REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zamówienia publiczne, RODO

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Przetarg z 30 dniowym terminem składania ofert

Przepisy nowego P.z.p. w szerszym niż dotychczas zakresie umożliwiają przyśpieszenie procedury przetargu nieograniczonego w postępowaniu przeprowadzanym wg. reguł dotyczących zamówień o wartości unijnej. W zasadniczym zakresie 35 dniowy termin na składanie ofert, będzie mógł zostać skrócony przez zamawiającego o 5 dni.

Okres, zakres i sposoby przetwarzania danych osobowych w mediacji

Wśród kwestii, które muszą rozważyć i rozstrzygnąć mediatorzy lub ośrodki mediacji jest m.in. określenie okresu, zakresu i sposobu przetwarzania danych osobowych osób w procesie mediacji.

Podstawa prawna przetwarzania danych osobowych (z RODO) w mediacji

Tak jak pisaliśmy w artykule „Rozwój e-mediacji w czasach koronawirusa a RODO”, jedną z kwestii, które muszą rozważyć i rozstrzygnąć mediatorzy lub ośrodki mediacji jest określenie podstawy prawnej przetwarzania danych osobowych osób w procesie mediacji.

Przekazanie danych wyborców Poczcie Polskiej przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast a RODO

Walka z epidemią wirusa SARS-CoV-2 czyli tzw. koronawirusa, który wywołuje COVID-19 jest bardzo ważna. Uzasadnia często czasowe ograniczenie naszych praw i wolności (temat ten omawiałem w artykule „Czy przepisy RODO utrudniają walkę z epidemią koronawirusa?”). Ale nie uzasadnia wszystkiego.

REKLAMA

Rozwój e-mediacji w czasach koronawirusa a RODO

Tak jak pisaliśmy w artykule „Czy mediacja może być lekiem dla sądów powszechnych w trakcie i po epidemii koronawirusa?” oraz w artykule „E-mediacja to najlepsze rozwiązanie na czas epidemii koronawirusa” w ostatnim czasie widać wyraźny wzrost zainteresowania e-mediacją przez prawników oraz ich Klientów.

Pakiet zmian w zakresie prawa zamówień publicznych

Zmiany w prawie zamówień publicznych, m.in. ułatwienia w modyfikacji umów z wykonawcami, czy wprowadzenie obowiązku zapłaty wynagrodzenia w częściach bądź udzielania zaliczek w przypadku dłuższych umów - zapowiedziała w czwartek na konferencji wicepremier, minister rozwoju Jadwiga Emilewicz.

Nieistotne zmiany umów w nowym Prawie zamówień publicznych

Aktualnie przesłanki dozwalające na modyfikację umów o zamówienia publiczne zostały zakodowane w art. 144 P.z.p. Powyższe ulegnie zmianie i do materii modyfikacji umów odnosić będzie się art. 454 i 455 nowego P.z.p. Odmienny sposób ukształtowania regulacji dotyczących zmian umów zawieranych w reżimie P.z.p., pozwala rozwiać niektóre spośród aktualnie występujących wątpliwości, mogąc jednocześnie rodzić nowe.

Stosowanie przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu do umów zawieranych w trybie zamówień publicznych

Do umowy zawartej w trybie Prawa zamówień publicznych, która z uwagi na niezachowanie właściwej formy, okazała się być nieważna i nie może być podstawą dla dochodzenia świadczenia, można stosować przepisy o bezpodstawnym wzbogaceniu.

REKLAMA

Ochrona danych osób badanych na obecność koronawirusa

Jak powinien być zabezpieczony system informatyczny w którym przetwarzane są dane osób badanych na obecność koronawirusa? Przedstawiamy wskazówki UODO.

Walka z koronawirusem - z perspektywy RODO

Największym wyzwaniem z jakim mierzą się dziś rządy całego świata jest powstrzymanie rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 czyli tzw. koronawirusa, który wywołuje COVID-19, a jedynym naprawdę skutecznym sposobem w warunkach, gdy nie wynaleziono jeszcze leku i szczepionki jest izolacja osób chorych i będących nosicielami wirusa.

Głosowanie korespondencyjne a ochrona danych osobowych (RODO)

Wiele wskazuje na to, że wybory prezydenckie, jeśli odbędą się w maju, ze względu na epidemię koronawirusa, będą przeprowadzone w formie głosowania korespondencyjnego. Czy powinniśmy w takiej sytuacji obawiać się o nasze dane osobowe?

W nowej tarczy antykryzysowej rozwiązania m.in. ws. samorządów i zamówień publicznych

Przygotowujemy nowe rozwiązania w ramach tarczy antykryzysowej m.in. dla samorządów, odnośnie zamówień publicznych, wakacji kredytowych, ochrony spółek przed przejęciami – mówiła Polskiej Agencji Prasowej wicepremier Jadwiga Emilewicz. Z szacunków NBP wynika, iż dynamika PKB w br. może być zerowa lub na lekkim plusie - dodała.

Przetwarzanie danych osobowych podczas rekrutacji do przedszkoli i szkół 2020/2021

Jaki zakres danych powinien zawierać wniosek rekrutacyjny? Przez jaki okres można przechowywać dane osobowe kandydatów? Na te i inne pytania związane z rekrutacją do szkół i przedszkoli na rok szkolny 2020/2021 odpowiada Urząd Ochrony Danych Osobowych.

Zamówienia publiczne – informowanie drugiej strony o wpływie COVID-19 na należyte wykonanie umowy

Procedura udzielania i realizacji zamówień publicznych jest w znaczny sposób sformalizowana, a prawa i obowiązki stron umowy o zamówienie publiczne nie mogą być dowolnie kształtowane przez zamawiającego oraz wykonawcę. Co zatem, jeżeli z uwagi na pandemię koronawirusa wykonanie umowy (np. dochowanie terminu) jest zagrożone?

Nauka zdalna a dane osobowe - poradnik dla szkół

Jak prawidłowo chronić i przetwarzać dane osobowe w związku ze zdalnym nauczaniem? Urząd Ochrony Danych Osobowych przygotował poradnik dla dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców.

Czy przepisy RODO utrudniają walkę z epidemią koronawirusa?

Stan epidemii powoduje, że ochrona prywatności i danych osobowych ustępuje przed ochroną życia i zdrowia oraz dostępnością do usług publicznych. Dla Infor.pl rolę RODO podczas epidemii komentuje mec. Paweł Ludwiczak.

Fakultatywne wykluczenie wykonawcy w nowym Prawie zamówień publicznych

Nowe P.z.p. zachowuje podział przesłanek wykluczenia na dwie kategorie: obligatoryjne oraz fakultatywne podstawy eliminacji wykonawcy z postępowania. Zmianie ulegnie m.in. ustawowa kwalifikacja  niektórych podstaw wykluczenia do jednej z ww. kategorii. Dodatkowo wprowadzona zostanie reguła zgodnie z którą nie zawsze zastrzeżenie fakultatywnej podstawy wykluczenia będzie skutkowało obowiązkiem jej zastosowania.

Zastąpienie potencjału podmiotu trzeciego

Wykonawca uczestniczący w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zobowiązany jest wykazać, że spełnia określone przez zamawiającego warunki udziału w postępowaniu. Powyższe może nastąpić m.in. poprzez skorzystanie z zasobów podmiotów trzecich na zasadach określonych w art. 22a P.z.p. Kwestie problemowe ujawniają się w momencie w którym potencjał podmiotu trzeciego okazuje się niewystarczający.

Umowa na odbiór odpadów z nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych a zamówienie podobne

Wybór operatora odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych musi nastąpić w trybie przetargowym, nawet jeżeli przedmiotem zamówienia objęto wskazane nieruchomości wraz z nieruchomościami zamieszkałymi. Kwestią rodzącą wątpliwości jest to jak wskazana reguła wpływa na możliwość udzielenia zamówienia podobnego, przy zastosowaniu trybu z wolnej ręki.

Zmiana wartości zamówienia a skorzystanie z wolnej ręki

Wyraźne rozdzielenie regulacji proceduralnych właściwych dla zamówień o wartości unijnej oraz krajowej stanowi znak rozpoznawczy nowego P.z.p. Zabieg nakierowany m.in. na zwiększenie przejrzystości aktu regulującego materię zamówień publicznych, w niektórych przypadkach może być źródłem wątpliwości interpretacyjnych.

Wniosek o przyznanie dodatku energetycznego bez numeru PESEL

Czy w określanym przez radę gminy wzorze wniosku o przyznanie dodatku energetycznego można żądać podania numeru PESEL osoby, która taki wniosek składa?

Compliance: Przywództwo - rola i odpowiedzialność organu nadzoru i najwyższego kierownictwa

Od czego zależy udane wdrożenie i utrzymanie systemów Compliance, systemów przyjmowania i reagowania na zgłoszenia Sygnalistów, systemów antykorupcyjnych lub  systemów Zarządzania Bezpieczeństwem Danych Osobowych?

Odsetki od odsetek powstające na kontach, na których złożono wadium

Powiat posiada oprocentowane rachunki bankowe, na których przechowywane są wadia oraz zabezpieczenia należytego wykonania umów. Konto wadium jest jedno, natomiast konta zabezpieczeń są otwierane na każdego z kontrahentów. W związku z faktem, że kwoty na kontach znajdują się przez kilka miesięcy, powstaje problem naliczania odsetek od już naliczonych odsetek. Odsetki od wadium oraz odsetki od zabezpieczenia należytego wykonania umowy naliczane są od dnia wpłaty do dnia poprzedzającego zwrot. Wyliczone w ten konkretny sposób odsetki zwracane są kontrahentom.

Rewolucja w zamówieniach publicznych

15 października 2019 r. Prezydent podpisał nową ustawę Prawo zamówień publicznych (Pzp). Głównym  celem nowych przepisów jest zwiększenie efektywności i konkurencyjności systemu zamówień publicznych.

Przetwarzanie danych osobowych przez wierzycieli, firmy windykacyjne i komorników sądowych

W przypadku sprzedaży wierzytelności, firma windykacyjna, która nabyła wierzytelność, staje się administratorem danych osobowych dłużników i zobowiązana jest do przestrzegania obowiązków wynikających z RODO.

Ochrona osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych

W dniu 8 listopada 2019 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 16 października 2019 r. o ratyfikacji Protokołu zmieniającego Konwencję o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych, sporządzonego w Strasburgu dnia 10 października 2018 r.

Czy kontroler biletów może zażądać okazania dowodu osobistego?

Uprawnienia kontrolerów biletów określone zostały w art. 33 ustawy Prawo przewozowe. Sprawdź jakie uprawnienia posiada kontroler. Czy może sprawdzić Twój dowód osobisty?

Prywatność pacjentów w szpitalach nagminnie łamana

Szpitale nie radzą sobie z RODO. Najwyższa Izba Kontrola skontrolowała służbę zdrowia. Zmiana w podejściu do ochrony danych osobowych i prywatności pacjentów w szpitalach jest nie tylko konieczna, ale i pilna. Jak wykazała bowiem kontrola NIK rutyna i utarte schematy działania gubią personel szpitali, zobowiązany do dbałości o bezpieczeństwo danych osobowych i medycznych pacjentów.

Podmiot sektora publicznego ukarany za naruszenie RODO

Prezes UODO nałożył karę w wysokości 40 tys. zł na Burmistrza Aleksandrowa Kujawskiego za nieprzestrzeganie zasad przetwarzania danych osobowych określonych w RODO. To pierwsza kara nałożona na podmiot z sektora publicznego.

Transmisje z posiedzeń w samorządach a ochrona danych osobowych

Publikujemy materiał Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych pt.: "Projektowanie ochrony danych osobowych w związku z transmisją i nagrywaniem obrad kolegialnych organów jednostek samorządu terytorialnego”. Samorządowcy mogą dowiedzieć się jak spełniać obowiązek jawności działań władzy samorządowej przy jednoczesnym zachowaniu przepisów o ochronie danych osobowych.

Specyfika rozliczenia tonażowego

Obowiązek tonażowego rozliczania się gmin z operatorem świadczącym, na podstawie umowy w sprawie zamówienia publicznego, usługę odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub zagospodarowania odpadów komunalnych, stanowi jedną ze zmian jakie wprowadziła ustawa nowelizująca u.c.p.g. z dnia 19 lipca 2019 r. (art. 6f ust. 3 i 4 u.c.p.g.). Względem tonażowej formuły rozliczania realizacji wskazanej kategorii usług i problemów jakie mogą powstać w przypadku jej stosowania, wypowiedział się Sąd Okręgowy w Płocku w wyroku z dnia 15 kwietnia 2019 r., I C 2715/17.

Szkoły i urzędy powinny sprawdzić BIP. Pierwsza kara RODO na podmiot publiczny

40 tys. zł kary na Burmistrza miasta za nieprzestrzeganie RODO nałożył Urząd Ochrony Danych Osobowych. Jest to pierwsza kara dla podmiotu publicznego w związku z ochroną danych osobowych.

Pierwsza kara za nieprzestrzeganie RODO dla JST

W związku z nie zawarciem umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych z podmiotami, którym burmistrz przekazywał dane nałożono na niego karę. Jest to pierwsza taka sprawa w Polsce.

Prezydent RP ratyfikuje Konwencję o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych

Polska przystąpiła do Protokołu zmieniającego Konwencję o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych. Pozwoli to Prezydentowi RP na ratyfikację Protokołu zmieniającego Konwencję o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych, sporządzonego 10 października 2018 r. w Strasburgu. Protokół wprowadza tzw. Konwencję 108+.

Self-cleaning - droga do oczyszczenia wykonawcy

W czerwcu 2019 r., ze względu na zaniedbanie obowiązków przez pracownika realizującego projekt, musiałam rozwiązać umowę w sprawie zamówienia publicznego. Zamawiający poinformował mnie, że w przypadku ubiegania się o zamówienie w kolejnych latach mogę podlegać wykluczeniu z udziału w przetargach, na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy - Prawo zamówień publicznych. Czy pomimo tego, że zapłaciłam naliczone kary umowne, będzie można wykluczyć moją firmę z udziału w przyszłych przetargach?

Elektroniczne fakturowanie w zamówieniach publicznych [PODCAST]

W praktyce obowiązek przyjmowania elektronicznych faktur ustrukturyzowanych dotyczy instytucji publicznych. Od 18 kwietnia 2019 r. zamawiający nie ma prawa odmówić przyjęcia od wykonawcy ustrukturyzowanej faktury elektronicznej wystawianej w ramach realizacji zamówienia publicznego. Serdecznie zapraszamy do wysłuchania podcastu.

Kryteria oceny ofert w zamówieniach na zagospodarowanie odpadów komunalnych

Wraz z wejściem w życie nowelizacji u.c.p.g. z dnia 19 lipca 2019 r. nastąpiła deregionalizacja rynku gospodarki odpadami, w zakresie w jakim uprzednio istniał obowiązek zagospodarowywania odpadów w instalacjach o statusie RIPOK. Powyższe nie tylko skutkuje zmianą charakterystyki ekonomicznej wskazanego fragmentu rynku ale również może stanowić podstawę zmian zachowań nabywczych gmin, a w konsekwencji przełożyć się na rozwiązania stosowane przez nie przy udzielaniu zamówień publicznych.

Compliance: Obowiązek ustanowienia wewnętrznych kanałów zgłaszania nieprawidłowości

Kto według Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii będzie miał obowiązek ustanowienia wewnętrznych kanałów zgłaszania nieprawidłowości oraz wewnętrznych procedur przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych w związku ze zgłoszeniami?

Od kiedy urząd musi przyjąć ustrukturyzowaną e-fakturę?

Od 18 kwietnia 2019 r. urzędy nie mogą odmówić przyjęcia ustrukturyzowanej e-faktury. Co to jest ustrukturyzowana e-faktura? Jak ją wysłać do urzędu?

Jak samorządy radzą sobie z RODO?

Minęło ponad 13 miesięcy od wejścia w życie RODO. Ponieważ samorządy przetwarzają bardzo dużo naszych danych osobowych, często należących do szczególnych kategorii (dawnej zwanych danymi wrażliwymi lub sensytywnymi) pojawia się pytanie jak samorządy radzą sobie z RODO.

Nowe zadania instytucji publicznych administrujących danymi

RODO wprowadza wiele istotnych obowiązków i ograniczeń dla procesora. Sprawdź nowe zadania instytucji publicznych administrujących danymi.

RODO: Koncepcja one stop shop w kodyfikacji europejskiej

One stop shop to zasada, zgodnie z którą administrator danych powinien podlegać nadzorowi tylko jednego krajowego organu ochrony danych, nawet gdy prowadzi działalność w wielu państwach UE. Instytucja ta bez wątpienia będzie korzystna m.in. dla grup kapitałowych czy też przedsiębiorstw prowadzących biznes międzynarodowy.

Administrator danych osobowych w sektorze publicznym

Administratorem danych osobowych jest zawsze sam organ administracji, nie zaś obsługujący go urząd. Sprawdź kto może być administratorem danych w jednostkach samorządowych.

Postępowanie administratorów z sektora publicznego w przypadku naruszeń ochrony danych

Urząd Ochrony Danych Osobowych odpowiedział na pytanie jak administratorzy powinni postępować w przypadku naruszeń ochrony danych. Publikujemy informator "Obowiązki administratorów związane z naruszeniami ochrony danych osobowych".

Jak jednostki samorządu terytorialnego radzą sobie z RODO?

Ogólne rozporządzenie ochrony danych osobowych (RODO) obowiązuje od 25 maja 2018 r. Jak jednostki samorządu terytorialnego radzą sobie z nowymi przepisami?

Naruszenie przepisów P.z.p. poprzez nieodtajnienie informacji

Ograniczenie jawności postępowania o udzielenie zamówienia publiczne może nastąpić m.in. w zakresie w jakim uzasadnione jest to ochroną tajemnicy przedsiębiorstwa. Nieujawnienie przez zamawiającego informacji, musi zostać poprzedzone zweryfikowaniem skuteczności zastrzeżenia przez wykonawcę, że informacje nie mogą zostać udostępnione oraz wykazania, iż stanowią one tajemnicę przedsiębiorstwa (art. 8 ust. 3 P.z.p.). Błędy w przeprowadzeniu weryfikacji ww. okoliczności mogą skutkować nieuzasadnionym nieodtajnieniem informacji z naruszeniem art. 8 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 3 P.z.p. Powyższe znajduje potwierdzenie w informacjach o wynikach kontroli przeprowadzanych przez Prezesa UZP.

Obowiązki informacyjne w art. 13 RODO a zamówienia publiczne

Zamawiający obowiązany jest w treści dokumentacji przetargowej zawrzeć informacje wymagane przez przepisy RODO.

RODO: Zmiany w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych po 4 maja 2019 r.

RODO obowiązuje już ponad rok. Sprawdź co się zmieniło w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

RODO: Zmiany w Kodeksie pracy po 4 maja 2019 r.

Pracownik udostępnia pracodawcy dane osobowe w formie oświadczenia. Pracodawca może żądać udokumentowania danych osobowych osób, których mowa powyżej, w zakresie  niezbędnym do ich potwierdzenia. Co RODO zmieniło w Kodeksie pracy?

RODO: Zmiany w zamówieniach publicznych 2019 r.

RODO wymusiło zmiany w udzielaniu zamówień publicznych. Sprawdź co zmieniło się w zamówieniach po 4 maja 2019 r.

REKLAMA