REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Jednostka budżetowa, Sprawozdanie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Podwyżki w budżetówce 2024. Komu +10%,+20% a nawet +47%? Wyższe kwoty wynagrodzenia zasadniczego w kategoriach zaszeregowania [projekt rozporządzenia]

W dniu 20 lutego 2024 r. został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniający rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych. Jakie podwyżki wynikają z tego projektu? O ile wzrosną wynagrodzenia?

Jaka sankcja za niezłożenie sprawozdania z oszczędzania prądu do 31 marca 2023 r.?

W piątek, 31 marca upływa termin złożenia przez kierowników jednostek sektora finansów publicznych pierwszego raportu z realizacji celu oszczędności energii elektrycznej. Z informacji URE wynika, że duża część zobowiązanych jeszcze tego nie zrobiła. 

PFRON: Jakie sprawozdania i do kiedy składa się za 2022 r.?

Przedsiębiorcy o wielkości innej niż mikro- lub mały przedsiębiorca, którzy nie składają sprawozdań finansowych do KRS, mają obowiązek dostarczenia elektronicznego sprawozdania finansowego za 2022 r. lub „oświadczenia o braku obowiązku sporządzania sprawozdania finansowego za 2022 r.” do właściwego terytorialnie Oddziału PFRON do dnia 15 lipca 2023 r. 

Prof. Modzelewski o naszych absurdach podatkowych

Samorządowe jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT, a państwowe są. Dlaczego centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego jest błędną koncepcją - wyjaśnia prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Akademia budżetowa 2022

Akademia budżetowa to cykl 4 szkoleń dedykowanych osobom zajmującym się rachunkowością oraz finansami w jednostkach sektora finansów publicznych m.in. w szkołach, przedszkolach, centrum usług wspólnych, ośrodkach pomocy społecznej, gminach, powiatach zatrudnionych na stanowiskach księgowych, inspektorów, referentów, sekretarzy oraz innych specjalistów. W ramach Akademii przybliżone zostaną najważniejsze zagadnienia z zakresu rachunkowości oraz sprawozdawczości obowiązujące i planowane od 2023 r.

Webinarium „Rejestr umów - nowy obowiązek JSFP” + certyfikat gwarantowany

Zapraszamy na praktyczne webinarium „Rejestr umów - nowy obowiązek JSFP” z gwarantowanym imiennym certyfikatem, które odbędzie się 6 czerwca 2022 roku. Polecamy!

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - nowe obowiązki i sankcje

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowelizacji ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, przewidujący nowe obowiązki i sankcje. Obowiązkowe ma być np. informowanie o umowach, przekraczających 10 tys. zł.

Odpowiedzialność księgowych zatrudnionych w sektorze publicznym

Zawód księgowego niewątpliwie jest odpowiedzialny i wymaga rzetelności, skrupulatności, odpowiednich kwalifikacji oraz predyspozycji. Odnosi się to zarówno do księgowych zatrudnionych w firmach czy biurach rachunkowych jak i w jednostkach sektora finansów publicznych. Za niedopełnienie lub niewłaściwe wykonanie swoich obowiązków księgowi ponoszą odpowiedzialność prawną.

REKLAMA

Nie trzeba naliczać VAT od opłat za miejskie przedszkola i żłobki

Pobierane przez organy samorządowe opłaty za pobyt dzieci w przedszkolach i żłobkach są bez VAT. Dokonujące poboru tych opłat np. miasto działa bowiem jako organ władzy publicznej - uznał Naczelny Sąd Administracyjny.

Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez JST za 2018 r. - wzór

Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało wzór formularza sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Zakup kasy rejestrującej dla samorządowej jednostki budżetowej

Jednostka budżetowa rejestruje obrót przy użyciu kasy fiskalnej (sporadyczna sprzedaż drewna na rzecz osób fizycznych). Do końca 2018 r. na paragonie mogą być zamieszczane dane jednostki. Od 2019 r., w związku z centralizacją, będą musiały to być dane gminy. Wiąże się to z koniecznością wymiany kasy fiskalnej. Czy zakupu kasy powinna dokonać jednostka budżetowa czy gmina, jako podatnik VAT?

Jak należy wykazać w sprawozdaniu kwartalnym należność od kontrahenta wynikającą z faktury korygującej

Jednostka oświatowa otrzymała od dostawcy energii elektrycznej fakturę korygującą in minus, w związku z nieprawidłowym odczytem licznika. Zgodnie z przyjętą polityką rachunkowości, otrzymane faktury korygujące dotyczące kosztów roku bieżącego pomniejszają koszty i wydatki tego roku. Kolejny przelew zostanie pomniejszony o kwotę z faktury korygującej. Nastąpi to w następnym miesiącu, wobec czego na 30 września jednostka ma od tego kontrahenta należność. Na dzień 30 września jednostka budżetowa ma jednak nadpłatę na tym kontrahencie, w sprawozdaniu Rb-28S pokaże wszystkie zobowiązania, niepomniejszone o otrzymaną fakturę korygującą. Czy jeżeli faktura korygująca ma być zaksięgowana na pomniejszenie kosztów, powinna na 30 września być wykazana w sprawozdaniu Rb-N, pomimo że należność nie wynika ani ze sprawozdania Rb-27S, ani Rb-34S? Czy prawidłowe jest niepomniejszenie zobowiązań na 30 września o wartość faktury korygującej w sprawozdaniu Rb-28S w danym paragrafie?

Zastosowanie technicznego zapisu ujemnego przy rozliczaniu zaliczek

Samorządowa jednostka budżetowa stosunkowo często udziela swoim pracownikom zaliczek na zakup materiałów i towarów na potrzeby bieżącego funkcjonowania jednostki. Zaliczki pobierane są w formie gotówki z kasy jednostki uprzednio wypłaconej z banku, a następnie są rozliczane. Procedura ta ewidencjonowana jest na wielu kontach księgowych. Kiedy stosowany powinien być techniczny zapis ujemny w przypadku rozliczania zaliczek? Czy przedstawiony sposób ewidencji w samorządowej jednostce budżetowej jest prawidłowy?

Czy wykazanie nierzetelnych danych w sprawozdaniach Rb-Z i Rb-N stanowi podstawę odpowiedzialności karnej?

PROBLEM: W samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej (SP ZOZ) podlegającym pod powiatową jednostkę samorządu terytorialnego zlecona została kompleksowa kontrola merytoryczna i finansowa. Podczas kontroli stwierdzono, że w księgach rachunkowych kontrolowanego zakładu nie ujęto operacji gospodarczych w IV kwartale 2017 r. Sporządzone za to zostały za ten okres sprawozdania finansowe Rb-Z i Rb-N, w których wykazano dane liczbowe, które nie odzwierciedlały zapisów z ewidencji księgowej, tylko z tzw. notatek własnych głównego księgowego zakładu opieki zdrowotnej. Tak nierzetelne dane zostały przekazane w sprawozdaniach do jednostki samorządu terytorialnego i miały wpływ na całość sprawozdawczości tej jednostki. Czy w związku z tym zawarcie w sprawozdaniach finansowych nierzetelnych danych podlega odpowiedzialności karnej za naruszenie obowiązków w zakresie sporządzania sprawozdań finansowych z art. 77 ust. 2 ustawy o rachunkowości?

Bezzwrotna zapomoga wypłacona ze środków ZFŚS

W bieżącym roku dwie pracownice zwróciły się do jednostki budżetowej o przyznanie bezzwrotnej zapomogi losowej ze środków finansowych ZFŚS w wysokości po 3000 zł. W uzasadnieniu złożonych wniosków jako przyczynę wskazano trudną sytuację materialną, spowodowaną niskimi dochodami rodziny, powstałą na skutek braku uzyskiwania dochodów (zakończenie pobierania zasiłku dla bezrobotnych) przez niepracujących współmałżonków, którzy utracili zatrudnienie kilka miesięcy temu. Oba wnioski zostały pozytywnie rozpatrzone przez kierownika jednostki budżetowej, gdyż zapisy wewnętrznego regulaminu ZFŚS dopuszczają przyznanie bezzwrotnych zapomóg na taki cel. Czy w związku z tym należy od wypłaconych bezzwrotnych zapomóg zapłacić podatek dochodowy do urzędu skarbowego? Jak ująć taką operację w ewidencji księgowej jednostki?

Odsprzedaż usług pomiędzy państwową a samorządową jednostką budżetową

Problem: Państwowa jednostka budżetowa, czynny podatnik VAT, ma możliwość, by uzyskane zwroty wydatków dokonanych w tym samym roku budżetowym zmniejszały wykonanie planowych wydatków. Na podstawie porozumienia z 2009 r. zawartego przez państwową jednostkę budżetową (szkołę) zawarto umowę użyczenia części pomieszczeń w budynku naszej jednostki samorządowej jednostce budżetowej (innej szkole). Przedstawiono w nim podział kosztów za media i ubezpieczenie nieruchomości. Ich rozliczenie następuje na podstawie wystawionej noty księgowej i w wartości brutto jest wpłacane na konto naszej jednostki.

Ewidencja księgowa kwoty zasądzonej od więźnia tytułem naprawienia szkody

STAN FAKTYCZNY: Samorządowa jednostka budżetowa otrzymała w 2015 r. odpis prawomocnego wyroku sądu zobowiązującego oskarżonego do zapłaty na rzecz tej jednostki kwoty 1000 zł tytułem naprawienia szkody oraz informującego, iż oskarżony otrzymał karę 3 lat pozbawienia wolności. W roku bieżącym do jednostki wpłynęło z sądu pismo informujące, iż oskarżony zobowiązał się do dokonywania wpłat ratalnych. Jednostka nie księgowała operacji związanych z tą sytuacją ani w roku 2015, ani później. Jak prawidłowo postąpić i jakich księgowań powinna dokonać jednostka w przypadku zasądzenia przez sąd na jej rzecz zapłaty od więźnia tytułem naprawienia szkody?

Centralizacja rozliczeń VAT w samorządach od 1 stycznia 2017 r.

Zgodnie z nowymi przepisami prawa od 1 stycznia 2017 r. zostanie wprowadzona obowiązkowa centralizacja rozliczeń w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie podatku VAT. Jednostka samorządu terytorialnego od nowego roku wstępuje w prawa i obowiązki swoich jednostek organizacyjnych, które dotychczas były samodzielnymi podatnikami podatku VAT. Centralizacja rozliczeń VAT oznacza, że jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do generowania oraz wysyłania zbiorczej deklaracji VAT oraz zbiorczego Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), zawierającego zapisy Rejestru VAT wszystkich jednostek podległych.

Umowy barterowe w jednostce budżetowej

Czy jednostka budżetowa ma możliwość zawierania umów barterowych? Czy umowy takie mogą być zawierane bez możliwości rozliczania świadczeń na zasadzie kompensaty bez pokazania wydatku i dochodu?

Jakie kwalifikacje musi mieć osoba zastępująca sekretarza

Czy osoba zatrudniona na czas określony – na zastępstwo za sekretarza miasta (sekretarz jest w ciąży) musi spełniać wymagania dla tego stanowiska określone w ustawie o pracownikach samorządowych oraz w rozporządzeniu w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych?

Klasyfikacja wydatków na zakup udziałów w spółce

W jaki sposób zaklasyfikować wydatki gminy związane z realizacją przedsięwzięcia budowy kompleksu basenów rekreacyjnych? Czy wykup udziałów w spółce utworzonej do wybudowana takiego kompleksu od podmiotu zewnętrznego będzie stanowił wydatek majątkowy?

Zobowiązania wyłączone z limitu zadłużania

Samorządy w swoich dokumentach planistycznych muszą uwzględniać wyłączenia z limitu zadłużenia wydatków związanych z projektami dofinansowanymi ze środków unijnych. Bez znaczenia jest w tym przypadku fakt, że finansowanie takiego projektu nie zagraża przekroczeniem dopuszczalnego poziomu długu.

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi - orzecznictwo TK

W czasie gdy ustawa nadal obowiązuje to Sejm będzie musiał ustalić, jaka ma być maksymalna stawka opłaty i na jakiej podstawie obliczana. Trybunał uznał, że po 5 miesiącach funkcjonowania nowych przepisów jest już możliwe określenie górnego pułapu opłat należy też doprecyzować przepisy o zwolnieniach przedmiotowych i dopłatach.

Zmiany w budżecie jednostki samorządu terytorialnego

Zmiany w budżecie jednostki samorządu terytorialnego są nieważne jeżeli zostały dokonane przez radnych bez udziału organu jednostki. Przepisy wskazują na wyraźny podział kompetencji pomiędzy organami gminy w zakresie sporządzania projektu uchwały budżetowej oraz projektu o zmianie uchwały budżetowej a uchwalaniem budżetu i jego zmian.

Niesegregowanie śmieci przez mieszkańców - skutki

Niesegregowanie śmieci przez mieszkańców powinno skutkować ustaleniem wyższej opłaty. Czy pozostali mieszkańcy zapłacą za sąsiadów nieprzestrzegających obowiązku selektywnej zbiórki?

Rozpoczęła się akcja bezpłatnego czipowania psów w Radomiu

Rozpoczęła się akcja bezpłatnego czipowania psów w Radomiu. Miasto przygotowało 4 tys. czipów. Właściciele psów mogą zgłaszać się ze swoimi czworonogami do wszystkich gabinetów weterynaryjnych w Radomiu.

Ministerstwo Środowiska przypomina o raportach odpadowych

Ministerstwo Środowiska informuje, iż zbliżają się terminy składania sprawozdań, wynikających z przepisów dotyczących gospodarki odpadami za 2011 r. Ministerstwo przypomina, kto i jakie dane powinien złożyć w pierwszym kwartale tego roku.

Kryteria podziału rezerwy subwencji ogólnej

Do 17 lutego 2012 r. miasta na prawach powiatu, powiaty i województwa mogą składać wnioski o dofinansowanie inwestycji na drogach z tegorocznej rezerwy subwencji ogólnej.

Sprawozdanie z wykonywania zadań z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3

Do 20 października 2011 r. gminy mają obowiązek sporządzenia i złożenia właściwemu wojewodzie sprawozdań z wykonania zadań z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Przedstawiamy zasady sporządzania tego sprawozdania.

Sprawozdania w pytaniach i odpowiedziach

Bank, który udzielił naszej jednostce kredytu, jako zabezpieczenie zażyczył sobie weksla in blanco. Czy i jeżeli tak, to jak należy wykazać w sprawozdaniu Rb-Z zobowiązania z tytułu weksli tego typu?

Błędy w sprawozdaniach o wydatkach strukturalnych za 2010 r.

Mimo że sprawozdania dotyczące wydatków strukturalnych w 2011 r. sporządzane były nie po raz pierwszy, to nadal stwierdza się w nich wiele błędów. W artykule opisano najczęściej występujące uchybienia oraz wskazano, jak poprawnie sporządzać te sprawozdania.

Zakres uprawnień zarządcy nieruchomości gminnej

Jednostka budżetowa A użytkuje budynek oddany jej przez urząd miasta w trwały zarząd. Chciałaby udostępnić część pomieszczeń jednostce B i obciążać ją kosztami eksploatacji budynku. Jaką umowę powinna zawrzeć i w jaki sposób obciążać kosztami jednostkę B? Jednostka budżetowa A chciałaby otrzymywać wyłącznie zwrot wydatków, np. kosztów energii gazu, i nie pobierać dodatkowych opłat. Czy ewentualny zwrot wydatków jest jej dochodem i powinien zostać odprowadzony do gminy?

Kontrola podatkowa

Obiektem kontroli podatkowej jest prawidłowość postępowania jednostek w zakresie podatków. Uciążliwości związane z kontrolą będą jednak mniejsze, jeśli kontrolowany i kontrolujący będą znali swoje prawa i obowiązki.

Obowiązek badania sprawozdań finansowych JST

Jakie przepisy i zasady obowiązują w odniesieniu do badania sprawozdań finansowych jednostek samorządu terytorialnego?

Wykaz kont dla państwowych i samorządowych jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych

Plany kont określone w wydanym w 2010 r. rozporządzeniu w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont nie zawierają na ogół wyraźnych wskazówek, w jakich jednostkach organizacyjnych występują poszczególne konta wymienione w wykazie. W szczególności odnosi się to do kont związanych z ewidencją operacji dotyczących wydatków środków europejskich i wydatków ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, ujmowanych w państwowych jednostkach budżetowych na kontach mających odpowiedniki w planie kont dla budżetu państwa.

Klasyfikacja tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego

Ustawa o finansach publicznych nałożyła na Ministra Finansów obowiązek określenia szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, w tym do długu Skarbu Państwa, przy uwzględnieniu podstawowych kategorii przedmiotowych i podmiotowych zadłużenia oraz okresów ich zapadalności.

Odpowiedzialność podatkowa kierownika jednostki

Uniknięcie przez kierownika jednostki sankcji z tytułu nieprzestrzegania przepisów podatkowych zależy przede wszystkim od prawidłowego i terminowego wypełniania nałożonych nań obowiązków.

Sprawozdania w pytaniach i odpowiedziach

Nasza jednostka zawarła umowy z dostawcami sprzętu komputerowego. Umowy są trzyletnie, a wartość zobowiązań jest spłacana w miesięcznych ratach. Czy istnieje obowiązek wykazywania zobowiązań niewymagalnych tego typu w sprawozdaniu Rb-Z?

Zbliża się termin likwidacji gospodarstw pomocniczych i części zakładów budżetowych

Do końca 2010 roku samorządy muszą zlikwidować gospodarstwa pomocnicze oraz część zakładów budżetowych. Pozostaną po nich zadania, które po 1 stycznia 2011 r. nadal muszą być realizowane. Czasu na wybór nowej formy ich prowadzenia nie zostało wiele, tym bardziej że samo przygotowanie przekształcenia może potrwać kilka miesięcy.

Jak realizować zadania publiczne po likwidacji zakładów budżetowych

Zadania publiczne można realizować w kilku formach. Od wyboru konkretnej z nich zależy m.in. sposób powierzania i dofinansowywania zadań komunalnych.

Obowiązek przedkładania sprawozdań przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej

Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu skierowała pismo do Ministerstwa Finansów w sprawie wypełnienia obowiązków sprawozdawczych w stosunku do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Wynagrodzenie płatnika w samorządowej jednostce budżetowej

W odniesieniu do samorządowych jednostek budżetowych wynagrodzenie płatnika może być dochodem jednostki, jeśli zostanie ustanowione jako jedno ze źródeł dochodu w uchwale rady dotyczącej utworzenia rachunku dochodów własnych.

Prawidłowe sporządzanie sprawozdań jednostkowych a obowiązujące terminy

Dużo zamieszania i niepokoju wzbudził nowy zapis w ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - dotyczący nieprzekazania w terminie sprawozdań.

Umorzone zaległości za korzystanie z mienia komunalnego podlegają opodatkowaniu

Gmina utworzyła jednostkę (zakład) zajmującą się zarządzaniem mieniem komunalnym. Zakład dokonuje m.in. windykacji zaległości z tytułu należności za używanie nieruchomości komunalnych. W niektórych przypadkach nie ma możliwości wyegzekwowania zaległych kwot, w związku z czym przyjęto 2 rozwiązania:

Rozliczenia jednostki samorządu terytorialnego z jej jednostką budżetową

Jak postąpić w sytuacji, gdy jednostka budżetowa zrealizowała dochody, których nie odprowadziła do 31 grudnia 2009 r. do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, lecz je wydatkowała? W związku z tym w sprawozdaniu Rb-28S sporządzanym przez jednostkę kwota wykazana w kolumnie „Wydatki wykonane” jest większa niż kwota środków przekazanych tej jednostce przez jednostkę samorządu terytorialnego. Konto 223 w budżecie wykazuje większe obroty na stronie Ma.

Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji – Rb-Z

Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń składa się z sześciu części

Nowe standardy kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych

Sprawozdawczość za I półrocze 2010 r. w JST

Zbliża się okres sprawozdawczy za I półrocze 2010 r. dla jednostek sektora finansów publicznych, w tym jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych, które mają obowiązek sporządzenia sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych. Wskazujemy podstawy prawne sporządzania sprawozdań, podmioty zobowiązane do ich sporządzania oraz praktyczny przykład dotyczący sprawozdania Rb-N.

Kompetencje do ustalania i pobierania opłaty targowej

Czy zakład budżetowy może pobierać opłatę targową od osób handlujących na jego terenie i czy opłata ta może być dochodem zakładu budżetowego?

Wymogi formalne dotyczące wykształcenia i praktyki kandydatów na głównych księgowych

Czy głównym księgowym w państwowej jednostce budżetowej może zostać osoba posiadająca wykształcenie wyższe (magister prawa) i świadectwo ukończenia 2-semestralnych studiów podyplomowych w zakresie „Rachunkowość i finanse jednostek sektora finansów publicznych” w Wyższej Szkole Handlu i Rachunkowości w Poznaniu oraz posiadająca 5-letnią praktykę w księgowości? Czy można uznać za spełniony wymóg zawarty w art. 54 ust. 2 pkt 5 lit. a ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych?

REKLAMA