, której dane dotyczą (art. 6 ust. 1 lit. a RODO)? Jakie są podstawowe różnice pomiędzy przetwarzaniem danych osobowych przez organy administracji publicznej na podstawie zgody (art. 6 ust. 1 lit. a RODO), a w oparciu o inne podstawy?
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy ustawowe upoważnienie do kontroli lub audytu uprawnia do przetwarzania danych bez dodatkowego (odrębnego) dokumentu?
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy Parlamentarzyście można przekazać dane osobowe w przypadku wystąpienia na podstawie ustawy o wykonywaniu mandatu posła lub senatora?
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Parlamentarzyści kierują do Ministerstw wystąpienia, które dotyczą indywidualnych spraw obywateli. Wystąpienia takie zawierają dane osobowe tych osób. Jednocześnie nie informują czy ww. osoby wyraziły zgodę na przetwarzanie ich danych. W procesie przygotowania projektu odpowiedzi dla Parlamentarzysty korespondencja musi zostać przesłana dalej np. do wewnętrznych komórek czy też na zewnątrz, tj. np. do poszczególnych służb, w celu uzyskania stanowiska, na podstawie którego zostanie opracowana odpowiedź. Jak należy postępować w opisanym przypadku? Trzeba podkreślić, że Ministerstwo nie posiada możliwości kontaktowania się z osobą, której dotyczy wystąpienie.