Kategorie

Samorząd

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Do wyceny nieruchomości zajmowanych na potrzeby budowy dróg przyjmowane będą wartości odpowiadające dotychczasowemu sposobowi ich wykorzystania, a nie jak do tej pory – ustalane na podstawie cen transakcyjnych, jakie funkcjonowały w obrocie nieruchomościami drogowymi.
Do 15 listopada 2011 r. organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego ma obowiązek przedłożyć radzie lub sejmikowi oraz regionalnej izbie obrachunkowej projekt uchwały budżetowej na 2012 rok.
Zbliża się termin opracowywania przez kierowników samorządowych jednostek budżetowych projektów oraz planów finansowych na rok 2012. Jakie zasady i terminy obowiązują w tym zakresie?
Internet to przede wszystkim źródło wiedzy, niestety bywa on także narzędziem służącym znieważaniu oraz zniesławianiu osób publicznych. Dotyczy to zwłaszcza samorządowców – zarówno radnych, jak i pracowników jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności zajmujących w nich kierownicze stanowiska.
Zły wizerunek samorządowca przekłada się w bezpośredni sposób na wizerunek całego miasta bądź gminy. Negatywne opinie o samorządzie mogą spowodować, że nawet przez kilka lat dany region będą szerokim łukiem omijać poważni inwestorzy, którzy przykładają wyjątkową wagę do swojego wizerunku i nie chcą, aby zła sława o danym miejscu przeniosła się na ich markę.
Jakie zadania należą do komórki organizacyjnej w urzędzie gminy prowadzącej rachunkowość podatków? Jak prawidłowo udokumentować przypisy, odpisy oraz zwroty podatków, a jak wygaśnięcie zobowiązania podatkowego?
Do 20 października 2011 r. gminy mają obowiązek sporządzenia i złożenia właściwemu wojewodzie sprawozdań z wykonania zadań z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Przedstawiamy zasady sporządzania tego sprawozdania.
Wykorzystywanie przez samorządy i spółki będące ich własnością swojej pozycji na rynku usług komunalnych wiąże się nie tylko z zakłóceniem konkurencji lokalnej gospodarki, lecz także wpływa na kondycję całego rynku. Zagrożone jest też konsekwencjami finansowymi i prawnymi.
Niektóre dochody samorządów muszą być klasyfikowane i wydawane w ściśle określony sposób. Wpływy te i cele, na jakie mogą być przeznaczone, określają ustawy odrębne od przepisów ustawy o finansach publicznych.
Pracownik samorządowy musi posiadać kwalifikacje wymagane do pracy na określonym stanowisku. Jeżeli kwalifikacje te posiada, ale dodatkowo postanowił podwyższyć poziom wykształcenia i robi to z własnej inicjatywy, to nie przysługuje mu roszczenie o podwyżkę wynagrodzenia z tego tytułu
Lokatorzy wynajmujący gminne mieszkania mają szansę stać się ich właścicielami wykupując je po znacznie niższych niż rynkowe cenach. Pamiętać jednak należy o tym, że także po wykupie mieszkania, na nowym właścicielu ciążyć będą zobowiązania, których przestrzeganie urzędnicy gminni będą stanowczo egzekwować.
W celu unowocześnienia procesu zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej system wynagradzania pracowników budowany jest na podstawie wartościowania stanowisk pracy. Rośnie liczba jednostek samorządowych wdrażających wartościowanie stanowisk w swoich urzędach oraz podległych jednostkach.
Władze Dolnego Śląska powierzą prywatnemu partnerowi zarząd odcinkiem dróg wojewódzkich, przenosząc na niego obowiązek ich wyremontowania i utrzymania. Zainteresowanych kontraktem jest kilkanaście firm. To jeden z pierwszych projektów w Polsce wykorzystujących model PPP przy inwestycjach drogowych
Wprowadzenie do kodeksu wyborczego instytucji pełnomocnika miało pozwolić osobom niepełnosprawnym na aktywny udział w życiu publicznym. Jak się jednak okazuje udzielenie pełnomocnictwa wcale nie jest rzeczą prostą, przeciwnie, jest ono obwarowane dość skomplikowaną procedurą. Wnioski o ustanowienie pełnomocnika można składać tylko do jutra - 29 września 2011 r.
Obowiązujące od tego roku szkolnego dwie nowelizacje rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w szkołach wprowadzają obowiązek wyposażenia szkół w ciepłą bieżącą wodę, a także możliwość zawieszania zajęć w trakcie dużych imprez, jak np. Euro 2012. Niezależnie od tych zmian, należy pamiętać o istniejących już wcześniej wymaganiach dotyczących terenów, budynków i pomieszczeń szkolnych oraz organizacji zajęć dla zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki.
Czy w związku z zakończeniem kadencji starosta ma prawo do jednomiesięcznej odprawy z art. 75 Kodeksu pracy? Starosta nie pozostawał w związku z wyborem na urlopie bezpłatnym.
Jak pokazuje praktyka, pracownicy samorządowi, którzy jednocześnie prowadzą działalność gospodarczą, często nie wiedzą, że obejmując urzędnicze stanowisko, podlegają rygorom ograniczającym swobodę wykonywania dodatkowych zajęć.
16 września mija termin zgłaszania kandydatów do obwodowych komisji wyborczych przez pełnomocników wyborczych. Dwa dni później wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) powołają obwodowe komisje wyborcze, które w najbliższych wyborach do sejmu i senatu m.in. przeprowadzą głosowania i ustalą wyniki głosowania w poszczególnych obwodach.
Ustawa o scalaniu i wymianie gruntów reguluje kwestie dotyczące zagospodarowania poscaleniowego oraz obowiązków starosty związanych z wykonywaniem zadań z tego zakresu oraz ich finansowaniem.
Coraz częściej ujawniane są pojazdy pozostawione bez tablic rejestracyjnych, lub których stan wskazuje na to, że nie są używane czy też których używanie może zagrażać bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu drogowego. Może także zaistnieć sytuacja w której konieczne będzie usunięcie pojazdu utrudniającego prowadzenie akcji ratowniczej.
Rośnie zainteresowanie samorządów prywatyzacją firm komunalnych. Wynika to m.in. z konieczności poszukiwania nowych sposobów finansowania inwestycji. Sukces największej w historii sprzedaży przedsiębiorstwa będącego własnością miasta przyspieszy ten proces.
Kontrole przeprowadzane w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie tworzenia i gospodarowania środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych wykazują, że jest to temat budzący wiele wątpliwości i kontrowersji. W artykule tym przedstawiamy najczęściej występujące problemy związane z tworzeniem funduszu w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych.
Czy regionalna izba obrachunkowa ma kompetencje do bezpośredniego kontrolowania gminnych zakładów budżetowych, czy też czyni to tylko pośrednio (kontrolując gminę, kontroluje jednocześnie dokumenty przekazywane gminie przez zakład)?
Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że oprócz przepisów ustawowych obowiązują przepisy stanowione na szczeblu lokalnym, czyli akty prawa miejscowego. Czy jednak każda uchwała podjęta przez radę danej jednostki samorządu terytorialnego jest takim aktem?
Realizacja celu publicznego często nie jest możliwa z uwagi na lokalizację nieruchomości prywatnych na terenie planowanych inwestycji. W takiej sytuacji racjonalnym rozwiązaniem jest wywłaszczenie właścicieli nieruchomości prywatnych na rzecz podmiotu publicznego.
Gminy przejęły obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych. Teraz to samorządy stworzą regiony gospodarki odpadami komunalnymi i będą zobowiązane do budowy i utrzymania instalacji recyklingu i utylizacji.
Nieużywane w obowiązujących przepisach słowo eksmisja to budzące wiele kontrowersji postępowanie mające na celu usunięcie z zajmowanego lokalu osób i rzeczy oraz wydanie lokalu uprawionemu do niego podmiotowi. W kontekście niniejszego artykułu - uprawnionym podmiotem jest gmina jako właściciel lokalu.
W większości województw ogłoszono lub planuje się ogłosić konkursy na składanie wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działania 9.5 "Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich" - finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. 
Zniesławienie i znieważenie są przestępstwami ściganymi z oskarżenia prywatnego. Jeżeli pokrzywdzony chce ukarania sprawcy któregoś z tych przestępstw, powinien wystąpić na drogę postępowania karnego jako oskarżyciel prywatny.
W przypadku, gdy gmina dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych - istnieje obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Obowiązkiem państwa jest wspieranie osób ubogich, które nie są w stanie samodzielnie zaspokoić swoich potrzeb i nie otrzymują należnego im wsparcia od osób zobowiązanych wobec nich do alimentacji. Przyznawanie i wypłata świadczeń z funduszu alimentacyjnego jest zadaniem zleconym gminie z zakresu administracji rządowej. Na realizację tych zadań otrzymują one z budżetu państwa środki w formie dotacji celowej.
Samorządy nie muszą się wykazać konkretnymi oszczędnościami energii, mimo że przepisy unijne wymagają od Polski dużych redukcji w tym zakresie. Warto jednak, by władze lokalne i regionalne same zadbały o zwiększenie efektywności energetycznej, ponieważ przynosi to wymierne korzyści finansowe.
W poprzednim stanie prawnym (art. 4 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych), obowiązującym do 31 grudnia 2008 r., umowę z wójtem na korzystanie z pojazdu prywatnego do celów służbowych zawierał upoważniony do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy na podstawie stosownej uchwały przewodniczący rady gminy. Czy w związku ze zmianą przepisów od 1 stycznia 2009 r., i tym samym osoby uprawnionej do zawarcia umowy, powinna ona zostać rozwiązana przed dniem wejścia w życie ustawy i zawarta przez uprawnioną osobę według nowego stanu prawnego? Czy też umowy zawarte przed zmianą stanu prawnego obowiązują nadal i można je zmienić aneksem zawartym z uprawnioną według nowych przepisów osobą?
Zdarza się, że praca samorządowca jest oceniana w sposób krytyczny z użyciem ostrych słów. Jakie przesłanki muszą być spełnione, aby pociągnąć autora takich wypowiedzi do odpowiedzialności?
Pracownika będącego radnym trudniej jest zwolnić z pracy niż inne zatrudnione osoby. Dzieje się tak dlatego, że radni gmin, powiatów i województw korzystają ze szczególnej ochrony przed rozwiązaniem stosunku pracy.
Członek zarządu niebędący pracownikiem jednostki ma odbyć podróż związaną z załatwianiem spraw tej jednostki. Przepisy prawa pracy dotyczące podróży służbowych odnoszą się tylko do pracowników – czy zatem wypłacone członkowi zarządu w związku z tą podróżą diety, zwrot kosztów noclegów i innych wydatków będą kosztami podatkowymi jednostki?
3 marca 2011 weszła w życie ustawa z 17 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody. Wprowadziła ona udogodnienia dla właścicieli urządzeń przesyłowych. Skutki nowelizacji nieznacznie odczują także gminy.
Z początkiem marca br. gminy przejęły odpowiedzialność za wykonywanie i remonty wiat przystankowych oraz sprzątanie przystanków. Z przystanków będą mogły korzystać firmy przewozowe, ale tylko za opłatą.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przychyliło się do postulatów samorządowców w sprawie wydłużenia terminu na uporządkowanie stanu prawnego nieruchomości powojennych. Resort proponuje także inne, korzystne dla samorządów zmiany.
Decyzję w sprawie absolutorium za 2010 rok dla zarządu jednostki samorządu terytorialnego radni muszą podjąć do 30 czerwca 2011 r. Po raz pierwszy odbywać się to będzie w całości na podstawie ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Wpływ na decyzję o absolutorium będą miały także ubiegłoroczne wybory samorządowe.
Dobiega finału proces legislacyjny projektu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Jej założeniem jest reforma systemu opieki nad dziećmi pozbawionymi opieki rodziców oraz pomoc rodzinom niewydolnym wychowawczo.
Średnie wynagrodzenie brutto pracowników samorządowych w ubiegłym roku wzrosło o niecałe 129 zł. Największe podwyżki dotyczyły pracowników urzędów marszałkowskich, których pobory zwiększyły się w ubiegłym roku o ponad 264 zł. Najmniej wzrosły w gminach, jedynie o 90 zł.
Gmina, która jest organem prowadzącym przedszkole, musi bardzo precyzyjnie określić, za co i w jakiej wysokości pobiera opłatę w danej placówce. Musi też pamiętać, że nie można obciążać opłatami rodziców tych dzieci, które korzystają z przedszkola jedynie w ciągu 5 godzin dziennie realizacji podstawy programowej.
Gmina zainteresowana corocznym wyodrębnianiem funduszu sołeckiego nie będzie musiała podejmować uchwały w tej sprawie każdego roku - stanowi projekt zmian w ustawie o funduszu sołeckim przygotowany przez Senat.
Do końca maja zarząd jednostki samorządu terytorialnego ma obowiązek przedstawić radzie lub sejmikowi województwa sprawozdanie finansowe za 2010 rok. Rozpatruje je komisja rewizyjna, która m.in. na podstawie tego sprawozdania musi przygotować do 15 czerwca 2011 r. wniosek w sprawie absolutorium dla zarządu.
Przepisy o nowej definicji długu są najprawdopodobniej niekonstytucyjne. Jednak zanim Trybunał Konstytucyjny zajmie się nimi, samorządy muszą szukać takich sposobów finansowania inwestycji, które nie powiększają zadłużenia liczonego według nowych zasad. Jedną z takich możliwości są obligacje przychodowe.
Znowelizowana ustawa Prawo wodne wprowadza szereg nowych i zmienionych definicji. Dodano dwa nowe rozdziały regulujące problem ochrony przed powodzią oraz przed suszą, a także uzupełniono przepisy dotyczące przygotowania wstępnej oceny ryzyka powodziowego, map zagrożenia powodziowego oraz planów zarządzania ryzykiem powodziowym. Kosztami zmian w planach zagospodarowania przestrzennego obarczone zostały gminy i województwa.
Sejm 18 marca 2011 r. przyjął ustawę o działalności leczniczej. Ustawa, jeżeli wejdzie w życie, doprowadzi do gruntownej reformy w systemie ochrony zdrowia w zakresie funkcjonowania podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych. Najistotniejsze zmiany obejmą samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, które w dominującej liczbie podlegają województwom, powiatom i gminom.
Samorządy niekiedy przekazują prowadzenie szkoły innemu podmiotowi. W przypadku małych szkół procedura przekazania jest uproszczona, ale i tak wiąże się z koniecznością dopełnienia wielu formalności.
Doświadczenia samorządów w realizacji projektów w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, choć nadal niewielkie, wskazują, że powodzenie przedsięwzięcia zależy przede wszystkim od jakości przedrealizacyjnego etapu przygotowania inwestycji. A więc głównie od jakości analiz prawnych, finansowych i ekonomicznych.