REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Administracja, Gmina

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

NIK: zły stan komunalnych nieruchomości

W latach 2011-2013 jedynie na terenie dwóch gmin, spośród 21 skontrolowanych podmiotów, zasób mieszkaniowy się zwiększył. Kontrola NIK wykazała, że zarządcy nie podejmowali skutecznych działań dla zahamowania procesu dekapitalizacji najstarszych budynków komunalnych.

Czy sekretarz gminy może być członkiem rady nadzorczej

Czy jako sekretarz gminy mogę zasiadać w radach nadzorczych gdzie jednostka samorządu terytorialnego ma więcej niż 50 % udziałów? Zostałem do tej rady delegowany przez np. wójta, burmistrza, starostę.

Sporządzanie spisu wyborców jako obowiązek gminy

Spis wyborców sporządzany jest przez gminy przed każdymi wyborami. W związku z rozwojem prawa wyborczego zmieniła się formuła spisu, obowiązki gmin oraz uprawnienia wyborców.

Uzupełnienie dotacji dla niepublicznego przedszkola

W jaki sposób niepubliczne przedszkole może domagać się od gminy uzupełnienia zaniżonej dotacji? Ostatecznie kwestię tą rozstrzygnął Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie.

REKLAMA

Kluby i domy dla seniorów w każdej gminie

Minister Władysław Kosiniak-Kamysz zapowiada, iż celem rządu jest, by do 2020 r. nie było w Polsce gminy, w której nie byłoby klubu czy domu dziennego pobytu dla seniora. W ramach programu "Senior-WIGOR" na lata 2015-2020 przewidziano 360 mln zł z budżetu państwa.

Ślub poza urzędem stanu cywilnego

Od 1 marca 2015 roku istnieje możliwość zawarcia związku małżeńskiego poza urzędem stanu cywilnego. Dotychczas takie rozwiązanie było możliwe jedynie w szczególnych okolicznościach.

Wyrobienie dowodu osobistego w dowolnym urzędzie gminy

Nowy dowód osobisty wyrobimy w dowolnym urzędzie gminy w kraju (lub drogą elektroniczną), niezależnie gdzie jesteśmy zameldowani. Wniosek będziemy musieli podpisać własnoręcznie, ale formularz będzie mógł wypełnić za nas pracownik gminy w oparciu o nasze dane w rejestrze PESEL oraz informacje, które mu podamy.

Bezpłatne porady prawne dla osób potrzebujących

Bezpłatne porady prawne udzielane będą przez adwokata i radcę prawnego osobom potrzebującym. Takie rozwiązanie przewiduje projekt ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej i informacji prawnej. Aktualnie projekt jest na etapie konsultacji.

REKLAMA

Oświadczenia majątkowe po wyborach samorządowych 2014

Wybrani w listopadzie 2014 roku nowi samorządowcy mają obowiązek złożyć oświadczenie majątkowe. Tego typu oświadczenie ma zapewnić transparentność działalności samorządów i urzędów państwowych. Co powinien zawierać taki dokument?

Godło „Teraz Polska” dla Twojej gminy!

Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego zainaugurowała IX edycję Konkursu „Teraz Polska” dla Gmin. Głównym celem Konkursu jest wyłonienie najlepszych pod względem gospodarności oraz atrakcyjności dla mieszkańców i przedsiębiorców samorządów w Polsce.

Pięć podstawowych funkcji kierowniczych - najlepszy system zarządzania jakością

Nauczenie kierowników pięciu podstawowych funkcji zarządzania, a dodatkowo przekonanie ich do codziennego wykonywania tych funkcji to najlepszy system zarządzania jakością, jaki można wdrożyć w dzisiejszych czasach i przy dzisiejszych realiach w polskiej administracji publicznej. Od skuteczności jego wdrożenia zależy efektywność polskiej administracji w nadchodzących latach.

Nowe przepisy dla gmin dotkniętych powodzią

Rozporządzenie ws. szczególnych zasad odbudowy, remontów oraz rozbiórek zawiera wykaz gmin poszkodowanych w wyniku działania powodzi, intensywnych opadów atmosferycznych, silnych wiatrów, osunięć ziemi lub wyładowań atmosferycznych, które miały miejsce w lipcu i sierpniu 2014 r.

Jakie kwalifikacje musi mieć osoba zastępująca sekretarza

Czy osoba zatrudniona na czas określony – na zastępstwo za sekretarza miasta (sekretarz jest w ciąży) musi spełniać wymagania dla tego stanowiska określone w ustawie o pracownikach samorządowych oraz w rozporządzeniu w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych?

Powierzenie zagospodarowania odpadów komunalnych własnej spółce

Czy powierzenie zagospodarowania odpadów komunalnych własnej spółce jest jedyną możliwością realizacji tego zadania? Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu wskazuje dostępne rozwiązania.

Działalność gospodarcza radnego z wykorzystaniem mienia gminy

Kiedy mamy do czynienia z prowadzeniem przez radnego działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminy? Co w przypadkach korzystania przez radnego dla celów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej z mienia gminy na zasadzie powszechnej dostępności?

Subwencja oświatowa 2015

Subwencja oświatowa w 2015 roku uwzględnia zmiany, jakie zaszły w ustroju oraz zadaniach jednostek samorządowych. Projekt nowego rozporządzania określającego wysokość subwencji jest przedmiotem uzgodnień międzyresortowych.

NIK: prawie połowa środków na "Wyprawkę szkolną" niewykorzystana

Kontrola NIK wykazała, że pomoc nie dotarła do wszystkich uczniów z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i życiowej. W programie początkowo zbytnio zawężano krąg uprawnionych, a gminy i szkoły nieskutecznie informowały o możliwości uzyskania wsparcia oraz nadmiernie biurokratyzowały proces ubiegania się o pomoc.

Odbiór śmieci przez spółki gminne

Gminy będą mogły zlecać własnym spółkom odbiór śmieci. Takie zapisy wynikają z tzw. małej noweli śmieciowej.

Darmowy podręcznik to trafne wsparcie dla rodziców

Wysokie koszty utrzymania obiektów oświatowych w stosunku do liczby uczniów, a także wydatki związane z zatrudnieniem nauczycieli są dla budżetów gmin znaczącym obciążeniem. Widać to zwłaszcza w małych jednostkach. Niewątpliwie alternatywą dla nieubłaganej demografii i konieczności likwidowania placówek jest – jak pokazuje to przykład gminy Niwiska – przekazywanie szkół stowarzyszeniom rodziców.

Zadania koordynatora czynności kancelaryjnych

Zmiany w przepisach prawa zmierzają do elektronizacji procedur realizowanych przez organy administracji publicznej i organy podatkowe. Ich celem jest głównie umożliwienie klientom urzędów realizacji spraw drogą elektroniczną. Równie istotne jest postępowanie z dokumentacją w urzędach, które muszą uwzględnić coraz większy procent dokumentów elektronicznych w sprawach często prowadzonych tradycyjnie – papierowo. Rola koordynatora jest tu istotna z punktu widzenia zapewnienia nadzoru nad właściwym prowadzeniem akt spraw.

Elektroniczne odpisy w USC od 2015 r.

Od 2015 r. w Urzędach Stanu Cywilnego będzie można skorzystać z wielu udogodnień. Przyjęty przez Radę Ministrów projekt zakłada udostępnienie obywatelom odpisów aktów stanu cywilnego w postaci elektronicznej oraz szybsze i prostsze załatwianie spraw w urzędach stanu cywilnego.

Nauczyć się uczyć

Uczenie się prowadzi do sukcesu. Wspiera podejmowanie lepszych decyzji, pozwala efektywniej odpowiadać na wyzwania, umożliwia stały rozwój. Nie mamy co do tego wątpliwości kiedy chodzi o nas samych. Czy bierzemy to pod uwagę w odniesieniu do administracji publicznej?

Ustawa śmieciowa – zmiany 2015

Rewolucyjna ustawa śmieciowa do tej pory budzi kontrowersje. Podstawowe założenia, na jakich opiera się nowy system utrzymywania czystości w gminach nie został podważony przez Trybunał Konstucyjny, jednak już za rok można oczekiwać pewnych zmian w ustawie.

Prawo o aktach stanu cywilnego 2015

Od 1 stycznia 2015 roku rejestracja stanu cywilnego ma być prowadzona w postaci elektronicznej. Takie założenia zawiera nowy projekt ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego.

Zobowiązania wyłączone z limitu zadłużania

Samorządy w swoich dokumentach planistycznych muszą uwzględniać wyłączenia z limitu zadłużenia wydatków związanych z projektami dofinansowanymi ze środków unijnych. Bez znaczenia jest w tym przypadku fakt, że finansowanie takiego projektu nie zagraża przekroczeniem dopuszczalnego poziomu długu.

Ustawa o samorządzie gminnym 2015 - co się zmieni?

Ustawa o samorządzie gminnym w nowym kształcie ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2015 r. Nowe przepisy dotyczą głównie łączenia jednostek oraz wspólnej obsługi administracyjnej.

O funkcjonowaniu administracji publicznej naukowo na Politechnice Warszawskiej

24 marca 2014 roku w siedzibie Wydziału Administracji i Nauk Społecznych Politechniki Warszawskiej odbędzie się ogólnopolska konferencja naukowa „Funkcjonowanie administracji publicznej – uwarunkowania prawne, organizacyjne i społeczne”. Do udziału w tym wydarzeniu zaproszeni zostali przedstawicieli środowisk intelektualnych zainteresowanych funkcjonowaniem administracji publicznej oraz praktyków zarówno administracji państwowej jak i samorządowej, przedstawicieli organizacji samorządowych, organizacji pożytku publicznego oraz studentów.

Rada seniorów jako nowy organ doradczy gminy

Rada seniorów może zostać utworzona przez gminę na podstawie zmian, jakie wprowadziła ustawa z dnia 11 października 2013 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym. Do tej pory rada gminy mogła na wniosek wyrazić zgodę o utworzeniu młodzieżowej rady gminy, mającej charakter konsultacyjny.

Zmiany w budżecie jednostki samorządu terytorialnego

Zmiany w budżecie jednostki samorządu terytorialnego są nieważne jeżeli zostały dokonane przez radnych bez udziału organu jednostki. Przepisy wskazują na wyraźny podział kompetencji pomiędzy organami gminy w zakresie sporządzania projektu uchwały budżetowej oraz projektu o zmianie uchwały budżetowej a uchwalaniem budżetu i jego zmian.

Wezwanie na rozprawę

W postępowaniu administracyjnym rozprawa przeprowadzana jest zawsze, gdy zapewnia to przyspieszenie lub uproszczenie postępowania lub gdy wymagają tego przepisy. Można więc przyjąć, że rozprawa w całym postępowaniu odgrywa kluczową rolę i pozwala w pełni zrealizować zasady postępowania.

The Sustainable Innovation Forum – Konferencja przy COP19

Sustainable Innovation Forum jest stałą częścią szczytu i miejscem spotkań liderów biznesowych, administracji publicznej i trzeciego sektora służącym wymianie idei i dzieleniu się najlepszymi praktykami z całego świata, które mogą pomóc kształtować agendę klimatyczną po roku 2015. Tegoroczne Forum będzie poświęcone roli mądrego przywództwa w kształtowaniu rozwiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Mechanizm ochrony finansowej samorządów - Forum Od-nowa

Należy stworzyć mechanizm ochrony finansowej samorządów, gdzie skutki zmian prawnych byłby bilansowane, za co odpowiedzialność finansową ponosiłyby właściwe resorty - postuluje organizacja Forum Od-nowa. 

Granice gmin i miast - zmiany od 2014 r.

Od 1 stycznia 2014 r. zacznie obowiązywać rozporządzenie Rady Ministrów z 30 lipca 2013 r. w sprawie ustalenia granic niektórych gmin i miast, nadania niektórym miejscowościom statusu miasta oraz zmiany siedziby władz gminy (Dz.U. z 2013 r. poz. 869).

Czym jest sektor rządowy? Forum Od-nowa

Czym jest w wymiarze organizacyjnym sektor rządowy i na jakie napotyka problemy, wynikające z rozproszenia danych o instytucjach publicznych i niesatysfakcjonującego sposobu ich przedstawiania? Niniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na to pytanie. Państwo, czyli co?

Nowe granice gmin i miast

Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie ustalenia granic niektórych gmin i miast, nadania niektórym miejscowościom statusu miasta oraz zmiany siedziby gminy, przedłożone przez ministra administracji i cyfryzacji.

E-zmiany w postępowaniu administracyjnym

Planowane przez ustawę o informatyzacji zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego ułatwią czynności w postępowaniu administracyjnym. Forma dokumentu elektronicznego zostanie dopuszczona m. in. przy wezwaniu na rozprawę.

Absolutorium: głosowanie w przypadku nieparzystej liczby radnych

Głosowanie uchwał absolutoryjnych w sytuacji nieparzystej ustawowej liczby radnych może wzbudzać wątpliwości. Uchwała w sprawie absolutorium w gminie podejmowana jest bowiem bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym


Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym stanowi swego rodzaju upoważnienie do działania w imieniu strony postępowania administracyjnego przed organami administracji publicznej. Kodeks postępowania administracyjnego stanowi, iż strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.

Projekt ustawy o działach do komisji - MAC chce pilnego uchwalenia

Sejmowa podkomisja skończyła prace nad projektem ustawy o działach, który sankcjonuje podział MSWiA na dwa resorty. W czwartek zajmie się nim komisja administracji i SW. MAC chce pilnego uchwalenia ustawy. Według Marka Wójcika z PO będzie większość do jej przyjęcia.

Skutki prawne korupcji i płatnej protekcji

Jednym z najpoważniejszych zarzutów wobec osób pełniących funkcje publiczne w samorządzie jest oskarżenie o przyjęcie łapówki lub płatną protekcję. Poza sankcjami karnymi, np. karą pozbawienia wolności czy praw publicznych i zakazem zajmowania stanowisk w urzędach, prawomocne skazanie za te przestępstwa wiąże się także z utratą mandatu.

Podlaskie: 21 mln zł na termomodernizację w 10 gminach

21 mln zł będzie kosztować termomodernizacja 31 obiektów na terenie 10 samorządów należących do Stowarzyszenia Gmin Górnej Narwi (Podlaskie). Połowa pieniędzy to dotacja z UE, resztę dokładają gminy.

Wielkopolskie: NIK negatywnie o gospodarowaniu ściekami w gminach

Gminy nie radzą sobie z gospodarowaniem ściekami, lekceważą zagrożenia związane z eksploatacją szamb - wynika z kontroli przeprowadzonej w sześciu wielkopolskich gminach przez Najwyższą Izbę Kontroli. Pięć gmin otrzymało ocenę negatywną.

Działalność radnego poza sprawowaniem mandatu

Przepisy przewidują dla radnych wiele zakazów związanych ze sprawowaniem przez nich mandatu. Chodzi tu o regulacje zakazujące łączenia mandatu z prowadzeniem innego rodzaju działalności. Czego zatem nie wolno robić radnemu?

Projekt nowelizacji ustawy o działach administracji - do komisji

Sejm skierował projekt nowelizacji ustawy o działach w administracji rządowej do Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Projekt przewiduje, że minister administracji i cyfryzacji ma odpowiadać za przeciwdziałanie klęskom żywiołowym.

MAC: blisko 2 mld zł na usuwanie zeszłorocznej powodzi

Minister administracji i cyfryzacji Michał Boni spotkał się z wojewodami. Rozmowa dotyczyła m.in. zabezpieczenia przeciwpowodziowego kraju i usuwanie skutków ubiegłorocznej powodzi, na co wydano blisko 2 mld zł - poinformował rzecznik resortu Artur Koziołek.

Premier zapowiada od 2013 r. 500 mln zł dotacji dla przedszkoli

Premier Donald Tusk powiedział w czwartek w Brukseli, że rząd chce, by od 2013 r. uruchomić dotację dla przedszkoli; w przyszłym roku wynosiłaby ona 500 mln zł i z roku na rok, byłaby zwiększana w celu upowszechnienia tego rodzaju opieki na dziećmi.

Stopień wdrożenia ustawy o odpadach bardzo zróżnicowany

Stopień wdrożenia przez samorządy wojewódzkie ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach jest bardzo różny, od niechęci do tych rozwiązań, po zaawansowane projekty uchwał - powiedział wiceminister środowiska Piotr Woźniak.

Samorządy chcą zlikwidować 400 szkół

Do końca lutego samorządy muszą podjąć ostateczne decyzje w sprawie ewentualnej likwidacji szkół. Z danych wynika, że do kuratoriów wpłynęły dotąd uchwały samorządów dotyczące zamiaru likwidacji około 400 szkół.

Dobre prawo - sprawne rządzenie

Ruszył największy projekt systemowy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Realizowany jest w ramach Działania 5.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wsparciem zostanie objętych ponad 7 tysięcy urzędników jednostek samorządu terytorialnego, organów nadzoru nad samorządem oraz Samorządowych Kolegiów Odwoławczych.

Zwrot bonifikaty musi być proporcjonalny do niewydanej kwoty

Osoba, która przed upływem pięciu lat sprzedała mieszkanie wykupione od gminy i wydała na nowe lokum jedynie część uzyskanych pieniędzy, musi zwrócić tylko odpowiednią część bonifikaty - uznał w czwartkowej uchwale Sąd Najwyższy.

REKLAMA