REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Nowości prawne 2019, Administracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Przyczyny wznowienia postępowania administracyjnego


Wznowienie postępowania to instytucja procesowa, która daje możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i ponownego wydania rozstrzygnięcia w sprawie zakończonej już wydaniem decyzji ostatecznej.

Najważniejsze zmiany przepisów obowiązujące od 2011 roku

Od stycznia 2011 r. weszły w życie nowe przepisy z prawa pracy, prawa podatkowego, a także zmiany związane bezpośrednio z wdrożeniem dyrektyw Unii Europejskiej. Ustawodawca przygotował też zmiany związane z obowiązkiem meldunkowym, które wejdą w życie w II połowie 2011 r.

Kompleksowa kontrola finansowa w kadrach

Zadania realizowane w komórkach zajmujących się zarządzaniem ludźmi na ogół podporządkowane są naczelnemu kierownictwu organizacji. Zarówno w przedsiębiorstwach, jak i w administracji samorządowej odgrywają identyczną rolę. Dotyczą zarządzania najważniejszym zasobem, czyli potencjałem społecznym.

Obniżenie wynagrodzenia pracownikowi mianowanemu

Mianowanie jest szczególną formą nawiązania stosunku pracy, toteż nie wszystkie regulacje zawarte w powszechnie obowiązującym prawie pracy będą miały zastosowanie do umów o pracę zawartych w drodze mianowania.

REKLAMA

Związki i porozumienia międzygminne - korzyści ze współpracy

Łatwiejsze osiąganie zamierzonych celów, szybsze i sprawniejsze wykonywanie zadań publicznych oraz wspólne rozwiązywanie problemów. Tak najogólniej można opisać zalety współpracy międzygminnej.

Warto dobrze przygotować się do pracy urzędnika

Służba przygotowawcza jest integralnym elementem kultury organizacyjnej i systemu rozwoju zawodowego pracowników administracji publicznej. Doświadczenia z funkcjonowania tej zasady doskonale sprawdzają się w administracji samorządowej.

Elektroniczne formy kształcenia sprawdzają się wśród urzędników

E-learning postrzegany jest jako korzystna forma kształcenia dla urzędników odpowiedzialnych, dojrzałych, chcących się uczyć bez ciągłej i bezpośredniej kontroli. Korzystanie z e-learningu rozwija samodyscyplinę i uczy wyznaczania sobie celów. Dlatego cieszy fakt, że coraz więcej pracowników administracji dokształca się za pomocą tej metody.

Różnice skutków prawnych doręczenia i ogłoszenia decyzji

Zniszczenie przez kogokolwiek, nie wyłączając urzędnika, decyzji niedoręczonej (nieogłoszonej) może być potraktowane jako czyn zagrożony karą zgodnie z art. 276 Kodeksu karnego.

REKLAMA

Adresowanie kopert

Chciałabym prosić o informację dotyczącą prowadzenia korespondencji biurowej. Nigdzie nie znalazłam wskazówek dotyczących adresowania kopert. Wzór rozmieszczenia adresu oczywiście ustala Poczta Polska, mam jednak wątpliwości co do treści. Spotkałam się z dwiema szkołami:1. Umieszczać dane o tytule zawodowym i naukowym adresata – „bo tak jest uprzejmie”;2. Nie umieszczać – „pisze pani do osoby, nie stanowiska, adres ma być przejrzysty, więc długa tytulatura powinna zostać skrócona, ponadto nie każdy chce, aby goniec/listonosz znał jego funkcję zawodową”.Jaki standard zastosować, aby korespondencja mojej firmy była w każdym drobiazgu profesjonalna?Maja, e-mail

Regulamin wynagradzania pracowników administracyjnych szkoły

Czy zasady wynagradzania pracowników administracyjnych szkoły (niebędących nauczycielami) mogą być określone w regulaminie wynagradzania nauczycieli? Nasza szkoła jest szkołą podstawową.

Praca w urzędzie: zarobki czy prestiż

Obecnie na jeden wolny wakat na pracownika niższego szczebla do urzędów napływa około 500 aplikacji. Czym kuszą urzędy potencjalnych pracowników? Chodzi o prestiż czy zarobki, a może jedno i drugie.

Sporządzanie pism informacyjnych

W praktyce administracyjnej występują pisma, które mają na celu przekazanie informacji wytworzonej w toku pracy biurowej. Do obowiązków sekretarki należy sporządzanie takich pism. Ich skuteczność w dużej mierze zależy od formy i treści.

Czy samorządy podejmują zbyt wiele uchwał

Samorządy często tworzą uchwały tam, gdzie prawo nie nakłada na nie takiego obowiązku. A przecież wiadomo nie od dziś, że zbyt wiele regulacji prawnych nie służy przejrzystości gospodarki finansowej i może prowadzić do nadużyć.

Przeprowadzanie inwestycji pomimo kryzysu

Jednostki sektora finansów publicznych muszą ostrożnie gospodarować środkami będącymi w ich dyspozycji. Pod uwagę powinny wziąć nie tylko korzyści, jakie przyniosą inwestycje, ale i ryzyko na siebie wzięte. Powinny też stale poszukiwać alternatywnych źródeł finansowania działalności.

Wysyłanie przesyłek i paczek pocztowych

Jednym z podstawowych zadań kancelarii i sekretariatów jest wysyłanie przesyłek. Przesyłki listowe, przesyłki na nośniku CD/DVD oraz paczki dostarczane są do odbiorców za pośrednictwem poczty i firm kurierskich. Jak przygotować przesyłkę do wysłania? Na co zwracać uwagę przy wyborze dostawcy usług pocztowych? Spróbujemy znaleźć odpowiedź na te pytania.

Organizacja wspólnej obsługi administracyjno-finansowej szkół

Jako Biuro Obsługi Szkół Samorządowych (BOSS), będące samorządową jednostką budżetową, prowadzimy obsługę ekonomiczno-administracyjną i finansowo-księgową publicznych szkół podstawowych, przedszkoli i gimnazjów funkcjonujących na terenie naszej gminy. Czy dla prawidłowej działalności wystarczający jest tylko zapis w statucie BOSS mówiący o obsłudze finansowo-księgowej placówek z terenu naszej gminy, czy też powinny być również zawarte porozumienia pomiędzy BOSS a poszczególnymi szkołami, regulujące zakres tej obsługi? Jak powinny być zorganizowane kwestie związane z wyznaczeniem głównego księgowego dla poszczególnych szkół i w jaki sposób powinny być przekazane obowiązki głównemu księgowemu i pozostałym pracownikom BOSS, zajmującym się prowadzeniem ksiąg rachunkowych szkół (prosimy o podanie wzoru dokumentu)?

Urzędnik – zjawisko nadprzyrodzone

Czy jest w RP taki zawód, stanowisko lub funkcja, z których odejście automatycznie skutkuje utratą nabytych tam doświadczeń, stażu? Ba, nawet udokumentowanych osiągnięć związanych ściśle z pełnioną tam funkcją w konkretnym miejscu i czasie? Lekarz, kierowca, pielęgniarka, pracownik naukowy? Otóż nie. Takim ewenementem okazuje się być pracownik administracji rządowej. Zwany precyzyjnie i naukowo członkiem korpusu służby cywilnej.

Wynagrodzenia w budżetówce w 2010 r.

Zgodnie z budżetem na 2010 r., wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej pozostaną na poziomie zbliżonym do poprzedniego roku - poinformowała podczas obrad komisji senackiej wiceminister finansów Elżbieta Suchocka-Roguska. Wynagrodzenia w gospodarce narodowej mają natomiast wzrosnąć o 2 proc.

Będą kolejne zmiany w dowodach osobistych

Od 2011 r. zacznie obowiązywać nowy wzór dowodu osobistego. Przepisy niosą zmiany nie tylko dla obywateli, lecz także dla gmin. W wyniku wprowadzenia innowacji w dowodach osobistych zwiększy się liczba zadań wykonywanych przez gminy.

Uchylenie i zmiana rozstrzygnięcia uprzedniego jako podstawy wznowienia postępowania

W polskim postępowaniu administracyjnym przyjęto rozwiązanie przewidujące wznowienie postępowania, jeżeli decyzja została wydana w oparciu o inną decyzję lub orzeczenie sądu, które zostało następnie uchylone lub zmienione.

Błędy w decyzji administracyjnej

W decyzji administracyjnej popełniliśmy drobną omyłkę, błąd pisarski, błędnie pouczyliśmy stronę o prawie odwołania, wskazując niewłaściwy organ. Co zrobić w tej sytuacji? Czy można wydać we wszystkich tych sprawach postanowienie o sprostowaniu błędu pisarskiego?

Administracja a obywatel – ekologia, przepisy, praktyka (1)

Zarówno jako urzędnicy samorządowi jak i mieszkańcy, zastanawiamy się nieraz, czy żyjemy w gąszczu skomplikowanych, trudnych do realizacji przepisów, czy też jako obywatele jesteśmy „niesfornymi” mieszkańcami, zgrabnie omijającymi przepisy, nie „poddając się” ustawom, wytycznym i regulaminom.

Samorząd terytorialny w Polsce sprostał zadaniom

Dzięki zaangażowaniu wielu ludzi, dla których słowo „samorząd” oznaczało podstawę funkcjonowania państwa demokratycznego, udało się w 1990 r. uchwalić ustawę określającą samorząd jako wspólnotę mieszkańców. Dziś nikt już nie wyobraża sobie codziennego działania bez udziału administracji samorządowej. Przez te 20 lat udało się uregulować i rozwiązać mnóstwo spraw, pozostaje jednak jeszcze wiele do zrobienia.

Relacja pomiędzy starostą a strażą pożarną w praktyce

Jaki jest status prawny Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w ramach finansów publicznych? Komenda jest jednostką budżetową podsektora rządowego i jej podległość staroście jest niejako „okrojona”? Czy w związku z tym starosta może zlecić wykonanie audytu w komendzie przez zatrudnionego w starostwie audytora?

Administracja publiczna jest jak twardy dysk i dyskietka

Wykształceni i kompetentni urzędnicy stanowią gwarancję sprawnego i dobrze zarządzanego państwa. Dlatego konieczne są zmiany w standardach kształcenia.Rozmowa z Jerzym Stępniem, współtwórcą reformy samorządowej, byłym sędzią Trybunału Konstytucyjnego, Wiceprezesem Rady Fundatorów Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej

Zażalenie na bezczynność organu

Czytelnik czeka na decyzję w sprawie warunków zabudowy. Wniosek złożył w styczniu 2009 r., w lutym poinformowano go, że decyzja zostanie wydana prawdopodobnie w kwietniu. Nie ma jej do tej pory.

Pełnomocnik w postępowaniu administracyjnym

Prawem strony jest działanie za pośrednictwem pełnomocnika. Jednakże istnienia pełnomocnictwa nie można domniemywać. To na stronie lub pełnomocniku ciąży obowiązek dołączenia do postępowania administracyjnego w konkretnej sprawie dokumentu pełnomocnictwa.

Urzędnik w oczach interesanta

Przez trzy letnie miesiące mieszkańcy Lublina oceniali pracę urzędników magistratu. Ankietowe „badanie satysfakcji interesantów” wykazało, że opinia na temat pracy urzędników zmienia się wraz z dniem tygodnia i wiekiem petentów.

Podstawy, tryby i formy wznowienia postępowania administracyjnego

Instytucja wznowienia postępowania administracyjnego uregulowana przez Kodeks postępowania administracyjnego, stanowi nadzwyczajną drogę usuwania decyzji prawnie wadliwych z obrotu prawnego.  W praktyce jest ona bardzo często stosowana.

Osoba nieobecna jako strona w postępowaniu

Organy administracji publicznej po wszczęciu postępowania niejednokrotnie borykają się z problemem nieobecności strony. Oto jakie regulacje prawne sprzyjają skutecznemu prowadzeniu postępowania pomimo tego, iż stroną jest osoba której miejsce pobytu jest nieznane. 

Organizowanie zebrań i narad

Zebranie to uporządkowany sposób wymiany informacji między grupą osób. Jest praktycznym środkiem do tworzenia poczucia tożsamości, utrwalania dobrych stosunków, a przede wszystkim okazją do wymiany wiedzy i doświadczeń.

Czy urzędnik powinien odpowiadać materialnie za błędne decyzje

W Sejmie znajduje się projekt ustawy wprowadzający finansową odpowiedzialność urzędników za podejmowane decyzje. Przewiduje on kary nawet do dwunastokrotności wynagrodzenia urzędnika za wydanie decyzji z rażącym naruszeniem prawa.

Żeby zostać wojewodą trzeba mieć tytuł magistra

Wojewoda będzie mógł w drodze decyzji wstrzymać egzekucję administracyjną.

Jak uzyskać mianowanie na urzędnika Służby Cywilnej

Tegoroczny egzamin na urzędnika mianowanego odbędzie się już 21 czerwca. Termin składania zgłoszeń upływa 31 maja. Przyjmuje je Krajowa Szkoła Administracji Publicznej.

Oświadczenia majątkowe urzędników i samorządowców

Zbliża się ostateczny termin na złożenie oświadczeń majątkowych. Są one składane np. przez radnych i wójtów co roku do 30 kwietnia. Oświadczenie majątkowe przechowuje się przez sześć lat. Informacje zawarte w oświadczeniu majątkowym są jawne, z wyłączeniem informacji o adresie zamieszkania składającego oświadczenie oraz o miejscu położenia nieruchomości.

Jak przygotować urząd administracji samorządowej do informatyzacji

Jakie warunki trzeba spełnić, by rozpocząć informatyzację obejmującą dostęp do dokumentów na serwerze, elektroniczny obieg dokumentów, elektroniczną skrzynkę podawczą? Jakim sprzętem trzeba dysponować? Jakie przygotowanie muszą przejść urzędnicy, aby efektywnie użytkować wspomniane systemy?

Zmiana nazw ulic i obowiązki gmin

Nadawanie nazw ulicom w gminach miejskich nie jest przywilejem, lecz obowiązkiem gmin. Uchwała rady gminy w sprawie nadania nazwy ulicy ma charakter aktu ogólnego i jest zaliczana do przepisów gminnych.

System audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych

Audyt wewnętrzny prowadzi się m.in. w jednostkach podsektora samorządowego, jeżeli jednostki te gromadzą znaczne środki publiczne lub dokonują znacznych wydatków.

Jak należy ogłaszać przepisy uchwalane przez gminę

Starostwo powiatowe musi gromadzić i udostępniać zbiór aktów prawa miejscowego ustanowionych przez powiat. Urząd gminy prowadzi zbiór przepisów gminnych. Dzienniki urzędowe, zbiory aktów prawa miejscowego powiatów i gmin udostępnia się nieodpłatnie poprzez środki komunikacji elektronicznej.

Likwidacja kuratoriów utrudni nadzór nad szkołami

Minister Katarzyna Hall chce zreorganizować kuratoria oświaty. Zmiany mogą prowadzić do likwidacji obecnej formy nadzoru nad szkołami. Pracę może stracić ponad dwa i pół tysiąca osób.

Jak wprowadzić system jakości ISO 9001 w administracji samorządowej

W jaki sposób jednostki samorządu terytorialnego mogą ubiegać się o nadanie certyfikatu ISO? Jakie warunki powinny spełniać? Co daje posiadanie certyfikatu ISO?

Nabór na stanowiska urzędnicze w gminach i powiatach

Zatrudnianie pracowników bez wymaganego stażu pracy oraz pomijanie procedur konkursowych przy obsadzaniu stanowisk urzędniczych - to główne wnioski pokontrolne sformułowane w raporcie NIK na temat prawidłowości zatrudniania pracowników na stanowiskach urzędniczych w administracji samorządowej.

Jakie są zasady udostępniania informacji publicznej

O działalności organów administracji obywatel ma prawo się dowiedzieć, np. obserwując posiedzenia organów kolegialnych władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów. Prawo dostępu do informacji publicznej to również dostęp do materiałów, w tym audiowizualnych i teleinformatycznych, dokumentujących posiedzenia tych organów.

Zasady przeprowadzania wartościowania stanowisk pracy


Dzisiaj - 24 sierpnia wchodzi w życie zarządzenie prezesa Rady Ministrów z 1 sierpnia 2007 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej . Zgodnie z nim do 28 lutego przyszłego roku urzędy administracji rządowej muszą przeprowadzić wartościowanie stanowisk.

Jakie obowiązki spoczywają na organie administracji, gdy niezałatwi sprawy w terminie

Ile czasu ma organ administracji na załatwienie sprawy? W jakich przypadkach mogą być zmienione terminy załatwienia sprawy, o których mowa w kodeksie postępowania administracyjnego? Czy zawiadomienie strony o zwłoce w załatwieniu sprawy ma charakter czynności procesowej?

Podstawy wydania zarządzeń zastępczych przez wojewodów

Nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego sprawuje prezes Rady Ministrów i wojewoda, a w sprawach dotyczących finansów regionalna izba obrachunkowa. W ramach swoich kompetencji wojewoda może kwestionować akt samorządu. Najczęściej przez tzw. zarządzenia zastępcze.

Burmistrz określa zasady obsługi rady

Burmistrz (wójt, prezydent miasta) jako kierownik urzędu miasta (urzędu gminy) może zmienić dotychczas obowiązujące regulacje dotyczące obsługi rady miasta (rady gminy). Burmistrz jako podmiot wykonujący wobec pracowników urzędu miasta czynności z zakresu prawa pracy uprawniony jest także do zmiany zakresu czynności pracownika.

Instrumenty antykorupcyjne w administracji

Urząd musi ciągle doskonalić swój system antykorupcyjnySprawne funkcjonowanie Systemu Zapobiegania Zagrożeniom Korupcyjnym jest możliwe wówczas, gdy instytucja działa zgodne z filozofią ciągłego doskonalenia. Występowanie pomyłek jest bowiem nieuchronne. Natomiast błędem jest niewyciąganie wniosków ze złego postępowania.

Dotacje dla samorządowych projektów edukacyjnych i oświatowych

Gminy i powiaty za kilka miesięcy będą miały możliwość zdobycia dotacji z funduszy unijnych na realizację wielu przedsięwzięć z zakresu edukacji, oświaty i rozwoju kultury. Będą to duże kwoty dofinansowania zarówno z programów administrowanych centralnie, jak i z regionalnych programów operacyjnych. Środki na dotacje z przeznaczeniem na poprawę jakości oświaty to aż 1,42 mld euro. Już teraz na projekty edukacyjne, oświatowe i kulturalne czekają do wykorzystania środki ze źródeł krajowych.

Dokumenty elektroniczne w urzędach

Już za miesiąc dokumentacja elektroniczna w urzędach podlegać będzie obowiązkowej archiwizacji. Wkrótce również petenci będą mogli poprosić urząd o doręczanie pism drogą elektroniczną. Jak się przygotować do prowadzenia e-dokumentacji?

REKLAMA