REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Finanse publiczne, Finanse

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ministerstwo zdrowia pracuje nad zmianami w finansowaniu instytutów medycznych

Część instytutów medycznych może uzyskać status placówek państwowych. Ministerstwo Zdrowia zapewnia, że będzie je wspierało finansowo.

Budżet województwa wielkopolskiego na 2016 rok z deficytem

Na dochody w budżecie województwa wielkopolskiego na 2016 rok składać się mają: udziały we wpływach z podatków - 550 mln zł, dotacje celowe w wysokości 383,5 mln zł, subwencja ogólna 55,6 mln zł i pozostałe dochody w kwocie 58,8 mln złotych. Planowane udziały we wpływach od podatku PIT jak i CIT mają być nieznacznie większe od przewidywanego wykonania w roku 2015.

Budżet Zielonej Góry na 2016 r. stawia na inwestycje

Łącznie w projekcie budżetu Zielonej Góry na 2016 r. na inwestycje zapisano ponad 152 mln zł (21,9 proc. wydatków). Najwięcej, bo aż 36 mln zł samorząd zamierza wydać na zintegrowany system bezemisyjnego transportu publicznego.

Jaką stawkę amortyzacji zastosować

W związku z treścią pytania na podstawie wskazanych niżej przepisów ustawy uPDOP oraz uPDOF, a także treści objaśnień do rozporządzenia KŚT powiedzieć należy, że instalacje elektryczne (instalacje światłowodowe zaliczają się do tego rodzaju instalacji) z reguły nie stanowią samodzielnego środka trwałego.

REKLAMA

Ograniczone finansowanie związków metropolitalnych

Przyjęte w zeszłym tygodniu przez Senat poprawki do ustawy o związkach metropolitalnych przewidują m.in. ograniczenie poziomu oraz czasu finansowania związku metropolitalnego z budżetu państwa oraz zmniejszenie liczby mieszkańców, warunkujących utworzenie obszaru metropolitalnego - z 500 tys. do 350 tys.

Obligacje jako źródło finansowania działalności samorządu terytorialnego

Emisja obligacji to jedna z form pozyskania środków finansowych na działalność jednostek samorządu terytorialnego, i to zarówno tę podstawową, w zakresie której pozyskane środki z emisji służą pokryciu powstałego niedoboru finansowego, jak i pozyskania nowych środków na inwestycje.

Umowy barterowe w jednostce budżetowej

Czy jednostka budżetowa ma możliwość zawierania umów barterowych? Czy umowy takie mogą być zawierane bez możliwości rozliczania świadczeń na zasadzie kompensaty bez pokazania wydatku i dochodu?

Zasady udzielania pożyczek z budżetu JST

Samorządy mogą udzielać z budżetów pożyczek np. innym jednostkom samorządu terytorialnego albo podmiotom realizującym zadania publiczne. Istotnym ograniczeniem w tym zakresie są jednak cele, na jakie mogą być przeznaczone pożyczone środki.

REKLAMA

Budżet obywatelski w Szczecinie

Budżet obywatelski w Szczecinie składa się z dwóch części. O pierwszej z nich mieszkańcy decydują w bezpośrednim głosowaniu. To około 5 mln zł podzielone na projekty dzielnicowe i ogólnomiejskie – mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.

Na co można przeznaczyć dotację oświatową

Czy dotację oświatową można przeznaczyć na obsługę finansową działalności szkoły niepublicznej?

Alternatywne formy finansowania samorządów

Wybór optymalnego sposobu finansowania to zadanie wymagające szczegółowej analizy konkretnego przypadku. Najpopularniejsze wśród jednostek samorządu terytorialnego są instrumenty dłużne, takie jak kredyty i obligacje. Coraz częściej jednak ich zamiennikiem stają się obligacje komunalne (municypalne). Środki uzyskane w ten sposób mogą zostać wykorzystane przez gminy, powiaty i województwa na realizację dowolnie wyznaczonych celów.

Wymiana pokrycia dachowego finansowana jako wydatek bieżący

Czy wymiana pokrycia dachowego może być finansowana na podstawie art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty jako wydatek bieżący? Konieczna jest analiza pojęć modernizacji i remontu, aby określić sposób dotowania wskazanego przedsięwzięcia.

Subwencja oświatowa 2015

Subwencja oświatowa w 2015 roku uwzględnia zmiany, jakie zaszły w ustroju oraz zadaniach jednostek samorządowych. Projekt nowego rozporządzania określającego wysokość subwencji jest przedmiotem uzgodnień międzyresortowych.

System finansowania samorządów - propozycje Związku Miast Polskich

Związek Miast Polskich współpracuje z Ministerstwem Finansów w celu opracowania nowego systemu, który mogłyby zaakceptować wszystkie samorządy. Jeden z postulatów dotyczy likwidacji części zwolnień podatkowych.

Finansowanie imprez kulturalnych ze środków funduszu sołeckiego

Czy środki z funduszu sołeckiego mogą być przeznaczone na organizację imprez kulturalnych oraz wycieczek integracyjnych? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna.

Wyższe opłaty paliwowe

W ustawie o podatku akcyzowym zaproponowano czasowe - w latach 2015-2019 - obniżenie stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych o 25,00 zł/1000 litrów. Jednocześnie w ustawie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym podwyższono wysokość stawek opłaty paliwowej dla poszczególnych paliw o te same wartości.

Amortyzacja i umorzenie środków trwałych w jednostkach sektora finansów publicznych

Wartość początkową środków trwałych zmniejszają odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe dokonywane w celu uwzględnienia utraty ich wartości na skutek używania lub upływu czasu. W myśl art. 32 ustawy o rachunkowości, odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środka trwałego dokonuje się drogą systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji.

Czy Mazowsze zapłaci "janosikowe"?

Termin płatności najbliższej raty "janosikowego" mija 16 września. Także tego dnia zarząd województwa mazowieckiego podejmie ostateczną decyzję, czy płacić janosikowe. Skarbnik województwa zapowiedział, że będzie rekomendował zawieszenie płatności.

Nowelizacja budżetu w Sejmie

Nowelizacja zakłada wzrost deficytu budżetowego o około 16 miliardów złotych, a oszczędności ministerstw wyniosą ponad 7 i pół miliarda.

Procedura ostrożnościowa zawieszona na okres 2013 roku

Podstawowym celem ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych jest zawieszenie na okres 2013 roku stosowania przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) dotyczących tzw. pierwszej procedury ostrożnościowej oraz tzw. tymczasowej reguły wydatkowej.

Nowelizacja w sprawie progów ostrożnościowych w Sejmie

Projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych będzie przedmiotem prac komisji finansów publicznych. Nowelizacja przewiduje zawieszenie obowiązku stosowania w 2013 r. ograniczeń związanych z przekroczeniem tzw. pierwszego progu ostrożnościowego.

Rozliczenie dotacji - ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

W kwestii rozliczenia dotacji ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie odsyła do ustawy o finansach publicznych. Czy zatem przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie mogą być  odrębnymi przepisami stanowiącymi o sposobie rozliczenia dotacji?

Dochody i przychody sektora finansów publicznych – pojęcie i specyfika

Dochody budżetowe to należne lub faktyczne wpływy środków pieniężnych do budżetów pobierane przez organy finansowe lub przez jednostki budżetowe. Obok dochodów  występują przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych.

Obciążenia finansowe sektora jst

Sytuacja finansowa w sektorze publicznym jest bardzo mocno związana z sytuacją gospodarczą, polityką rządu oraz programami UE. W ostatnim roku kwoty wydatków znacznie osłabiły samorządy. Wsparcie finansowe było wysokie, niestety towarzyszy mu wzrost codziennych wydatków w każdym województwie.

Projekt planu finansowego i plan finansowy samorządowego zakładu budżetowego na rok 2012

W artykule wskazujemy, jakie zasady i terminy w zakresie planowania obowiązują kierowników samorządowych zakładów budżetowych.

Zostało niewiele czasu na przedłożenie projektów budżetów

Do 15 listopada 2011 r. organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego ma obowiązek przedłożyć radzie lub sejmikowi oraz regionalnej izbie obrachunkowej projekt uchwały budżetowej na 2012 rok.

Projekt planu finansowego i plan finansowy samorządowej jednostki budżetowej na rok 2012

Zbliża się termin opracowywania przez kierowników samorządowych jednostek budżetowych projektów oraz planów finansowych na rok 2012. Jakie zasady i terminy obowiązują w tym zakresie?

Sprawozdawczość w operacjach finansowych JST (1)

Zgodnie z nową ustawą o finansach publicznych wszystkie jednostki sektora finansów publicznych, niezależnie od formy organizacyjno–prawnej, muszą sporządzać sprawozdania na podstawie jednego, wspólnego rozporządzenia.

Nowoczesne usługi bankowe dla samorządów

Wiele samorządów nadal korzysta z tradycyjnych usług bankowych, które wymagają dokumentacji papierowej i osobistych wizyt w bankach. Nie wykorzystuje też nowoczesnych rozwiązań, które usprawniają zarządzanie finansami i zwiększają bezpieczeństwo operacji finansowych.

Przesłanki wyłączające odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych

Jednym z zadań Ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych z dnia 17 grudnia 2004 r. jest ochrona ładu korporacyjnego sektora finansów publicznych w zakresie gospodarowania środkami publicznymi.

Ewidencja kar umownych

Jednostka budżetowa podpisała umowę z biegłym rzeczoznawcą na wycenę pojazdów. W umowie zastrzeżono możliwość naliczenia kar umownych za nieterminowe wykonanie usługi. Jak prawidłowo zaksięgować całą operację?

Przeprowadzanie inwestycji pomimo kryzysu

Jednostki sektora finansów publicznych muszą ostrożnie gospodarować środkami będącymi w ich dyspozycji. Pod uwagę powinny wziąć nie tylko korzyści, jakie przyniosą inwestycje, ale i ryzyko na siebie wzięte. Powinny też stale poszukiwać alternatywnych źródeł finansowania działalności.

Kompetencje organu wykonawczego JST do samodzielnych zmian w budżecie

Czy w kontekście art. 257 pkt 3 ustawy o finansach publicznych wójt gminy może zmienić plan wydatków w tym samym dziale i rozdziale pomiędzy § 4010 a § 4040 (wynagrodzenia), np. zmniejszyć o 1000 zł § 4010, a zwiększyć o 1000 zł § 4040?

Darowizny do dyspozycji dyrektora w jednostce budżetowej

Jednostka budżetowa na podstawie uchwały rady miejskiej utworzyła rachunek dochodów własnych. Różnorodne drobne kwoty, wpłaca na konto dochodów własnych z adnotacją „darowizna do dyspozycji dyrektora”. Są to np.: prowizje od ubezpieczenia dzieci i za obsługę ubezpieczenia, prowizje od wpłat za język angielski przekazywane przez firmę prowadzącą na terenie przedszkola naukę tego języka, darowizny od rodziców. Czy jest to prawidłowe postępowanie?

Absolutorium z wykonania budżetu w 2010 r.

Tegoroczne absolutorium będzie miało wyjątkowy charakter, bowiem będzie udzielane w roku wyborczym. Nadal jednak radni powinni pamiętać, że absolutorium dotyczy wykonania budżetu, a nie całości działalności władz samorządowych.

Harmonogram realizacji budżetu i układ wykonawczy

Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie 11 stycznia 2010 r. wystosowała pismo do przewodniczących rad, starostów, prezydentów miast, burmistrzów, wójtów i skarbników w sprawie zmian w przepisach wynikających z nowej ustawy o finansach publicznych. Zmiany te dotyczą m.in. harmonogramu realizacji budżetu jednostki samorządu terytorialnego i wprowadzania układu wykonawczego do uchwały budżetowej.

Odpowiedzialność kierownika jednostki za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

W praktyce jednostek sektora finansów publicznych wiele wątpliwości budzą kwestie związane z odpowiedzialnością kierowników jednostek organizacyjnych tego sektora za naruszenia dyscypliny finansów publicznych – zwłaszcza jeśli doszło do nich na skutek nieprzestrzegania obowiązujących przepisów przez pracowników jednostek zatrudnionych na różnych szczeblach organizacyjnych. W artykule zostały więc omówione podstawowe zasady, pomocne przy ustalaniu zakresu odpowiedzialności kierownika jednostki za te naruszenia w najczęściej spotykanych sytuacjach, a mianowicie: przy nieprawidłowej organizacji pracy w jednostce oraz przy nieprawidłowo funkcjonującej kontroli wewnętrznej.

Funkcjonowanie zakładów budżetowych po zmianach

Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadza zmiany w organizacji sektora finansów publicznych, m.in. dotyczące funkcjonowania zakładów budżetowych. W artykule wskazujemy – jakie zasady obowiązują przy ich likwidacji oraz przekształceniu.

Nowa ustawa o finansach publicznych

W dniu 18 września br. Prezydent RP podpisał nową ustawę o finansach publicznych oraz przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych. Oba akty prawne przewidują wiele zmian w tym sektorze. Większość przepisów zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2010 r.

Skutki likwidacji gospodarstwa pomocniczego

Czy w przypadku likwidacji gospodarstwa pomocniczego należy wypłacać odprawy i trzynastki? A jeśli tak to kto powinien takie świadczenia wypłacać: gospodarstwo, czy też jednostka przy której ono funkcjonuje? 

Ewidencja należności i zobowiązań

W jednostkach sektora finansów publicznych powstają różnego rodzaju należności i zobowiązania. Oto analiza problematyki związanej z ich rejestracją, oraz ewidencjonowaniem operacji towarzyszących ich powstawaniu oraz spłacie.  

Zamówienia publiczne - analiza problemów

Odpowiadamy na wybrane pytania związane z zawieraniem umów w sprawach zamówień publicznych, prowadzeniem przetargów oraz zasadami komunikacji pomiędzy zamawiającym a wykonawcą.

Prawa i obowiązki głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych

Organizacja pracy służb finansowo-księgowych jednostki sektora finansów publicznych spoczywa bezpośrednio na głównym księgowym. Od jego kwalifikacji i doświadczenia zależy przygotowanie jednostki i jej pracowników do właściwej realizacji nałożonych zadań.

Podstawowe obowiązki i uprawnienia kierownika jednostki sektora finansów publicznych

Funkcjonowanie każdej jednostki nakłada na jej kierownika wiele obowiązków. Wynikają one nie tylko z faktu przynależności jednostki do sektora finansów publicznych ale również zatrudniania przez nią pracowników, odprowadzania składek, podatków. Oto analiza statusu kierownika jednostki z uwzględnieniem systemu kontroli finansowej.

Rynek kredytów dla samorządów w 2009 r.

Wzrósł koszt pozyskania finansowania bankowego dla jednostek samorządu terytorialnego w 2009 r. Wyższą marżę zapłacą zwłaszcza te samorządy, które planują zaciągnąć kredyty długoletnie.

Jak rozliczać wspólne wydatki zespołów szkół

Wydatki wspólne zespołów szkół i placówek oświatowych powinny być rozliczane między poszczególne placówki wchodzące w ich skład, ale nie ma jednolitych zasad określających, jak to trzeba czynić. Wskazówki, jak rozliczać te wydatki, podało Ministerstwo Edukacji Narodowej w odpowiedzi na pytanie „Gazety Samorządu i Administracji”.

Zasady finansowania jednostek budżetowych z dochodów własnych

Samorządowe jednostki budżetowe dokonują wpłaty na rachunek dochodów budżetu jednostek samorządu terytorialnego w postaci nadwyżki środków obrotowych dochodów własnych. Nadwyżka ustalona jest na dzień 31 grudnia w wysokości wynikającej z przyjętej w tej sprawie uchwały.

Jakie korzyści dla wsi i straty dla gmin przyniesie fundusz sołecki

Od 2009 r. sołtys i rada sołecka, zgodnie z projektem ustawy o funduszu sołeckim, ma dysponować środkami publicznymi. Powołanie funduszy sołeckich ma spowodować dopływ środków do zapóźnionych w rozwoju wsi. Z drugiej strony odbierze pieniądze gminom, zmniejszając ich możliwości inwestycyjne.

Likwidacja zakładów i gospodarstw pomocniczych

Przygotowywana reforma finansów publicznych zakłada włączenie do systemu nadzoru budżetowego zadań realizowanych przez ponad 3 tys. zakładów budżetowych i prawie 1 tys. gospodarstw pomocniczych.

Odraczanie i rozkładanie na raty należności samorządu

W przypadku należności realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego na rzecz Skarbu Państwa uprawnienia do dokonywania umorzeń (rozkładania na raty, odraczania) posiada zarząd jednostki samorządowej. Uprawnienie to przysługuje tylko do kwoty 40 tys. zł. Po przekroczeniu tej kwoty właściwym dysponentem (np. do umorzenia) części budżetowej jest np. wojewoda.

REKLAMA