REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Urząd, Radny

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zgłoszenie urodzenia dziecka drogą elektroniczną

Nowela ustawy o ewidencji ludności podpisana przez prezydenta. Dzięki nowelizacji, o której mowa w zdaniu poprzednim możliwe będzie zgłoszenie urodzenia dziecka drogą elektroniczną.

V edycja konferencji „Klient w Urzędzie” – o nowoczesnej obsłudze interesanta

24-25 kwietnia 2018r. Europejskie Centrum Solidarności,Gdańsk

Czy urzędowi gminy można nadać statut?

Zdaniem Wojewody Lubelskiego w obecnie obowiązujących przepisach prawnych brak jest podstaw do nadawania urzędowi gminy statutu.

CEP utrudnia pracę urzednika

CEP, czyli Centralna Ewidencja Pojazdów jest częścią CEPiK 2.0. Okazuje się, że nowy system spowalnia pracę urzędnika. A co za tym idzie wydłuża się znacznie czas obsługi petentów. Czas obsługi petenta wydłuża się o 30 minut.

REKLAMA

Kiedy NSA rozstrzyga spory o właściwość urzędów?

Spory między urzędami o to, który z nich jest właściwy do załatwienia sprawy, to złożony prawnie problem. Dlatego dużą część z nich rozstrzyga NSA. Spory te można podzielić na spory o właściwość organu oraz spory kompetencyjne. Najwięcej problemów nastręczają tzw. spory negatywne – kiedy żaden z urzędów nie chce uznać swojej właściwości do rozpatrzenia danej sprawy. W artykule analizujemy przykłady najnowszych sporów rozstrzyganych przez NSA i argumentów użytych do wydanych postanowień.

Odpowiedzialność karna funkcjonariusza publicznego

Funkcjonariusze publiczni podlegają nie tylko szeroko rozumianej odpowiedzialności cywilnej, porządkowej czy dyscyplinarnej. Z uwagi na ciężar gatunkowy decyzji, jakie podejmują, odpowiadają również na podstawie przepisów karnych. Katalog czynów zabronionych, jakie mogą popełnić w ramach swojej działalności, jest dość szeroki, a sankcje dolegliwe.

Mandat radnego a funkcja ławnika

Naczelny Sąd Administracyjny w sprawie o sygn. akt II OSK 41/17 potwierdził, iż nie można łączyć mandatu radnego z wykonywaniem funkcji ławnika. Łączenie tego mandatu z funkcją ławnika jest zdaniem NSA niedopuszczalne. Jeżeli złamie się ten zakaz dojdzie do wygaśnięcia mandatu z mocy prawa.

Procedura tworzenia związku metropolitalnego w woj.śląskim

Utworzenie związku metropolitalnego w woj. śląskim stało się faktem. 41 radnych zagłosowało za pozytywnym zaopiniowaniem powołania w woj. śląskim związku metropolitalnego.

REKLAMA

Kogo czeka wymiana dowodu osobistego w 2017 r.

Obowiązkiem a zarazem uprawnieniem każdego pełnoletniego obywatela zamieszkującego na terytorium RP, jest posiadanie ważnego dowodu osobistego. W sytuacji, w której nasz dowód osobisty utracił ważność, jesteśmy zobowiązani do jego wymiany na nowy. Według szacunków Ministerstwa Cyfryzacji, w 2017 r. aż 8 mln otrzyma nowy dowód osobisty.

Procedura zmiany imienia i nazwiska

Zmiany imienia i nazwiska można dokonać na pisemny wniosek osoby zainteresowanej do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego. Należy jednak zaznaczyć, że jest to możliwe jedynie z ważnych powodów. Procedurę zmiany reguluje ustawa o zmianie imienia i nazwiska.

Dokumenty urzędowe a moc dowodowa

Kwestia dowodów w postępowaniu  jest powiązana z zasadami ogólnymi działania administracji. Chodzi tu konkretnie o zasadę dążenia organu do prawdy obiektywnej. Wyraża ją art. 7 Kodeksu postępowania administracyjnego. (dalej: k.p.a.)

Czy urząd musi udostępniać informacje o pensjach i nagrodach swoich pracowników?

Dane o wynagrodzeniach urzędników gminy nie zawsze są informacją publiczną - tak brzmi orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 listopada 2013 r. Udostępnienie tych danych zależy od tego czy dany urzędnik jest osobą pełniącą funkcje publiczne czy też nie.

Urząd Zdrowia Publicznego rozpocznie działalność już w 2018 r.

Powołanie Urzędu Zdrowia Publicznego to tylko jedna ze zmian planowanych przez Ministerstwo Zdrowia. Resort planuje m.in. zbudowanie sprawnego systemu zarządzania służbą zdrowia.

Zasiłek dla opiekuna po śmierci osoby niepełnosprawnej w 2017 r.

Po śmierci osoby niepełnosprawnej opiekun będzie mógł zarejestrować się w urzędzie pracy i otrzymać zasiłek dla bezrobotnych. Nowe rozwiązania mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.

Co zrobić, aby zabezpieczyć urząd przed atakiem hakerów

Cyberprzestępcy coraz śmielej biorą na celownik jednostki administracji publicznej, włamując się do urzędowych komputerów i instalując w nich szkodliwe oprogramowanie. W wyniku takich „wizyt” wykradane są poufne dane, a z bankowych kont znikają pieniądze. Zdaniem specjalistów, zajmujących się bezpieczeństwem informatycznym, skala takich zjawisk będzie rosła.

Warsztaty "System EZD jako system wspomagający lub podstawowy"

Warsztaty "System EZD jako system wspomagający lub podstawowy" odbędą się 3 sierpnia 2016 r. w Warszawie. Portal Infor.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Kogo może upoważnić dyrektor urzędu do podpisywania dokumentów

Czy do podpisywania skierowań do pracy, wezwań w sprawie propozycji pracy lub innej sprawy, w której urząd pracy wzywa osobę bezrobotną potrzebne jest upoważnienie starosty na podstawie art. 9 ust. 7 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, biorąc pod uwagę fakt, że jeśli wzywana osoba bezrobotna nie zgłosi się w terminie określonym w wezwaniu lub odmówi propozycji pracy lub nie tylko, traci status osoby bezrobotnej na podstawie art. 33 ust. 4 ww. ustawy? Czy w tym przypadku wystarczy upoważnienie dyrektora urzędu?

Pierwsze doświadczenia z działania systemu rejestrów państwowych

1 marca 2015 r. samorządy stanęły przed nowym wyzwaniem technicznym, organizacyjnym i prawnym dotyczącym sposobu realizacji zadań związanych z utworzeniem nowego systemu rejestrów państwowych. Urzędom oddano do użytku system Źródło, za pomocą którego przetwarzane są dane w systemie rejestrów państwowych. Realizacja przedsięwzięcia od samego początku budziła wiele kontrowersji, mimo niewątpliwie ważnego celu wdrożenia tego projektu – utworzenia referencyjnego rejestru PESEL. Niestety, nadal wiele urzędów nie realizuje zadań z wykorzystaniem systemu Źródło.

Czy radni gminy mogą badać jakość obiadów w stołówce szkolnej

Czy radni gminy mogą badać jakość przygotowanych obiadów w stołówce szkolnej i w jaki sposób? Dotychczas robił to tylko SANEPID - ocenia jadłospis, wielkość porcji. W związku z powyższym czy są jakieś akty prawne, które pozwalają radnym to czynić? Kto wyda im na to pozwolenie - rada Miejska, Burmistrz? Czy to może być ankieta?

Więcej obostrzeń przy zatrudnianiu radnych

W projekcie nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym zakłada się rozszerzenie katalogu ustawowych zakazów zatrudniania radnych gminnych, powiatowych oraz sejmiku województwa, a także katalogu osób objętych ograniczeniami w prowadzeniu działalności gospodarczej. Proponuje się m.in. zakaz zatrudnienia radnych w urzędach jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych jednostkach organizacyjnych.

Badanie przez radę powiatu wniosku o rozwiązanie stosunku pracy z radnym

Rada powiatu może odmówić wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, nie tylko wtedy gdy podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu, ale również w przypadku gdy podstawą tego rozwiązania są inne zdarzenia niezwiązane z wykonywaniem tego mandatu.

Powrót do pracy sprzed wykonywania funkcji w samorządzie

Część samorządowców na czas sprawowania funkcji korzysta z urlopu bezpłatnego w miejscu, w którym wcześniej pracowali. Z reguły udzielenie takiego urlopu zależy od woli pracodawcy, ale czasem jest obligatoryjne. Po tym, jak przestaną być samorządowcami, mają prawo wrócić do poprzedniego pracodawcy, ale pod pewnymi warunkami i nie zawsze na to samo stanowisko.

Sekretarz jako wyjątkowa funkcja w urzędzie

Po każdych wyborach samorządowych dochodzi do pewnej zmiany w zasobach kadrowych, dotyczy to zwłaszcza stanowisk kierowniczych, zastępców kierowników i sekretarzy. Jednak przepisy ustawy o pracownikach samorządowych niewystarczająco precyzują procedury zatrudniania sekretarza.

Sądy administracyjne z większymi uprawnieniami

Zgodnie z projektowanymi zmianami sądy administracyjne mają uzyskać uprawnienia do zobowiązania urzędu do wydania wskazanej decyzji lub postanwienia, w określonym przez sąd terminie.

EPUAP w 2015 roku ma być bardziej dostępny i wydajniejszy

W 2015 r. MAC planuje dalsze prace nad ePUAP. Działania te mają być przede wszystkim zmierzać do poprawy funkcjonowania platformy, podniesienie jej wydajności i dostępności.

Oświadczenia majątkowe po wyborach samorządowych 2014

Wybrani w listopadzie 2014 roku nowi samorządowcy mają obowiązek złożyć oświadczenie majątkowe. Tego typu oświadczenie ma zapewnić transparentność działalności samorządów i urzędów państwowych. Co powinien zawierać taki dokument?

Odwołanie wójta zamiast ograniczenia kadencji

Ustrój samorządowy wymaga korekty, ale niekoniecznie w sprawie kadencyjności. - podkreśla Przemysław Radwan, prezes Fundacji Szkoła Liderów. Proponuje on zniesienie progu w referendach przy ograniczeniu ich liczby.

Działalność gospodarcza radnego z wykorzystaniem mienia gminy

Kiedy mamy do czynienia z prowadzeniem przez radnego działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminy? Co w przypadkach korzystania przez radnego dla celów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej z mienia gminy na zasadzie powszechnej dostępności?

Elektroniczna rejestracja aktów stanu cywilnego

Elektroniczna rejestracja aktów stanu cywilnego ma obowiązywać od 2015 roku. Zmiany przepisów mają umożliwić również zwarcie związku małżeńskiego poza urzędem stanu cywilnego.

Jak wprowadzić zmiany w czasie pracy urzędu

W Urzędzie mamy podstawowy system czasu pracy i miesięczny okres rozliczeniowy. Czy jest to zgodne z obowiązującymi przepisami prawa?

Wybory samorządowe 2014

Wybory samorządowe 2014 już coraz bliżej. PKW potwierdziła, że w tym roku pójdziemy głosować 16 listopada. Jesienią po raz pierwszy wybierzemy władze samorządowe z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz.U. z 2011 r. nr 21, poz. 112 z późn. zm.).

Zmiany w budżecie jednostki samorządu terytorialnego

Zmiany w budżecie jednostki samorządu terytorialnego są nieważne jeżeli zostały dokonane przez radnych bez udziału organu jednostki. Przepisy wskazują na wyraźny podział kompetencji pomiędzy organami gminy w zakresie sporządzania projektu uchwały budżetowej oraz projektu o zmianie uchwały budżetowej a uchwalaniem budżetu i jego zmian.

Oświadczenia majątkowe - najczęstsze błędy

Oświadczenia majątkowe mają zapobiec powstawaniu korupcji. Wielu samorządowców podczas ich wypełniania popełnia jednak błędy.

Komisja rewizyjna rady powiatu bez przedstawiiela klubu radnych

Komisja rewizyjna rady powiatu musi być reprezentatywna. Czy zatem nie zgłoszenie kandydata przez jakikolwiek klub reprezentowany w radzie lub odmowa pracy w komisji skutkować musi nieważnością bezwzględną wyboru tego organu?

Absolutorium: głosowanie w przypadku nieparzystej liczby radnych

Głosowanie uchwał absolutoryjnych w sytuacji nieparzystej ustawowej liczby radnych może wzbudzać wątpliwości. Uchwała w sprawie absolutorium w gminie podejmowana jest bowiem bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

Działalność radnego poza sprawowaniem mandatu

Przepisy przewidują dla radnych wiele zakazów związanych ze sprawowaniem przez nich mandatu. Chodzi tu o regulacje zakazujące łączenia mandatu z prowadzeniem innego rodzaju działalności. Czego zatem nie wolno robić radnemu?

Boni: nie ma tajnego planu likwidacji powiatów

Minister administracji i cyfryzacji Michał Boni pytany, czy dopuszcza możliwość likwidacji powiatów:

Rozpoczęła się akcja bezpłatnego czipowania psów w Radomiu

Rozpoczęła się akcja bezpłatnego czipowania psów w Radomiu. Miasto przygotowało 4 tys. czipów. Właściciele psów mogą zgłaszać się ze swoimi czworonogami do wszystkich gabinetów weterynaryjnych w Radomiu.

Śląskie: rusza konkurs na przestrzeń publiczną - w odświeżonej formule

W zmodyfikowanej formule odbędzie się w tym roku konkurs na najlepszą przestrzeń publiczną woj. śląskiego. Nagradzane w nim są wzorowe przestrzenie i obiekty użyteczności publicznej oraz ich rewitalizacje. W obecnej, 13. edycji, zmieniono konkursowe kategorie.

Nowe zasady stosowania metryki sprawy

Od 7 marca 2012 r. zacznie obowiązywać nowe pojęcie metryki sprawy, która jest obowiązkową częścią akt sprawy. W metryce znajduje się informacja dotycząca historii przebiegu sprawy wraz ze wskazaniem wszystkich osób uczestniczących w podejmowaniu czynności w postępowaniu administracyjnym.

Skarga na wynik naboru urzędników

Co powinien zrobić przewodniczący rady gminy po otrzymaniu skargi kandydatki, która w wyniku naboru nie została zatrudniona na stanowisko urzędnicze?

Praca w urzędzie - monitory ekranowe, okulary korygujące i ryzyko zawodowe

Pracownicy urzędów najczęściej pracują przy komputerze. Wszystkie stanowiska pracy w urzędzie z monitorami ekranowymi powinny spełniać określone przepisami wymogi i parametry, a pracownicy powinni zostać zaopatrzeni przez pracodawcę w okulary korygujące stosownie do zaleceń lekarza. 

Plusy i minusy samooceny urzędu

Z roku na rok polskie gminy i powiaty przywiązują coraz większą wagę do jakości realizowanych zadań i świadczonych usług. Coraz bardziej dostrzegają również związek pomiędzy profesjonalnym zarządzaniem, otwarciem na innowacje a poprawą jakości życia mieszkańców.

Warunki powrotu radnego na stanowisko pracy

Pracownik jednostki na czas kadencji sprawowania mandatu uzyskał urlop bezpłatny. Na jakie stanowisko powinniśmy przywrócić tego pracownika? Czy pracownik, którego mandat wygasł 29 sierpnia, a do pracy zgłosił się dopiero 7 września – ma prawo powrotu?

Nowa instrukcja kancelaryjna - urząd „papierowy” czy „elektroniczny”

Postępowanie z dokumentacją elektroniczną (wnioski elektroniczne, e-maile), wymagania organizacyjne i techniczne systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, uporządkowanie postępowania z dokumentacją papierową, nowy sposób znakowania spraw – to tylko niektóre z zagadnień nowego aktu prawnego, którego przepisy stosuje się od 1 stycznia br. dla dokumentacji powstającej i napływającej do urzędów.

Poczta elektroniczna w kontaktach z urzędem

Zmiany zachodzące w informatyzacji administracji publicznej są w ostatnim czasie bardzo intensywne. Dlatego warto sprawdzić, jak reagować na dokumentację elektroniczną dostarczaną do urzędu.

Urlopy radnych gminy

Czy radny gminy może pójść na urlop wypoczynkowy czy tylko na bezpłatny? Jeśli tak, to czy obowiązuje go ustalony w gminie plan urlopów? Czy pracownik gminy, który uzyskał mandat radnego, może być zatrudniony w tej gminie do końca roku, wykorzystując urlop wypoczynkowy?

Kiedy dochodzi do pomówienia burmistrza lub radnego

Zdarza się, że praca samorządowca jest oceniana w sposób krytyczny z użyciem ostrych słów. Jakie przesłanki muszą być spełnione, aby pociągnąć autora takich wypowiedzi do odpowiedzialności?

Organizacja pracy urzędu w okresie letnim

Sezon letni wiąże się z występowaniem wysokich temperatur i silnego promieniowania słonecznego w miejscach pracy. Pracodawcy mają obowiązek podejmować różne działania zmierzające do ograniczenia oddziaływania tych czynników na pracowników.

Rozwiązanie stosunku pracy z radnym

Pracownika będącego radnym trudniej jest zwolnić z pracy niż inne zatrudnione osoby. Dzieje się tak dlatego, że radni gmin, powiatów i województw korzystają ze szczególnej ochrony przed rozwiązaniem stosunku pracy.

REKLAMA