Ustawa o systemie oświaty w art. 90g ust. 2 mówi, że stypendium za wyniki w nauce może być przyznane uczniowi, który uzyskał wysoką średnią ocen oraz co najmniej dobrą ocenę zachowania w okresie (semestrze) poprzedzającym okres (semestr), w którym przyznaje się to stypendium. Natomiast stypendium za osiągnięcia sportowe może być przyznane uczniowi, który uzyskał wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym na szczeblu co najmniej międzyszkolnym oraz co najmniej dobrą ocenę zachowania w okresie (semestrze) poprzedzającym okres (semestr), w którym przyznaje się to stypendium.
Stypendium to przyznawane jest uczniowi szkoły artystycznej prowadzącej kształcenie w zawodzie artystycznym. Chodzi o szkoły muzyczne (I stopnia i II stopnia), baletowe, sztuki cyrkowej, policealne: muzyczne oraz plastyczne, pomaturalne bibliotekarskie i animatorów kultury (§ 2 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 6 sierpnia 2015 r. w sprawie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych). Stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może być przyznane uczniowi, który uzyskał w okresie (semestrze) bardzo dobrą średnią ocen z przedmiotów artystyczno-zawodowych oraz uczniowi – laureatowi międzynarodowego lub krajowego konkursu artystycznego (art. 90j ust. 2 ustawy o systemie oświaty).
Kandydatka na ministra edukacji narodowej chce, aby to rodzice decydowali o tym, kiedy dziecko rozpocznie naukę. "Myślę, że jeśli będzie taka zgoda pani premier, to ta decyzja będzie już w grudniu i zmiana projektu ustawy ustanawiająca wiek szkolny na lat siedem, tak by to od września rodzice decydowali, czy sześcio-, czy siedmiolatek idzie do szkoły" - stwierdziła Anna Zalewska.
Przed przystąpieniem do opracowania projektu uchwały należy szczegółowo przeanalizować obecny kształt przepisów ustawy o systemie oświaty, szczególnie odnoszących się do zagadnień związanych z ustaleniem wysokości dotacji i regułami jej przekazywania oraz rozliczania. Projekt powinien uwzględniać, z punktu widzenia zakresu regulacji, istniejące i podlegające dotowaniu na terenie danej j.s.t., formy prowadzenia działalności oświatowej a także realną możliwość pojawienia się innych, dotychczas niewystępujących.