Kategorie

Nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inicjatywa ustawodawcza wprowadzająca do krajowego prawa przepisy regulujące powoływanie i działalność w Polsce funduszy typu REIT, wciąż nie może doczekać się szczęśliwego finału. Kolejny termin wejścia w życie ustawy o firmach inwestujących w najem nieruchomości (FINN) zaplanowano na początek 2019 roku. Nawet jeśli tym razem uda się dotrzymać terminu, trudno o gwarancje, że FINN-y staną się z miejsca rodzimym hitem inwestycyjnym. 
Aktualna wersja tak zwanej specustawy mieszkaniowej, znacząco różni się od pierwotnych propozycji rządu. Mimo tego, wspomniana specustawa nadal wzbudza spore kontrowersje. Istnieją bowiem obawy, że ubocznym skutkiem nowych regulacji będzie jeszcze większy chaos urbanistyczny w polskich miastach. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl postanowili zatem sprawdzić, czy na podstawie aktualnej wersji specustawy mieszkaniowej można formułować takie pesymistyczne prognozy.
Umowy rezerwacyjne w przypadku obrotu nowymi mieszkaniami są często spotykanym rozwiązaniem. Przydatność wspomnianych umów wzrasta w warunkach dobrej koniunktury rynkowej, z jaką obecnie mamy do czynienia. Dzięki umownej rezerwacji, osoba zainteresowana danym mieszkaniem, może zyskać czas na podjęcie ostatecznej decyzji i wyeliminować ryzyko „podkupienia” lokalu lub domu przez kogoś innego. Znaczenie umowy rezerwacyjnej wynika również z faktu, że czasem taki kontrakt stanowi podstawę do uzyskania kredytu mieszkaniowego. Pomimo ważnej roli umowy rezerwacyjnej, jest ona stosunkowo rzadko analizowana w branżowych mediach. Dlatego eksperci portalu RynekPierwotny.pl postanowili przybliżyć zasady umownego rezerwowania mieszkań.
Ustawa o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących, tzw. specustawa mieszkaniowa uchwalona przez Sejm. Cel specustawy mieszkaniowej to skrócenie czasu przygotowania inwestycji z pięciu lat do roku.
Sejm uchwalił specustawę mieszkaniową. Specustawa ma skrócić czas przygotowania inwestycji z pięciu lat do roku. Standardy urbanistyczne są zróżnicowane ze względu na liczbę mieszkańców: dla gmin, w których liczba nie przekracza 30 tys., od 30 tys. do 100 tys. i powyżej 100 tys. mieszkańców – co odpowiada stopniom zurbanizowania miast i gmin. Samorząd będzie miał prawo zwiększyć lub zmniejszyć w uchwale wymagane od inwestora standardy, ale tylko do 50 proc. założonych wskaźników.
Od oficjalnej prezentacji programu Mieszkanie Plus upłynęły już z górą 2 lata. Niestety, pomimo upływu tak długiego okresu dotychczasowe osiągnięcia rządowej inicjatywy nie wydają się specjalnie imponujące. Trudno nawet dostrzec jakiekolwiek jej namacalne efekty. Mimo wszystko pozytywne przełożenie M+ na krajową mieszkaniówkę w dłuższym terminie wydaje się bardzo prawdopodobne.
Likwidacja użytkowania wieczystego staje się faktem. Już 1 stycznia 2019 r. osoby, które staną się z mocy prawa właścicielami gruntów będą zobowiązane do uiszczania należności za nabycie prawa własności w formie opłat rocznych, przez okres 20 lat.
W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o proponowanej przez UOKiK nowelizacji ustawy deweloperskiej. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów już drugi raz podjął próbę wprowadzenia znaczących zmian w zasadach zakupu lokali i domów na rynku pierwotnym. Największe kontrowersje wzbudza proponowany zakaz korzystania przez deweloperów z otwartych mieszkaniowych rachunków powierniczych bez gwarancji (OMRP). Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że w nowelizacji ustawy deweloperskiej proponowanej przez UOKiK, znalazło się kilka innych ciekawych rozwiązań. Wszystkie te koncepcje zwiększają bezpieczeństwo zakupu nowego mieszkania. Rodzi się jednak pytanie, czy restrykcyjne regulacje nie będą skutkowały bankructwem mniejszych firm deweloperskich i wzrostem cen metrażu.
Naczelny Sąd Administracyjny stanął na stanowisku, że AMW należy traktować jak przedsiębiorcę, a zarządzane przez nią nieruchomości Skarbu Państwa jako związane z działalnością gospodarczą.
Projekt ustawy o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych przygotowany. Comiesięczne dopłaty będą udzielane pod warunkiem spełnienia kryteriów dochodowych osobom, które wynajmą nowe mieszkania albo wynajmą je z opcją dojścia do własności.
Służebność przesyłu jest ograniczonym prawem rzeczowym należącym do służebności, przedmiotem którego jest korzystanie z urządzeń umożliwiających przesyłanie energii, cieczy, gazu, pary, substancji itp.
Wielu właścicieli gruntów decyduje się na ich podział. Takie rozwiązanie bywa przydatne między innymi w kontekście sprzedaży działek na cele budowlane. Mniejsze parcele mogą wzbudzać zainteresowanie wśród osób planujących na przykład budowę domu jednorodzinnego. Podział gruntu związany z planami sprzedażowymi lub każdym innym powodem, niestety jest dość uciążliwą czynnością. Poza koniecznością dopełnienia licznych formalności, kluczową kwestią są koszty związane m.in. z pomocą geodety. Nie można również zapominać o ewentualnej opłacie adiacenckiej.
Mieszkanie Plus (M+), czyli flagowy program rządu z dedykowaną misją wsparcia licznej społeczności mniej zasobnych rodaków w drodze do własnego dachu nad głową, radykalnie zmienił orientację. Pytanie, czy z wystarczająco zadowalającym skutkiem dla swoich przyszłych beneficjentów.
Raport Najwyższej Izby Kontroli z 2013 r. nie pozostawiał złudzeń co do efektywności systemu mieszkań komunalnych w Polsce. Wspomniana analiza NIK-u wykazała całą masę nieprawidłowości dotyczących zarządzania zasobem mieszkaniowym przez gminy. Dopiero po pięciu latach od publikacji krytycznego raportu Najwyższej Izby Kontroli, wejdą w życie zmiany porządkujące między innymi zasady wynajmu mieszkań komunalnych. Zmiany w tym zakresie mogły być większe, ale na przeszkodzie prawdopodobnie stanęło niezadowolenie potencjalnych wyborców. Tym niemniej mamy do czynienia ze swoistą komunalną rewolucją. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl wyjaśniają, na czym będą polegały najważniejsze zmiany związane z wynajmem lokalu od miasta.
Wysokość dopłat będzie zależała od kosztów budownictwa mieszkaniowego na danym terenie, oraz powierzchni mieszkania. Im liczniejsze gospodarstwo, tym wyższe mają być dopłaty.
Program Mieszkanie plus działa w dwóch obszarach: społeczny realizuje Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach programów Społecznego Budownictwa Czynszowego oraz wsparcia budownictwa socjalnego i komunalnego. Za komercyjny zaś odpowiada Bank Gospodarstwa Krajowego Nieruchomości BGKN. Obecnie spółka ta ma w budowie około 2 tys. mieszkań, kolejne 25 tys. jest w przygotowaniu. Budowy trwają m.in. w Białej Podlaskiej, Jarocinie, Katowicach, Wałbrzychu i Gdyni.
5 tys. rodzin otrzyma drewniane domy oraz mieszkania w programie Mieszkanie plus. Pierwsze mieszkania powstaną na południu Polski na gruntach Lasów Państwowych.
Budowle Towarzystwa Budownictwa Społecznego (TBS) służące zaspokajaniu potrzeb najemców lokali mieszkalnych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Takie wnioski płyną z wyroku NSA z 9.05.2017 r. sygn. II FSK 978/15. Podobne stanowisko NSA prezentował już w stosunku do budowli spółdzielni mieszkaniowych.
Choć program Mieszkanie dla Młodych zakończył swoją misję z początkiem br. po definitywnym wyczerpaniu środków na dopłaty mieszkaniowe, to wciąż wszyscy jego beneficjenci muszą mieć się na baczności. Chodzi o ryzyko utraty części bądź całości subwencji za sprawą niedotrzymania warunków zapisanych w trzech paragrafach ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi.
W ramach Programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem” powstanie 113 nowych mieszkań.
Marzec to miesiąc, w którym coraz więcej osób zaczyna myśleć o rozliczeniu kosztów ogrzewania. Czasem takie rozliczenie po zakończeniu sezonu grzewczego, może okazać się przykrą niespodzianką. Na szczęście, obowiązujące przepisy regulują zasady rozliczania ciepła sieciowego lub gazu przeznaczonego do ogrzewania budynku. Warto poznać te ustawowe regulacje, gdyż nie są one zbyt często opisywane. Znajomość wspomnianych przepisów, przyda się nie tylko osobom kwestionującym rozliczenie za ciepło.
Gospodarka nieruchomościami stanowi jedno z najważniejszych zadań własnych gminy. Jej prowadzenie ustawodawca powierzył zarówno organowi wykonawczemu, jak i stanowiącemu, przypisując każdemu z nich odrębny zakres kompetencji w tym zakresie. Wójt i rada muszą tego podziału ściśle przestrzegać, aby dokonywane przez organy czynności mogły być ważne.
Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego mogą powodować zróżnicowane skutki związane z wartością nieruchomości. Jednym z nich jest obniżenie wartości nieruchomości. Może on się pojawić w sytuacji, gdy plan miejscowy jest dla danego terenu uchwalany po raz pierwszy. Może też wystąpić wówczas, gdy gmina zmienia obowiązujący już plan. W takich sytuacjach właściciel nieruchomości może żądać od gminy wykupienia gruntu albo odszkodowania.
Do 2025 roku w rezerwie celowej budżetu państwa zostanie zapewnione ponad 6 mld zł na dofinansowanie budowy mieszkań komunalnych, co może wystarczyć na wybudowanie 170 tys. takich lokali; może w nich zamieszkać pół miliona ludzi - wskazał wiceszef MIiR Kazimierz Smoliński.
Z początkiem roku w ramach nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, weszły w życie nowe przepisy wprowadzające minimalną powierzchnię użytkową nowo budowanych mieszkań w wymiarze 25 mkw. Czy tego typu regulacje dobrze służą rodzimej mieszkaniówce?
Jak traktować nieruchomość w przypadku klasyfikacji gruntów Ba i Br, gdzie udział Br jest mniejszy (w celu stosowania przepisów z ustawy o gospodarce nieruchomościami dotyczących podziałów)?
Ministerstwo Finansów odpowiedzialne jest za projekt ustawy dotyczący REIT-ów. Już niedługo powinniśmy poznać mechanizm wspierający najemców poprzez dopłaty do najmu.
Czy użytkownik wieczysty może podzielić działkę będącą przedmiotem użytkowania bez zgody właściciela gruntu (gminy)? Czy w postępowaniach dotyczących podziału nieruchomości użytkownik wieczysty ma prawa równe prawom właściciela gruntu?
Gmina przekazując nieruchomość swej jednostce organizacyjnej, nie może dokonać tego z pominięciem prawa pierwszeństwa nabycia przysługującego najemcom.
Ubiegłoroczna nowelizacja ustawy prawo budowlane znacznie uprościła proces budowlany w kwestii obowiązku pozyskiwania pozwolenia na budowę. Jak tłumaczą eksperci portalu RynekPierwotny.pl zwolnienie z tego ostatniego ma obecnie charakter warunkowy, a zależne jest od powierzchni planowanych do wybudowania obiektów na posesji obok domu jednorodzinnego.
Droga publiczna nie może zostać oddana przedsiębiorcy przesyłowemu do korzystania przez ustanowienie na niej służebności przesyłu.
Dylemat wyboru między lokum spółdzielczym czy własnościowym w dzisiejszych czasach dysponuje już zdecydowanie skromniejszym wymiarem aniżeli jeszcze kilkanaście lat temu. Mimo wszystko jednak, dopóki instytucja spółdzielczego prawa do lokalu w Polsce istnieje w jakiejkolwiek formie, temat będzie pozostawał jak najbardziej aktualny.
Zmiany w polityce mieszkaniowej od 1 marca 2018 r. mają związek z nowelizacją ustaw: o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni, schronisk dla bezdomnych, ogrzewalni i tymczasowych pomieszczeń, o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy, a także zmiany Kodeksu cywilnego oraz niektórych innych ustaw.
Szacuje się, że w Polsce brakuje ok. 3-4 mln mieszkań. Zmiany w programie Mieszkanie plus już od 2018 r.
Potrzeby inwestycyjne gmin mają być zaspokojone na dziesięciolecia, a to za sprawą ustawy inwestycyjnej.
Sąd Najwyższy podjął istotną dla gmin uchwałę dotyczącą ich odpowiedzialności w przypadku nieuprzątnięcia z chodnika zanieczyszczeń. 
Podatek od nieruchomości, którą stanowi dom jednorodzinny, należy do jednej z najłatwiejszych danin od strony kalkulacji. Jednak i w tym przypadku istnieje szereg okoliczności, o których właściciele domów powinni pamiętać, albo zwrócić na nie szczególną uwagę.
Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa nie musi, zgodnie z podpisaną ustawą, wyrażać zgody na kupno ziemi rolnej przez spółki przesyłowe.
Otrzymanie mieszkania komunalnego w praktyce może stanowić pewien problem. Dane GUS-u z końca 2016 r. wskazują bowiem, że wówczas na przydział takiego lokalu od miasta czekało ponad 64 000 gospodarstw domowych. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że dla wielu osób komunalne „M” stanowi jedyne rozwiązanie.
Podziału nieruchomości można dokonać, jeżeli nie jest sprzeczny z przepisami odrębnymi albo jest zgodny z warunkami określonymi w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Spółki przesyłowe nabywające nieruchomości nie muszą martwić się o zgodę KOWR.
Program ma na celu przede wszystkim poprawę warunków mieszkaniowych dla osób o umiarkowanych dochodach oraz wykluczonych społecznie.
Pod koniec roku zawsze powraca temat podatku od nieruchomości. W ostatnich dwóch latach (2016 r. i 2017 r.), z powodu inflacji obowiązywały nieco niższe stawki za 1 mkw. nieruchomości. Ta pozytywna dla podatników obniżka, została jednak zrównoważona przez nowe przepisy zaostrzające zasady opodatkowania części wspólnych budynku i ograniczające możliwość ratalnego płacenia podatku. W 2018 r. osoby płacące podatek od nieruchomości, nie muszą obawiać się podobnych zmian. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że tegoroczna inflacja spowodowała wzrost maksymalnych stawek za 1 mkw. nieruchomości.
Projekt nowelizacji ustawy o wsparciu kredytobiorców ma zdecydowanie polepszyć sytuację prawną kredytobiorców. Co się zmieni?
Gmina planuje realizację podziemnych zbiorników na odpady komunalne na terenie cmentarza komunalnego ujętego w wojewódzkiej ewidencji zabytków (gmina nie posiada gminnej ewidencji zabytków). W zbiornikach gromadzone będą nie tylko odpady pochodzące z terenu cmentarnego, ale również inne odpady komunalne. Czy w powyższych okolicznościach realizacja zbiorników stanowi „inny cel” użytkowania, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych?
W dniu 11 września 2017 roku weszła w życie ustawa z dnia 20 lipca 2017 roku – o Krajowym Zasobie Nieruchomości. Jak wskazuje uzasadnienie projektu ustawy, ma ona na celu zwiększenie dostępności mieszkań dla grup społecznych o umiarkowanych dochodach, które w istniejących warunkach rynkowych nie posiadają wystarczających możliwości finansowych.
Z dniem 11 września br. weszła w życie ustawa o Krajowym Zasobie Nieruchomości (KZN). Jest ona aktem prawnym regulującym zasady realizacji Narodowego Programu Mieszkaniowego w części dotyczącej budowy mieszkań na wynajem w ramach programu Mieszkanie Plus przez przedsiębiorców. 
W praktyce wiele problemów wzbudza kwestia opodatkowania gruntów i budowli posadowionych w pasie drogi. Zapisy ustawy są na tyle nieprecyzyjne, że część działów podatkowych gmin ma problemy z prawidłowym ustaleniem zobowiązania podatkowego. Cennych wskazówek w tej kwestii dostarcza natomiast wypracowane orzecznictwo sądów administracyjnych.
Komisja weryfikacyjna ds. reprywatyzacji bada postępowanie ws. nieruchomości położonej w Warszawie przy ul. Marszałkowskiej 43. Co z lokatorami budynku?
Lasy Państwowe już niedługo utworzą krajowe Centrum Promocji Drewna. Centrum będzie miało za zadanie doradzać jak wybudować dom z drewna.