Problem: Od 1 stycznia 2018 r. zmieniły się regulacje Karty Nauczyciela dotyczące urlopu wypoczynkowego dyrektorów i wicedyrektorów. Zgodnie z nowym ustępem 2a art. 64 Karty Nauczyciela, dyrektorowi i wicedyrektorowi szkoły oraz nauczycielowi pełniącemu inne stanowisko kierownicze w szkole, a także nauczycielowi, który przez okres co najmniej 10 miesięcy pełni obowiązki kierownicze w zastępstwie nauczyciela, któremu powierzono stanowisko kierownicze, przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 35 dni roboczych w czasie ustalonym w planie urlopów. Czy wobec tego należy prowadzić listy obecności? Jak wykazać obecność dyrektorów lub wicedyrektorów w pracy w czasie ferii, gdy nie ma wpisów w dziennikach lekcyjnych w tym czasie?
Od uzyskanych na terytorium Polski dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów i rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 updof – w wysokości 10% należności (art. 30 ust. 1 pkt 4 updof). Co istotne – podstawą prawną wypłaty tych świadczeń nie jest stosunek pracy, lecz fakt uprzedniego pozostawania w takim stosunku.