Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki i opłaty

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Opłata skarbowa 2017 r.

Opłata skarbowa nazywana jest inaczej opłatą stemplową. Jej wysokość zależy od rodzaju czynności podjętej przez organ administracji publicznej. Ten rodzaj opłaty został szczegółowo uregulowany w ustawie o opłacie skarbowej oraz rozporządzeniu ministra finansów w sprawie zapłaty opłaty skarbowej.

Opłata uzdrowiskowa 2017 r.

Opłata uzdrowiskowa jest pobierana od osób fizycznych które przebywają dłużej niż dobę w miejscowościach znajdujących się na obszarach, którym nadano status uzdrowiska. Jest wprowadzana przez radę gminy w drodze uchwały.

Podatek leśny 2017r.

Podatek leśny jest płacony bezpośrednio w gminie. Tak jak sama nazwa wskazuje, podatkiem leśnym obciążone są lasy. Kwestie szczegółowe reguluje ustawa o podatku leśnym.

Opłata od posiadania psów 2017 r.

Opłata od posiadania psów jest pobierana od osób fizycznych posiadających psy. Zasady poboru terminy płatności i wysokość stawek opłaty określa, w drodze uchwały, rada gminy.

Opłata miejscowa 2017 r.

Opłata miejscowa jest wprowadzana przez radę gminy w drodze uchwały. Możliwość jej wprowadzenia jest uzależniona od występowania na terenie danej gminy korzystnych właściwości klimatycznych, walorów krajobrazowych czy obszarów ochrony uzdrowiskowej.

Opłata targowa 2017 r.

Rada gminy w drodze uchwały może wprowadzić opłatę targową. Jest ona pobierana od podmiotów dokonujących sprzedaży na targowiskach.

Co nie podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości?

Podatek od nieruchomości uregulowany jest w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z przepisami tej ustawy opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają nie tylko nieruchomości, ale również obiekty budowlane.

Jak ustalić czynsz za dzierżawę nieruchomości powiatowych?

Jak prawidłowo ustalić i ewidencjonować należności z tytułu najmu oraz dzierżawy nieruchomości powiatowych? Jak pracownik odpowiedzialny za ustalanie oraz waloryzowanie czynszów ma ustalić za pomocą jakiego wskaźnika należy zwaloryzować czynsze?

Stabilizacja finansowa miast - projekty ustaw

Co może poprawić i ustabilizować sytuację finansową samorządów? Czy zmiany w obowiązujących przepisach okażą się wystarczające? Jakie plany ma Związek Miast Polskich i co się zmieni w prawie?

JST nie muszą sporządzać i przekazywać rocznych informacji PIT-8C

Zmiana przepisów dot. poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów z tytułu umorzenia należności pieniężnych związanych z użytkowaniem lokalu mieszkalnego spowodowała brak obowiązku sporządzania przez jednostki samorządu terytorialnego rocznych informacji PIT-8C.

Samorządy nie chciały odzyskać VAT-u za ostatnie lata

Poza Warszawą oraz Poznaniem duże miasta nie zdecydowały się na odzyskanie VAT-u w związku z centralizacją.

Podatki lokalne od osób prawnych 2017 r.

Poniżej przedstawione zostały zasady naliczania oraz pobierania podatków lokalnych od osób prawnych. Osoby prawne mają obowiązek złożyć deklarację i opłacić podatek od nieruchomości oraz podatek leśny.

Jakie są zasady określania poboru podatków i opłat w formie inkasa

Koniec roku wiąże się z koniecznością podjęcia przygotowań do przyszłorocznego wymiaru podatkowego. Przy tej okazji gminy mogą się też zdecydować na pobór tych należności od podatników (osób fizycznych) w formie inkasa.

Centralizacja rozliczeń VAT w samorządach od 1 stycznia 2017 r.

Zgodnie z nowymi przepisami prawa od 1 stycznia 2017 r. zostanie wprowadzona obowiązkowa centralizacja rozliczeń w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie podatku VAT. Jednostka samorządu terytorialnego od nowego roku wstępuje w prawa i obowiązki swoich jednostek organizacyjnych, które dotychczas były samodzielnymi podatnikami podatku VAT. Centralizacja rozliczeń VAT oznacza, że jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do generowania oraz wysyłania zbiorczej deklaracji VAT oraz zbiorczego Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), zawierającego zapisy Rejestru VAT wszystkich jednostek podległych.

Jak prowadzić dokumentację VAT w JST po centralizacji

Jednostki samorządu terytorialnego (JST) zobligowane są do przeprowadzenia scalenia i najpóźniej od 1 stycznia 2017 r. rozliczania podatku od towarów i usług razem ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi. To oznacza, że najpóźniej z początkiem nowego roku jednostki organizacyjne JST utracą status samodzielnych podatników VAT.

Jak dokumentować pobyt w izbie wytrzeźwień po centralizacji VAT

Izba wytrzeźwień jest jednostką budżetową gminy. Obecnie pobyt w izbie nie jest objęty ustawą o VAT. Wystawiamy rachunki za pobyt z własną pieczątką. Jak należy dokumentować pobyt po 1 stycznia 2017 r. – bez zmian czy z pieczątką gminy? Rachunkiem czy fakturą? Czy po 1 stycznia 2017 r. nadal nie będziemy mieć obowiązku stosowania kasy rejestrującej?

Centralizacja rozliczeń VAT w samorządach - od kiedy?

Najpóźniej od 1 stycznia 2017 r. jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek podjęcia rozliczania VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi. Oznacza to m.in. obowiązek składania przez samorząd do urzędu skarbowego skonsolidowanej deklaracji VAT-7. Jak ustalać wysokość podatku do odliczenia?

Zwolnienia z podatku od nieruchomości dla kolei - zmiany od 2017 roku

Od 2017 roku nie będzie podatku od nieruchomości ani od budowli, ani od gruntów i budynków wchodzących w skład infrastruktury kolejowej. Może to oznaczać ogromne straty samorządów. I otwiera furtkę dla optymalizacji.

Jak zweryfikować wniosek o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego

Zakończył się drugi tegoroczny nabór wniosków producentów rolnych o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego. Procedura rozpatrywania tych wniosków wciąż rodzi w gminach problemy.

Obliczanie podatku od nieruchomości - wątpliwości

Zakres opodatkowania nieruchomości budzi szereg wątpliwości wśród podatników oraz organów podatkowych. Eksperci proponują, by zakres taki został określony bezpośrednio w ustawie podatkowej.

Maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych w 2017 roku

W 2017 roku maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych po raz kolejny będą niższe niż w ubiegłych latach lub pozostaną na niezmienionym poziomie. Największe spadki dotyczą podatku od środków transportowych.

Podatek od nieruchomości 2017 – stawki maksymalne

W 2017 r. stawki maksymalne podatku od nieruchomości nie wzrosną. Minister Finansów ogłosił górne granice stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2017 r.

Czy istnieje obowiązek udostępniania faktury jako informacji publicznej

Samorządowcy, ale również partie polityczne czy organizacje społeczne, spotykają się coraz częściej z wnioskami o udostępnienie informacji publicznej w zakresie wydatkowania środków publicznych, zwłaszcza w zakresie dokumentacji ich wydatkowania. Obok treści zawartych umów przedmiotem zainteresowania wnioskodawców są przede wszystkim faktury.

JPK w samorządach - od kiedy?

Do podmiotów, które nie posiadają statusu przedsiębiorcy prowadzącego księgi rachunkowe przy użyciu programów komputerowych, należy odpowiednio zastosować okres przejściowy, jaki został przewidziany dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców. Tak wynika z interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, wydanej 20 czerwca 2016 r. przez Ministra Finansów.

Współpraca międzygminna a centralizacja rozliczeń VAT

Międzygminna współpraca może przybrać różne formy, zarówno wymienione w przepisach ustrojowych, jak i nie. Niezależnie od wybranego modelu, współpraca zawsze będzie pociągała za sobą konsekwencje w rozliczaniu VAT, które powinny być rozważane oddzielnie dla każdego wybranego modelu. Dotyczy to m.in. kwestii centralizacji rozliczeń VAT.

Opodatkowanie garaży w 2016 r.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości mogą być, oprócz budynków mieszkalnych i związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, również garaże. Ich charakter jako budynków lub nawet jako lokali (pomieszczeń) w budynkach bezpośrednio wpływa na zastosowanie konkretnej stawki podatkowej.

Upomnienie za brak opłaty reklamowej

Jedną z najważniejszych kwestii związanych z opłatą reklamową jest wskazanie sposobów jej poboru i terminów płatności. Bez względu jednak, jakiego wyboru dokona gmina, wątpliwości mogą wiązać się z obowiązkiem wystawiania upomnienia.

Podatkowe wyzwania dla samorządów w 2016 roku

1 stycznia 2016 r. weszły w życie przepisy wprowadzające nowe, nieznane dotychczas samorządom, zasady odliczania VAT naliczonego od wydatków związanych jednocześnie z czynnościami kwalifikowanymi jako działalność gospodarcza oraz czynnościami uznawanymi za wykonywane poza taką działalnością. Choć zasada ogólna jest prosta – podatek naliczony podlega odliczeniu tylko w takim zakresie, w jakim przypada na czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej – praktyczna kalkulacja może już nastręczać pewnych trudności.

Opodatkowanie jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej

Organy podatkowe gminy mają często wątpliwości, jak w odniesieniu do podatku od nieruchomości traktować spółki nieposiadajace osobowości prawnej. W przypadku spółek osobowych odpowiedź jest jednoznaczna. Jednak problem może się pojawić w przypadku spółek cywilnych, zwłaszcza że orzecznictwo w tej sprawie jest niejednolite.

Opłaty za wywóz śmieci 2016 – ulgi dla dużych rodzin

Od 1 stycznia 2016 r. gminy będą mogły zastosować ulgi w opłatach za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla rodzin wielodzietnych, posiadających Kartę Dużej Rodziny. Zwolnienie będzie miało charakter fakultatywny.

Opłaty lokalne 2016 - fakultatywnie

Z dniem 1 stycznia 2016 r. opłaty lokalne będą miały charakter fakultatywny; ich wprowadzenie na obszarze danej gminy uzależnione będzie od woli organu stanowiącego. Decyzja rady gminy co do wprowadzenia opłaty lokalnej – w ocenie Kolegium RIO w Lublinie – powinna być jednoznaczna, wyraźnie zakomunikowana stosownym zapisem w treści uchwały dotyczącej danej opłaty.

Podatek od nieruchomości a względy techniczne

Co to znaczy, że grunt nie może być wykorzystywany do działalności ze względów technicznych? We wrześniu wydane zostały w tym względzie przez NSA dwa ciekawe wyroki.

Opłata planistyczna - bez odsetek od nieterminowej płatności

Opłata planistyczna jest nieopodatkowaną należnością budżetową o charakterze publiczno-prawnym. Z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie wynika prawo do naliczania odsetek od nieterminowo uiszczanej opłaty planistycznej.

Podatek od nieruchomości w Kielcach w 2016 r. - podwyżki

Od 2016 r. w Kielcach opłata miesięczna za grunty związane z działalnością gospodarczą, wyniesie 0,83 zł od metra kw. powierzchni, obecna stawka to 0,76 zł). Za budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz za mieszkania zajęte na prowadzenie takiej działalności mieszkańcy zapłacą 22,30 zł obecna stawka - 20,36 zł.

Rewolucyjne zmiany rozliczeń VAT po wyroku TSUE

29 września br. Trybunał Sprawiedliwości UE wydał długo oczekiwany wyrok w sprawie dotyczącej traktowania gminnych jednostek budżetowych jak podatników VAT (C-276/14). Trybunał nie zgodził się ze stanowiskiem Ministra Finansów i uznał, że jednostki budżetowe nie są odrębnymi od gminy podatnikami VAT, a zatem ich obroty z działalności gospodarczej powinny być scalone w jednej deklaracji VAT gminy. Oznacza to rewolucyjne zmiany w rozliczeniach VAT samorządów.

Podatek od nieruchomości w 2016 r. uwzględni obszary rewitalizowane

Uchwały rady gminy określające wysokość stawek podatku od nieruchomości w roku 2016 r. powinny obejmować stawkę podatku od gruntów objętych obszarem rewitalizacji. Uchwały podatkowe powinny wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Opłaty za usuwanie drzew i krzewów 2015/2016

Od początku 2016 roku będą obowiązywały nowe zwaloryzowane stawki za usuwanie drzew i krzewów. Maksymalne kwoty opłat określają przepisy ustawy o ochronie przyrody, obowiązujące od 28 sierpnia 2015 r.

Czy placówki gastronomiczne podlegają opłacie targowej

Do właściciela stoiska gastronomicznego, na którym sprzedaje on prażoną kukurydzę, jedzenie typu fast food, lody, piwo oraz napoje, gmina wysłała inkasenta z informacją, że ma obowiązek zapłaty opłaty targowej. Czy w tym przypadku gmina ma prawo do jej poboru?

Ocena dowodów przy decyzjach o przyznaniu ulg

Przyznanie ulg podatkowych zależy od decyzji organu. Może on ich odmówić w sytuacji, gdy dowody potwierdzają ich zasadność. Jednak nawet wtedy decyzja odmowna musi być uzasadniona.

Opłata reklamowa 2016

W 2016 r. zmianie ulegnie górna stawka części stałej opłaty reklamowej. Maksymalne kwoty opłaty ustalane są co roku.

Czy skan faktury otrzymany mailowo może stanowić dowód księgowy

Jednostka nie prowadzi elektronicznego obiegu dokumentów księgowych. Pocztą elektroniczną wpłynął jednak skan faktury od jednego z kontrahentów. Czy taki dokument może stanowić dowód księgowy?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od środków transportowych

Podmiot prowadzący działalność gospodarczą (transport towarów) zamierza nabywać potrzebne do tego samochody ciężarowe zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Co decyduje o momencie powstania obowiązku podatkowego w przypadku jednych i drugich przedmiotów opodatkowania?

Jaką stawkę VAT stosować w przypadku usług nauki pływania?

Gmina (ośrodek sportu i rekreacji) prowadzi basen odkryty. W sezonie letnim organizowane są odpłatne kursy nauki pływania. Czy prawidłowe jest stosowanie stawki 8% VAT dla usługi „nauka pływania”?

Gmina i jej jednostki jednym podatnikiem VAT

Wyrok TSUE w ostateczny sposób podważa obecną praktykę, w której jednostki organizacyjne gmin rejestrowane były jako odrębni od gminy podatnicy VAT, prowadzący samodzielnie rozliczenia podatkowe w podatku VAT. W konsekwencji, sprowadzać się to będzie do konieczności konsolidacji procesów prowadzenia rozliczeń z tytułu podatku VAT przez gminy. Od 1 stycznia 2016 r. ustawodawca wprowadza zmiany w zakresie ustaw samorządowych, które pozwolą gminom na tworzenie centrów usług wspólnych i scentralizowanie obowiązków w zakresie prowadzenia rozliczeń podatkowych gminy oraz jej jednostek.

Nadpłata w podatkach lokalnych

Kwestie powstawania i zwroty nadpłaty w zależnościach podatkowych, również podatkach lokalnych, wciąż budzą w praktyce wątpliwości. Problemem jest zwłaszcza wskazanie sytuacji, w których następuje określenie, a w których stwierdzenie wystąpienia nadpłaty.

Opłata reklamowa od 11 września 2015 r.

Opłata reklamowa ma stanowić jedno z narzędzi porządkowania krajobrazu. Od 11 września 2015 r. będą obowiązywały przepisy umożliwiające pobieranie przez gminy nowych opłat.

Kryteria różnicowania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Rada gminy może różnicować stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zależności od powierzchni lokalu mieszkalnego, liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także od rodzaju zabudowy. Nowelizacja ustawy wykluczyła jednak w całości zwolnienia przedmiotowe oraz stosowanie dopłat dla właścicieli nieruchomości.

Nieskuteczne kary za reklamy

Nowy tryb wymierzania kar administracyjnych za niezgodne z prawem umieszczanie tablic urządzeń reklamowych okaże się w praktyce najprawdopodobniej nieskuteczny. Zamiast więc pomóc w uporządkowaniu przestrzeni i zasileniu gminnych budżetów, narazi samorządy na prowadzenie długotrwałych i nieskutecznych postępowań administracyjnych, a w konsekwencji również egzekucyjnych.

Nazwy usług i towarów na paragonie fiskalnym

Jakie informacje winien podać przedsiębiorca na paragonie fiskalnym? Wojewódzki Sąd Administracyjny z siedzibą w Warszawie w wyroku z dnia 21 kwietnia 2015 r., sygn. akt: III SA/Wa 2674/14 (G.Prawna 2015/81/3) rozstrzygnął powyższą kwestię, wskazując, iż: „na paragonie fiskalnym nie muszą być podane konkretne nazwy usług ani towarów. Ważne, żeby organy podatkowe wiedziały, jaką zastosowano stawkę VAT.”

Jak obliczyć podatek rolny

Osoba fizyczna kupiła 10 ha użytków rolnych, w tym 4,25 ha to grunty orne klasy IIIa, 2,45 ha to grunty orne klasy IVb, 2,3 ha to użytek zielony (łąka klasy III), a 1 ha to łąka klasy V (na której znajduje się staw). Jaka powierzchnia nieruchomości gruntowych będzie podstawą naliczenia podatku rolnego oraz w jaki sposób powinien zostać naliczony podatek rolny za staw?