Wezwanie na rozprawę
10 gru 2013
W postępowaniu administracyjnym rozprawa przeprowadzana jest zawsze, gdy zapewnia to przyspieszenie lub uproszczenie postępowania lub gdy wymagają tego przepisy. Można więc przyjąć, że rozprawa w całym postępowaniu odgrywa kluczową rolę i pozwala w pełni zrealizować zasady postępowania.
The Sustainable Innovation Forum – Konferencja przy COP19
17 paź 2013
Sustainable Innovation Forum jest stałą częścią szczytu i miejscem spotkań liderów biznesowych, administracji publicznej i trzeciego sektora służącym wymianie idei i dzieleniu się najlepszymi praktykami z całego świata, które mogą pomóc kształtować agendę klimatyczną po roku 2015. Tegoroczne Forum będzie poświęcone roli mądrego przywództwa w kształtowaniu rozwiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju.
E-zmiany w postępowaniu administracyjnym
31 lip 2013
Planowane przez ustawę o informatyzacji zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego ułatwią czynności w postępowaniu administracyjnym. Forma dokumentu elektronicznego zostanie dopuszczona m. in. przy wezwaniu na rozprawę.
Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym
05 lip 2013
Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym stanowi swego rodzaju upoważnienie do działania w imieniu strony postępowania administracyjnego przed organami administracji publicznej. Kodeks postępowania administracyjnego stanowi, iż strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania.
Projekt ustawy o działach do komisji - MAC chce pilnego uchwalenia
27 cze 2012
Sejmowa podkomisja skończyła prace nad projektem ustawy o działach,
który sankcjonuje podział MSWiA na dwa resorty. W czwartek zajmie się
nim komisja administracji i SW. MAC chce pilnego uchwalenia ustawy.
Według Marka Wójcika z PO będzie większość do jej przyjęcia.
Skutki prawne korupcji i płatnej protekcji
21 maja 2012
Jednym z najpoważniejszych zarzutów wobec osób pełniących funkcje publiczne w samorządzie jest oskarżenie o przyjęcie łapówki lub płatną protekcję. Poza sankcjami karnymi, np. karą pozbawienia wolności czy praw publicznych i zakazem zajmowania stanowisk w urzędach, prawomocne skazanie za te przestępstwa wiąże się także z utratą mandatu.
Działalność radnego poza sprawowaniem mandatu
19 mar 2012
Przepisy przewidują dla radnych wiele zakazów związanych ze sprawowaniem przez nich mandatu. Chodzi tu o regulacje zakazujące łączenia mandatu z prowadzeniem innego rodzaju działalności. Czego zatem nie wolno robić radnemu?
Projekt nowelizacji ustawy o działach administracji - do komisji
16 mar 2012
Sejm skierował projekt nowelizacji ustawy o działach w administracji
rządowej do Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Projekt
przewiduje, że minister administracji i cyfryzacji ma odpowiadać za
przeciwdziałanie klęskom żywiołowym.
MAC: blisko 2 mld zł na usuwanie zeszłorocznej powodzi
02 mar 2012
Minister administracji i cyfryzacji Michał Boni spotkał się z
wojewodami. Rozmowa dotyczyła m.in. zabezpieczenia przeciwpowodziowego
kraju i usuwanie skutków ubiegłorocznej powodzi, na co wydano blisko 2
mld zł - poinformował rzecznik resortu Artur Koziołek.
Premier zapowiada od 2013 r. 500 mln zł dotacji dla przedszkoli
02 mar 2012
Premier Donald Tusk powiedział w czwartek w Brukseli, że rząd chce, by
od 2013 r. uruchomić dotację dla przedszkoli; w przyszłym roku
wynosiłaby ona 500 mln zł i z roku na rok, byłaby zwiększana w celu
upowszechnienia tego rodzaju opieki na dziećmi.
Stopień wdrożenia ustawy o odpadach bardzo zróżnicowany
01 mar 2012
Stopień wdrożenia przez samorządy wojewódzkie ustawy o utrzymaniu
porządku i czystości w gminach jest bardzo różny, od niechęci do tych
rozwiązań, po zaawansowane projekty uchwał - powiedział wiceminister środowiska Piotr Woźniak.
Samorządy chcą zlikwidować 400 szkół
08 lut 2012
Do końca lutego samorządy muszą podjąć ostateczne decyzje w sprawie
ewentualnej likwidacji szkół. Z danych wynika, że do
kuratoriów wpłynęły dotąd uchwały samorządów dotyczące zamiaru
likwidacji około 400 szkół.
Dobre prawo - sprawne rządzenie
03 lut 2012
Ruszył największy projekt systemowy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Realizowany jest w ramach Działania 5.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wsparciem zostanie objętych ponad 7 tysięcy urzędników jednostek samorządu terytorialnego, organów nadzoru nad samorządem oraz Samorządowych Kolegiów Odwoławczych.
W Toruniu od 2 stycznia 2012 r. ograniczony ruch ciężarówek
02 sty 2012
Od 2 stycznia 2012 r. Toruń wprowadza ograniczenie ruchu ciężarówek o
masie ponad 18 ton, mimo że minister transportu, budownictwa i
gospodarki morskiej przedłużył do 11 lutego 2012 r. okres bezpłatnego
korzystania z odcinka A1 Nowe Marzy - Czerniewice.
Pozytywna opinia w sprawie wydobycia węgla pod Bytomiem
30 gru 2011
Dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Gliwicach (OUG) wydał w czwartek
pozytywną opinię w sprawie wydobycia węgla pod Bytomiem. Przedłużył
ważność szczegółowej części planu ruchu zakładu do końca 2012 r. - podał
Wyższy Urząd Górniczy (WUG).
Ministerstwo Finansów znów uderza w samorządy
29 gru 2011
Mimo wcześniejszych zapowiedzi o rezygnacji z ograniczenia deficytu samorządów, Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy, który jest jeszcze bardziej niekorzystny dla sektora samorządowego niż ubiegłoroczne propozycje resortu.
Środki zaskarżenia w postępowaniu egzekucyjnym w administracji
23 lis 2011
Na różnych etapach postępowania egzekucyjnego środki zaskarżenia mają się wzajemnie uzupełniać, tak aby w możliwie najszerszym stopniu chronić interes stron. Postępowanie egzekucyjne nie zostaje jednak wstrzymane z powodu jego zaskarżenia.
Nowe zasady stosowania metryki sprawy
22 lis 2011
Od 7 marca 2012 r. zacznie obowiązywać nowe pojęcie metryki sprawy, która jest obowiązkową częścią akt sprawy. W metryce znajduje się informacja dotycząca historii przebiegu sprawy wraz ze wskazaniem wszystkich osób uczestniczących w podejmowaniu czynności w postępowaniu administracyjnym.
Pisma wychodzące w postaci papierowej i elektronicznej
10 lis 2011
System EZD to system teleinformatyczny do elektronicznego zarządzania dokumentacją umożliwiający wykonanie w nim czynności kancelaryjnych, dokumentowanie przebiegu załatwiania spraw oraz gromadzenie i tworzenie dokumentów elektronicznych. Choć ma on charakter podstawowy – instrukcja kancelaryjna umożliwia
zarówno przygotowanie pism wychodzących w postaci papierowej, jak i
elektronicznej.
Umowy na czas określony w administracji publicznej
08 lis 2011
Niniejszy tekst omawia problematykę zatrudniania na czas określony
pracowników samorządowych, pracowników urzędów państwowych i pracowników
korpusu służby cywilnej.
Plusy i minusy samooceny urzędu
31 paź 2011
Z roku na rok polskie gminy i powiaty przywiązują coraz większą wagę do jakości realizowanych zadań i świadczonych usług. Coraz bardziej dostrzegają również związek pomiędzy profesjonalnym zarządzaniem, otwarciem na innowacje a poprawą jakości życia mieszkańców.
Język migowy w urzędach w 2012 r.
26 paź 2011
12 września 2011 r. Prezydent podpisał ustawę o języku migowym i innych środkach komunikowania się, która narzuca umożliwienie osobom głuchoniemym komunikacji z organami administracji publicznej poprzez zapewnienie tłumacza migowego. Urzędy mają tylko kilka miesięcy na przystosowanie placówek do nowych regulacji.
7 kroków do zmiany sprzedawcy energii elektrycznej
20 paź 2011
Zmiana sprzedawcy energii może przynieść od kilku do kilkunastu procent
oszczędności. Gminy i inne instytucje publiczne oraz odbiorcy energii w
gospodarstwach domowych coraz częściej korzystają z tej możliwości.
Decyzja skierowana do osoby niebędącej stroną w sprawie
11 paź 2011
Za nieważną można uznać jedynie tę decyzję, która z winy organu administracji publicznej została skierowana do osoby niebędącej stroną w sprawie. Natomiast błędne doręczenie decyzji nie może być podstawą jej unieważnienia.
Nowa instrukcja kancelaryjna - urząd „papierowy” czy „elektroniczny”
28 wrz 2011
Postępowanie z dokumentacją elektroniczną (wnioski elektroniczne, e-maile), wymagania organizacyjne i techniczne systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, uporządkowanie postępowania z dokumentacją papierową, nowy sposób znakowania spraw – to tylko niektóre z zagadnień nowego aktu prawnego, którego przepisy stosuje się od 1 stycznia br. dla dokumentacji powstającej i napływającej do urzędów.
Poczta elektroniczna w kontaktach z urzędem
19 wrz 2011
Zmiany zachodzące w informatyzacji administracji publicznej są w ostatnim czasie bardzo intensywne. Dlatego warto sprawdzić, jak reagować na dokumentację elektroniczną dostarczaną do urzędu.
Czy w biurze można dbać o zdrowie?
24 cze 2011
Wiele się mówi o zdrowym odżywianiu, zachowaniu równowagi między pracą
a życiem prywatnym czy aktywnym spędzaniu wolnego czasu. Co jednak
zrobić, gdy większość czasu spędzamy w biurze?
Kim jest koordynator czynności kancelaryjnych
24 cze 2011
Dzięki nowej instrukcji kancelaryjnej oraz uchyleniu dotychczasowych – przestarzałych zasad zarządzania dokumentacją w urzędach, stworzone zostały solidne podstawy do funkcjonowania elektronicznej administracji wewnątrz urzędów. To trudne zadanie w dużej mierze muszą przygotować i przeprowadzić kierownicy instytucji.
Jak właściwie przywitać delegację w urzędzie
03 cze 2011
W pozdrowieniach obowiązują ścisłe zasady. Przede wszystkim wchodzący zawsze pozdrawia pierwszy. Pozdrawiając więcej osób, wystarczy powitanie ogólne. Czy w urzędach przestrzegane są zasady savoir-vivre’u?
Odpowiedzialność majątkowa urzędników
17 maja 2011
Obowiązuje ustawa o odpowiedzialności
majątkowej funkcjonariuszy publicznych uchwalona 20 stycznia 2011 roku. Nowe prawo
normuje odpowiedzialność funkcjonariuszy wobec Skarbu Państwa, jednostek samorządu i innych podmiotów odpowiedzialnych za szkodę powstałą przy wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa.
Racjonalizacja zatrudnienia w administracji
10 maja 2011
Z dniem 1 lutego 2011 r. miała wejść w życie ustawa o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011–2013.
Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego
11 kwi 2011
Od 11 kwietnia 2011 r. obowiązuje nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Nowe przepisy regulują m.in. skargę na przewlekłość postępowania, odmowę wszczęcia postępowania, doręczanie decyzji podmiotom zagranicznym, przekazanie sprawy przez organ niewłaściwy, uchylenie lub zmianę decyzji.
Czy istnieje etyczny samorząd
08 kwi 2011
Na pracownikach administracji spoczywa szczególna odpowiedzialność. Od
sposobu, w jaki traktują interesantów, zależy wizerunek nie tylko samej
instytucji, lecz również samorządu. Dlatego właśnie warto powracać do
tematu etyki w administracji.
Centrum powiadamiania ratunkowego - nowe kompetencje wojewody
22 mar 2011
Do obowiązków wojewody należy wyznaczanie
kierownika centrum powiadamiania ratunkowego i zatwierdzanie programu
szkolenia operatorów numerów alarmowych.
Zasady dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej
11 lut 2011
Z dniem 3 lutego 2011 r. weszło w życie Zarządzenie Nr 1 Prezesa Rady
Ministrów z dnia 7 stycznia 2011 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i
wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej.
Obsługa trudnych gości
07 lut 2011
Sekretarka w kontakcie z trudnym interesantem powinna wykazać się umiejętnością efektywnej komunikacji, radzenia sobie z własnymi emocjami i zapobiegania sytuacjom konfliktowym.
Przyczyny wznowienia postępowania administracyjnego
21 sty 2011
Wznowienie postępowania to instytucja procesowa, która daje możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i ponownego wydania rozstrzygnięcia w sprawie zakończonej już wydaniem decyzji ostatecznej.
Najważniejsze zmiany przepisów obowiązujące od 2011 roku
10 sty 2011
Od stycznia 2011 r. weszły w życie nowe przepisy z prawa pracy, prawa podatkowego, a także zmiany związane bezpośrednio z wdrożeniem dyrektyw Unii Europejskiej. Ustawodawca przygotował też zmiany związane z obowiązkiem meldunkowym, które wejdą w życie w II połowie 2011 r.
Kompleksowa kontrola finansowa w kadrach
05 sty 2011
Zadania realizowane w komórkach zajmujących się zarządzaniem ludźmi
na ogół podporządkowane są naczelnemu kierownictwu organizacji. Zarówno w
przedsiębiorstwach, jak i w administracji samorządowej odgrywają
identyczną rolę. Dotyczą zarządzania najważniejszym zasobem,
czyli potencjałem społecznym.
Obniżenie wynagrodzenia pracownikowi mianowanemu
03 gru 2010
Mianowanie jest szczególną formą nawiązania stosunku pracy, toteż
nie wszystkie regulacje zawarte w powszechnie obowiązującym prawie
pracy będą miały zastosowanie do umów o pracę zawartych w drodze
mianowania.
Związki i porozumienia międzygminne - korzyści ze współpracy
30 lis 2010
Łatwiejsze osiąganie zamierzonych celów, szybsze i sprawniejsze wykonywanie zadań publicznych oraz wspólne rozwiązywanie problemów. Tak najogólniej można opisać zalety współpracy międzygminnej.
Warto dobrze przygotować się do pracy urzędnika
09 lis 2010
Służba przygotowawcza jest integralnym elementem kultury organizacyjnej i systemu rozwoju zawodowego pracowników administracji publicznej. Doświadczenia z funkcjonowania tej zasady doskonale sprawdzają się w administracji samorządowej.
Elektroniczne formy kształcenia sprawdzają się wśród urzędników
29 paź 2010
E-learning postrzegany jest jako korzystna forma kształcenia dla urzędników odpowiedzialnych, dojrzałych, chcących się uczyć bez ciągłej i bezpośredniej kontroli. Korzystanie z e-learningu rozwija samodyscyplinę i uczy wyznaczania sobie celów. Dlatego cieszy fakt, że coraz więcej pracowników administracji dokształca się za pomocą tej metody.
Różnice skutków prawnych doręczenia i ogłoszenia decyzji
06 paź 2010
Zniszczenie przez kogokolwiek, nie wyłączając urzędnika, decyzji
niedoręczonej (nieogłoszonej) może być potraktowane jako czyn zagrożony
karą zgodnie z art. 276 Kodeksu karnego.
Adresowanie kopert
10 wrz 2010
Chciałabym prosić o informację dotyczącą prowadzenia korespondencji biurowej. Nigdzie nie znalazłam wskazówek dotyczących adresowania kopert. Wzór rozmieszczenia adresu oczywiście ustala Poczta Polska, mam jednak wątpliwości co do treści. Spotkałam się z dwiema szkołami:1. Umieszczać dane o tytule zawodowym i naukowym adresata – „bo tak jest uprzejmie”;2. Nie umieszczać – „pisze pani do osoby, nie stanowiska, adres ma być przejrzysty, więc długa tytulatura powinna zostać skrócona, ponadto nie każdy chce, aby goniec/listonosz znał jego funkcję zawodową”.Jaki standard zastosować, aby korespondencja mojej firmy była w każdym drobiazgu profesjonalna?Maja, e-mail
Regulamin wynagradzania pracowników administracyjnych szkoły
07 wrz 2010
Czy zasady wynagradzania pracowników administracyjnych szkoły (niebędących nauczycielami) mogą być określone w regulaminie wynagradzania nauczycieli? Nasza szkoła jest szkołą podstawową.
Praca w urzędzie: zarobki czy prestiż
06 wrz 2010
Obecnie na jeden wolny wakat na pracownika niższego szczebla do urzędów napływa około 500 aplikacji. Czym kuszą urzędy potencjalnych pracowników? Chodzi o prestiż czy zarobki, a może jedno i drugie.
Sporządzanie pism informacyjnych
26 lip 2010
W praktyce administracyjnej występują pisma, które mają na celu
przekazanie informacji wytworzonej w toku pracy biurowej. Do obowiązków
sekretarki należy sporządzanie takich pism. Ich skuteczność w dużej
mierze zależy od formy i treści.
Czy samorządy podejmują zbyt wiele uchwał
24 cze 2010
Samorządy często tworzą uchwały tam, gdzie prawo nie nakłada na nie takiego obowiązku. A przecież wiadomo nie od dziś, że zbyt wiele regulacji prawnych nie służy przejrzystości gospodarki finansowej i może prowadzić do nadużyć.
Przeprowadzanie inwestycji pomimo kryzysu
23 cze 2010
Jednostki sektora finansów publicznych muszą ostrożnie gospodarować środkami będącymi w ich dyspozycji. Pod uwagę powinny wziąć nie tylko korzyści, jakie przyniosą inwestycje, ale i ryzyko na siebie wzięte. Powinny też stale poszukiwać alternatywnych źródeł finansowania działalności.