REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Postępowanie administracyjne, Wójt

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Decyzja środowiskowa - zmiany w procedurze

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji, opublikowany został projekt ustawy z dnia 19 marca 2019 roku o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw, zakładający istotne zmiany w procedurze wydawania decyzji środowiskowych. Mają one na celu przyspieszenie wydawania tychże decyzji.

Korespondencja Gminy z podmiotami zewnętrznymi może stanowić informację publiczną

Wojewódzki Sąd Administracyjny po kasacji w Naczelnym Sądzie Administracyjnym wydał wyrok w sprawie dotyczącej udostępnienia informacji publicznej. Przygotował przy tym dla organów swoiste vademecum co do prawidłowego sposobu przygotowania odpowiedzi na wnioski o dostęp do informacji publicznej.

Ceny szkolnych obiadów ustala dyrektor w porozumieniu z wójtem

Wysokość opłat za posiłki nie ma charakteru komercyjnego, ponieważ do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki. Poza kosztem tzw. wkładu do kotła, który ponoszą rodzice dzieci, pozostałe wydatki związane z zapewnieniem uczniom wyżywienia powinny być ponoszone przez organ prowadzący szkoły.

Sankcje finansowe związane z nieudostępnieniem informacji publicznej

Spór o udostępnienie informacji publicznej wiąże się z możliwością poniesienia przez instytucję publiczną dodatkowych kosztów. Chodzi nie tylko o koszty wynikające z poniesienia własnych wydatków czy o zwrot kosztów przeciwnika. Niekiedy kosztami urzędu są również specyficzne sankcje finansowe, orzekane przez sądy administracyjne.

REKLAMA

Czy wójt informuje przedsiębiorcę o planowanej kontroli

Czy wójt (burmistrz, prezydent miasta) powinien powiadomić przedsiębiorcę o terminie kontroli, przeprowadzanej na podstawie art. 379 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (kontrola przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska)?

To wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz

Czy rada gminy może uchwałą upoważnić wójta do zawarcia ugody sądowej, a także upoważnić organ wykonawczy do udzielenia pełnomocnictwa procesowego w imieniu gminy w toczącym się postępowaniu sądowym wskazanemu imiennie adwokatowi?

Czy wójt może podpisywać ważne dla funkcjonowania urzędu dokumenty bądź umowy, będąc na urlopie wypoczynkowym

Chodzi tutaj o sytuację, kiedy trzeba podpisać umowę o dofinansowanie zadania ze środków UE (dodatkowo umowa posiada zabezpieczenie w postaci weksla in blanco). W urzędzie nie powołano zastępcy wójta, a o konieczności podpisania umowy dowiedzieliśmy się w trakcie urlopu wójta, więc nie ma możliwości udzielenia pełnomocnictwa innemu pracownikowi w tym zakresie.

Zmiany w prawie wybieralności w wyborach na wójta 2019 r.

Zmiany w Kodeksie wyborczym podpisane przez Prezydenta. Ustawa ma na celu przede wszystkim usunąć brak spójności przepisów ustawy o pracownikach samorządowych i Kodeksu wyborczego.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach wójta, burmistrza, prezydenta miasta

Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach wójta, burmistrza, prezydenta miasta. Samorządy chcą zmian.

Zmiany w Krajowym Rejestrze Zadłużonych od 1 grudnia 2020 r.

Prezydent podpisał ustawę z dnia 6 grudnia 2018 r. o Krajowym Rejestrze Zadłużonych. Przepisy ustawy zaczną obowiązywać od 1 grudnia 2020 r. Ustawa wprowadza szereg zmian w egzekucji administracyjnej.

Zmiany w Prawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi 2019 r.

Sprawdź co się zmieni w postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Prezydent podpisał ustawę z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Zmiany wchodzą w życie już w 2019 r.

Główny Inspektor Rybołówstwa Morskiego nowym centralnym organem administracji rządowej

Prezydent podpisał ustawę z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o rybołówstwie morskim oraz niektórych innych ustaw. Ustawa tworzy nowy centralny organ administracji rządowej – Głównego Inspektora Rybołówstwa Morskiego.

Procedura nakładania administracyjnych kar pieniężnych

Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego regulujące zasady nakładania administracyjnych kar pieniężnych stosuje się w takim zakresie, w jakim materia ta nie została uregulowana w przepisach odrębnych. Dlatego też wykładnia regulujących to zagadnienie przepisów art. 189a i następnych k.p.a. nie stanowi tylko teoretycznej analizy, ale będzie wykorzystana w praktyce. Warto więc z takiej właśnie perspektywy przyjrzeć się poszczególnym przepisom dotyczącym administracyjnych kar pieniężnych.

Złożenie ślubowania przez wójta - uchwała rady gminy

Czy rada gminy ma obowiązek podjąć uchwałę stwierdzającą złożenie ślubowania przez wójta?

Kolejne zmiany dla rolników i producentów już od 1 stycznia 2019 r.

W dniu 6 listopada 2018 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 4 października 2018 r. o zmianie ustawy o produktach pochodzenia zwierzęcego oraz ustawy o bezpieczeń­stwie żywności i żywienia. Ustawa znacznie upraszcza procedury administracyjne.

Wyniki wyborów samorządowych 2018 r. - kiedy

Kto został wójtem, burmistrzem, prezydentem? Kto został wybrany do organów stanowiących samorząd terytorialny? Wybory samorządowe już w najbliższą niedzielę 21 października 2018 r. W wyborach samorządowych wybierzemy nie tylko wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, ale również organy stanowiące samorząd terytorialny.

Zasada szybkości postępowania administracyjnego

Zasada szybkości postępowania administracyjnego uregulowana została w art. 12 Kodeksu postępowania administracyjnego. Jest jedną z ważniejszych zasad postępowania administracyjnego.

Udział organizacji społecznych w postępowaniu administracyjnym 2019 r.

Udział organizacji społecznych w postępowaniu administracyjnym uregulowany został w art. 31 Kodeksu postępowania administracyjnego. Organizacja może żądać albo wszczęcia postępowania administracyjnego albo dopuszczenia jej do udziału w nim.

Zasada informowania stron w postępowaniu administracyjnym

Zasada informowania stron w postępowaniu administracyjnym uregulowana została w Kodeksie postępowania administracyjnego. Obowiązek informowania stron leży po stronie organów administracji publicznej.

Pogłębianie zaufania obywateli do postępowania administracyjnego

Pogłębianie zaufania obywateli do postępowania administracyjnego jest jedną z zasad postępowania administracyjnego. Zasada uregulowana została w art. 8 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Ostatni dzień na zgłaszanie kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów - wybory samorządowe 2018 r.

Pozostało kilka godzin na rejestrowanie kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. W dniu 26 września 2018 r. o północy mija termin rejestrowania kandydatów.

Obowiązki gmin wynikające ze specustawy mieszkaniowej 2018 i 2019 r.

W sierpniu weszła w życie ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (Dz.U. z 2018r., poz. 1496) zwana dalej także „specustawą mieszkaniową”. Można się spodziewać, iż na podstawie przepisów tej ustawy w najbliższym czasie do urzędów miast i gmin zaczną wpływać wnioski inwestorów zainteresowanych skorzystaniem z nowego trybu realizacji inwestycji.

Kiedy można zaskarżyć uchwałę gminy?

Art. 101 ustawy o samorządzie gminnym formułuje prawo do zaskarżenia uchwały i zarządzenia organu gminy. Jest to narzędzie skierowane do każdego, czyj interes prawny naruszył akt prawny wójta czy też rady gminy. Niemniej jednak warto wiedzieć, jak praktyka sądów ustosunkowała się do ogólnie określonych w ustawie warunków legitymacji do wniesienia skargi.

Co to jest ugoda administracyjna?

Ugoda administracyjna jest alternatywną metodą rozstrzygania spraw z zakresu postępowania administracyjnego. Co ważne, ugoda wywołuje takie same skutki jak decyzja administracyjna. Kiedy można zawrzeć ugodę administracyjną? Jakie warunki powinna spełniać ugoda?

Ponaglenie w postępowaniu administracyjnym

Ponaglenie jest stosunkowo nowym środkiem prawnym, który ma umożliwić zwalczanie opieszałości organów. Ponaglenie zastąpiło zażalenie w 2017 r. Przysługuje stronie zarówno w razie bezczynności organu administracji, jak i w przypadku przewlekłości w postępowaniu administracyjnym.

Mediacja w k.p.a.

Mediacja w postępowaniu administracyjnym obecna jest stosunkowo niedługo, bo zaledwie od 2017 r. Mediacja to alternatywna metoda rozwiązywania sporów, która pozwala na polubowne załatwienie sprawy przy udziale bezstronnego i neutralnego mediatora. Jakie zasady obowiązują w mediacji?

Milczące załatwienie sprawy po nowelizacji k.p.a.

Regulacje dotyczące milczącego załatwienia sprawy obowiązują zaledwie od 2017 r. Milczące załatwienie sprawy ma rozwiązać kwestie bezczynności organu administracji, a w pewnych przypadkach przyśpieszyć postępowania administracyjne. Warto znać właściwe terminy oraz tryby, w których sprawa zostaje załatwiona milcząco.

Informacja publiczna przetworzona w kolejnej odsłonie

Wniosek o sporą ilość informacji publicznej, wymagający dużego nakładu pracy, połączony z wysiłkiem intelektualnym i powodujący dezorganizację pracy podmiotu zobowiązanego sprawia, że dotyczy informacji publicznej przetworzonej.

Czy przestępca może zostać wójtem?

Przepisy Kodeksu wyborczego oraz ustawy o pracownikach samorządowych są ze sobą sprzeczne. O ile bowiem pierwsza ustawa umożliwia start w wyborach na wójta osobom skazanym na inną niż pozbawienie wolności karę, o tyle przepisy drugiej nie pozwalają na nawiązanie stosunku pracy w urzędzie gminy z osobą skazaną prawomocnie na jakąkolwiek karę.

Zarobki wójta, burmistrza, prezydenta miasta 2018 r.

Na początku kwietnia 2018 r. mogliśmy usłyszeć deklaracje znacznej obniżki wynagrodzeń parlamentarzystów oraz wyznaczenie nowych, niższych limitów wynagrodzeń dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. 15 maja br. rząd przyjął nowe rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Załączniki do rozporządzenia przewidują średnio 20-proc. obniżkę limitów wynagrodzeń zasadniczych osób pełniących funkcje zarządzające w samorządzie. Obniżka nastąpi jednak dopiero od 1 lipca 2018 r.

Od decyzji wydanej przez dyrektora MOPSu o odmowie udostępnienia informacji publicznej przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy

Zdaniem NSA od decyzji Dyrektora MOPSu odmawiającej dostępu do informacji publicznej nie przysługuje odwołanie do SKO, lecz wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Zmiany w o postępowaniu egzekucyjnym w administracji 2018 r.

W maju 2018 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 13 kwietnia 2018 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego, ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz ustawy o księgach wieczystych i hipotece. Co się zmieniło?

Zmiana nazw ulic w WSA

Wojewoda śląski wydał zarządzenia zastępcze zmieniające nazwy ulic pod koniec marca 2018 r. Sprawa trafiła do sądu administracyjnego.

Czy organy muszą kserować akta dla stron postępowania?

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o podjęcie uchwały mającej rozstrzygnąć czy w ramach udostępniania akt postępowania stronie mieści się sporządzanie przez organ, w sposób wynikających z posiadanych możliwości technicznych i organizacyjnych, na wniosek strony, kopii dokumentacji zgromadzonej w aktach sprawy.

Kodeks postępowania administracyjnego zmieni się po raz kolejny

Kolejny raz zmienią się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Zmiany dotyczą zasady pisemności. Ponadto do katalogu zasad ogólnych postępowania administracyjnego nowego przepisu – art. 14a KPA.

Wójt i rada gminy w gospodarce nieruchomościami

Gospodarka nieruchomościami stanowi jedno z najważniejszych zadań własnych gminy. Jej prowadzenie ustawodawca powierzył zarówno organowi wykonawczemu, jak i stanowiącemu, przypisując każdemu z nich odrębny zakres kompetencji w tym zakresie. Wójt i rada muszą tego podziału ściśle przestrzegać, aby dokonywane przez organy czynności mogły być ważne.

Jak uzupełnić lub sprostować decyzję administracyjną?

W praktyce konkretne postępowania o uzupełnienie czy sprostowanie decyzji administracyjnej znacznie się od siebie różnią. Dotyczy to w szczególności ich zakresu przedmiotowego i w konsekwencji – zakresu postępowania wyjaśniającego. Oba tryby służą przede wszystkim naprawie błędów bez konieczności podważania całej decyzji.

Wyrok NSA ws. funkcjonowania kompostowni i składowiska odpadów w Radiowie

Wyrok NSA utrzymał w mocy dwa wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który uchylił decyzję Inspekcji Ochrony Środowiska o braku podstaw do wstrzymania działalności kompostowni i składowiska odpadów na warszawskim Radiowie.

Pisma w postępowaniu administracyjnym doręcza się tylko pełnomocnikowi

Od początku obowiązywania kodeksu postępowania administracyjnego, a więc od 1 stycznia 1961 r. zasadą jest, że jeżeli strona w postępowaniu administracyjnym ustanowiła pełnomocnika, pisma doręcza się pełnomocnikowi. Wydawałoby się, że reguła ta jest jednoznaczna i oczywista, a tymczasem pomimo obowiązywania jej od kilkudziesięciu lat, praktyka organów jest często taka, że pisma doręcza się wyłącznie stronie (z pominięciem pełnomocnika) albo z kolei zarówno stronie jak i jej pełnomocnikowi.

Sądy wymagają przedłożenia pełnomocnictwa w postępowaniu sądowym

Sądy administracyjne interpretują przepisy ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w taki sposób, że dopiero przedłożenie pełnomocnictwa w postępowaniu sądowym obliguje sąd do dokonywania doręczeń pełnomocnikowi, nawet jeśli ten reprezentował stronę na etapie postępowania administracyjnego, a udzielone mu pełnomocnictwo obejmowało umocowanie do reprezentowania klienta również przed sądami wszelkich instancji.

Dekomunizacja nazw ulic zawierających datę nie zawsze konieczna

Zdaniem WSA w Olsztynie, nie każda ulica mająca w nazwie datę oznaczoną dniem i miesiącem, mogącą mieć pochodzenie „komunistyczne”, podlega dekomunizacji.

Wokół ustawy reprywatyzacyjnej

Temat tzw. dużej ustawy reprywatyzacyjnej od kilku tygodni mocno porusza opinię publiczną. Lata nadużywania prawa i niesprawiedliwości społecznej, szczególnie przy tzw. dzikiej reprywatyzacji w Warszawie sprawiły, iż dyskusja o powojennych zaszłościach prawnych  dawno już przestała być domeną prawników czy historyków, a stała się istotnym elementem dyskursu politycznego toczonego już nieomal powszechnie.

Nie można w drodze uchwały nadawać nazwy ulicom znajdującym się w fazie projektu

Wojewoda Śląski w rozstrzygnięciu nadzorczym uznał, że brak jest podstaw prawnych do nadawania w drodze uchwały nazwy ulicom znajdującym się w fazie projektu.

Kiedy NSA rozstrzyga spory o właściwość urzędów?

Spory między urzędami o to, który z nich jest właściwy do załatwienia sprawy, to złożony prawnie problem. Dlatego dużą część z nich rozstrzyga NSA. Spory te można podzielić na spory o właściwość organu oraz spory kompetencyjne. Najwięcej problemów nastręczają tzw. spory negatywne – kiedy żaden z urzędów nie chce uznać swojej właściwości do rozpatrzenia danej sprawy. W artykule analizujemy przykłady najnowszych sporów rozstrzyganych przez NSA i argumentów użytych do wydanych postanowień.

Czy rada gminy może zakazać psom wstępu do parków?

Na takie pytanie orzecznictwo sądów administracyjnych nie udzieliło - jak do tej pory definitywnej odpowiedzi. Z istniejących wyroków jedynie pośrednio można wnioskować, że zakaz taki może wynikać jedynie z uchwalonych na podstawie przepisów ustawy o samorządzie gminnym aktów prawa miejscowego określających zasady i tryb korzystania z komunalnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody wobec aktu gminy

Jedną z form nadzoru nad samorządem terytorialnym jest możliwość wydania przez wojewodę rozstrzygnięcia nadzorczego. Jest ono wydawane w stosunku do aktu organu gminy. W celu zagwarantowania samodzielności samorządu możliwość zastosowania rozstrzygnięcia została jednak ograniczona. Ograniczenie jest czasowe i przedmiotowe. Organ gminy w postępowaniu nadzorczym musi mieć ponadto zapewnione gwarancje procesowe strony.

Jak urząd może ograniczyć liczbę odwołań i skarg?

Obecnie w każdej sprawie rozpatrywanej na wniosek urzędnicy muszą sprawdzać, czy strona popełniła błędy w toczącym się postępowaniu. Muszą też sprawdzić, czy i jak można je poprawić. Wykrycie błędu obliguje urząd do poinformowania o nim strony. Ustawodawca liczy na to, że obywatele przedstawią dodatkowe dowody i nie będzie konieczności wydawania decyzji negatywnej. A to powinno zmniejszyć liczbę odwołań i skarg.

Kto i na jakich zasadach może usuwać drzewa lub krzewy z nieruchomości

W praktyce stosowania przepisów ustawy o ochronie przyrody pojawiają się wątpliwości co do kręgu stron postępowania w sprawie wycinki drzew, wszczętego na wniosek wspólnoty lub spółdzielni mieszkaniowej.

Skarga i zażalenie w Kodeksie postępowania administracyjnego

Zasady i tryb składania skargi w postępowaniu administracyjnym reguluje Kodeks postępowania administracyjnego w rozdziale VIII. Skarga w postępowaniu administracyjnym jest rodzajem zażalenia, skarżenia się na coś i w praktyce skarga może dotyczyć wszystkiego.

Zasady udostępniania stronom akt sprawy w postępowaniu administracyjnym

Zasady udostępniania stronom akt sprawy w postępowaniu administracyjnym znajdują się w art. 73 i 74 Kodeksu postępowania administracyjnego. Jakie prawa ma strona postępowania administracyjnego?

REKLAMA