Kategorie

Prawo administracyjne

25 maja 2021
21 cze 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Uprawnienia i obowiązki zarządcy drogi

Zarządca drogi, po stwierdzeniu zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia, nie ma wyboru - jest zobowiązany pobrać opłatę, która ma charakter kary administracyjnej nakładanej w drodze decyzji. Organ nie może badać przyczyn zajęcia, oceniać stopnia winy strony czy też miarkować wysokości wymierzanej kary. Jednakże powinien ustalić charakter tego zajęcia.

Uprawnienie do zaskarżania zarządzenia wojewody

Skoro podstawę do wniesienia skargi winna stanowić uchwała rady gminy, nie ulega wątpliwości, iż to właśnie ten organ jest uprawniony do wniesienia skargi. Ponieważ do zaskarżenia zarządzenia zastępczego wojewody stosuje się odpowiednio przepisy art. 98 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jedynie gminie (w jej imieniu może działać rada gminy) i związkowi międzygminnemu przysługuje legitymacja do wniesienia skargi na to zarządzenie do sądu administracyjnego.

NSA o przekazywaniu danych osobowych za granicę

„Przy udzielaniu zgody na przekazanie danych osobowych za granicę organ powinien kierować się oceną, czy zastosowane środki różnego typu, klauzule umowne i środki techniczne pozwalają zapewnić stopień ochrony tych danych odpowiadający ustawodawstwu polskiemu”

Działkę obciążoną hipoteką można przejąć

Hipoteka ani zastaw nie mogą być przedmiotem wywłaszczenia.

Nie ma informacji publicznej - nie ma decyzji

Telekomunikacja Polska zażądała od Urzędu Komunikacji Elektronicznej wydania wewnętrznej korespondencji UKE z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, notatek służbowych i innych dokumentów sporządzonych w trakcie współpracy obu organów przy postępowaniach dotyczących ustalenia właściwych rynków telekomunikacyjnych. Jako podstawę żądania spółka podała art. 6 ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Decyzja obowiązuje do momentu jej uchylenia

Decyzja o pozwoleniu na budowę wydawana jest na podstawie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Jakie konsekwencje będzie miał ostatni wyrok NSA w sprawie wygaszania mandatu

Czy orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 31 stycznia 2008 r. będzie rzutowało na inne postępowania w sprawach wygaszenia mandatu oraz postępowania administracyjne i sądowe w zakresie sprawowania nadzoru nad uchwałami jednostek samorządu terytorialnego?

Kiedy nie można zmienić decyzji

Niezbędnym elementem rozpatrzenia wniosku strony o zmianę decyzji ostatecznej jest istnienie tej decyzji w obrocie prawnym. Albowiem nie można zmienić decyzji, której w obrocie prawnym już nie ma.

Celem wykładni ma być wyjaśnienie wątpliwości

Sąd I instancji, uzasadniając postanowienie, nie może ograniczać się do rozpoznania tylko niektórych zarzutów zażalenia, doprowadzając do pominięcia istoty sprawy. Celem wykładni jest usunięcie wątpliwości dotyczących nie tylko treści wyroku, ale także sposobu jego wykonania, a przede wszystkim skutków, jakie ten wyrok ma wywołać, co umożliwi podjęcie przez organ podatkowy dalszych czynności.

Sąd sam może stwierdzić, czy decyzja jest ważna

Sąd administracyjny nie jest związany treścią skargi. Sąd z urzędu ma obowiązek stwierdzić, czy zaskarżona decyzja organów podatkowych odpowiada przepisom prawa.

Zarządzenie jest lepsze od decyzji

Urząd może w formie decyzji rozstrzygnąć o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania. Jednak lepiej, aby wydał zarządzenie.

Jakie są skutki wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie samowoli budowalnej

Jakie są podstawy nakazania rozbiórki w przypadku samowoli budowlanej? Z jakimi trudnościami spotyka się nadzór budowlany przy stosowaniu w praktyce obowiązujących przepisów?

Czy wezwanie do udziału w czynnościach organu można wysłać drogą elektroniczną

Jakie są dopuszczalne formy wysłania wezwania przez organy administracji? W jakich sytuacjach można przesłać wezwania do udziału w czynnościach związanych z postępowaniem administracyjnym drogą elektroniczną?

Urząd nie może odmówić przesłuchania świadków

Organ podatkowy nie może z góry założyć, że przesłuchanie świadków nic nie wniesie do sprawy.

Powierzenie stanowiska dyrektora zespołu szkół

W postępowaniu sądowo-administracyjnym wszczętym skargą wojewody na zarządzenie burmistrza miasta o powierzeniu nauczycielowi pełnienia funkcji dyrektora szkoły osobie powołanej na to stanowisko przysługuje prawo uczestnictwa na prawach strony.

Decyzja komisji podlega osobnemu zaskarżeniu

Uzyskanie pozytywnej opinii gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych dotyczącej lokalizacji punktu sprzedaży alkoholu jest warunkiem sine qua non wydania przez organ zezwolenia na prowadzenie tego typu działalności. Oznacza to brak w decyzji organu wydającego zezwolenie - w tym zakresie - elementu uznaniowości, a więc związanie opinią komisji. Podmiot, który uzyskał negatywną opinię komisji, może jednak wcześniej zaskarżyć taką opinię w trybie odrębnego postępowania administracyjnego i sądowego.

Zaskarżenie przez gminę zarządzenia wojewody

Skoro podstawę do wniesienia skargi winna stanowić uchwała rady gminy, nie ulega wątpliwości, iż to właśnie ten organ jest uprawniony do wniesienia skargi. Ponieważ do zaskarżenia zarządzenia zastępczego wojewody stosuje się odpowiednio przepisy art. 98 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jedynie gminie (w jej imieniu może działać rada gminy) i związkowi międzygminnemu przysługuje legitymacja do wniesienia skargi na to zarządzenie do sądu administracyjnego - przypomniał białostocki WSA.

Jak powinna być skonstruowana skarga kasacyjna

Kiedy może być wniesiona skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego? Czy skargę zawsze musi sporządzić adwokat lub radca prawny? Jakie braki decydują o odrzuceniu skargi? Na jakich podstawach można oprzeć skargę kasacyjną?

Jak realizowane jest prawo do pomocy w postępowaniu przed sądami

Czemu służy prawo do pomocy prawnej? Kto i jakie warunki musi spełnić, aby skorzystać z takiej pomocy? Jakie informacje muszą się znaleźć we wniosku o pomoc prawną?

Jak eliminowane są rozbieżności w orzecznictwie administracyjnym

Co jest przedmiotem uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego? Kto może występować z wnioskiem o podjęcie uchwały przez NSA? Jakie skutki wiążące dla sądów i organów administracji mają uchwały NSA?

Jak i gdzie składać pisma

Postępowanie w indywidualnych sprawach zgłoszonych w administracji publicznej rozpoczyna się z chwilą złożenia w odpowiednim urzędzie podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) lub wniosku. W pewnych sytuacjach może ono rozpocząć się z urzędu.

Jak emigrant może wymienić dowód osobisty i prawo jazdy

Emigrant, który zachował polskie obywatelstwo, ma obowiązek wymienić dowód osobisty i prawo jazdy. Musi przyjechać do kraju tylko raz, aby osobiście złożyć wnioski.

Skargi na organy administracji nie można zaskarżyć

Sąd administracyjny nie jest właściwy do rozpoznawania skarg powszechnych w rozumieniu Działu VIII k.p.a., a więc związanych z krytyką należytego wykonania zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników.

Błędy w teście należy sprawdzić przed podjęciem decyzji

W przypadku wątpliwości co do prawidłowości pytań egzaminacyjnych ułożonych dla kandydatów na aplikantów radcowskich w 2005 roku Rada Okręgowej Izby Radców Prawnych, przed podjęciem uchwały w przedmiocie wpisu danej osoby na listę, powinna przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i zwrócić się do komisji konkursowej o zajęcia stanowiska w tej sprawie.

Błędne pouczenie nie może szkodzić składającemu skargę

Jeżeli sąd administracyjny błędnie pouczył pełnomocnika skarżącego o skutkach nieuzupełnienia braków w skardze, to nie może odrzucić takiej skargi.

W jakim terminie organ administracji powinien załatwić sprawę

Jakie sprawy administracyjne powinny być załatwione niezwłocznie? Jaki jest termin załatwienia sprawy, która wymaga postępowania wyjaśniającego?

NSA o terminie uiszczenia wpisu od skargi

O zachowaniu terminu do uiszczenia wpisu od skargi wnoszonej do sądu decyduje data przyjęcia polecenia przelewu przez bank, a nie moment wpływu opłaty na rachunek bankowy właściwego sądu administracyjnego. Warunkiem uznania czynności za prawidłową jest jednak to, że przelew ten w dniu jego przyjęcia lub w terminie do uiszczenia opłaty miał pokrycie na rachunku zleceniodawcy.

Upoważnienie do wydawania decyzji w imieniu burmistrza

Upoważnienie do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu burmistrza powinno wynikać z tak zwanego pełnomocnictwa administracyjnego

Kiedy skarga do sądu, a kiedy nadzwyczajne środki zaskarżenia

Jakie korzyści dla strony postępowania wynikają z prawa skorzystania do wniesienia skargi do sądu administracyjnego, a jakie z faktu skorzystania z nadzwyczajnych środków zaskarżenia przewidzianych w kodeksie postępowania administracyjnego?

Jakie problemy napotykają gminy w postępowaniu egzekucyjnym

Jakie są obecnie możliwości egzekucji należności pieniężnych przysługujących jednostkom samorządu terytorialnego z nieruchomości? Jakie korzyści wypływają z egzekucji łącznej?

Jak związek międzygminny może odwoływać się od wyników kontroli

Jak wygląda procedura wniesienia wniosków pokontrolnych? Czy związek ma możliwość odwołania się od wyników kontroli? Jakie konsekwencje mogą wypływać z braku realizacji wniosków pokontrolnych?

Jak może być reprezentowana gmina przez pełnomocników

Kto ma prawo do reprezentowania gminy przed sądem administracyjnym? Kto ma prawo powoływać pełnomocników reprezentujących gminę w postępowaniu przed sądem administracyjnym?

Sąd musi upewnić się, co kwestionuje skarżący

Uchwała będąca jedynie odpowiedzią na wezwanie do usunięcia naruszenia stanowi spełnienie wymogów formalnych do wniesienia skargi i nie podlega odrębnemu zaskarżeniu. Jednak, jeżeli ze skargi wynika, że skarżący kwestionuje pierwotną uchwałę, sąd musi ustalić, jaki akt jest przedmiotem zaskarżenia.


Czy zaskarżyć nieterminowe wydanie zaświadczenia

Zaświadczenia wydaje się na żądanie osoby ubiegającej się o zaświadczenie, przy czym organ zobowiązany jest je wydać bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni od dnia złożenia wniosku o jego wydanie.

Decyzję organów trzeba najpierw uchylić

Naruszenie zasad wydawania decyzji przez organ odwoławczy może mieć znaczenie dla ustalenia zobowiązania podatkowego - uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

Gminie przysługuje prawo strony w postępowaniu administracyjnym

W sprawach ustalenia przez Ministra Środowiska opłat eksploatacyjnych z tytułu wydobywania kopalin, gminy, na których terenie znajduje się przedsiębiorstwo wydobywające kopaliny, mają nie tylko interes faktyczny, ale i prawny. W takim postępowaniu administracyjnym, a następnie i sądowoadministracyjnym gminie przysługują prawa strony.

Postępowanie administracyjne w pierwszej instancji

Dobra znajomość podstawowych zasad postępowania administracyjnego, terminów załatwiania spraw, reguł związanych z doręczaniem pism i przeprowadzaniem rozpraw jest podstawowym warunkiem utrzymania sprawności działania i realizowania zadań przez administrację publiczną. Szczególnie ważna okazuje się ona przy pierwszoinstancyjnym rozpoznawaniu indywidualnych spraw, które kończą się wydaniem decyzji i postanowień. Niedostatek wiedzy w tej materii może spowodować popełnianie błędów proceduralnych, które z jednej strony mogą doprowadzić do nieważności decyzji, z drugiej strony narazić pracownika na odpowiedzialność porządkową i dyscyplinarną.

Jakie sprawy mogą być rozpatrywane przez kolegia odwoławcze

Samorządowe kolegia odwoławcze najczęściej załatwiają odwołania od decyzji i zażalenia na postanowienia organów I instancji. Odwołania i zażalenia wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem organu, który daną decyzję lub postanowienie wydał.