REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wójt

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Uchwała o nieudzieleniu absolutorium - skarga wójta

Wydanie uchwały przez radę gminy nieudzielającej wójtowi absolutorium, narusza interes prawny wójta. Skutkuje możliwością wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

Zostało niewiele czasu na przedłożenie projektów budżetów

Do 15 listopada 2011 r. organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego ma obowiązek przedłożyć radzie lub sejmikowi oraz regionalnej izbie obrachunkowej projekt uchwały budżetowej na 2012 rok.

Samorządowcy w sytuacjach kryzysowych - poradnik

Zły wizerunek samorządowca przekłada się w bezpośredni sposób na wizerunek całego miasta bądź gminy. Negatywne opinie o samorządzie mogą spowodować, że nawet przez kilka lat dany region będą szerokim łukiem omijać poważni inwestorzy, którzy przykładają wyjątkową wagę do swojego wizerunku i nie chcą, aby zła sława o danym miejscu przeniosła się na ich markę.

Korzystanie z prywatnego samochodu przez wójta

W poprzednim stanie prawnym (art. 4 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych), obowiązującym do 31 grudnia 2008 r., umowę z wójtem na korzystanie z pojazdu prywatnego do celów służbowych zawierał upoważniony do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy na podstawie stosownej uchwały przewodniczący rady gminy. Czy w związku ze zmianą przepisów od 1 stycznia 2009 r., i tym samym osoby uprawnionej do zawarcia umowy, powinna ona zostać rozwiązana przed dniem wejścia w życie ustawy i zawarta przez uprawnioną osobę według nowego stanu prawnego? Czy też umowy zawarte przed zmianą stanu prawnego obowiązują nadal i można je zmienić aneksem zawartym z uprawnioną według nowych przepisów osobą?

REKLAMA

Kiedy dochodzi do pomówienia burmistrza lub radnego

Zdarza się, że praca samorządowca jest oceniana w sposób krytyczny z użyciem ostrych słów. Jakie przesłanki muszą być spełnione, aby pociągnąć autora takich wypowiedzi do odpowiedzialności?

Gmina nie pobiera opłat za wycinkę drzewa od przedsiębiorcy przesyłowego

3 marca 2011 weszła w życie ustawa z 17 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody. Wprowadziła ona udogodnienia dla właścicieli urządzeń przesyłowych. Skutki nowelizacji nieznacznie odczują także gminy.

Pensje samorządowców nieznacznie wzrosły

Średnie wynagrodzenie brutto pracowników samorządowych w ubiegłym roku wzrosło o niecałe 129 zł. Największe podwyżki dotyczyły pracowników urzędów marszałkowskich, których pobory zwiększyły się w ubiegłym roku o ponad 264 zł. Najmniej wzrosły w gminach, jedynie o 90 zł.

Oświadczenia majątkowe samorządowców 2011

Jak co roku samorządowcy muszą przygotować i złożyć oświadczenia majątkowe do 30 kwietnia. Warto zrobić to wcześniej, aby mieć czas na ewentualne korekty.

REKLAMA

Ustawa "żłobkowa" weszła w życie

Z dniem 4 kwietnia 2011 roku wchodzi w życie ustawa z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 - zwana potocznie "ustawą żłobkową"

Zbliża się termin rozpoczęcia procedury utworzenia funduszu sołeckiego

Utworzenie funduszu sołeckiego daje szansę mieszkańcom sołectw na decydowanie o inwestycjach na własnym terenie, a także sprzyja rozwojowi miejscowości i poprawie jakości życia. Gminy, które chciałyby skorzystać z tego narzędzia rozwoju w 2012 roku, już powinny przygotowywać procedurę powołania takiego funduszu.

Kiedy dochodzi do pomówienia burmistrza lub radnego

Zdarza się, że praca samorządowca jest oceniana w sposób krytyczny z użyciem ostrych słów. Jakie przesłanki muszą być spełnione, aby pociągnąć autora takich wypowiedzi do odpowiedzialności?

Odwołanie ze stanowiska pracownika zatrudnionego na podstawie powołania

Stosunek pracy nawiązuje się na podstawie powołania w przypadkach określonych w odrębnych przepisach (art. 68  § 1 Kodeksu pracy). Powołanie jest jedną z podstaw zatrudnienia, wyróżniającą się tym, że ze stosunkiem pracy wiąże się powierzenie określonej funkcji.

Objęcie funkcji w samorządzie a wykonywanie innych działalności

Samorządowcy nie mogą wykonywać wielu dodatkowych funkcji i działalności. Objęcie stanowisk we władzach samorządowych wiąże się z koniecznością zaprzestania takich zajęć.

Funkcjonowanie bibliotek szkolnych w pytaniach i odpowiedziach

Jesteśmy policealną szkołą zawodową – samorządową jednostką budżetową. Organem prowadzącym szkołę jest samorząd wojewódzki. W jednostce prowadzona jest biblioteka szkolna dla uczniów naszej szkoły. Jakie przepisy regulują funkcjonowanie bibliotek szkolnych? W jaki sposób ustala się opłaty za uszkodzone, zniszczone i niezwrócone w terminie książki? Jak ustalać koszt nabycia zbiorów bibliotecznych oraz jak prawidłowo ujmować w księgach inwentarzowych dary przekazane bibliotece?

Jaka jest zdolność sądowa i procesowa wójta

Podmiot, który nie ma osobowości prawnej ani zdolności do bycia pracodawcą, nie ma zdolności sądowej ani procesowej w sprawie z zakresu prawa pracy. Zdolności takiej nie ma też wójt.

Azbest – niebezpieczny odpad i palący problem samorządów

Historia azbestu zatoczyła ogromne koło - od zachwytu połączonego z przypisywaniem mu właściwości magicznych, do całkowitego zakazu jego stosowania w wielu krajach. Trwający obecnie żmudny proces usuwania azbestu - wymaga wysiłku i aktywnego współdziałania samorządów z mieszkańcami.

Zakres obowiązków zastępcy wójta a wysokość jego wynagrodzenia

Podstawy prawne i praktyczne wskazówki ustalania relacji między kompetencjami zastępców wójtów (burmistrzów, prezydentów) a poziomem ich wynagrodzeń.

Objęcie funkcji przez samorządowców po wyborach

Samorządowcy wybrani w powszechnych wyborach, aby rozpocząć wykonywanie funkcji, muszą złożyć ślubowanie. Niektórzy radni pracujący w samorządowych instytucjach mają obowiązek wcześniej złożyć wniosek o urlop bezpłatny.

Podatek leśny

Znaczenie podatku leśnego dla budżetu przeciętnej gminy zależy od stopnia jej zalesienia. Na ogół jednak dochody z tego podatku stanowią skromny ułamek całości dochodów gmin.

Ile powinny wynosić wynagrodzenia w samorządzie i diety radnych w 2010 roku

Po wyjaśnieniach Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy okazało się, że do końca nie wiadomo, na jakiej podstawie prawnej należy obliczać w 2010 roku wysokość diet dla radnych i wynagrodzenia dla samorządowców zatrudnionych na podstawie wyboru. Obowiązują bowiem w tej sprawie dwie różne interpretacje.

Nakaz usunięcia odpadów z nieruchomości

Niemal każda gmina w mniejszym lub większym stopniu boryka się z problemem nielegalnego składowania (rzadziej: magazynowania) odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Często ustalenie sprawcy naruszenia prawa stwarza poważne trudności praktyczne.

Nieśmiertelne „my” i „oni”

Funkcjonowanie od lat samorządów terytorialnych i nasilanie się dyskusji w mediach na temat zadań oraz roli jednostek i organów samorządu terytorialnego - przeciętnemu obywatelowi niewiele właściwie mówią. Spory i argumentacje prezentowane w publicznych środkach przekazu są mało zrozumiałe. W natłoku, lub przeciwnie, niedoborze informacji trudno się zorientować, o co w istocie chodzi.

Czy wójt może poprawić wydaną decyzję

Decyzja wójta, prezydenta czy starosty po doręczeniu nie może być zmieniana. Jak jednak samorządowiec, jako organ I instancji, może zmienić własną decyzję? Samokontrolę wydawanych aktów można zastosować w ściśle określonych przypadkach.

Limity finansowe dla komitetów wyborczych

Komitetów wyborczych uczestniczących w wyborach samorządowych dotyczą ograniczenia i limity odnoszące się zarówno do pozyskiwania, jak i do wydatkowania środków finansowych.

Stan klęski żywiołowej - definicja, konsekwencje wprowadzenia

Wprowadzenie stanu nadzwyczajnego ma wpływ na zasady działania organów władzy publicznej, na zakres stosowanych wolności i praw jednostki. Nie są to kwestie zależne od organów, lecz zostały określone w Konstytucji, a także w ustawach dotyczących poszczególnych stanów nadzwyczajnych

Kontrola zarządcza – nowy obowiązek dla samorządów

Wójt też wydaje interpretacje

Wśród porzekadeł dotyczących podatków można znaleźć i taki, wedle którego podatek jest jak twoja matka: nigdy go nie rozumiesz, ale zawsze o nim pamiętasz. Niestety jest w nim sporo prawdy, bowiem pamiętać o podatkach trzeba a zrozumieć je często niełatwo.

Kompetencje organu wykonawczego JST do samodzielnych zmian w budżecie

Czy w kontekście art. 257 pkt 3 ustawy o finansach publicznych wójt gminy może zmienić plan wydatków w tym samym dziale i rozdziale pomiędzy § 4010 a § 4040 (wynagrodzenia), np. zmniejszyć o 1000 zł § 4010, a zwiększyć o 1000 zł § 4040?

Struktura organizacyjna gminy

Istnieje wiele definicji  pojęcia struktura organizacyjna. W większości jednak mówią one o podmiotach prywatnych, które działają w oparciu o kryteria rynkowe i w związku, z tym definicji tych nie powinno się odnosić do gmin. Ze względu na zadania, które realizuje gmina jej struktura organizacyjna oparta jest na nieco innych zasadach.

Zakres obowiązków zastępcy wójta a wysokość jego wynagrodzenia

Podstawy prawne i praktyczne wskazówki ustalania relacji między kompetencjami zastępców wójtów (burmistrzów, prezydentów) a poziomem ich wynagrodzeń.

Za co odpowiada zastępca wójta

Kompetencje wójta (burmistrza, prezydenta) są precyzyjnie określone ustawowo. Jaki natomiast może być zakres kompetencji zastępców?

Urlop bezpłatny dla wójta

Pracownik samorządowy zatrudniony w urzędzie gminy, wybrany na stanowisko wójta tej samej gminy, nie musi składać wniosku o urlop bezpłatny na okres kadencji.

Jak odwołać ze stanowiska wójta, burmistrza, prezydenta

Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast mogą być odwołani przed upływem kadencji w drodze referendum. Z taką inicjatywą ma prawo wystąpić rada gminy (miejska) lub mieszkańcy. Sprawdź, jak właściwie przeprowadzić ten proces.

Czy radni decydują o wypłacie trzynastek wójtom, starostom i marszałkom

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych wydała 27 lutego 2009 r. stanowisko dotyczące uwarunkowania wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla wójta, (burmistrza, prezydenta miasta), starosty i marszałka od uchwały rady gminy, powiatu lub sejmiku województwa. Sprawdź, jakie uprawnienia w tym zakresie mają radni.

Czy wójt musi umorzyć zobowiązanie podatkowe

Organ podatkowy może na wniosek podatnika odroczyć termin płatności podatku, rozłożyć go na raty lub umorzyć w całości lub w części.

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydają decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego

Inwestycje celu publicznego prowadzone są na podstawie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub decyzji lokalizacyjnych. Decyzje wydawane są przez organy wykonawcze gminy. Jeżeli wójt, burmistrz lub prezydent miasta nie wyda decyzji w ciągu dwóch miesięcy, to wydawana jest ona przez wojewodę na koszt gminy.

Imprezy masowe: organizacja i wydawanie zezwoleń

Wójt, burmistrz i prezydent miasta mają obowiązek kontrolowania zgodności przebiegu imprezy z warunkami określonymi w zezwoleniu na imprezę masową. W przypadku stwierdzenia niespełnienia przez organizatora imprezy warunków, uprawniony przedstawiciel wójta, może przerwać imprezę masową.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla wójta

Czy dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2007 r. dla wójta gminy można wypłacić na wniosek i z podpisem przewodniczącego rady gminy? Czy też tzw. „trzynastka” dla wójta gminy powinna być przyznana przez radę gminy uchwałą?

Jakie konsekwencje dla samorządowców może mieć postępowanie sądowe

Czy sąd może zawiesić w pełnieniu obowiązków wójta, burmistrza, prezydenta miasta? Czy w związku z tymczasowym aresztowaniem szef gminy może stracić swój mandat?

Burmistrz określa zasady obsługi rady

Burmistrz (wójt, prezydent miasta) jako kierownik urzędu miasta (urzędu gminy) może zmienić dotychczas obowiązujące regulacje dotyczące obsługi rady miasta (rady gminy). Burmistrz jako podmiot wykonujący wobec pracowników urzędu miasta czynności z zakresu prawa pracy uprawniony jest także do zmiany zakresu czynności pracownika.

Podawanie przynależności partyjnej kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast jest obowiązkowe

W wyborach samorządowych w zgłoszeniu kandydata na wójta należy obowiązkowo podać jego przynależność partyjną, nawet jeżeli kandydata nie zgłasza komitet wyborczy tej partii politycznej. Obowiązku takiego nie mają kandydaci komitetu na radnych do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

REKLAMA