REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Jednostka, Księgowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jaki kod jest odpowiedni dla wydatków ponoszonych na szkolenia pracowników

Wojewódzka samorządowa jednostka organizacyjna (samorządowa jednostka budżetowa) podległa pod urząd marszałkowski ponosi wydatki na szkolenia pracowników, m.in. z programu graficznego, oraz koszty związane z delegacjami. Czy można wydatki te zaklasyfikować do obszaru IX, kodu 63?

Jakie obowiązują zasady udostępniania dowodów księgowych

Czy na słowny lub pisemny wniosek pracownika bez konkretnego uzasadnienia można skserować dowód księgowy – fakturę VAT dokumentującą zakup usługi remontowej?

Zmiany w budżecie jednostki samorządu terytorialnego

Zmiany w budżecie jednostki samorządu terytorialnego są nieważne jeżeli zostały dokonane przez radnych bez udziału organu jednostki. Przepisy wskazują na wyraźny podział kompetencji pomiędzy organami gminy w zakresie sporządzania projektu uchwały budżetowej oraz projektu o zmianie uchwały budżetowej a uchwalaniem budżetu i jego zmian.

Zestawienie obrotów i sald - brak wydruków

Zestawienie obrotów i sald pełni rolę probierza prawidłowości księgowań zdarzeń gospodarczych. Pozwala ono zidentyfikować błędy, które naruszają zasadę podwójnego księgowania. Przy pomocy zestawienia obrotów i sald weryfikuje się zasada prawidłowości prowadzenia ksiąg rachunkowych.

REKLAMA

Polityka rachunkowości - nieprawidłowości

Polityka rachunkowości to bazowy, zbiorczy, wewnętrzny akt prawny, prejudycjalny dla całego systemu rachunkowości. Dotyczy ona m.in. sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym. m.in. zakładowego planu kont z wykazem kont księgi głównej, zasady klasyfikacji zdarzeń, zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych i ich powiązanie z kontami księgi głównej.

Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych w jednostkach sektora finansów publicznych

Poniższy artykuł przedstawia zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych w jednostkach sektora finansów publicznych. Uwzględnione w nim zostały zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera.

Wezwanie do zapłaty w jednostkach budżetowych - wzór

Prezentujemy wzór wezwania do zapłaty w jednostkach budżetowych. Wezwanie do zapłaty wysyła się za potwierdzeniem odbioru. Potwierdzenie odbioru dokumentuje fakt odebrania wezwania przez dłużnika.

Ewidencja planu wydatków na koncie 982

Czy na koncie 982 „Plan wydatków środków europejskich” księguje się plan wydatków z końcówką 7 i 9?

REKLAMA

Szczególne zasady rachunkowości jednostek budżetowych

Jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego (art. 11 uofp). Odstępstwa od tych zasad przewidziano w odniesieniu do państwowych (art. 11a) i samorządowych (art. 223 uofp) jednostek budżetowych wykonujących zadania określone w ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty), które mogą gromadzić zrealizowane dochody na wydzielonym rachunku bankowym i przeznaczać te dochody na wydatki tych jednostek.

Wydzielony rachunek dochodów w szkole

Wydzielony rachunek dochodów własnych tworzyć mogą szkoły jako jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie o systemie oświaty. Jednostki budżetowe to forma organizacyjno-prawna, w której działają szkoły. Jej podstawową cechą jest to, że nieodpłatnie realizuje ona zadania publiczne, pokrywając swoje wydatki ze środków otrzymanych z budżetu państwa lub budżetu JST, a ewentualne dochody odprowadza bezpośrednio na rachunek budżetu państwa lub budżetu JST.

Zakaz wyznaczania głównej księgowej na zastępstwo kierownika jfp

Kierownik jednostki finansów publicznych nie powinien wyznaczać głównej księgowej do zastępowania go w razie nieobecności. Gospodarka finansowa jednostki zostaje bowiem pozbawiona kontroli.

Powierzenie głównemu księgowemu obowiązków w zakresie gospodarki finansowej i rachunkowości

Za całość gospodarki finansowej jednostki sektora finansów publicznych odpowiada jej kierownik, przy czym może on określone obowiązki w tym zakresie powierzyć pracownikom tej jednostki (art. 53 uofp).

Kontrasygnata skarbnika (głównego księgowego budżetu) – zakres regulacji

Kontrasygnata skarbnika (głównego księgowego budżetu) pełni szczególną rolę w strukturze ustrojowej jednostek samorządu terytorialnego. Stanowi ona bowiem bardzo dużą odpowiedzialność nałożoną na skarbnika, która dotyczy wszystkich etapów poprzedzających płatność dochodów i wydatków budżetu, a w zakresie wydatków także zaangażowania środków.

Konta zespołu 7 – nowe szczególne zasady ewidencji przychodów i kosztów

Zmiany wprowadzone nowelizacją rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont objęły również ewidencjonowanie przychodów jednostek budżetowych na kontach zespołu 7.

Telepraca księgowego na urlopie macierzyńskim

Główna księgowa gminnej jednostki budżetowej jest w ciąży. Po przejściu na urlop macierzyński chciałaby pracować. Czy może wykonywać swoje obowiązki w formie telepracy – będąc jednocześnie na urlopie macierzyńskim? Księgi rachunkowe byłyby przez ten okres przechowywane w jej domu. Jaki jest dopuszczalny wymiar czasu pracy w tej formie zatrudnienia dla głównego księgowego jednostki budżetowej?

Projekt planu finansowego i plan finansowy samorządowego zakładu budżetowego na rok 2012

W artykule wskazujemy, jakie zasady i terminy w zakresie planowania obowiązują kierowników samorządowych zakładów budżetowych.

Język migowy w urzędach w 2012 r.

12 września 2011 r. Prezydent podpisał ustawę o języku migowym i innych środkach komunikowania się, która narzuca umożliwienie osobom głuchoniemym komunikacji z organami administracji publicznej poprzez zapewnienie tłumacza migowego. Urzędy mają tylko kilka miesięcy na przystosowanie placówek do nowych regulacji.

Budżet zadaniowy – aspekty wdrożeniowe i księgowe

Tematyka budżetowania zadaniowego budzi wiele zainteresowania i wątpliwości, tym bardziej że od 1 stycznia 2012 r. zakładowy plan kont powinien zapewniać ewidencję wykonania budżetu w układzie zadaniowym.

Rozliczanie podatków przez organy podatkowe jednostek samorządu terytorialnego

Jakie zadania należą do komórki organizacyjnej w urzędzie gminy prowadzącej rachunkowość podatków? Jak prawidłowo udokumentować przypisy, odpisy oraz zwroty podatków, a jak wygaśnięcie zobowiązania podatkowego?

7 kroków do zmiany sprzedawcy energii elektrycznej

Zmiana sprzedawcy energii może przynieść od kilku do kilkunastu procent oszczędności. Gminy i inne instytucje publiczne oraz odbiorcy energii w gospodarstwach domowych coraz częściej korzystają z tej możliwości.

Wartościowanie stanowisk pracy w jednostkach samorządowych

W celu unowocześnienia procesu zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej system wynagradzania pracowników budowany jest na podstawie wartościowania stanowisk pracy. Rośnie liczba jednostek samorządowych wdrażających wartościowanie stanowisk w swoich urzędach oraz podległych jednostkach.

Dodatkowe obowiązki głównego księgowego przy kontroli zarządczej

W sytuacji gdy pracownikowi, np. głównemu księgowemu, zwiększa się zakres obowiązków, powinno się to wiązać ze zmianami w umowie o pracę. Umowę o pracę można zmienić zarówno w drodze porozumienia zmieniającego, jak i wypowiedzenia zmieniającego.

Kolejna faktura korygująca czy dodatkowa faktura

Czy poprawną czynnością jest:1) wystawianie korekty do uprzednio wystawionej już korekty faktury?2) dodanie w dokumencie korekty towaru, którego na fakturze pierwotnej nie było?3) zamiana w dokumencie korekty towaru na inny, niż był na fakturze pierwotnej?

Błędy w sprawozdaniach o wydatkach strukturalnych za 2010 r.

Mimo że sprawozdania dotyczące wydatków strukturalnych w 2011 r. sporządzane były nie po raz pierwszy, to nadal stwierdza się w nich wiele błędów. W artykule opisano najczęściej występujące uchybienia oraz wskazano, jak poprawnie sporządzać te sprawozdania.

Zatrudnianie w jednostkach organizacyjnych JST osób blisko ze sobą spokrewnionych

Czy w przedszkolu samorządowym można zatrudnić na stanowisku księgowej córkę głównej księgowej? Czy są przepisy, które zabraniają, aby księgowa (córka) podlegała głównej księgowej (matce)? Jeśli tak, to czy można zamiast stanowiska księgowej stworzyć stanowisko referenta ds. organizacyjnych (mowa o córce), która by wykonywała prace w księgowości, np. księgowanie w programach komputerowych typu płace, finanse itp.? Czy do objęcia tych stanowisk wymagane jest ukończenie szkoły o profilu finanse/rachunkowość?

Czas pracy głównego księgowego

Czy głównego księgowego obowiązuje 40 godzin pracy tygodniowo, czy też ma on nienormowany czas pracy? Czy można pracować krócej niż 8 godzin dziennie? Czy można zmienić umowę na zadaniowy system pracy?

Zaciąganie zobowiązań przez jednostki sektora finansów publicznych bez ograniczeń

Od początku bieżącego roku obowiązuje Rozporządzenie Rady Ministrów z 17.12.2010 r. w sprawie przypadków, w których nie stosuje się ograniczeń dotyczących zaciągania niektórych zobowiązań finansowych przez jednostki sektora finansów publicznych, z wyjątkiem Skarbu Państwa.

Jak prawidłowo sporządzić sprawozdanie Rb-34S

Samorządowe jednostki budżetowe, w których funkcjonuje wydzielony rachunek dochodów, mają obowiązek sporządzenia sprawozdań Rb-34S po raz pierwszy za I półrocze 2011 r. Na przykładzie liczbowym podajemy wskazówki dotyczące sporządzenia tego sprawozdania.

Przekazanie stowarzyszeniu małej szkoły samorządowej

Samorządy niekiedy przekazują prowadzenie szkoły innemu podmiotowi. W przypadku małych szkół procedura przekazania jest uproszczona, ale i tak wiąże się z koniecznością dopełnienia wielu formalności.

Granice zadłużania się samorządów

Bardzo trudno w sposób jednoznaczny określić, gdzie leży granica długu, do jakiej mogą zadłużać się samorządy, aby nie utracić zdolności do bieżącego obsługiwania zobowiązań wobec społeczności lokalnej, kredytobiorców oraz innych wierzycieli, w tym dostawców dóbr i usług, a jednocześnie nie ograniczać możliwości swojego rozwoju.

Oświadczenia o stanie kontroli zarządczej - nowy obowiązek

Do 30 kwietnia kierownicy jednostek sektora finansów publicznych i ministrowie, jako osoby odpowiedzialne za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych, po raz pierwszy mają obowiązek złożenia oświadczenia o stanie kontroli zarządczej.

Centrum powiadamiania ratunkowego - nowe kompetencje wojewody

Do obowiązków wojewody należy wyznaczanie kierownika centrum powiadamiania ratunkowego i zatwierdzanie programu szkolenia operatorów numerów alarmowych.

Odpowiedzialność kierownika i pracowników jednostki za używanie nielegalnego programu finansowo-księgowego

Używanie nielegalnego oprogramowania może się wiązać z koniecznością poniesienia dotkliwych konsekwencji. Przedstawiamy najczęstsze przykłady naruszenia ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w tym zakresie. Ponadto wskazujemy praktyczne działania, jakie jednostka powinna przedsięwziąć, by do tego nie dopuścić.

Zakładowy plan kont w jednostkach pomocy społecznej obowiązujący od 1 stycznia 2011 r.

Wszystkie jednostki, w tym także jednostki pomocy społecznej, mają obowiązek dostosowania obowiązujących w ich jednostkach planów kont do nowych zasad wynikających ze zmian przepisów wprowadzonych w 2009 r. ustawą o finansach publicznych. Najważniejsze zmiany w zakresie pomocy społecznej obejmują likwidację gospodarstw pomocniczych, likwidację rachunku dochodów własnych, utworzenie budżetu środków europejskich na szczeblu budżetu państwa. Wprowadzone rozwiązania spowodowały konieczność wydania przez Ministra Finansów aktu prawnego zawierającego nowy plan kont stanowiący ramy dla kierowników jednostek do opracowania zakładowych planów kont.

Wykaz kont dla państwowych i samorządowych jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych

Plany kont określone w wydanym w 2010 r. rozporządzeniu w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont nie zawierają na ogół wyraźnych wskazówek, w jakich jednostkach organizacyjnych występują poszczególne konta wymienione w wykazie. W szczególności odnosi się to do kont związanych z ewidencją operacji dotyczących wydatków środków europejskich i wydatków ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, ujmowanych w państwowych jednostkach budżetowych na kontach mających odpowiedniki w planie kont dla budżetu państwa.

Ekonomiczne studia podyplomowe - art. 54 ust. o finansach publicznych

Czy osoba, która ukończy studia podyplomowe z zakresu „Finanse publiczne w jednostkach samorządu terytorialnego” lub z zakresu „Rachunkowość” spełnia wymogi, aby pełnić funkcję głównego księgowego w jednostce budżetowej?

Zbliża się termin rozpoczęcia procedury utworzenia funduszu sołeckiego

Utworzenie funduszu sołeckiego daje szansę mieszkańcom sołectw na decydowanie o inwestycjach na własnym terenie, a także sprzyja rozwojowi miejscowości i poprawie jakości życia. Gminy, które chciałyby skorzystać z tego narzędzia rozwoju w 2012 roku, już powinny przygotowywać procedurę powołania takiego funduszu.

Bez ograniczeń w zaciąganiu zobowiązań przez jednostki sektora finansów publicznych

Od początku bieżącego roku obowiązuje Rozporządzenie Rady Ministrów z 17.12.2010 r. w sprawie przypadków, w których nie stosuje się ograniczeń dotyczących zaciągania niektórych zobowiązań finansowych przez jednostki sektora finansów publicznych, z wyjątkiem Skarbu Państwa.

Pożyczki z budżetu państwa dla jednostek samorządu

Od początku bieżącego roku obowiązuje nowe Rozporządzenie Ministra Finansów z 23 grudnia 2010 r. w sprawie pożyczek z budżetu państwa udzielanych jednostkom samorządu terytorialnego w ramach postępowań ostrożnościowych lub naprawczych.

Odpowiedzialność podatkowa kierownika jednostki

Uniknięcie przez kierownika jednostki sankcji z tytułu nieprzestrzegania przepisów podatkowych zależy przede wszystkim od prawidłowego i terminowego wypełniania nałożonych nań obowiązków.

Sprawozdania w pytaniach i odpowiedziach

Nasza jednostka zawarła umowy z dostawcami sprzętu komputerowego. Umowy są trzyletnie, a wartość zobowiązań jest spłacana w miesięcznych ratach. Czy istnieje obowiązek wykazywania zobowiązań niewymagalnych tego typu w sprawozdaniu Rb-Z?

Podsumowanie zmian w 2010 r. dotyczących klasyfikacji budżetowej

W 2010 r. należało posługiwać się nowymi podziałkami klasyfikacji budżetowej określonymi w poszczególnych załącznikach do rozporządzenia Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych.

Podatek od nieruchomości

System opodatkowania nieruchomości w Polsce tworzą trzy podatki. Obok będącego przedmiotem niniejszego artykułu podatku od nieruchomości są to: podatek rolny i podatek leśny.

Obowiązek zatrudnienia w szkole głównego księgowego

W szkole jako jednostce budżetowej zatrudniona jest księgowa, która prowadzi księgi rachunkowe szkoły, sprawdza pod względem formalno-rachunkowym, merytorycznym i zatwierdza dowody księgowe do wypłaty wraz z dyrektorem szkoły. Czy zatrudnienie księgowej, a nie głównej księgowej, jest zgodne z art. 53 ustawy o finansach publicznych, który mówi, że za całość gospodarki finansowej odpowiedzialny jest kierownik jednostki, w naszym przypadku dyrektor szkoły?

Zaciąganie zobowiązań na okres dłuższy niż rok a zasada roczności budżetu JST

Czy jednostka może zakupić dostęp do systemu informacji prawnej na 3 lata? Czy nie będzie to stanowiło naruszenia dyscypliny finansów publicznych? Jakie konto i jaki paragraf klasyfikacji budżetowej należy zastosować?

Zbliża się termin likwidacji gospodarstw pomocniczych i części zakładów budżetowych

Do końca 2010 roku samorządy muszą zlikwidować gospodarstwa pomocnicze oraz część zakładów budżetowych. Pozostaną po nich zadania, które po 1 stycznia 2011 r. nadal muszą być realizowane. Czasu na wybór nowej formy ich prowadzenia nie zostało wiele, tym bardziej że samo przygotowanie przekształcenia może potrwać kilka miesięcy.

Naruszenie dyscypliny finansów publicznych – zmiany w 2010 r.

Do najistotniejszych zmian w 2010 r. dotyczących naruszenia dyscypliny finansów publicznych należy zaliczyć m.in. rozszerzenie katalogu czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych o niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania oraz o zaniechanie prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostce sektora finansów publicznych do tego zobowiązanej.

Podsumowanie zmian w 2010 r. dotyczących wydatków strukturalnych

W 2010 r. wydano nowe akty prawne dotyczące klasyfikacji, sprawozdawczości oraz ewidencji wydatków strukturalnych. W 2011 r. sprawozdania o wydatkach strukturalnych za 2010 r. należy sporządzić na nowych wzorach.

Jak realizować zadania publiczne po likwidacji zakładów budżetowych

Zadania publiczne można realizować w kilku formach. Od wyboru konkretnej z nich zależy m.in. sposób powierzania i dofinansowywania zadań komunalnych.

Kto powinien podpisywać rachunki?

Jesteśmy pracownikami (inspektorami) urzędu gminy i prowadzimy obsługę finansowo-księgową szkół (zostało to zawarte w zakresie naszych obowiązków). Kto powinien podpisywać rachunki pod względem formalno-rachunkowym? Do tej pory rachunki pod względem formalno-rachunkowym były podpisywane przez skarbnika gminy będącego jednocześnie głównym księgowym szkół, a teraz podpisywać ma osoba, która dekretuje rachunki, natomiast „zatwierdzono do wypłaty” podpisuje kierownik jednostki. Wynika z tego, że główny księgowy w ogóle nie podpisuje się na rachunkach.

REKLAMA