REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Postępowanie administracyjne, Samorząd

Zasada szybkości postępowania administracyjnego

Zasada szybkości postępowania administracyjnego uregulowana została w art. 12 Kodeksu postępowania administracyjnego. Jest jedną z ważniejszych zasad postępowania administracyjnego.

Udział organizacji społecznych w postępowaniu administracyjnym 2019 r.

Udział organizacji społecznych w postępowaniu administracyjnym uregulowany został w art. 31 Kodeksu postępowania administracyjnego. Organizacja może żądać albo wszczęcia postępowania administracyjnego albo dopuszczenia jej do udziału w nim.

Zasada informowania stron w postępowaniu administracyjnym

Zasada informowania stron w postępowaniu administracyjnym uregulowana została w Kodeksie postępowania administracyjnego. Obowiązek informowania stron leży po stronie organów administracji publicznej.

Pogłębianie zaufania obywateli do postępowania administracyjnego

Pogłębianie zaufania obywateli do postępowania administracyjnego jest jedną z zasad postępowania administracyjnego. Zasada uregulowana została w art. 8 Kodeksu postępowania administracyjnego.

REKLAMA

Cyberbezpieczeństwo - zadania dla samorządów

Cyberbezpieczeństwo to odporność systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez te systemy. Po wyjątkowo długim procesie legislacyjnym ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa wreszcie została uchwalona. Jej wdrożenie stawia przed jednostkami samorządu terytorialnego wiele wyzwań organizacyjnych i regulacyjnych. Część z nich zostanie zasygnalizowana w tym materiale.

Ile Fundusz Dróg Samorządowych przeznaczy na drogi lokalne w 2019 r.?

Fundusz Dróg Samorządowych pozwoli przeznaczyć na drogi lokalne ponad 6 mld zł w roku 2019, a jego budżet w latach 2019-2028 może sięgnąć 36 mld zł - poinformował we wtorek na konferencji minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Fundusz Dróg Samorządowych 2019 r.

Ministerstwo Finansów opublikowało informację dotyczącą Funduszu Dróg Samorządowych (FDS). W 2019 roku FDS będzie dysponował kwotą około 5,6 mld zł.

Wybory samorządowe 2018: Ostatni dzień na zgłoszenie list kandydatów na radnych

W dniu 17 września 2018 r. o północy mija termin zgłoszenia do rejestracji list kandydatów na radnych. Z kolei do 26 września 2018 r. do północy komitety mogą zgłaszać kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast

REKLAMA

Samorządy mają potrzeby, brakuje im pieniędzy

Polski Fundusz Rozwoju daje lokalnym władzom nowe narzędzia, pozwalające finansować inwestycje.

Program dotyczący rozwoju dróg lokalnych 2019

Na Program Mosty dla Regionów przeznaczono 2,3 mld zł z budżetu państwa. Program ten ma pomóc samorządom w pozyskaniu dodatkowych środków na realizację wysokobudżetowych projektów.

Zastosowanie technicznego zapisu ujemnego przy rozliczaniu zaliczek

Samorządowa jednostka budżetowa stosunkowo często udziela swoim pracownikom zaliczek na zakup materiałów i towarów na potrzeby bieżącego funkcjonowania jednostki. Zaliczki pobierane są w formie gotówki z kasy jednostki uprzednio wypłaconej z banku, a następnie są rozliczane. Procedura ta ewidencjonowana jest na wielu kontach księgowych. Kiedy stosowany powinien być techniczny zapis ujemny w przypadku rozliczania zaliczek? Czy przedstawiony sposób ewidencji w samorządowej jednostce budżetowej jest prawidłowy?

Fundusz Dróg Samorządowych 2018 r.

Rząd chce przyjąć ustawę o Funduszu Dróg Samorządowych już w III kwartale 2018 r. Fundusz zostanie utworzony w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Samorządowe strzelnice dofinansowane przez MON

MON twierdzi, że odnowienie oraz budowa nowych strzelnic przyniesie korzyści samorządom, które zyskają na swoim terenie nowoczesne i bezpieczne obiekty. Większa liczba strzelnic zwiększy także umiejętności obywateli, które mogą okazać się przydatne w sytuacji kryzysu lub zagrożenia.

Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją w administracji państwowej

Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją RP jest w budowie. Aktualnie administracja samorządu terytorialnego może korzystać nieodpłatnie z systemu będącego własnością Skarbu Państwa – EZD PUW.

Samorządy podniosą opłaty za parkowanie

Sejm przyjął nowelizację ustawy o PPP. Ustawa, o której mowa w zdaniu poprzednim zobowiązuje samorządy do przekazania 65 proc. środków za parkowanie na transport publiczny. Samorządy będą miały dużą swobodę w kształtowaniu opłat za parkowanie.

Kiedy można zaskarżyć uchwałę gminy?

Art. 101 ustawy o samorządzie gminnym formułuje prawo do zaskarżenia uchwały i zarządzenia organu gminy. Jest to narzędzie skierowane do każdego, czyj interes prawny naruszył akt prawny wójta czy też rady gminy. Niemniej jednak warto wiedzieć, jak praktyka sądów ustosunkowała się do ogólnie określonych w ustawie warunków legitymacji do wniesienia skargi.

Co to jest ugoda administracyjna?

Ugoda administracyjna jest alternatywną metodą rozstrzygania spraw z zakresu postępowania administracyjnego. Co ważne, ugoda wywołuje takie same skutki jak decyzja administracyjna. Kiedy można zawrzeć ugodę administracyjną? Jakie warunki powinna spełniać ugoda?

Ponaglenie w postępowaniu administracyjnym

Ponaglenie jest stosunkowo nowym środkiem prawnym, który ma umożliwić zwalczanie opieszałości organów. Ponaglenie zastąpiło zażalenie w 2017 r. Przysługuje stronie zarówno w razie bezczynności organu administracji, jak i w przypadku przewlekłości w postępowaniu administracyjnym.

Mediacja w k.p.a.

Mediacja w postępowaniu administracyjnym obecna jest stosunkowo niedługo, bo zaledwie od 2017 r. Mediacja to alternatywna metoda rozwiązywania sporów, która pozwala na polubowne załatwienie sprawy przy udziale bezstronnego i neutralnego mediatora. Jakie zasady obowiązują w mediacji?

Milczące załatwienie sprawy po nowelizacji k.p.a.

Regulacje dotyczące milczącego załatwienia sprawy obowiązują zaledwie od 2017 r. Milczące załatwienie sprawy ma rozwiązać kwestie bezczynności organu administracji, a w pewnych przypadkach przyśpieszyć postępowania administracyjne. Warto znać właściwe terminy oraz tryby, w których sprawa zostaje załatwiona milcząco.

Informacja publiczna przetworzona w kolejnej odsłonie

Wniosek o sporą ilość informacji publicznej, wymagający dużego nakładu pracy, połączony z wysiłkiem intelektualnym i powodujący dezorganizację pracy podmiotu zobowiązanego sprawia, że dotyczy informacji publicznej przetworzonej.

Nowelizacja ustawy o odpadach 2018 r.

Rewolucyjne zmiany w ustawie o odpadach. Wprowadzenie kaucji finansowych ma zabezpieczyć samorządy przed porzucaniem śmieci. Sejm znowelizował ustawę o odpadach.

Po co samorządom niezawisły Sąd Najwyższy?

Wynik trwającego obecnie sporu o przyszłość Sądu Najwyższego bezpośrednio wpłynie na sytuację prawną jednostek samorządu terytorialnego.

Uługi społeczne NGO-sów w samorządzie

Wzrasta rola NGO-sów w realizacji zadań społecznych w samorządzie. W niektórych sektorach NGO-sy świadczą już ponad 65% usług. Co ciekawe, ta tendencja bardzo cieszy samorządowców.

Program wsparcia małych przedsięwzięć w sołectwach 2018 r.

Program wsparcia małych przedsięwzięć w sołectwach rusza na Mazowszu. Samorząd województwa przeznaczył ze swojego tegorocznego budżetu 6 mln zł.

Kwalifikowalność VAT - rozterki z odliczeniem

W odniesieniu do projektów związanych z termomodernizacją obiektów użyteczności publicznej zachodzą poważne wątpliwości dotyczące posiadania przez samorządy prawa do odliczenia podatku naliczonego. Sprawa jest o tyle istotna, gdyż kwestia ta bezpośrednio rzutuje na charakter VAT jako wydatku kwalifikowalnego w ramach realizowanych przez samorządy projektów, które korzystają z dofinansowania ze środków unijnych.

Zatrudnianie dziennych opiekunów - ułatwienia dla samorządów

Już niedługo zmiany w zatrudnianiu dziennych opiekunów. Duże ułatwienia dla samorządów. Konkursy ofert zastąpią otwarte i konkurencyjne nabory, które pozwolą na sprawniejszy i szybszy wybór dziennych opiekunów. W praktyce przy ich wyłanianiu będą stosowane zasady analogiczne jak przy wyborze pracowników samorządowych na stanowiska urzędnicze.

Środki na budowę oraz remonty dróg lokalnych 2018 r.

500 mln zł wkładu ze strony państwa na kolejną transzę inwestycji - na Fundusz Dróg Lokalnych. Zostały konkursy przeprowadzone w poszczególnych województwach, sprawnie. Do 15 kwietnia 2018 r. samorządowcy mogli aplikować o te środki.

Od decyzji wydanej przez dyrektora MOPSu o odmowie udostępnienia informacji publicznej przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy

Zdaniem NSA od decyzji Dyrektora MOPSu odmawiającej dostępu do informacji publicznej nie przysługuje odwołanie do SKO, lecz wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Opłata emisyjna od paliw już niedługo

Ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych uchwalona przez Sejm. Ustawa wprowadza m.in. opłatę emisyjną od paliw. Samorządy już niedługo będą miały prawo tworzyć strefy czystego powietrza.

Zmiany w o postępowaniu egzekucyjnym w administracji 2018 r.

W maju 2018 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 13 kwietnia 2018 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego, ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz ustawy o księgach wieczystych i hipotece. Co się zmieniło?

Kongres Sekretarzy Jednostek Samorządu Terytorialnego

Kongres Sekretarzy to coroczne, merytoryczne, najbardziej znaczące spotkanie  Sekretarzy Jednostek Samorządu Terytorialnego z całej Polski.  Wydarzenie organizowane jest przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej we współpracy z Centrum Ekspertyz dla Reform Samorządu Terytorialnego Rady Europy. 

Zmiana nazw ulic w WSA

Wojewoda śląski wydał zarządzenia zastępcze zmieniające nazwy ulic pod koniec marca 2018 r. Sprawa trafiła do sądu administracyjnego.

Czy organy muszą kserować akta dla stron postępowania?

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o podjęcie uchwały mającej rozstrzygnąć czy w ramach udostępniania akt postępowania stronie mieści się sporządzanie przez organ, w sposób wynikających z posiadanych możliwości technicznych i organizacyjnych, na wniosek strony, kopii dokumentacji zgromadzonej w aktach sprawy.

Samorządowe Centra Usług Wspólnych (CUW)

Raport Powiatowe Centra Usług Wspólnych, czyli o wykorzystaniu narzędzi biznesowych w zarządzaniu administracją publiczną został przygotowany przez dr R. Gawłowskiego i dr P. Modrzyńskiego przy współpracy ze Związkiem Powiatów Polskich. Jego celem było sprawdzenie pierwszych doświadczeń funkcjonowania CUW w samorządzie powiatowym i określenie kierunków jego rozwoju w przyszłości.

Kodeks postępowania administracyjnego zmieni się po raz kolejny

Kolejny raz zmienią się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Zmiany dotyczą zasady pisemności. Ponadto do katalogu zasad ogólnych postępowania administracyjnego nowego przepisu – art. 14a KPA.

„Prawidłowa i efektywna konstrukcja powierzeniowa  w finansowaniu usług publicznych – jak bezpiecznie wykorzystać in-house” – seminarium samorządowe

27 marca o godzinie 9.00 w Hotelu Ambasador Premium w Łodzi, w ramach Konferencji 5xP: Partnerstwo Publiczno-Prywatne i Pomoc Publiczna, odbędzie się seminarium samorządowe „Prawidłowa i efektywna konstrukcja powierzeniowa w finansowaniu usług publicznych – jak bezpiecznie wykorzystać in-house”. Gospodarzami konferencji są  Marszałek Województwa Łódzkiego, COMPER Fornalczyk i Wspólnicy sp.j i Bank Gospodarstwa Krajowego. Seminarium skierowane do przedstawicieli samorządów i podmiotów komunalnych województwa łódzkiego.

Dotacje dla samorządów na lokalne drogi

Samorządy otrzymają dotacje na przebudowę dróg gminnych i powiatowych. Chodzi przede wszystkim o poprawę bezpieczeństwa na drogach.

Samorządy wspierają tworzenie spółdzielni socjalnych

Gmina nie tylko może być założycielem spółdzielni socjalnej. Samorząd może też w rozmaity sposób wspierać działalność tych podmiotów. Przede wszystkim finansowo, udzielając spółdzielniom socjalnym pożyczek, dotacji czy finansując tzw. lustrację spółdzielni.

Błędy prawodawców lokalnych podczas tworzenia aktów prawa miejscowego

Źle podawana podstawa prawna, nieprawidłowo sformułowane przepisy określające termin wejścia w życie uchwały, pominięcie regulacji dotyczących sposobu ogłoszenia aktu normatywnego – to najczęściej spotykane błędy popełniane przez lokalnych prawodawców. Wynikają one przede wszystkim z nieznajomości podstawowego aktu prawnego, który powinien być stosowany przy projektowaniu wszystkich uchwał. Jest nim rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”.

Zmiany w przedłużaniu koncesji górniczych już od 1 lipca 2018 r.

Rezygnacja z obligatoryjnej zgody samorządu w procesie przedłużania koncesji to tylko jedna z proponowanych zmian w przedłużaniu koncesji górniczych.

„Prawidłowa i efektywna konstrukcja powierzeniowa  w finansowaniu usług publicznych – jak bezpiecznie wykorzystać in-house” - seminarium samorządowe

Wykonywanie zadań publicznych od wejścia Polski do Unii Europejskiej opierało się w dużej mierze o finansowanie unijne, w szczególności finansowanie inwestycji. Obecnie niezwykle istotne jest jednak przygotowanie samorządów na możliwość ograniczenia dostępności środków unijnych w kolejnej perspektywie finansowej i konieczność wprowadzenia w ich miejsce finansowania komercyjnego.

Czym jest raport o stanie gminy?

Ostatnią nowelizacją ustawy o samorządzie gminnym ustawodawca wprowadził nową instytucję raportu o stanie gminy, który ma stanowić podsumowanie pracy wójta w poprzednim roku kalendarzowym.

Wartość odpisów amortyzacyjnych ma wpływ na wartość prewspółczynnika zakładu

Problem: Obliczając prewspółczynnik za 2017 r., do mianownika (przychody wykonane zakładu budżetowego), doliczamy wartość wszystkich not wewnętrznych, kapitalizację odsetek, odsetki od należności, przychody operacyjne (konto 700, 750 i 760). Na koncie 760 księgujemy również amortyzację środków trwałych przekazanych przez gminę. Czy obliczając prewspółczynnik, tę amortyzację również należy doliczyć do przychodów wykonanych zakładu budżetowego?

Jak uzupełnić lub sprostować decyzję administracyjną?

W praktyce konkretne postępowania o uzupełnienie czy sprostowanie decyzji administracyjnej znacznie się od siebie różnią. Dotyczy to w szczególności ich zakresu przedmiotowego i w konsekwencji – zakresu postępowania wyjaśniającego. Oba tryby służą przede wszystkim naprawie błędów bez konieczności podważania całej decyzji.

Wyrok NSA ws. funkcjonowania kompostowni i składowiska odpadów w Radiowie

Wyrok NSA utrzymał w mocy dwa wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który uchylił decyzję Inspekcji Ochrony Środowiska o braku podstaw do wstrzymania działalności kompostowni i składowiska odpadów na warszawskim Radiowie.

Pozostało kilka miesięcy na uwzględnienie zmian prawnych w statutach jst

Samorządy obecnej kadencji mają obowiązek uwzględnić w swoich statutach niedawno wprowadzone zmiany prawne. Sposób realizacji tego obowiązku rodzi jednak szereg wątpliwości prawnych.

Pisma w postępowaniu administracyjnym doręcza się tylko pełnomocnikowi

Od początku obowiązywania kodeksu postępowania administracyjnego, a więc od 1 stycznia 1961 r. zasadą jest, że jeżeli strona w postępowaniu administracyjnym ustanowiła pełnomocnika, pisma doręcza się pełnomocnikowi. Wydawałoby się, że reguła ta jest jednoznaczna i oczywista, a tymczasem pomimo obowiązywania jej od kilkudziesięciu lat, praktyka organów jest często taka, że pisma doręcza się wyłącznie stronie (z pominięciem pełnomocnika) albo z kolei zarówno stronie jak i jej pełnomocnikowi.

Sądy wymagają przedłożenia pełnomocnictwa w postępowaniu sądowym

Sądy administracyjne interpretują przepisy ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w taki sposób, że dopiero przedłożenie pełnomocnictwa w postępowaniu sądowym obliguje sąd do dokonywania doręczeń pełnomocnikowi, nawet jeśli ten reprezentował stronę na etapie postępowania administracyjnego, a udzielone mu pełnomocnictwo obejmowało umocowanie do reprezentowania klienta również przed sądami wszelkich instancji.

Z samorządu do służby cywilnej

Od stycznia 2018 r. pracownicy, którzy zajmowali się koordynacją świadczeń rodzinnych i wychowawczych, przeszli do urzędów wojewódzkich.

REKLAMA