REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Finanse, Edukacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ile wynoszą świadczenia urlopowe dla nauczycieli (2010)

Nauczycielom, podobnie jak innym pracownikom, przysługuje świadczenie urlopowe. Jego wysokość zależy od kilku czynników, które co roku należy uaktualniać.

Ostrożne testowanie sześciolatków w szkołach

Obniżenie wieku szkolnego z siedmiu do sześciu lat było dla wielu rodziców, nauczycieli i samorządów dużym wyzwaniem. Jednak pomimo sprzeciwów, a nawet całych kampanii protestacyjnych, część sześciolatków uczyła się z powodzeniem w pierwszej klasie. Są już pierwsze dane podsumowujące reformę oświatową.

Ewidencja kar umownych

Jednostka budżetowa podpisała umowę z biegłym rzeczoznawcą na wycenę pojazdów. W umowie zastrzeżono możliwość naliczenia kar umownych za nieterminowe wykonanie usługi. Jak prawidłowo zaksięgować całą operację?

Samorządy dostosowują szkoły do potrzeb pięcio- i sześciolatków

Podczas gdy prasa alarmuje o fatalnym stanie przygotowania szkół podstawowych na przyjęcie sześciolatków, okazuje się że jednak wiele samorządów dokłada wszelkich starań by sprostać wymogom i przygotować placówki na czas. Co więcej, jednostki te mają spore szanse na sukces.

REKLAMA

Zasady przyznawania i wypłaty nauczycielom świadczeń kompensacyjnych

Od 1 lipca 2009 r. obowiązują przepisy ustawy z 22 maja 2009 r. o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych. Wprowadzone zmiany umożliwiają wcześniejsze zakończenie pracy zawodowej przez pracowników pedagogicznych, którzy spełniają wymagane przepisami kryteria: wieku, stażu pracy, oraz rozwiążą stosunek pracy z dotychczasowym pracodawcą.

Przeprowadzanie inwestycji pomimo kryzysu

Jednostki sektora finansów publicznych muszą ostrożnie gospodarować środkami będącymi w ich dyspozycji. Pod uwagę powinny wziąć nie tylko korzyści, jakie przyniosą inwestycje, ale i ryzyko na siebie wzięte. Powinny też stale poszukiwać alternatywnych źródeł finansowania działalności.

Kiedy gmina kontroluje dotacje przyznane placówkom oświatowym

Kontrolowanie realizacji dotacji w placówkach oświaty wymaga zastosowania właściwych procedur. Żeby taka kontrola mogła mieć miejsce, konieczna jest odpowiednia uchwała rady gminy.

Organizacja wspólnej obsługi administracyjno-finansowej szkół

Jako Biuro Obsługi Szkół Samorządowych (BOSS), będące samorządową jednostką budżetową, prowadzimy obsługę ekonomiczno-administracyjną i finansowo-księgową publicznych szkół podstawowych, przedszkoli i gimnazjów funkcjonujących na terenie naszej gminy. Czy dla prawidłowej działalności wystarczający jest tylko zapis w statucie BOSS mówiący o obsłudze finansowo-księgowej placówek z terenu naszej gminy, czy też powinny być również zawarte porozumienia pomiędzy BOSS a poszczególnymi szkołami, regulujące zakres tej obsługi? Jak powinny być zorganizowane kwestie związane z wyznaczeniem głównego księgowego dla poszczególnych szkół i w jaki sposób powinny być przekazane obowiązki głównemu księgowemu i pozostałym pracownikom BOSS, zajmującym się prowadzeniem ksiąg rachunkowych szkół (prosimy o podanie wzoru dokumentu)?

REKLAMA

Administracja a obywatel – ekologia, przepisy, praktyka (2)

Jak w praktyce na gruncie obowiązujących przepisów powinna być zorganizowana selektywna zbiórka odpadów? Co powinna zrobić gmina aby zbiórka selektywna była również efektywna?

Podział części oświatowej subwencji ogólnej w roku 2010

Z dniem 1 stycznia 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 22 grudnia 2009 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2010. Część oświatowa subwencji ogólnej jest jedną z części składowych subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.

Podział subwencji oświatowej w 2010 r.

W tym roku o 1,6 mld zł wzrośnie subwencja oświatowa dla samorządów m.in. w związku z podwyżkami dla nauczycieli. Nie zabraknie też środków na realizację rządowego programu „Radosna szkoła”, na którą przewidziano w rezerwach celowych 150 mln zł.

Odpowiedzialność kierownika jednostki za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

W praktyce jednostek sektora finansów publicznych wiele wątpliwości budzą kwestie związane z odpowiedzialnością kierowników jednostek organizacyjnych tego sektora za naruszenia dyscypliny finansów publicznych – zwłaszcza jeśli doszło do nich na skutek nieprzestrzegania obowiązujących przepisów przez pracowników jednostek zatrudnionych na różnych szczeblach organizacyjnych. W artykule zostały więc omówione podstawowe zasady, pomocne przy ustalaniu zakresu odpowiedzialności kierownika jednostki za te naruszenia w najczęściej spotykanych sytuacjach, a mianowicie: przy nieprawidłowej organizacji pracy w jednostce oraz przy nieprawidłowo funkcjonującej kontroli wewnętrznej.

Kto może zostać sekretarzem szkoły

Czy na stanowisku sekretarza szkoły może być zatrudniona osoba z wykształceniem średnim ogrodniczym i z dotychczasowym stażem na stanowisku robotnika gospodarczego? Czy to stanowisko powinno być obsadzane w drodze konkursu?

Czy niż demograficzny zagrozi szkołom

Liczba miejsc przygotowana przez szkoły ponadgimnazialne przewyższa liczbę uczniów, którzy rzeczywiście rozpoczną naukę w klasach pierwszych. Czy może to skutkować zamykaniem szkół i zwalnianiem nauczycieli?

Fundusz zdrowotny dla nauczycieli

Czy w regulaminie przeznaczenia środków finansowych na pomoc zdrowotną dla nauczycieli, w szkole prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, dopuszczalny jest zapis, że w przypadku braku chętnych na zwrot kosztów leczenia środki można przeznaczyć na badania służące poprawie zdrowia nauczycieli? Poniżej zamieszczamy odpowiedź.

Rynek kredytów dla samorządów w 2009 r.

Wzrósł koszt pozyskania finansowania bankowego dla jednostek samorządu terytorialnego w 2009 r. Wyższą marżę zapłacą zwłaszcza te samorządy, które planują zaciągnąć kredyty długoletnie.

Jak rozliczać wspólne wydatki zespołów szkół

Wydatki wspólne zespołów szkół i placówek oświatowych powinny być rozliczane między poszczególne placówki wchodzące w ich skład, ale nie ma jednolitych zasad określających, jak to trzeba czynić. Wskazówki, jak rozliczać te wydatki, podało Ministerstwo Edukacji Narodowej w odpowiedzi na pytanie „Gazety Samorządu i Administracji”.

Dyrektora szkoły powołuje się w drodze konkursu

Wójt  powołuje komisję konkursową, która podejmuje decyzję o wyborze dyrektora szkoły w trzech etapach - ocena zgłoszeń, ocena kandydatów i głosowanie. Wyłonionego w ostatnim etapie kandydata musi zaakceptować organ sprawujący nadzór pedagogiczny - kurator oświaty.

Jakie korzyści dla wsi i straty dla gmin przyniesie fundusz sołecki

Od 2009 r. sołtys i rada sołecka, zgodnie z projektem ustawy o funduszu sołeckim, ma dysponować środkami publicznymi. Powołanie funduszy sołeckich ma spowodować dopływ środków do zapóźnionych w rozwoju wsi. Z drugiej strony odbierze pieniądze gminom, zmniejszając ich możliwości inwestycyjne.

Warunki udzielania pomocy materialnej dla uczniów

Stypendium szkolne oraz zasiłek szkolny przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów rada gminy nie może upoważnić ośrodka pomocy społecznej.

Wady prawne w regulaminach wynagradzania nauczycieli (4)

Skoro Karta Nauczyciela w sposób jednoznaczny reguluje kwestię terminu wypłaty składników wynagrodzenia, to nie można tego zagadnienia uznać za powierzone przez ustawodawcę do unormowania w regulaminie wynagradzania nauczycieli.

Co powinno zawierać sprawozdanie z wykonania budżetu

Sporządzane przez organ wykonawczy sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego może mieć różną formę, lecz musi uwzględniać wszystkie elementy wynikające z uchwały budżetowej.

Fundusze na samorządowe projekty edukacyjne, oświatowe i kulturalne

Dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych związanych z edukacją, oświatą i kulturą może wynieść nawet 90 proc. Głównym źródłem finansowania tych projektów realizowanych przez samorządy terytorialne są regionalne programy operacyjne.

Dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego

Jednostki samorządu terytorialnego mogą udzielać z budżetu dotacji celowych, do których można zaliczyć dotacje na realizację zadań zleconych podmiotom niepublicznym na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Z budżetu można również przekazywać dotacje na podstawie porozumień w sprawie przekazania zadań innym jednostkom samorządu terytorialnego lub dotacje w ramach pomocy finansowej udzielanej innej jednostce samorządu terytorialnego.

Dotacje dla samorządowych projektów edukacyjnych i oświatowych

Gminy i powiaty za kilka miesięcy będą miały możliwość zdobycia dotacji z funduszy unijnych na realizację wielu przedsięwzięć z zakresu edukacji, oświaty i rozwoju kultury. Będą to duże kwoty dofinansowania zarówno z programów administrowanych centralnie, jak i z regionalnych programów operacyjnych. Środki na dotacje z przeznaczeniem na poprawę jakości oświaty to aż 1,42 mld euro. Już teraz na projekty edukacyjne, oświatowe i kulturalne czekają do wykorzystania środki ze źródeł krajowych.

Jak będzie realizowana pomoc z programów unijnych w oświacie

Ile unijnych dotacji zostanie przeznaczone na edukację i oświatę? Czy będzie udzielana pomoc dla dzieci specjalnej troski?

REKLAMA