Gabinety doradcze w samorządzie funkcjonują w ograniczonym zakresie – co oznacza, że można je tworzyć jedynie w urzędach gmin, starostwach powiatowych oraz urzędach marszałkowskich. Składają się one z doradców i asystentów, których podstawowym zadaniem jest merytoryczne i organizacyjne wsparcie wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty czy marszałka województwa. Wykluczone jest zatem zatrudnianie osób na takich stanowiskach w innych jednostkach samorządu. Oczekiwania względem członków tzw. gabinetów odbiegają od wymagań, jakim muszą sprostać inni pracownicy samorządowi.
Duża ilość obowiązków, zawrotne tempo pracy, mało satysfakcjonująca
pensja, które doskwierają większości pracowników, są tylko tłem dla
źródła największej frustracji w pracy: szefa despoty. Badania dowodzą,
że dla wielu największym źródłem stresu w pracy jest właśnie przełożony.
Jak sobie z tym radzić?
Czy pracownik, któremu umowa o pracę na czas określony wygaśnie 31 sierpnia 2011 r., a który jest chory od 1 marca tego roku (i prawdopodobnie będzie chory aż do końca trwania umowy), nabędzie prawo do trzynastki za 2011 r.? Czy liczy mu się czas pozostawania w stosunku pracy, czy też czas świadczenia pracy? Czy jeżeli pracodawca wie, że po okresie zatrudnienia pracownik prawdopodobnie nadal będzie chory i będzie ubiegał się o rentę, to jest zobowiązany do wypłaty odprawy rentowej takiemu pracownikowi (gdyby przedstawił on decyzję o przyznaniu renty)?
Przyznawanie pracownikom premii i nagród nie jest dla pracodawcy
obowiązujące, tak jak w przypadku dodatków za pracę w godzinach
nadliczbowych czy za pracę w porze nocnej. Jeśli pracodawca decyduje się
na przyznawanie takich świadczeń, powinien dokładnie określić, czy będą
to nagrody, czy premie, a w przypadku tych ostatnich – jaki będą miały
charakter: uznaniowy czy regulaminowy. Od tego zależy bowiem, czy i
kiedy pracownik ma prawo domagać się wypłaty.
Czy w przedszkolu samorządowym można zatrudnić na stanowisku księgowej córkę głównej księgowej? Czy są przepisy, które zabraniają, aby księgowa (córka) podlegała głównej księgowej (matce)? Jeśli tak, to czy można zamiast stanowiska księgowej stworzyć stanowisko referenta ds. organizacyjnych (mowa o córce), która by wykonywała prace w księgowości, np. księgowanie w programach komputerowych typu płace, finanse itp.? Czy do objęcia tych stanowisk wymagane jest ukończenie szkoły o profilu finanse/rachunkowość?
Przy szkole funkcjonuje fundusz świadczeń socjalnych dla emerytów i rencistów, byłych nauczycieli zatrudnionych dawniej w szkołach prowadzonych przez miasto. Przy obsłudze funduszu pracują na pełnych etatach dwaj pracownicy samorządowi – główny księgowy i specjalista (jako pomoc księgowego). Ostatnio znacznie zwiększyła się liczba członków funduszu. W celu zapewnienia ich obsługi planowane jest więc zwiększenie etatu głównemu księgowemu i specjaliście o 0,25, aby mieli po 1,25 etatu. W jaki sposób można przyznać dodatkowe 0,25 etatu? Czy można to uczynić aneksem do umowy o pracę? Organ prowadzący nie wyraża zgody na godziny nadliczbowe dla wspomnianych pracowników.