REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Informacja publiczna, Orzeczenia WSA

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Z kim nocowała pani prezydent? Czy to jest informacja publiczna? [WSA we Wrocławiu]

Informacja o tym z kim nocowała prezydent miasta w pokoju hotelowym, za który zapłaciła gmina jest informacją publiczną – wynika z orzeczenia WSA we Wrocławiu. 

Decyzje organu odwoławczego w sprawach o dostęp do informacji publicznej

Postępowanie w sprawie udostępnienia informacji publicznej. Od decyzji wydawanych w sprawach zainicjowanych wnioskiem o dostęp do informacji publicznej przysługuje odwołanie lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Organ rozpatrujący taki zwyczajny środek odwoławczy jest jednak ograniczony (w porównaniu z innymi postępowaniami administracyjnymi) w możliwych do zastosowania rozstrzygnięciach. Wynika to ze specyfiki postępowania dostępowego.

Udostępnianie informacji publicznej przez CUW

Centrum usług wspólnych (CUW), jako jednostka organizacyjna gminy, jest podmiotem zobowiązanym do udzielania informacji publicznych.

Radny a dostęp do informacji publicznej

Radny ma takie samo prawo do złożenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej jak każdy inny obywatel. Innymi słowy, uprawnienia radnych o dostępie do informacji związanych z działalnością gminy nie wyłączają możliwości korzystania przez nich z ustawy o dostępie do informacji publicznej.

REKLAMA

NSA: plany urlopowe starosty są informacją publiczną

Plany urlopowe starosty co do terminów i liczby wykorzystanych dni są informacją publiczną.

RPO: Jawny rejestr umów powinien uwzględniać prawo do prywatności

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do premiera Mateusza Morawieckiego o informacje dotyczące zasad prowadzenia jawnego rejestru umów, który będzie obowiązkowy w administracji publicznej od lipca br.

Kiedy urząd może opóźnić udostępnienie informacji publicznej

Otrzymanie od jednego podmiotu kilkudziesięciu wniosków o udostępnienie informacji publicznej uzasadnia wydłużenie 14-dniowego terminu ustawowego na załatwienie wniosku.

Umowa o pracę to informacja publiczna

Umowa o pracę - informacja publiczna. Treść umowy o pracę osoby pełniącej funkcję publiczną stanowi informację publiczną. Z takiej umowy mogą wynikać kwestie dotyczące dysponowania majątkiem publicznym oraz zasady działania danej jednostki, a te podlegają upublicznieniu. Nie oznacza to jednak wyłączenia ochrony prywatności. Organ zobowiązany jest do ustalenia, czy informacja nie narusza godności i intymności osoby, której dotyczy. Takie stanowisko wynika z orzeczenia NSA.

REKLAMA

Wnioski o zasiedzenie składane przez gminę nie są informacją publiczną

Czy wójt ma obowiązek udostępnić informacje o składanych przez gminę wnioskach dotyczących zasiedzenia w trybie przepisów ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej?

Cennik opłat cmentarnych wymaga publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym

Zdaniem WSA w Opolu zarządzenie wójta w przedmiocie ustalenia cennika opłat cmentarnych jest aktem prawa miejscowego i wymaga publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

Cofnięcie wniosku o dostęp do informacji publicznej

Jakie działania powinien podjąć organ będący adresatem wniosku o udostępnienie informacji publicznej, jeśli po wezwaniu wnioskodawcy do wykazania istnienia szczególnie uzasadnionego interesu publicznego przesądzającego o konieczności udostępnienia informacji publicznej wnioskodawca cofnął swój pierwotny wniosek?

Charakter prawny regulaminu użytkowania cmentarza komunalnego

Zdaniem WSA w Krakowie regulamin użytkowania cmentarza komunalnego jest aktem prawa miejscowego i powinien być uchwalany przez radę gminy.

Nadużycie prawa do informacji publicznej

Ustawa o dostępie do informacji publicznej nie może stanowić podstawy do otrzymania informacji we własnej sprawie.

Odwołanie od rozstrzygnięcia dotyczącego najmu mieszkania komunalnego niedopuszczalne

Pismo odmawiające zawarcia umowy najmu lokalu komunalnego, zajmowanego bez tytułu prawnego, nie ma charakteru decyzji administracyjnej. Nie można zatem zaskarżyć go w drodze odwołania. Sprawy dotyczące najmu mieszkań komunalnych znajdujących się w zasobie lokalowym gminny, mają bowiem charakter cywilnoprawny.

Sposób obliczania terminu na wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego

Stanowisko sądów administracyjnych odnośnie sposobu obliczania terminu na wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego, jest wyraźnie niejednolite. Szczególny problem, stanowi możliwość jego „wydłużenia”, gdy koniec terminu przypada w sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy.

Swoboda wójta przy wyborze na stanowisko urzędnicze

Fakt zdobycia przez kandydata na stanowisko urzędnicze największej liczby punktów w postępowaniu konkursowym nie oznacza obowiązku jego zatrudnienia. Organ może dokonać oceny przedstawionych mu kandydatur, w tym zatrudnić osobę, która nie uzyskała najwyższej liczby punktów, a nawet nie zatrudnić żadnego z kandydatów.

Wnioski o zasiedzenie składane przez gminę nie stanowią informacji publicznej

Żądanie udostępnienia kserokopii wniosków o zasiedzenie nie podlega realizacji w reżimie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Udostępnieniu podlega jakkolwiek wyciąg działek, które były przedmiotem wniosków o zasiedzenie składanych przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Wynagrodzenie nauczyciela jest informacją publiczną

Do szkoły wpłynął wniosek o udostępnienie - w trybie ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej - informacji o wynagrodzeniu każdego nauczyciela zatrudnionego w szkole - z podaniem imienia i nazwiska. Wniosek zawiera też żądanie podania tych informacji w podziale na przedmiot nauczania, staż pracy i wymiar godzin pracy. Czy dyrektor szkoły może udzielić takiej informacji, czy też powinien odmówić ze względu na fakt, że nie są to informacje publiczne?

Nieprecyzyjne żądanie nie stanowi wniosku o informację publiczną

Żądanie oczywiście niejasne, niezrozumiałe nie stanowi wniosku o udostępnienie informacji publicznej, a brak wyraźnej podstawy prawnej do uzupełniania wniosku powoduje, że podmiot powinien ograniczyć się do poinformowania, że wniosek nie jest wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej – stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim.

Zdalny tryb obradowania a wykluczenie z posiedzenia publiczności

Rada powiatu podjęła uchwałę w sprawie przeznaczenia środków na zakup respiratora do szpitala powiatowego. Transmisja obrad online była zachowana przez ustawienie w budynku starostwa - lecz poza salą posiedzeń rady - dużego monitora wizyjnego, pokazującego na żywo obrady. Publiczność nie miała jednak możliwości uczestniczenia w posiedzeniu. Obecnie w specustawie przyjęto możliwość zdalnego trybu obradowania rady. Uchwała, o której mowa, podjęta została jednak jeszcze przed wejściem tego przepisu w życie. Czy uchwała ta jest wobec zaistniałej sytuacji nieważna?

Czy można zaskarżyć uchwałę rady gminy zanim wejdzie ona w życie?

Zdaniem NSA można zaskarżyć naruszającą przepisy prawa uchwałę organu stanowiącego gminy, jeszcze przed upływem 14 dni od jej ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym. O naruszeniu prawa można mówić już w dacie podjęcia uchwały a nie dopiero od dnia wejścia w życie.

Uwagi mieszkańców zgłaszane podczas konsultacji społecznych w ankietach to także informacja publiczna

Wszystko co jest związane ze sprawowaniem władzy i mieści się w pojęciu spraw publicznych jest informacją publiczną w myśl ustawy o dostępie do informacji publicznej. Z wyłączeniem tajemnic prawnie chronionych, organ ma obowiązek udzielić pełnej i kompleksowej odpowiedzi na żądane we wniosku informacje – również w zakresie składanych przez mieszkańców uwag, wniosków i ankiet.

Przyznanie dotacji związanej z wymianą ogrzewania na ekologiczne tylko dla inwestycji zakończonej

Wniosek o przyznanie dotacji celowej na wymianę ogrzewania na ekologiczne, może być rozpatrzony pozytywnie, jedynie w przypadku, gdy zamierzenie inwestycyjne, którego dotyczy, zostało ukończone w momencie jego złożenia, a przedmiotowa nieruchomość posiada czynny system ogrzewania oparty o paliwa stałe.

Dostęp do informacji publicznej a tajemnica przedsiębiorstwa

Wniosek o udostępnienie informacji publicznej nigdy nie może pozostać bez odpowiedzi. Organ musi udostępnić informację publiczną, wydać decyzję administracyjną o odmowie udostępnienia albo poinformować, jeśli nie jest w posiadaniu wnioskowanej informacji.

Protokół z obrad komisji konkursowej informacją publiczną

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyniku rozpoznania skargi uznał, iż protokół obrad komisji konkursowej przeprowadzającej konkurs na stanowisko dyrektora jednostki (w tym przypadku – publicznego zakładu opieki) stanowi informację publiczną i jako informacja publiczna podlega ujawnieniu na odpowiedni wniosek.

Pozycja ustrojowa Kierownika ZGK w aspekcie dostępu do informacji publicznej

W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego Kierownik Zakładu Gospodarki Komunalnej nie jest organem władzy publicznej, gdyż w zakresie ustawy o dostępie do informacji publicznej jest on jedynie podmiotem reprezentującym podmiot zobowiązany tj. jednostkę organizacyjną gminy.

Uchwała w sprawie lokalnych standardów urbanistycznych - pierwszy głos w orzecznictwie

Rada gminy może określić w lokalnych standardach urbanistycznych wymagania dla inwestycji towarzyszących, o ile jest to niezbędne dla zachowania ładu przestrzennego.

Klub radnych nie może być pomijany przy formowaniu komisji skarg, wniosków i petycji

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wskazał, że niedopuszczalny jest wybór członków komisji skarg, wniosków i petycji z pominięciem przedstawiciela jednego z klubów radnych.

Gminna korespondencja może być informacją publiczną

Do gminy wpłynął wniosek o udostępnienie - w trybie przepisów o dostępie do informacji publicznej - korespondencji, jaką urząd prowadził z inżynierem kontraktu na wskazanej budowie. Czy gmina może odmówić udostępnienia tej korespondencji, powołując się na to, że są to dokumenty wewnętrzne, które nie są wyrazem oficjalnego stanowiska gminy, a jedynie służą wymianie informacji i uzgadnianiu poglądów i jako takie nie stanowią informacji publicznej.

Ekspertyzy i opinie Kolegium prezydenta miasta jako informacja publiczna

Wyrokiem z dnia 22 stycznia 2019r. (IV SAB/Wr 194/18) Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę Związku Zawodowego Pracowników Urzędu Miejskiego W. na bezczynność Prezydenta W. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej.

Korespondencja Gminy z podmiotami zewnętrznymi może stanowić informację publiczną

Wojewódzki Sąd Administracyjny po kasacji w Naczelnym Sądzie Administracyjnym wydał wyrok w sprawie dotyczącej udostępnienia informacji publicznej. Przygotował przy tym dla organów swoiste vademecum co do prawidłowego sposobu przygotowania odpowiedzi na wnioski o dostęp do informacji publicznej.

Opaska chłonna decyduje o wysokości opłaty retencyjnej - wyrok WSA z 7 marca 2019 r.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie stwierdził, że pojemność zlokalizowanej na nieruchomości opaski chłonnej wpływa na wysokość opłaty retencyjnej, ponieważ opaskę na gruncie obowiązujących przepisów uznać należy za urządzenie do retencjonowania wody.

Czy podatnik może odmówić okazania nieruchomości?

Generalnie odmowa okazania nieruchomości może wiązać się z karą. Podatnik może zostać obciążony karą nawet do 2800 zł.

Koszt pracy pracownika dodatkowym kosztem udostępnienia informacji publicznej?

W świetle art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej[1] [dalej: udip], dostęp do informacji publicznej jest bezpłatny, z zastrzeżeniem art. 15. Przepis art. 15 ust. 1 udip stanowi z kolei, iż jeżeli w wyniku udostępnienia informacji publicznej na wniosek, o którym mowa w art. 10 ust. 1, podmiot obowiązany do udostępnienia ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku, podmiot ten może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.

Odwrotne obciążenie w gminie

Gmina realizuje projekt zakupu i montażu paneli fotowoltaicznych współfinansowany ze środków unijnych. Mieszkaniec ponosi częściową odpłatność za instalację. Zgodnie z umową zawartą między gminą a mieszkańcem, zestaw kolektorów słonecznych i instalacji fotowoltaicznych przejdzie na własność mieszkańca po zakończeniu prac instalacyjnych sprzętu i urządzeń wchodzących w skład zestawów, zaplanowanych na okres 5 lat od dnia przekazania ostatniej transzy płatności na konto gminy. Gmina jest zatem w tym przypadku inwestorem, który wyłoni w drodze przetargu wykonawcę, który wykona na jej rzecz dostawę i montaż paneli fotowoltaicznych. Na tym tle pojawiła się wątpliwość, czy w tym przypadku mamy do czynienia z relacją: podwykonawca-wykonawca (gmina)-inwestor (mieszkaniec) i należy rozliczyć transakcję na gruncie VAT w procedurze odwrotnego obciążenia?

Informacja publiczna przetworzona w kolejnej odsłonie

Wniosek o sporą ilość informacji publicznej, wymagający dużego nakładu pracy, połączony z wysiłkiem intelektualnym i powodujący dezorganizację pracy podmiotu zobowiązanego sprawia, że dotyczy informacji publicznej przetworzonej.

Wzór identyfikatora kontrolera biletów jest informacją publiczną

Czy zakład transportu miejskiego ma obowiązek udostępnienia wzoru legitymacji kontrolera biletów na wniosek stowarzyszenia? Organizacja złożyła wniosek w trybie dostępu do informacji publicznej. Czy takie udostępnienie może stanowić naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa?

Charakter uchwał w sprawie opłat cmentarnych

Zdaniem WSA w Gorzowie Wlkp. uchwała rady gminy w sprawie ustalenia wysokości opłat cmentarnych jest aktem prawa miejscowego i podlega publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

Deratyzacja w gminie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że rada gminy nie może nakazać przeprowadzenia deratyzacji w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie.

Przepisy RODO a udostępnianie informacji publicznej

Wejście w życie nowych regulacji dotyczących ochrony danych osobowych może powodować wątpliwości w zakresie udostępniania informacji publicznej przez organy samorządu. Potrzeba ochrony danych osobowych nie może jednak prowadzić do wyłączenia prawa do informacji publicznej. W praktyce udostępnienie takich informacji powinno polegać na przekazaniu tzw. informacji zanonimizowanej.

Zmiana nazwy ulicy na taką samą w trybie tzw. ustawy dekomunizacyjnej jednak dopuszczalna?

Zdaniem WSA w Bydgoszczy w przypadku właściwego uzasadnienia podejmowanej uchwały, dopuszczalna jest zmiana nazwy ulicy na taką samą w trybie tzw. ustawy dekomunizacyjnej.

Dekomunizacja nazw ulic zawierających datę nie zawsze konieczna

Zdaniem WSA w Olsztynie, nie każda ulica mająca w nazwie datę oznaczoną dniem i miesiącem, mogącą mieć pochodzenie „komunistyczne”, podlega dekomunizacji.

Informacja publiczna a unijne dofinansowanie projektu

Wniosek podmiotu publicznego o dofinansowanie realizowanego projektu stanowi wyraz działalności tego podmiotu związany z realizacją zadań publicznych. Dlatego należy uznać go za dokument zawierający informację publiczną.

Krytyczne uwagi do ustawy o jawności życia publicznego

Rzecznik Praw Obywatelskich krytycznie odniósł się do projektu ustawy o jawności życia publicznego. Zdaniem RPO przepisy projektowanej ustawy naruszać będą zapisy konstytucji m.in. gwarantujące każdemu wolność pozyskiwania informacji.

Koniec z korupcją -jawność życia publicznego

Trwają prace nad ustawą o jawności życia publicznego. Czu ustawa zmieni obowiązujące w Polsce prawo antykorupcyjne?

Informacje o pracowniku samorządowym jako informacja publiczna

We wnioskach o udostępnienie informacji publicznej wnioskodawcy często domagają się wskazania bardzo szczegółowych informacji nie tylko o wynagrodzeniach, lecz także o takich zagadnieniach, jak kariera zawodowa czy stan zdrowia pracownika samorządowego. Trzeba pamiętać, że tylko niektóre z takich danych mogą zostać zakwalifikowane jako informacja publiczna.

Kiedy można odmówić udzielenia informacji publicznej przetworzonej?

Przedmiotem wniosku o udostępnienie informacji publicznej może być informacja, której przygotowanie będzie wymagało podjęcia działań intelektualnych oraz zaangażowania znacznego nakładu czasu i pracy. Udostępnienie takiej informacji uwarunkowane jest jednak wykazaniem przez wnioskodawcę, że za tym udostępnieniem przemawia szczególnie uzasadniony interes publiczny. W przeciwnym wypadku dysponent informacji powinien wydać decyzję o odmowie jej udostępnienia.

Dostęp do informacji publicznej – poradnik

Dostęp do informacji publicznej istotny jest z perspektywy aksjologicznych podstaw funkcjonowania demokratycznego państwa prawa. Z tego powodu jest prawem wyrażonym w Konstytucji RP, mającym swoje rozwinięcie w ustawie ustrojowej oraz w poszczególnych ustawach administracyjnych.

Czy urząd musi udostępniać informacje o pensjach i nagrodach swoich pracowników?

Dane o wynagrodzeniach urzędników gminy nie zawsze są informacją publiczną - tak brzmi orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 listopada 2013 r. Udostępnienie tych danych zależy od tego czy dany urzędnik jest osobą pełniącą funkcje publiczne czy też nie.

Czy istnieje obowiązek udostępniania faktury jako informacji publicznej

Samorządowcy, ale również partie polityczne czy organizacje społeczne, spotykają się coraz częściej z wnioskami o udostępnienie informacji publicznej w zakresie wydatkowania środków publicznych, zwłaszcza w zakresie dokumentacji ich wydatkowania. Obok treści zawartych umów przedmiotem zainteresowania wnioskodawców są przede wszystkim faktury.

REKLAMA