Kategorie

Prawo administracyjne

5 lip 2021
1 sie 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego

Nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego to bardzo ważna kwestia z punktu widzenia obywatela. Kto sprawuje nadzór nad samorządem? Czy może to robić obywatel?

Jak obywatel może kwestionować uchwały samorządów? Zaskarżanie aktów prawa miejscowego do sądu administracyjnego

Zgodnie z art. 87 ust. 2 Konstytucji RP akty prawa miejscowego są źródłami prawa powszechnie obowiązującego na obszarze działania organów, które je ustanowiły. W przypadku jednostek samorządu terytorialnego są to odpowiednio: dla gminy – uchwały rady gminy, dla powiatu – uchwały rady powiatu, dla województwa – akty stanowione przez sejmik województwa. Choć akty te nie regulują tak doniosłych i fundamentalnych kwestii jak ustawy czy ratyfikowane umowy międzynarodowe, to w praktyce wywierają one daleko idący wpływ na codzienną działalność obywatela i dotyczą kluczowych dla niego kwestii. Obywatel musi mieć zatem możliwość kwestionowania tych aktów, jeśli uważa że naruszają jego interes prawny lub uprawnienie.

Prawo budowlane w obliczu koronawirusa

W dniu 31 marca 2020 r. weszło w życie większość przepisów ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja specustawy zawiera istotne regulacje dotyczące stosowania przepisów Prawa budowlanego oraz innych ustaw regulujących proces inwestycyjny.

Zasadność roszczenia o zwrot bezpodstawnego wzbogacenia w przypadku decyzji wydanej z naruszeniem prawa

Decyzja o stwierdzeniu wydania decyzji z naruszeniem prawa różni się zasadniczo od decyzji stwierdzającej nieważność nie tylko na gruncie prawa administracyjnego, lecz również rodzi inne skutki w sferze stosunków cywilnoprawnych. Pierwsza z nich bowiem umożliwia odzyskanie korzyści majątkowej uzyskanej kosztem innej osoby bez podstawy prawnej, co stanowi konieczną przesłankę powstania zobowiązania z bezpodstawnego wzbogacenia (art. 405 k.c.). Druga z kolei uzasadnia wystąpienie z roszczeniem odszkodowawczym z tytułu czynu niedozwolonego (art.4171 § 2 k.c.). Wyrok Sądu Najwyższego zapadł na tle następującego stanu prawnego i faktycznego.

Dostęp do informacji publicznej a tajemnica przedsiębiorstwa

Wniosek o udostępnienie informacji publicznej nigdy nie może pozostać bez odpowiedzi. Organ musi udostępnić informację publiczną, wydać decyzję administracyjną o odmowie udostępnienia albo poinformować, jeśli nie jest w posiadaniu wnioskowanej informacji.

Charakter prawny porozumień międzygminnych

Prawotwórczy charakter porozumień nie powinien budzić wątpliwości. Przekazanie przez podmiot publiczny swoich zadań, w przypadku, gdy ich realizacji służyć mają np. kompetencje prawodawcze, bez wątpienia skutkuje zmianą właściwości organów na danym obszarze.

Będzie można jeździć taksówką bez egzaminu z topografii od 1 stycznia 2020 r.

Uchwalona 16 maja 2019 r. nowelizacja ustawy o transporcie drogowym znosi obowiązek zdania egzaminu ze znajomości topografii miasta oraz przepisów miejscowych dla taksówkarzy.

Procedura legalizacji samowoli budowlanych 2019 i 2020 r.

Przepisy obowiązującego prawa tworzą dwie odrębne procedury dotyczące samowoli budowanych polegających na budowie obiektu budowlanego, uregulowane w art. 48-49 i art. 49b prawa budowlanego. Najnowszy projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw, z racji podobieństwa owych procedur, zakłada ich ujednolicenie i stworzenie jednej wspólnej procedury uwzględniającej występujące obecnie różnice.

Czy radny jest funkcjonariuszem publicznym?

W niniejszym artykule poruszamy temat radnego jako funkcjonariusza publicznego. Wyjaśniamy w jakich przypadkach radny korzysta z ochrony.

Procedura nakładania administracyjnych kar pieniężnych

Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego regulujące zasady nakładania administracyjnych kar pieniężnych stosuje się w takim zakresie, w jakim materia ta nie została uregulowana w przepisach odrębnych. Dlatego też wykładnia regulujących to zagadnienie przepisów art. 189a i następnych k.p.a. nie stanowi tylko teoretycznej analizy, ale będzie wykorzystana w praktyce. Warto więc z takiej właśnie perspektywy przyjrzeć się poszczególnym przepisom dotyczącym administracyjnych kar pieniężnych.

Dlaczego należy wdrożyć procedury Compliance?

Projekt ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary i zmianie niektórych ustaw – korporacje, spółki itd. nie unikną już kary –  kolejny powód by wdrażać procedury Compliance

Prawo dostępu do informacji publicznej a tajemnica przedsiębiorcy

Dane mające wartość gospodarczą, kwalifikowane jako tajemnica przedsiębiorcy, stanowią ograniczenie prawa dostępu do informacji publicznej.

Zmiana nazwy ulicy na taką samą w trybie tzw. ustawy dekomunizacyjnej jednak dopuszczalna?

Zdaniem WSA w Bydgoszczy w przypadku właściwego uzasadnienia podejmowanej uchwały, dopuszczalna jest zmiana nazwy ulicy na taką samą w trybie tzw. ustawy dekomunizacyjnej.

Dekomunizacja nazw ulic zawierających datę nie zawsze konieczna

Zdaniem WSA w Olsztynie, nie każda ulica mająca w nazwie datę oznaczoną dniem i miesiącem, mogącą mieć pochodzenie „komunistyczne”, podlega dekomunizacji.

Oświadczenia majątkowe w JST w świetle projektu ustawy o jawności życia publicznego

W projekcie ustawy o jawności życia publicznego, nad którym obecnie trwają prace, zawartych jest szereg zmian w zakresie składania oświadczeń majątkowych w jednostkach samorządu terytorialnego.

Ustawa o jawności życia publicznego – rejestr umów

Od dwóch tygodni mamy możliwość poznania założeń i regulacji zawartych w projekcie nowej ustawy o jawności życia publicznego.

Sprawniejsza procedura administracyjna

Nowy Kodeks postępowania administracyjnego obowiązuje już kilka miesięcy. Nowe przepisy obowiązują dokładnie od 1 czerwca 2017 r. Zmiany miały na celu przede wszystkim przyspieszenie procedury administracyjnej.

Wygaśnięcie mandatu wójta - wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w postanowieniu z dnia 7 marca 2017 r., uznał że bezczynność rady gminy w zakresie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu wójta (burmistrza, prezydenta miasta) nie podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego.

Mandat radnego a funkcja ławnika

Naczelny Sąd Administracyjny w sprawie o sygn. akt II OSK 41/17 potwierdził, iż nie można łączyć mandatu radnego z wykonywaniem funkcji ławnika. Łączenie tego mandatu z funkcją ławnika jest zdaniem NSA niedopuszczalne. Jeżeli złamie się ten zakaz dojdzie do wygaśnięcia mandatu z mocy prawa.

Kogo czeka wymiana dowodu osobistego w 2017 r.

Obowiązkiem a zarazem uprawnieniem każdego pełnoletniego obywatela zamieszkującego na terytorium RP, jest posiadanie ważnego dowodu osobistego. W sytuacji, w której nasz dowód osobisty utracił ważność, jesteśmy zobowiązani do jego wymiany na nowy. Według szacunków Ministerstwa Cyfryzacji, w 2017 r. aż 8 mln otrzyma nowy dowód osobisty.

Organizacja i funkcjonowanie metropolii

Metropolie są w ostatnich latach tematem licznych dyskusji. Stają się również przedmiotem prac legislacyjnych. Obok ustawy o związkach metropolitalnych z 2015 roku została przyjęta ustawa tworząca metropolię śląską. Kolejne, podobne projekty, dotyczące np. Warszawy, są obecnie dyskutowane.

Zgromadzenia - czym są i jak należy je zgłaszać

Kwestie związane ze zgromadzeniami zostały uregulowane w ustawie Prawo o zgromadzeniach (dalej: p.o.z.). Przepisy tej ustawy wyodrębniają trzy rodzaje zgromadzeń oraz określają procedurę zgłaszania zamiaru organizacji zgromadzenia.

Jak założyć partię polityczną?

Zgodnie z zasadą pluralizmu politycznego obywatelom RP przysługuje prawo do tworzenia partii politycznych. Konieczne jest jednak spełnienie kilku wymogów, które stawia ustawa o partiach politycznych.

Dostęp do informacji publicznej – poradnik

Dostęp do informacji publicznej istotny jest z perspektywy aksjologicznych podstaw funkcjonowania demokratycznego państwa prawa. Z tego powodu jest prawem wyrażonym w Konstytucji RP, mającym swoje rozwinięcie w ustawie ustrojowej oraz w poszczególnych ustawach administracyjnych.

Jak funkcjonować będzie Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa?

Zmienią się zasady funkcjonowania Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej. Uproszczona została procedura powoływania członków tej Komisji. Określono także tryb oraz kwestie formalne podejmowania decyzji.

Braki formalne podania a dalsze kroki

Skuteczność pisma procesowego jest uzależniona od tego czy spełnia ono wymogi formalne stawiane przez ustawodawcę. W sytuacji, w której organ stwierdza braki formalne w danym piśmie procesowym, jest zobowiązany do wezwania wnoszącego do usunięcia braków.

Wyłączenie członka organu kolegialnego

Organy administracji publicznej mają działać w sposób budzący zaufanie obywateli. Z uwagi na to, w pewnych sytuacjach, nie jest właściwe aby członek organu kolegialnego brał udział w postępowaniu. Przesłanki do wyłączenia członka organu kolegialnego opisane są w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: KPA).

Jaki czas ma organ samorządu terytorialnego na wydanie decyzji administracyjnej?

Kodeks postępowania administracyjnego określa procedurę decyzyjną organów administracji publicznej.  Prawo administracyjne wskazuje na trzy główne rodzaje terminów w jakich należy załatwić określoną sprawę.  W KPA znajdują się także informacje o skutkach niezachowania terminów  oraz prawach i obowiązkach stron.   

Ograniczenie dostępu do gazowej sieci przesyłowej

Minister Energii ogranicza dostęp do sieci przesyłowej gazowej zmieniając przepisy dotyczące wymagań technicznych i uzależniając możliwość przyłączenia do sieci przesyłowej od rodzaju prowadzonej działalności, średnicy sieci i mocy przyłączeniowej.

Prawo samorządowe wymaga zmian

Przepisy prawa urzędniczego wymagają zmian, a także ujednolicenia - wywiad z Jolantą Itrich-Drabarek, dyrektorem Centrum Studiów Samorządu Terytorialnego i Rozwoju Lokalnego Uniwersytetu Warszawskiego, byłym członkiem rady Służby Cywilnej.

Zmiany w prawie administracyjnym od 1 czerwca 2017 r.

Usprawnienie postępowań administracyjnych, szybsze procedury, wprowadzenie instytucji ponaglenia, mają być efektami zmian w prawie administracyjnym, jakie przygotował resort rozwoju i finansów. Planuje się, że ustawa wejdzie w życie 1 czerwca 2017 r.

Postępowanie administracyjne - orzekanie w sposób reformatoryjny przez organy odwoławcze

Postępowania administracyjne mogą się toczyć przez wiele lat, wędrując niekiedy nawet po kilka razy między pierwszą i drugą instancją. Tymczasem wiele z nich powinno być rozstrzygane co do meritum przez SKO, a nie krążyć między instancjami.

Kto ma prawo zmieniać nazwy miejscowości?

Rada gminy nie jest organem właściwym w sprawie zmiany urzędowych nazw miejscowości. Rada gminy, na której obszarze jest położona miejscowość, może jedynie wystąpić z wnioskiem do odpowiedniego organu.

Kodeks postępowania administracyjnego 2017 – nowe zasady

Od 1 czerwca 2017 r. mają obowiązywać znowelizowane przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. W procedurze pojawi się kilka nowych zasad. Jakich?

W jakich okolicznościach organ powinien wydać decyzję kasacyjną

Rozpatrując odwołanie od decyzji administracyjnej, organ II instancji powinien wydać decyzję merytoryczną, a tylko w szczególnych sytuacjach może wydać decyzję kasacyjną, tj. uchylającą poprzednią decyzję i przekazującą sprawę do ponownego rozpoznania przez organ I instancji.

Jak złożyć skargę do GIODO na naruszenie prywatności?

Są czasami sytuacje, że czara goryczy się przelewa i obywatel postanawia wziąć sprawy w swoje ręce w związku z naruszeniem prywatności jego danych, niewłaściwym ich zabezpieczeniem, za szerokim zakresem przetwarzania, wykorzystywaniem w celach marketingowych pomimo braku zgody, itd. Jeżeli naprawdę chce coś zmienić, zamiast narzekać, powinien złożyć skargę do Generalnego Inspektora.

Interes prawny w zaskarżeniu uchwały rady gminy

Przyjmuje się, że interes prawny powinien być aktualny, osobisty (własny, indywidualny) i dotyczyć bezpośrednio sfery prawnej określonego podmiotu. Aktualność interesu prawnego oznacza, że po wejściu w życie takiego aktu interes ten w danej sytuacji faktycznej i prawnej obiektywnie istnieje. Kto ma interes prawny w zaskarżeniu uchwały rady gminy?

Terminarz spotkań nie jest informacją publiczną

Organy administracji publicznej, jak też osoby piastujące kierownicze stanowiska w tych organach używają różnych narzędzi wspomagających wykonywanie powierzonych zadań. Nie oznacza to w każdym przypadku, że narzędzia te będą stanowiły informację publiczną i w konsekwencji będą podlegały udostępnieniu.

Przywrócenie terminu z powodu choroby pełnomocnika

Czy choroba pełnomocnika strony może stanowić podstawę do przywrócenia terminu do złożenia odwołania? Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z dnia 18 marca 2015 r., uznał, iż stan zdrowia pełnomocnika i fakt przebywania na zwolnieniu lekarskim, nie stanowi przeszkody nie do przezwyciężenia, dla dochowania terminu do złożenia odwołania.

Dokumenty w aktach postępowania administracyjnego a informacja publiczna

Akta postępowania administracyjnego zawierają różne dokumenty służące organowi administracji publicznej do wydania rozstrzygnięcia w sprawie indywidualnej. Generalny dostęp do tych dokumentów mają strony postępowania, zaś inne osoby do części ze zgromadzonych w aktach sprawy dokumentów mogą uzyskać wgląd w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Organ egzekucyjny nie bada zasadności wystawienia tytułu wykonawczego

Organ egzekucyjny nie bada zasadności wystawienia tytułu wykonawczego, nawet jeżeli sam go sam wystawił. Jest to rozwiązanie bardzo mało intuicyjne. Dlatego też często strony popełniają błąd i starają się podnosić argumenty merytoryczne na etapie postępowania egzekucyjnego.

Odwołanie od decyzji administracyjnej czy inne pismo?

Odwołanie od decyzji administracyjnej nie jest obarczone żadnymi wymogami formalnymi za wyjątkiem złożenia go w przypisanym terminie. Jest to rozwiązanie bardzo korzystne dla strony postępowania administracyjnego. Niestety powoduje szczególne problemy interpretacyjne dla organu administracyjnego, który musi ustalić, czy pismo wniesione przez stronę, można uznać za odwołanie.

Nadanie pisma w zagranicznym urzędzie pocztowym

Samo wysłanie przez stronę pisma do organu listem poleconym z zagranicznego urzędu pocztowego, nie skutkuje przyjęciem, że pismo to zostało złożone w organie. Skutek ten powstaje w momencie, gdy list ten jest przekazywany przez zagranicznego operatora pocztowego polskiemu.

Popełnienie przestępstwa jako przesłanka wznowienia postępowania

Podstawą wznowienia jest popełnienie przestępstwa. Czy zawsze, gdy w toku postępowania administracyjnego dojdzie do popełnienia przestępstwa, możemy wnosić o wznowienie postępowania? Czy przestępstwo musi mieć istotny wpływ na wydanie decyzji?

Uprawnienia sądów administracyjnych od połowy sierpnia 2015

Jak postępowanie sądowoadministracyjne wygląda po nowelizacji, która weszła w życie 15 sierpnia 2015 r.? Analiza zmian, które wprowadziła nowelizacja, ma zasadniczo jeden, wspólny mianownik – jest to usprawnienie postępowania administracyjnego.

Wystąpienie okoliczności powodującej uchybienie terminowi

Czy można przywrócić termin do dokonania czynności, jeżeli przyczyna uniemożliwiająca wykonanie tej czynności wystąpiła dopiero w ostatnim dniu terminu? Czy istnieje graniczny moment, w którym musi powstać okoliczność uniemożliwiająca wykonanie czynności, aby przywrócić stronie termin?

Pismo do organu administracyjnego - list zwykły czy polecony?

Jakim listem należy wysyłać pisma do organów administracyjnych? Co w sytuacji gdy strona wysłała pismo w przypisanym w terminie listem zwykłym a nie poleconym. Czy takie złożenie pisma można uznać za skuteczne, jeżeli organ zakwestionowałby terminowość złożenia tego pisma.

Przyznanie miejsca w domu studenckim - decyzja administracyjna niekonieczna?

Zamieszkanie w domu studenckim jest nierzadko najwygodniejszą, ale przede wszystkim najbardziej ekonomiczną formą znalezienia czerech ścian w okresie studiów. Zgodę na zamieszkanie w akademiku wydają umocowane organy uczelni, jednak sama forma rozstrzygnięcia zainicjowanego wnioskiem studenta o zamieszkanie budzi wątpliwości.

Przywrócenie terminu z powodu odebrania przesyłki przez pracownika

Skoro ta sama osoba odbiera stale przesyłki, to istnieje domniemanie, że ma do tego prawo. Przedsiębiorca nie może więc domagać się przywrócenia terminu na odwołanie z tego powodu, że odebrała ona pismo. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi.

Wniesienie skargi do niewłaściwego organu a termin

Czy skarżący wnoszący skargę administracyjną do niewłaściwego organu, zachowa termin do jej wniesienia?