Kategorie

Postępowanie administracyjne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Postępowanie administracyjne może zostać zawieszone na wniosek strony lub z urzędu przez organ. W przypadku zawieszenia z urzędu, konieczne jest wystąpienie konkretnych przesłanek.
Kwestia dowodów w postępowaniu  jest powiązana z zasadami ogólnymi działania administracji. Chodzi tu konkretnie o zasadę dążenia organu do prawdy obiektywnej. Wyraża ją art. 7 Kodeksu postępowania administracyjnego. (dalej: k.p.a.)
Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: KPA) wyznacza terminy do dokonywania pewnych czynności w postępowaniu administracyjnym. Są one wiążące zarówno dla organu administracji publicznej jak i dla innych uczestników postępowania.
Organy administracji publicznej działają według zasad opisanych w rozdziale 2 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: KPA). Jedną z nich jest zasada udzielania informacji stronom i uczestnikom postępowania. Jej celem jest ochrona stron i innych osób uczestniczących  w postępowaniu przed szkodami, które mogłyby wynikać z nieznajomości prawa.
Szykują się kolejne zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego. Mają one usprawnić postępowanie administracyjne, a przede wszystkim skrócić czas trwania. Przeciwdziałanie przewlekłości tych postępowań jest głównym celem nowelizacji.
Organizacja społeczna to jeden z podmiotów wymienionych w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: KPA), który może być stroną postępowania administracyjnego.  Może brać udział w postępowaniu we własnym interesie ale także gdy dotyczy ono praw i obowiązków innych osób.
Organ administracji publicznej jest odpowiedzialny za dostarczanie pism procesowych. Robi to za pokwitowaniem przez operatora pocztowego, swoich pracowników lub inne upoważnione organy i osoby. Kwestie doręczeń pism reguluje rozdział 8 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Złożenie skargi w terminie jest jednym z niezbędnych warunków skuteczności skargi wnoszonej do WSA.  Jego niedochowanie może skutkować odrzuceniem skargi. Ustawa Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: p.p.s.a) reguluje terminy wniesienia skargi oraz przebieg postępowania przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym.
Prawo administracyjne przyznaje obywatelowi szereg środków odwoławczych od decyzji organów administracji publicznej. Jednym z tych środków jest skarga do WSA. Zasady wniesienia skargi reguluje ustawa Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: p.p.s.a).
Organ administracji nadal musi informować organizację społeczną o wszczynanych postępowaniach. Sejm był przeciwny wykreśleniu z KPA przepisu dot. organizacji społecznych.
Usprawnienie postępowań administracyjnych, szybsze procedury, wprowadzenie instytucji ponaglenia, mają być efektami zmian w prawie administracyjnym, jakie przygotował resort rozwoju i finansów. Planuje się, że ustawa wejdzie w życie 1 czerwca 2017 r.
Postępowania administracyjne mogą się toczyć przez wiele lat, wędrując niekiedy nawet po kilka razy między pierwszą i drugą instancją. Tymczasem wiele z nich powinno być rozstrzygane co do meritum przez SKO, a nie krążyć między instancjami.
Komitet Stały Rady Ministrów zaakceptował projekt nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego, który składa się na pakiet 100 zmian dla firm. Nowelizacja kpa ma na celu usprawnienie postępowania administracyjnego, ma sprawić, by urzędy stały się bardziej przyjazne dla stron. Jednym z rozwiązań ma być np. wprowadzenie mediacji administracyjnej. Zmiany mają także objąć zasady wymierzania kar administracyjnych, tak by wymierzane kary były bardziej adekwatne do naruszeń prawa. Organ będzie mógł wziąć pod uwagę m.in. okoliczności sprawy i stopień winy oraz zastosować ulgę.
Od 1 czerwca 2017 r. mają obowiązywać znowelizowane przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. W procedurze pojawi się kilka nowych zasad. Jakich?
Zapraszamy do wzięcia udziału w warsztatach Warsztaty "Doręczanie elektroniczne w ramach postępowania podatkowego, administracyjnego i cywilnego po zmianie przepisów", które odbędą się 18 maja 2016 r. w Warszawie.
Czy skarżący wnoszący skargę administracyjną do niewłaściwego organu, zachowa termin do jej wniesienia?
Jednym z postępowań uwzględnionych w Kodeksie postępowania administracyjnego jest tryb nieważnościowy. Obok postępowania wznowieniowego służy usunięciu z obiegu prawnego wadliwej decyzji, kiedy drogi odwoławcze są już dla stron zamknięte.
Zaświadczenie administracyjne jest jednym z aktów, których wydanie przewidują przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Jednak od czynności prawnych organu związanych z postępowaniem administracyjnym na zasadach ogólnych odróżnić trzeba czynności faktyczne, do których należy wydawanie zaświadczeń. Taka klasyfikacja wynika z faktu, że zaświadczenie nie rozstrzyga sporu ani nie jest wynikiem postępowania, a potwierdza jedynie pewne fakty lub stan prawny, które są organowi wydającemu wiadome.
Przywrócenie terminu ma charakter wyjątkowy. Może ono nastąpić tylko z ważnych powodów, co do których zainteresowany uprawdopodobni, że wystąpiły bez jego winy.
Jak uprawdopodobnić spowodowanie znacznej szkody poprzez wykonanie decyzji administracyjnej? Warto pamiętać o tym, iż uprawdopodobnienie to nie to samo co udowodnienie.
Obowiązek uzyskania zezwolenia przed usunięciem zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia drzew będzie istniał do czasu utraty mocy obowiązującej zakwestionowanych przez Trybunał Konstytucyjny przepisów. Wyrok Trybunału wpisuje się w dyskusję dotyczącą charakteru odpowiedzialności administracyjnej w ochronie środowiska.
Decyzje ustalające warunki zabudowy stanowią często przedmiot odwołań składanych nie tylko przez sąsiadów projektowanej inwestycji, lecz także samych inwestorów. Skomplikowana materia podlegająca rozstrzygnięciu decyzją sprawia, że prawidłowe rozpoznanie odwołania przez samorządowe kolegium odwoławcze jest zadaniem trudnym, a niekiedy wymagającym specjalistycznej wiedzy.
Strona postępowania błędnie pouczona w decyzji administracyjnej o przysługujących jej prawach związanych z odwołaniem się od rozstrzygnięcia nie może zostać pozbawiona możliwości ubiegania się o ponowne rozpatrzenie jej sprawy. Błędne pouczenie nie daje jej jednak żadnych dodatkowych uprawnień.
Od 1 stycznia 2015 roku rejestracja stanu cywilnego ma być prowadzona w postaci elektronicznej. Takie założenia zawiera nowy projekt ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego.
Doręczanie pism w postępowaniu administracyjnym może być dokonywane na kilka sposobów. Wszystkie wskazane są w Kodeksie postępowania administracyjnego.
Toczące się postępowanie administracyjne może zostać przez organ zawieszone. Wymaga to formy postanowienia. Ustawodawca wyróżnia w tym kontekście albo obowiązek, albo zależną od oceny organu możliwość zawieszenia postępowania.
W postępowaniu administracyjnym rozprawa przeprowadzana jest zawsze, gdy zapewnia to przyspieszenie lub uproszczenie postępowania lub gdy wymagają tego przepisy. Można więc przyjąć, że rozprawa w całym postępowaniu odgrywa kluczową rolę i pozwala w pełni zrealizować zasady postępowania.
W zależności od rodzaju postępowania dla określenia poszczególnych zdarzeń potrzebne mogą się okazać różne rodzaje dowodów. Jednym z nich są opinie biegłych. Wydaje się je w sytuacji, gdy w sprawie wymagane są wiadomości specjalne. O zaistnieniu takich okoliczności decyduje organ administracji publicznej prowadzący daną sprawę.
W przypadku bezczynności organu podatkowego można go ponaglić. Gdy to nie pomaga, istnieje możliwość złożenia skargi do sądu administracyjnego.
Planowane przez ustawę o informatyzacji zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego ułatwią czynności w postępowaniu administracyjnym. Forma dokumentu elektronicznego zostanie dopuszczona m. in. przy wezwaniu na rozprawę.
Skarga na przewlekłość postępowania jest instytucją regulowaną w ustawie z 17 czerwca 2004 roku o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora lub w postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki.
Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym stanowi swego rodzaju upoważnienie do działania w imieniu strony postępowania administracyjnego przed organami administracji publicznej. Kodeks postępowania administracyjnego stanowi, iż strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.
Opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania ustala rada gminy. Czy posiadanie immunitetu wyłącza możliwość nałożenia opłaty dodatkowej za brak opłacenia strefy płatnego parkowania?
W sprawie administracyjnej, w której organ administracji publicznej powinien wydać decyzję administracyjną, wydał jedynie pismo. W piśmie organ wskazuje, jak zamierza sprawę rozstrzygnąć. Czy to prawidłowe działanie?
Art. 106 § 1 k.p.a. stanowi, że jeżeli przepis prawa uzależnia wydanie decyzji od zajęcia stanowiska przez inny organ (wyrażenie opinii lub zgody albo wyrażenia stanowiska w innej formie), decyzję wydaje się po zajęciu stanowiska przez ten organ.
Od 11 kwietnia 2011 r. obowiązuje nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Nowe przepisy regulują m.in. skargę na przewlekłość postępowania, odmowę wszczęcia postępowania, doręczanie decyzji podmiotom zagranicznym, przekazanie sprawy przez organ niewłaściwy, uchylenie lub zmianę decyzji.
Wydanie przez organ administracji publicznej decyzji ostatecznej powoduje, że nie jest możliwe złożenie od niej odwołania w administracyjnym toku instancji.
Wznowienie postępowania to instytucja procesowa, która daje możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i ponownego wydania rozstrzygnięcia w sprawie zakończonej już wydaniem decyzji ostatecznej.
Wymogi formalne dotyczące składu Samorządowego Kolegium Odwoławczego w postępowaniu z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy przez lata budziły sprzeczne interpretacje zarówno w doktrynie jak i orzecznictwie. Tym razem ustawodawstwo podążyło w ślad za rozwiązaniami jakie ukształtowała praktyka.
Osoba, która pragnie być repatriantem w rozumieniu projektowanej ustawy powinna spełnić kilka warunków. Po pierwsze musi wykazać swoje polskie pochodzenie, po drugie zadeklarować zamiar osiedlenia się na terytorium RP, po trzecie być ofiarą zesłania lub deportacji dokonanej przez władze ZSRR w ramach stalinowskich represji albo potomkiem takiej osoby.
Zniszczenie przez kogokolwiek, nie wyłączając urzędnika, decyzji niedoręczonej (nieogłoszonej) może być potraktowane jako czyn zagrożony karą zgodnie z art. 276 Kodeksu karnego.
W czerwcu br. zapadł kolejny wyrok dotyczący łączenia stanowisk przez radnego. I tym razem okazało się, że nie należy łączyć sprawowania funkcji radnego z pracą zawodową z wykorzystaniem mienia gminy.
Decyzja wójta, prezydenta czy starosty po doręczeniu nie może być zmieniana. Jak jednak samorządowiec, jako organ I instancji, może zmienić własną decyzję? Samokontrolę wydawanych aktów można zastosować w ściśle określonych przypadkach.
Czytelnik czeka na decyzję w sprawie warunków zabudowy. Wniosek złożył w styczniu 2009 r., w lutym poinformowano go, że decyzja zostanie wydana prawdopodobnie w kwietniu. Nie ma jej do tej pory.
W polskim postępowaniu administracyjnym przyjęto rozwiązanie przewidujące wznowienie postępowania, jeżeli decyzja została wydana w oparciu o inną decyzję lub orzeczenie sądu, które zostało następnie uchylone lub zmienione.
W decyzji administracyjnej popełniliśmy drobną omyłkę, błąd pisarski, błędnie pouczyliśmy stronę o prawie odwołania, wskazując niewłaściwy organ. Co zrobić w tej sytuacji? Czy można wydać we wszystkich tych sprawach postanowienie o sprostowaniu błędu pisarskiego?
Terminy odgrywają w postępowaniu administracyjnym rolę gwarancyjną wobec strony. Czynność dokonana przez stronę (lub inne podmioty) w ustawowym terminie powinna wywoływać określone przez prawo skutki. Jednocześnie jednak niezachowanie terminu łączyć się może z różnymi konsekwencjami dla strony postępowania (lub innego podmiotu), w zależności od rodzaju tego terminu.
Czytelnik czeka na decyzję w sprawie warunków zabudowy. Wniosek złożył w styczniu 2009 r., w lutym poinformowano go, że decyzja zostanie wydana prawdopodobnie w kwietniu. Nie ma jej do tej pory.
Prawem strony jest działanie za pośrednictwem pełnomocnika. Jednakże istnienia pełnomocnictwa nie można domniemywać. To na stronie lub pełnomocniku ciąży obowiązek dołączenia do postępowania administracyjnego w konkretnej sprawie dokumentu pełnomocnictwa.
Instytucja wznowienia postępowania administracyjnego uregulowana przez Kodeks postępowania administracyjnego, stanowi nadzwyczajną drogę usuwania decyzji prawnie wadliwych z obrotu prawnego.  W praktyce jest ona bardzo często stosowana.