REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Organizacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Przeniesienie pracownika samorządowego do pracy w innej jednostce

Na jakich zasadach można przenieść pracownika samorządowego do pracy w innej jednostce, zgodnie z rozwiązaniami tarczy antykryzysowej?

Whistleblowing w administracji i w przedsiębiorstwach – czy to ma sens?

Pomimo, że niedługo whistleblowing w administracji i w przedsiębiorstwach (na pewno w dużych i średnich) będzie obligatoryjny, spotykam się nadal z pytaniem czy to ma sens?

Sposób obliczania terminu na wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego

Stanowisko sądów administracyjnych odnośnie sposobu obliczania terminu na wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego, jest wyraźnie niejednolite. Szczególny problem, stanowi możliwość jego „wydłużenia”, gdy koniec terminu przypada w sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy.

Swoboda wójta przy wyborze na stanowisko urzędnicze

Fakt zdobycia przez kandydata na stanowisko urzędnicze największej liczby punktów w postępowaniu konkursowym nie oznacza obowiązku jego zatrudnienia. Organ może dokonać oceny przedstawionych mu kandydatur, w tym zatrudnić osobę, która nie uzyskała najwyższej liczby punktów, a nawet nie zatrudnić żadnego z kandydatów.

REKLAMA

Obowiązek informacyjny w mediacji na gruncie RODO

Jak pisaliśmy w artykule „Rozwój e-mediacji w czasach koronawirusa a RODO”, na mediatorach lub ośrodkach mediacyjnych w związku z przetwarzaniem danych osobowych ciąży cały szereg obowiązków. Jednym z nich jest obowiązek informacyjny.

Whistleblowing – Compliance musi pamiętać, że sygnalista jest najważniejszy w walce z nieprawidłowościami

Nieubłaganie zbliża się dzień 17 grudnia 2021 r., ostateczna data kiedy w Polsce powinny być wprowadzone w życie przepisy ustawowe niezbędne do wykonania Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii nakłada w art. 8 obowiązek ustanowienia kanałów i procedury na potrzeby dokonywania zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych, przez podmioty prawne w sektorze publicznym, a więc i jednostek samorządu terytorialnego. Oczywiście w przypadku podmiotów prawnych w sektorze prywatnym zatrudniających od 50 do 249 pracowników, państwa członkowskie mogą wprowadzić stosowne przepisy niezbędne, do wypełnienia obowiązku ustanowienia wewnętrznych kanałów dokonywania zgłoszeń, w życie do dnia 17 grudnia 2023 r.

Rada gminy nie może głosować korespondencyjnie

Zdaniem Wojewody Śląskiego rada gminy – podobnie jak inne organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego – nie może podejmować uchwał w trybie korespondencyjnym.

Szkolenie pracowników jako niezbędny element wdrożenia Compliance w JST

Niezbędne są szkolenia dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego. Zaczynając od marszałków, starostów, wójtów, burmistrzów, prezydentów, radnych, poprzez wiceprezydentów, dyrektorów, a kończąc na szeregowych pracownikach.

REKLAMA

Systemy Compliance w spółkach komunalnych i spółkach Skarbu Państwa

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii nakłada również na spółki komunalne i spółki Skarbu Państwa obowiązek ustanowienia kanałów i procedury na potrzeby dokonywania zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych.

Wdrażanie Compliance w jednostkach samorządu terytorialnego – na co zwrócić uwagę

Obowiązek wdrożenia systemów Compliance w jednostce samorządu terytorialnego nie wynika wprost w przepisów. Jednocześnie każda jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana zarządzać ryzykiem prawnym. A przecież to jest istota Compliance.

Oficer Compliance w jednostce samorządu terytorialnego – pracownik czy firma zewnętrzna

Czy oficer Compliance powinien być pracownikiem danej jednostki, czy też może wykonywać zadania na podstawie umowy o świadczenie usług? Każde z tych dwóch rozwiązań jest możliwe i każde z nich ma swe plusy i minusy.

PPK w sektorze budżetowym 2021

Od stycznia 2021 r. pracownicy sektora finansów publicznych wchodzą do Pracowniczych Planów Kapitałowych. Rząd, choć planuje zamrożenie funduszu płac, wciąż chce włączenia tej sfery do programu.

Compliance w jednostce samorządu terytorialnego – samodzielne stanowisko czy dział

Często słyszę pytanie: Czy Compliance w jednostce samorządu terytorialnego oznacza utworzenie samodzielnego stanowiska czy też raczej działu (komórki organizacyjnej)?

Dokumentacja zgodnie z RODO u mediatora

RODO to nie tylko obowiązek posiadania odpowiedniej dokumentacji w zakresie przetwarzania danych osobowych w ramach własnej działalności zawodowej. Jednakże dysponowanie właściwą dokumentacją jest pomocne w prawidłowym realizowaniu obowiązków, które nakłada na nas RODO.

Oficer Compliance w JST w związku z dyrektywą o sygnalistach

Nie da się stworzyć jednego szczegółowego wzorca dokumentacji Compliance dla samorządów, ale myślę, że warto przedstawić parę podstawowych różnic i podobieństw pomiędzy oficerem Compliance w banku a oficerem Compliance w jednostce samorządu terytorialnego.

Nieprecyzyjne żądanie nie stanowi wniosku o informację publiczną

Żądanie oczywiście niejasne, niezrozumiałe nie stanowi wniosku o udostępnienie informacji publicznej, a brak wyraźnej podstawy prawnej do uzupełniania wniosku powoduje, że podmiot powinien ograniczyć się do poinformowania, że wniosek nie jest wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej – stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim.

Compliance w samorządzie terytorialnym - czy da się opracować jeden uniwersalny model systemu?

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii nakłada w art. 8 obowiązek ustanowienia kanałów i procedury na potrzeby dokonywania zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych, przez podmioty prawne w sektorze publicznym, a więc i jednostek samorządu terytorialnego. Czy da się opracować jeden uniwersalny model Systemu Compliance dla samorządów?

Zakończenie postępowania administracyjnego stanowi przeszkodę w merytorycznym rozpoznaniu skargi na bezczynność

W dniu 22 czerwca 2020 r. Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę w składzie 7 sędziów (sygn. II OPS 5/19), w której uznał, że wniesienie skargi na bezczynność po zakończeniu przez organ administracji publicznej prowadzonego postępowania poprzez wydanie decyzji ostatecznej stanowi przeszkodę w merytorycznym rozpoznaniu takiej skargi.

Odpowiedzialność gminy za długi spadkowe z tytułu nieopłaconych składek na ubezpieczenie społeczne

Odpowiedzialność gminy za dług spadkodawcy względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ustalona decyzją organu ubezpieczeń społecznych, istnieje w granicach wartości aktywów spadku ujętych w spisie inwentarza lub w wykazie i nie ulega dalszemu ograniczeniu, bez względu na wartość długów spadkowych przewyższającą te aktywa.

Doręczanie korespondencji cudzoziemcowi

Ustawodawca nakazuje doręczać pisma urzędowe cudzoziemcowi pod wskazanym przez niego adresem albo w każdym miejscu, w którym cudzoziemca zastanie. Nie musi to być adres zamieszkania czy adres miejsca pracy. Dopuszczalne jest również doręczanie pisma w trybie zastępczym oraz za pośrednictwem ustanowionego przez cudzoziemca pełnomocnika.

Zawieszenie wójta w czynnościach służbowych tylko przez sąd?

Senat wystąpił z inicjatywą ustawodawczą dotyczącą możliwości zawieszenia wójta w czynnościach służbowych wyłącznie przez sąd.

Compliance. Rewolucja w samorządzie terytorialnym spowoduje rewolucję w zawodzie oficerów Compliance

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii nakłada w art. 8 obowiązek ustanowienia kanałów i procedury na potrzeby dokonywania zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych, przez podmioty prawne w sektorze publicznym, a więc i jednostek samorządu terytorialnego. W chwili obecnej oficerowie Compliance w samorządach terytorialnych lub znających Kulturę organizacyjną samorządów terytorialnych jest garstka.

Compliance. Rewolucja w samorządzie z powodu dyrektywy PE i Rady ws. ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa UE

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii nakłada w art. 8 obowiązek ustanowienia kanałów i procedury na potrzeby dokonywania zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych, przez podmioty prawne w sektorze publicznym, a więc i jednostek samorządu terytorialnego.

Niewłaściwe wydatkowanie środków z Funduszu Pracy

OPZZ wydało komunikat w sprawie wydatkowania środków Funduszu Pracy. Uważa, że są one wykorzystywane na cele niezwiązane z jego ustawowymi zadaniami.

Odpowiedzialność księgowych zatrudnionych w sektorze publicznym

Zawód księgowego niewątpliwie jest odpowiedzialny i wymaga rzetelności, skrupulatności, odpowiednich kwalifikacji oraz predyspozycji. Odnosi się to zarówno do księgowych zatrudnionych w firmach czy biurach rachunkowych jak i w jednostkach sektora finansów publicznych. Za niedopełnienie lub niewłaściwe wykonanie swoich obowiązków księgowi ponoszą odpowiedzialność prawną.

Compliance - trzy pewne sposoby by zniszczyć System przyjmowania zgłoszeń od Sygnalistów i podejmowania działań następczych

Co zrobić jeżeli ktoś chce złamać prawo i zniszczyć system przyjmowania zgłoszeń od sygnalistów i podejmowania działań następczych? Sposobów jest wiele. Ja podam trzy antyrady, które według mnie na pewne zniszczą system whistleblowing`u.

Oszczędności w urzędach w 2020 r. - niższe pensje, brak nagród?

Z informacji Dziennika Gazety Prawnej wynika, że nie będzie zwolnień w administracji rządowej. Rząd będzie jednak szukał oszczędności płacowych.

Zwolnienia urzędników administracji państwowej w sierpniu 2020 - stanowisko OPZZ

Tarcza antykryzysowa daje możliwość masowych zwolnień w administracji publicznej. Przedstawiamy stanowisko związków zawodowych.

Łączenie funkcji oficera Compliance lub Inspektora Ochrony Danych z innymi funkcjami w organizacji

W praktyce często bywa, że stanowisko oficera Compliance bywa łączone z innymi stanowiskami. Najczęściej ze stanowiskiem radcy prawnego, kierownika działu kontroli, kierownika działu audytu, kierownika działu zarządzania ryzykiem lub stanowiskiem Inspektora Ochrony Danych. Jest to spowodowane różnymi względami, np. wielkością, potrzebami i możliwościami Spółki.

Czy ujawnienie adresu zamieszkania kandydata na stanowisko urzędnicze narusza ochronę jego danych osobowych

Prowadziliśmy nabór na wolne stanowisko urzędnicze. Jesteśmy zobowiązani do upubliczniania informacji o kandydatach, w związku z czym umieściliśmy ich dane na naszej stronie internetowej (BIP) i tablicy ogłoszeń w siedzibie urzędu. Jedna z osób uczestniczących zarzuciła nam naruszenie zasad ochrony danych osobowych z uwagi na ujawnienie jej dokładnego adresu zamieszania. Czy ma rację?

Zwolnienia w administracji publicznej - Tarcza antykryzysowa 2.0 zaskarżona do Trybunału Konstytucyjnego

Jeden ze związków zawodowych zdecydował się zaskarżyć przepisy tarczy 2.0 do Trybunału Konstytucyjnego. Chodzi o rozwiązania pozwalające szukać oszczędności w urzędach.

Zwolnienie pracownika - odprawa, odwołanie do sądu pracy, zasiłek dla bezrobotnych

Ze względu na pandemię koronawirusa pogorszyła się sytuacja nie tylko wielu prywatnych firm, ale także budżetu państwa. Wielu pracowników sektora budżetowego, urzędników boi się o swoje miejsca pracy. Warto wiedzieć jakie prawa przysługują zwalnianemu pracownikowi.

Jak oceniać oficera Compliance i Inspektora Ochrony Danych?

Często podmioty mające już wdrożony System Compliance lub System Ochrony Danych Osobowych pytają: „Jak mamy oceniać oficera Compliance?” lub „Jak mamy oceniać Inspektora Ochrony Danych?”. „System działa rok, dwa. Słyszymy od oficera Compliance/IOD, że jest w porządku. Ufamy mu ale chcielibyśmy niezależnej oceny. Spojrzenia z boku.”.

Zgoda rodziców na przetwarzanie danych w dzienniku elektronicznym

Jaka jest podstawa przetwarzania danych w dokumentacji szkolnej? Jak chronione są dane w dzienniku elektronicznym? Przedstawiamy opinię UODO.

COMPLIANCE - Jak NIE wdrażać systemu przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych - antyporadnik

Obserwując jak administracja publiczna w tym jednostki samorządu terytorialnego oraz podmioty prywatne (duzi i średni przedsiębiorcy) przygotowują się na obowiązywanie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa przypominają mi się czasy wdrażania RODO. Między nami ekspertami od Compliance mówimy: „żeby nie było jak z RODO”. A niestety jest jak z RODO.

Prawo do bycia zapomnianym w mediacji

Mediatorzy lub ośrodki mediacyjne w związku z przetwarzaniem danych osobowych muszą rozważać i rozstrzygać cały szereg zagadnień.

Compliance – rola i odpowiedzialność pracowników

W niniejszym artykule chciałbym napisać krótko o roli i odpowiedzialności pracowników. To od zachowania wszystkich pracowników zależy sukces we wdrożeniu i utrzymaniu Systemu Compliance. To pracownicy wiedzą najlepiej co dzieje się w organizacji. To oni tworzą de facto organizacją i utrzymują ją w ruchu.

Okres, zakres i sposoby przetwarzania danych osobowych w mediacji

Wśród kwestii, które muszą rozważyć i rozstrzygnąć mediatorzy lub ośrodki mediacji jest m.in. określenie okresu, zakresu i sposobu przetwarzania danych osobowych osób w procesie mediacji.

Compliance – rola i odpowiedzialność kierownictwa średniego i niższego stopnia

Na kierownikach średniego i niższego szczebla ciąży szczególna odpowiedzialność (choć ciut mniejsza niż na najwyższym kierownictwie), gdyż powinni być oni przykładem dla innych pracowników. Jednocześnie odpowiadają oni również za komunikację i wprowadzanie standardów Compliance w życie.

Potrącenia z wynagrodzenia - zmiany przewidziane w Tarczy Antykryzysowej 3.0

Tarcza Antykryzysowa 3.0 wprowadziła zmiany w wysokości kwoty wolnej od potrąceń. Zmiany dotyczą już wynagrodzeń za maj 2020 r. Jak rozliczać wynagrodzenia zgodnie z nowymi przepisami?

Compliance – rola i odpowiedzialność oficerów Compliance

Jaka jest rola oficera Compliance? Oczywiście przedstawiam pewien model. W rzeczywistości zakres obowiązków, sposób umocowania i pozycja oficera Compliance jest bardzo różna w różnych podmiotach – od członka Zarządu po inspektora.

Compliance – rola i odpowiedzialność członków zarządów, wspólników lub partnerów w spółkach osobowych, wójtów, burmistrzów, prezydentów

W niniejszym artykule chciałbym napisać krótko o roli i odpowiedzialności członków zarządów, wspólników lub partnerów w spółkach osobowych, wójtów, burmistrzów, prezydentów itd. Czyli osób z najwyższego kierownictwa, kierującymi i reprezentującymi swe organizacje. To oni mają obowiązek i uprawnienie zajmowania się sprawami kierowanych przez siebie podmiotów i reprezentowania jej. I to oni ponoszą z tego tytułu odpowiedzialność.

Podstawa prawna przetwarzania danych osobowych (z RODO) w mediacji

Tak jak pisaliśmy w artykule „Rozwój e-mediacji w czasach koronawirusa a RODO”, jedną z kwestii, które muszą rozważyć i rozstrzygnąć mediatorzy lub ośrodki mediacji jest określenie podstawy prawnej przetwarzania danych osobowych osób w procesie mediacji.

Tarcza 2.0 a zwolnienia i obniżki płac w administracji rządowej - wyjaśnienia Szefa KPRM

Wśród zmian wprowadzonych przez tzw. Tarczę antykryzysową 2.0 znalazły się rozwiązania pozwalające na zwolnienia i obniżki płac w administracji rządowej. RPO poprosił o stanowisko w tej sprawie Michała Dworczyka, szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Przekazanie danych wyborców Poczcie Polskiej przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast a RODO

Walka z epidemią wirusa SARS-CoV-2 czyli tzw. koronawirusa, który wywołuje COVID-19 jest bardzo ważna. Uzasadnia często czasowe ograniczenie naszych praw i wolności (temat ten omawiałem w artykule „Czy przepisy RODO utrudniają walkę z epidemią koronawirusa?”). Ale nie uzasadnia wszystkiego.

Rozwój e-mediacji w czasach koronawirusa a RODO

Tak jak pisaliśmy w artykule „Czy mediacja może być lekiem dla sądów powszechnych w trakcie i po epidemii koronawirusa?” oraz w artykule „E-mediacja to najlepsze rozwiązanie na czas epidemii koronawirusa” w ostatnim czasie widać wyraźny wzrost zainteresowania e-mediacją przez prawników oraz ich Klientów.

Koronawirus: bieg terminów na dokonanie czynności prawnych i procesowych

Ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych przewiduje zawieszenie biegu niektórych terminów procesowych i materialnych. Zgodnie z założeniem, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego oraz stanu epidemii zawieszone zostają terminy na dokonanie różnych czynności prawnych i procesowych.

Prawo budowlane w obliczu koronawirusa

W dniu 31 marca 2020 r. weszło w życie większość przepisów ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja specustawy zawiera istotne regulacje dotyczące stosowania przepisów Prawa budowlanego oraz innych ustaw regulujących proces inwestycyjny.

Kompetencje sądu administracyjnego do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy

Uchwała rady gminy dotycząca powołania i odwołania skarbnika wywołuje skutki w zakresie prawa publicznego jak też prawa pracy. Jednakże nawiązanie czy rozwiązanie stosunku pracy - także z powołania - jest czynnością, która nie podlega kontroli sądów administracyjnych.

Ochrona danych osób badanych na obecność koronawirusa

Jak powinien być zabezpieczony system informatyczny w którym przetwarzane są dane osób badanych na obecność koronawirusa? Przedstawiamy wskazówki UODO.

REKLAMA