Kategorie

Podatek lokalny, Podatnik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmianom w konstrukcji oraz sposobie zasilania samorządów podatkami i opłatami powinno towarzyszyć przemodelowanie otrzymywanych przez nie transferów z budżetu państwa.
Obok regulowania zobowiązań podatkowych, jednym z podstawowych obowiązków ciążących na podatniku jest terminowe składanie deklaracji lub oświadczeń dotyczących rozliczeń z fiskusem. Niedopełnienie tego obowiązku stanowi niekiedy wykroczenie skarbowe.
Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują zmienione przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych rozszerzające obowiązek stosowania przez gminy preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości na dodatkowe obiekty.
System opodatkowania nieruchomości w Polsce tworzą trzy podatki. Obok będącego przedmiotem niniejszego artykułu podatku od nieruchomości są to: podatek rolny i podatek leśny.
Dyskusja na temat wprowadzenia podatku katastralnego w Polsce trwa nieprzerwanie, z większym lub mniejszym nasileniem, od początku transformacji ustrojowej. W tym roku przypadnie zatem mniej więcej dwudziesta rocznica tej debaty.
Znaczenie podatku leśnego dla budżetu przeciętnej gminy zależy od stopnia jej zalesienia. Na ogół jednak dochody z tego podatku stanowią skromny ułamek całości dochodów gmin.
Względy techniczne mogą przesądzić o zastosowaniu wyższej lub niższej stawki w podatku do nieruchomości, jednakże co dokładnie oznacza to określenie - tego ustawodawca nie wyjaśnił.
Obowiązująca od początku tego roku nowelizacja ustaw normujących podatek rolny i leśny ujednoliciła sposób składania deklaracji podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej z terminologią zawartą w przepisach dotyczących informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.