Kategorie

Prawo administracyjne

27 maja 2021
23 cze 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jaki organ rozpatruje skargę na przewodniczącego rady

Jedna z członkiń rady gminy złożyła do rady i na ręce wójta skargę na przewodniczącego. Czy takie postępowanie jest prawidłowe? Do jakiego organu należy się zgłosić w pierwszej kolejności?

Postępowanie nieważnościowe w Kodeksie postępowania administracyjnego

Jednym z postępowań uwzględnionych w Kodeksie postępowania administracyjnego jest tryb nieważnościowy. Obok postępowania wznowieniowego służy usunięciu z obiegu prawnego wadliwej decyzji, kiedy drogi odwoławcze są już dla stron zamknięte.

Wysłanie pisma do sądu administracyjnego ostatniego dnia terminu

Oddanie pisma innemu podmiotowi niż Poczta Polska S.A., pomimo, iż posiada on uprawnienia do prowadzenia działalności pocztowej, nie prowadzi automatycznie do zachowania terminu do dokonania czynności procesowej. Oznacza to, iż osoba, która chcąc wnieść pismo do sądu administracyjnego, nadaje przesyłkę ostatniego dnia terminu, korzystając przy tym z usług dowolnego operatora innego niż Poczta Polska S.A., tak naprawdę uchybia temu terminowi.

Zaświadczenie w Kodeksie postępowania administracyjnego

Zaświadczenie administracyjne jest jednym z aktów, których wydanie przewidują przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Jednak od czynności prawnych organu związanych z postępowaniem administracyjnym na zasadach ogólnych odróżnić trzeba czynności faktyczne, do których należy wydawanie zaświadczeń. Taka klasyfikacja wynika z faktu, że zaświadczenie nie rozstrzyga sporu ani nie jest wynikiem postępowania, a potwierdza jedynie pewne fakty lub stan prawny, które są organowi wydającemu wiadome.

Wpłata wpisu na rachunek bankowy inny niż należący do sądu

Czy wpłata wpisu od skargi administracyjnej na rachunek bankowy inny niż sądu, w przypisanym terminie, skutkuje odrzuceniem skargi? Ostatecznie w/w problem rozstrzygnął Naczelny Sąd Administracyjny z siedzibą w Warszawie.

Postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania - przesłanki

Kiedy organ wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania? Czy w postanowieniu możliwe jest formułowanie wniosków, mających związek z samym wnioskiem strony?

Rażące naruszenie prawa

Kiedy mamy do czynienia z rażącym naruszeniem prawa? W jednym z najnowszych wyroków pojęcie to precyzuje Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi.

Zwolnienie od kosztów sądowych ze względu na niemożność ich poniesienia

Zasadność przyznania stronie prawa pomocy obejmującym zwolnienie od kosztów sądowych, należy oceniać poprzez porównanie jej sytuacji majątkowej do wysokości kosztów, które jest ona zobowiązana ponieść.

Przywrócenie terminu na odwołanie od decyzji administracyjnej

Przywrócenie terminu ma charakter wyjątkowy. Może ono nastąpić tylko z ważnych powodów, co do których zainteresowany uprawdopodobni, że wystąpiły bez jego winy.

Umorzenie grzywny nałożonej przez stronę w celu przymuszenia

Jakie są przesłanki umorzenia grzywny nałożonej na stronę w celu przymuszenia? Kiedy może zostać wykorzystane prawo do wystąpienia z wnioskiem o umorzenie grzywny

Brak winy we wniosku o przywrócenie terminu

Przywrócenie terminu ma charakter subiektywny oraz zależy wyłącznie od należytego uprawdopodobnienia okoliczności świadczących o braku winy w przywróceniu terminu. Przypomnieć należy, iż udowodnienie okoliczności a jej uprawdopodobnienie nie są pojęciami tożsamymi.

Zwolnienie osoby prawnej z opłaty w sądzie administracyjnym

Czy osobie prawnej przysługuje zwolnienie z opłaty sądowej w postępowaniu sądowoadministracyjnym? Podkreślenia wymaga fakt, iż instytucja prawa pomocy ma zastosowanie w szczególnie uzasadnionych sytuacjach

Uzasadnienie wniosku o wstrzymanie wykonania aktu administracyjnego

W jaki sposób napisać wniosek o wstrzymanie wykonania aktu administracyjnego? W orzecznictwie wskazuje się, że na wnioskodawcy spoczywa obowiązek szczególnie wnikliwego uzasadnienia wniosku tak, aby przekonać sąd o zasadności zastosowania ochrony tymczasowej.

Spowodowanie znacznej szkody poprzez wykonanie decyzji administracyjnej

Jak uprawdopodobnić spowodowanie znacznej szkody poprzez wykonanie decyzji administracyjnej? Warto pamiętać o tym, iż uprawdopodobnienie to nie to samo co udowodnienie.

Błędne pouczenie strony

Strona postępowania błędnie pouczona w decyzji administracyjnej o przysługujących jej prawach związanych z odwołaniem się od rozstrzygnięcia nie może zostać pozbawiona możliwości ubiegania się o ponowne rozpatrzenie jej sprawy. Błędne pouczenie nie daje jej jednak żadnych dodatkowych uprawnień.

Sfałszowany podpis na doręczeniu przesyłki

Co w przypadku, gdy podpis na doręczeniu przesyłki został sfałszowany? Czy sfałszowany podpis wywołuje skutki prawne?

Doręczanie pism w postępowaniu administracyjnym

Doręczanie pism w postępowaniu administracyjnym może być dokonywane na kilka sposobów. Wszystkie wskazane są w Kodeksie postępowania administracyjnego.

Obligatoryjne zawieszenie postępowania

Toczące się postępowanie administracyjne może zostać przez organ zawieszone. Wymaga to formy postanowienia. Ustawodawca wyróżnia w tym kontekście albo obowiązek, albo zależną od oceny organu możliwość zawieszenia postępowania.

Wezwanie na rozprawę

W postępowaniu administracyjnym rozprawa przeprowadzana jest zawsze, gdy zapewnia to przyspieszenie lub uproszczenie postępowania lub gdy wymagają tego przepisy. Można więc przyjąć, że rozprawa w całym postępowaniu odgrywa kluczową rolę i pozwala w pełni zrealizować zasady postępowania.

Biegły w postępowaniu administracyjnym

W zależności od rodzaju postępowania dla określenia poszczególnych zdarzeń potrzebne mogą się okazać różne rodzaje dowodów. Jednym z nich są opinie biegłych. Wydaje się je w sytuacji, gdy w sprawie wymagane są wiadomości specjalne. O zaistnieniu takich okoliczności decyduje organ administracji publicznej prowadzący daną sprawę.

Bezczynność organu podatkowego

W przypadku bezczynności organu podatkowego można go ponaglić. Gdy to nie pomaga, istnieje możliwość złożenia skargi do sądu administracyjnego.

Stwierdzenie nieważności uchwały rady gminy

Stwierdzenie nieważności uchwały organu samorządowego, w tym rady gminy, może nastąpić tylko wtedy, gdy w sposób oczywisty i bezpośredni jest ona sprzeczna z określonym przepisem prawnym.

Skarga na przewlekłość postępowania

Skarga na przewlekłość postępowania jest instytucją regulowaną w ustawie z 17 czerwca 2004 roku o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora lub w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki.

Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym


Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym stanowi swego rodzaju upoważnienie do działania w imieniu strony postępowania administracyjnego przed organami administracji publicznej. Kodeks postępowania administracyjnego stanowi, iż strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.

Interes prawny w zaskarżaniu uchwał organów samorządowych

Brak interesu prawnego wyłącza możliwość zaskarżania uchwał organów samorządowych. Podmiot wnoszący skargę musi wykazać, że znajduje się w sytuacji gdy norma prawna wynikająca z prawa stanowionego przyznaje mu określone uprawnienie, którego realizacji uchwała organu go pozbawia.

Wezwanie w postępowaniu administracyjnym

Jednym z rozwiązań, które służą usprawnieniu całego postępowania administracyjnego, jest możliwość kierowania w jego trakcie wezwań do uczestniczących w nim osób.

Przedstawiciel strony w postępowaniu administracyjnym

Konieczność powołania przedstawiciela w postępowaniu administracyjnym dla osoby nieobecnej lub niezdolnej do czynności procesowych budzi w praktyce wiele problemów. Część wątpliwości rozstrzyga orzecznictwo.

Związek międzygminny – sposób utworzenia

Związek międzygminny tworzony jest w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych. Szczegółowe zasady tworzenia związków międzygminnych reguluje ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Załatwianie spraw w postępowaniu administracyjnym

Załatwianie spraw w postępowaniu administracyjnym zostało uregulowane w kodeksie postępowania administracyjnego. Kodeks przewiduje trzy rodzaje terminów, w jakich należy załatwić określoną sprawę.

Rola powiatu w procedurze oceny oddziaływania na środowisko

Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko to procedura zróżnicowana, przewidująca odmienne warianty postępowania względem poszczególnych stanów faktycznych. W związku z tym w postępowaniu uczestniczą różne organy administracji publicznej. W pewnych przypadkach ustawodawca przewiduje także udział starosty.

Wyłączenie organu w postępowaniu administracyjnym

W działalności samorządu terytorialnego istotne znaczenie ma m.in. instytucja wyłączenia organu z postępowania administracyjnego. Część wątpliwości związanych z tą kwestią wyjaśnia orzecznictwo.

Dotowanie sportu ciągle budzi wątpliwości prawne

Zebranie w jednej ustawie wszystkich kwestii dotyczących wspierania sportu miało uprościć i wyjaśnić głównie relację finansowania przez samorządy klubów sportowych. Jednak pozostawienie możliwości dotacji na podstawie kilku aktów prawnych prowadzi do wielu wątpliwości, a w konsekwencji do uchylania uchwał rad przez sądy i regionalne izby obrachunkowe.

Zasada trwałości decyzji administracyjnych

Uchylenie, zmiana i stwierdzenie nieważności ostatecznej decyzji administracyjnej albo wznowienie postępowania zakończonego taką decyzją jest możliwe jedynie w przypadkach przewidzianych w Kodeksie postępowania administracyjnego lub ustawach szczególnych.

Zbiórki publiczne po nowemu: zgłoszenie zamiast zezwolenia

Zbiórką publiczną będzie tylko zbieranie datków lub darów do puszek, skarbonek, koszy - np. na ulicy. Do jej przeprowadzenia nie będzie potrzebne pozwolenie, wystarczy zgłoszenie online. Wpłaty na konto i charytatywne sms-y nie będą już zbiórką publiczną.

Co roku urzędy zmieniają numer PESEL kilku tysiącom obywateli

Sprostowanie daty urodzenia, zmiana płci lub sprostowanie jej oznaczenia, adopcja, wprowadzenie w błąd co do tożsamości - z takich powodów urzędy zmieniają obywatelom Polski i cudzoziemcom numery PESEL. Co roku dotyczy to kilku tysięcy osób.

Forma załatwiania spraw urzędowych

Ogół czynności dokonywanych przez organ administracji publicznej i stronę postępowania administracyjnego musi mieć potwierdzenie w formie pisemnej. Tylko w wyjątkowych przypadkach dopuszczalne jest ustne załatwienie sprawy.

Zasady obniżania diet radnych

Zasady wypłaty diet radnym ustala rada. To do niej należy też określenie ewentualnych konsekwencji finansowych związanych z nieobecnością radnego na sesji lub posiedzeniu komisji.

Zażalenie na bezczynność organu

Organom administracji publicznej wielokrotnie zdarza się naruszać ustawowo określone terminy dla załatwiania wnoszonych do nich spraw. Często organy rozpoznają sprawy przewlekle, niejednokrotnie jednak organ nie podejmuje żadnych działań, pozostawiając sprawę bez załatwienia. W takiej sytuacji, wiele osób zadaje sobie pytanie odnośnie kroków, które mogliby podjąć w związku z bezczynnością organu w ich sprawie.

Podpis elektroniczny przy informacji publicznej

Zarówno w stosunku do urzędów dokumentujących sprawy związane z udostępnianiem informacji publicznej w postaci papierowej, jak i urzędów elektronicznych Instrukcja kancelaryjna wymaga elektronicznego podpisu na piśmie przeznaczonym do wysyłki w postaci elektronicznej. Nie wprowadza jednak wprost obowiązku użycia podpisu elektronicznego konkretnego rodzaju.

Badanie wniosku o wydanie decyzji lokalizacyjnej

Jednym z ważniejszych aspektów procedury wydawania decyzji o warunkach zabudowy oraz ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, czyli tzw. decyzji lokalizacyjnych, jest zawartość i kompletność wniosków.

Skarga na wynik naboru urzędników

Co powinien zrobić przewodniczący rady gminy po otrzymaniu skargi kandydatki, która w wyniku naboru nie została zatrudniona na stanowisko urzędnicze?

Pismo zamiast decyzji

W sprawie administracyjnej, w której organ administracji publicznej powinien wydać decyzję administracyjną, wydał jedynie pismo. W piśmie organ wskazuje, jak zamierza sprawę rozstrzygnąć. Czy to prawidłowe działanie?

Trwała niewykonalność decyzji administracyjnej

Jedną z przesłanek nieważności decyzji administracyjnej jest jej trwała niewykonalność. Może być ona zarówno faktyczna, jak i prawna.

Decyzja skierowana do osoby niebędącej stroną w sprawie

Za nieważną można uznać jedynie tę decyzję, która z winy organu administracji publicznej została skierowana do osoby niebędącej stroną w sprawie. Natomiast błędne doręczenie decyzji nie może być podstawą jej unieważnienia.

Brak stanowiska innego organu

Art. 106 § 1 k.p.a. stanowi, że jeżeli przepis prawa uzależnia wydanie decyzji od zajęcia stanowiska przez inny organ (wyrażenie opinii lub zgody albo wyrażenia stanowiska w innej formie), decyzję wydaje się po zajęciu stanowiska przez ten organ.

Dodatek funkcyjny pracownika samorządowego

Zasady przyznawania dodatku funkcyjnego zmieniły się diametralnie w nowych przepisach o pracownikach samorządowych. Obecnie dodatek funkcyjny może zostać przyznany pracownikowi samorządowemu natomiast obligatoryjnie przysługuje jedynie pracownikom zatrudnionym na podstawie wyboru i mianowania

Udział strony w postępowaniu po zakończeniu etapu wyjaśniającego

Prawidłowo realizowane przez organy jednostek samorządu terytorialnego postępowanie administracyjne wymaga nie tylko powiadomienia o wszczęciu postępowania, ale także informowania o jego przebiegu na każdym etapie. Za wykonanie tych uprawnień odpowiedzialny jest organ prowadzący postępowanie.

Jaka jest zdolność sądowa i procesowa wójta

Podmiot, który nie ma osobowości prawnej ani zdolności do bycia pracodawcą, nie ma zdolności sądowej ani procesowej w sprawie z zakresu prawa pracy. Zdolności takiej nie ma też wójt.

Wyłączenie członka SKO po wniesieniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy

Wymogi formalne dotyczące składu Samorządowego Kolegium Odwoławczego w postępowaniu z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy przez lata budziły sprzeczne interpretacje zarówno w doktrynie jak i orzecznictwie. Tym razem ustawodawstwo podążyło w ślad za rozwiązaniami jakie ukształtowała praktyka.

Projekt ustawy repatriacyjnej

Osoba, która pragnie być repatriantem w rozumieniu projektowanej ustawy powinna spełnić kilka warunków. Po pierwsze musi wykazać swoje polskie pochodzenie, po drugie zadeklarować zamiar osiedlenia się na terytorium RP, po trzecie być ofiarą zesłania lub deportacji dokonanej przez władze ZSRR w ramach stalinowskich represji albo potomkiem takiej osoby.